Gå til innhold

Fødeplass i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart søke fødeplass og trenger hjelp til hvilken fødeplass jeg bør velge i januar 2018.

Hva slags tilbud har de ulike stedene og positive/negative erfaringer?

Anonymkode: 41df9...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ABC-klinikken. Personlig oppfølging av samme jordmor gjennom hele svangerskapet, fantastisk dyktige jordmødre, store rom og alle har badekar. Tenlte lys og rolig stemning. Barselsavdelingeb og fødeavdelingen er der samme, så du er godt tatt vare på hele tiden. Deler aldri rom med noen.

Anonymkode: d5d11...64d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ABC-klinikken. Personlig oppfølging av samme jordmor gjennom hele svangerskapet, fantastisk dyktige jordmødre, store rom og alle har badekar. Tenlte lys og rolig stemning. Barselsavdelingeb og fødeavdelingen er der samme, så du er godt tatt vare på hele tiden. Deler aldri rom med noen.

Anonymkode: d5d11...64d

😊

Anonymkode: 41df9...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC er kun for fødende uten noengorm for forhøyet risiko. Der kan man ikke få epidural, og oppstår det komplikasjoner underveis, fraktes man umiddelbart over på den vanlige fødeavdelingen. Har sett min andel fødende i pressfasen fraktet over glassbroen stående på alle fire i senga nesten med rompa bar, for å si det sånn.

Bare for å veie opp litt for glorifiseringen i innlegg 2.

Anonymkode: e45be...fbe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Vanskelig dette her. Vet virkelig ikke hva jeg ønsker/ trenger.

Ønsker jo helst å føde i badekar og uten epidural, men så kommer jeg jo sikkert til å nå smertegrensa og må ta det likevel..

Hva synes dere var viktig under fødsel?

Anonymkode: 41df9...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Vanskelig dette her. Vet virkelig ikke hva jeg ønsker/ trenger.

Ønsker jo helst å føde i badekar og uten epidural, men så kommer jeg jo sikkert til å nå smertegrensa og må ta det likevel..

Hva synes dere var viktig under fødsel?

Anonymkode: 41df9...a5d

Viktig: Epidural på første - fortsatt fatale komplikasjoner - sliter fortsatt med å gå på do og sex er smertefullt og ikke godt, og hemoroider på str med druer etter pressing, jeg ikke tørr å fjerne pga fare for inkontinens.

Andre fødsel: KS uten tvil

Velg for guds skyld et sted du lett kan få epidural og behandling om noe kritisk skulle skje

Anonymkode: a703d...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ABC er kun for fødende uten noengorm for forhøyet risiko. Der kan man ikke få epidural, og oppstår det komplikasjoner underveis, fraktes man umiddelbart over på den vanlige fødeavdelingen. Har sett min andel fødende i pressfasen fraktet over glassbroen stående på alle fire i senga nesten med rompa bar, for å si det sånn.

Bare for å veie opp litt for glorifiseringen i innlegg 2.

Anonymkode: e45be...fbe

Var der nettopp og det presisert at så og si alle som ble overført ble overført i rullestol. 

Anonymkode: cc7c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig må man søke plass? Har skjønt at å søke ved første legetime i uke 10-11 fort er for sent i Oslo om har spesielle ønsker? 

Er det kun ved ABC de har mulighet for å føde i vann?

Hva med Riksen?

Anonymkode: 52361...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte alle tre på Riksen og var veldig fornøyd. Mulighet for å føde i badekar. Det er 50/50 enerom og tomannsrom på barsel. Man har all mulig medisinsk ekspertise i umiddelbar nærhet (viktig for meg med risikosvangerskap i allefall). Og ikke minst er det dyktige og hyggelige jordmødre og andre ansatte både på poliklinikken, føden og barsel. De har dessuten en ammepoliklinikk man kan bruke i barseltiden. Jeg har bare godt å si om opphold og oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig må man søke plass? Har skjønt at å søke ved første legetime i uke 10-11 fort er for sent i Oslo om har spesielle ønsker? 

Er det kun ved ABC de har mulighet for å føde i vann?

Hva med Riksen?

Anonymkode: 52361...98e

Jeg søkte abc i uke 17. Null problem det.  Fikk høre av flere at det ikke er er så ille med fødeplass i Oslo som folk skal ha det til.  Kun riksen som er et nåløye.

Anonymkode: cc7c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte abc i uke 17. Null problem det.  Fikk høre av flere at det ikke er er så ille med fødeplass i Oslo som folk skal ha det til.  Kun riksen som er et nåløye.

Anonymkode: cc7c9...556

Riksen er ikke et nåløye, så ille er det ikke. 

Anonymkode: dad00...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ABC-klinikken. Personlig oppfølging av samme jordmor gjennom hele svangerskapet, fantastisk dyktige jordmødre, store rom og alle har badekar. Tenlte lys og rolig stemning. Barselsavdelingeb og fødeavdelingen er der samme, så du er godt tatt vare på hele tiden. Deler aldri rom med noen.

Anonymkode: d5d11...64d

Jeg har også veldig positiv erfaring fra ABC. Det avgjørende for meg var at man får eget rom på barselhotellet hvor partneren kan bli med. Der var så fint for oss å være sammen alle tre og bli kjent som en liten familie helt fra begynnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riksen er ikke et nåløye, så ille er det ikke. 

Anonymkode: dad00...c0d

Jeg har termin i juli med mitt første og fastlegen min søkte allerede plass så fort jeg fikk positiv test i uke 4. Hun sa ihvertfall at jo tidligere jeg søkte, jo bedre. 

Anonymkode: c7f81...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har valgt Riksen. For meg var det et enkelt valg. Skulle noe gå galt vil jeg helt enkelt være der Norges beste fagmiljø på området er. For meg er det medisinske langt viktigere enn stearinlys og pasienthotell. I tillegg har jeg vært på både Ullevål og Riksen i forbindelse med fertilitetsbehandling, og det kan ikke sammenlignes. På Riksen virker alt nytt, fresht og moderne, mens Ullevål er preget av sin alder. MEN ALTSÅ, du er godt ivaretatt uansett. :) Jeg har mange venninner som har født på Ullevål også, og de har også vært fornøyde. Ahus har for øvrig lystgass, hvis det er noe du ønsker. 

Jeg søkte faktisk fødeplass allerede da jeg var 4+3, og fikk svar etter bare noen dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte mine to første på riksen, superfornøyd! Med nummer tre hadde vi flyttet, så da ble det annen plass, ellers hadde jeg gjerne valgt riksen igjen!

syns det var fordel å komme på barsel, iallefall med nummer 1, ubegrenset tilgang til hyggelige og dyktige ansatte som mer enn gjerne hjalp til og svarte på spørsmål:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har termin i juli med mitt første og fastlegen min søkte allerede plass så fort jeg fikk positiv test i uke 4. Hun sa ihvertfall at jo tidligere jeg søkte, jo bedre. 

Anonymkode: c7f81...76e

Sjelden de søker fødeplass i uke 4 altså, rart den ble godkjent så tidlig i grunn. 

Kan være lurt å søke tidlig ja, men har ganske mange venner og bekjente som har født der som søkte fødeplass ved første kontroll hos lege uke 8-12 

Anonymkode: dad00...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, alabaster skrev:

Jeg har også veldig positiv erfaring fra ABC. Det avgjørende for meg var at man får eget rom på barselhotellet hvor partneren kan bli med. Der var så fint for oss å være sammen alle tre og bli kjent som en liten familie helt fra begynnelsen

Eget rom på barselhotellet får man jo på vanlig fødeavdeling på Ullevål også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjelden de søker fødeplass i uke 4 altså, rart den ble godkjent så tidlig i grunn. 

Kan være lurt å søke tidlig ja, men har ganske mange venner og bekjente som har født der som søkte fødeplass ved første kontroll hos lege uke 8-12 

Anonymkode: dad00...c0d

Kjenner flere som har gått til legen kort tid etter positiv test, og fått søkt og godkjent fødeplass allerede da, så det er ikke uvanlig. Jeg søkte da jeg var 4+3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare positive ting å si om den offentlige doen i kampens park 

Anonymkode: 3ae95...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Puny skrev:

Eget rom på barselhotellet får man jo på vanlig fødeavdeling på Ullevål også...

Om det er plass på hotellet ja

Anonymkode: cc7c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...