Gå til innhold

Samboer og termin om en uke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hmm. Lurer på hvordan de klarer seg de som har partnere som feks jobber skift 2 uker på/ 4 uker hjemme eller ukependler og kun er hjemme i helgene? Jovisst! Det ordner seg fordi det bare må ordne seg. Babyklegg eller ikke😉 jeg lot min mann være med på en del ting, men aksepterte ikke at han var dårlig og ute av stand til å delta i stellet neste dag. Da kunne han holde seg borte fra hjemmet heller. Vår tok bare pupp så jeg måtte ha baby uansett☺ fikk gjort masse jeg, trente og dusjet og handlet og gjorde husarbeid! Nå som de er større blir ting vanskeligere på egenhånd, men det går da også👍

Anonymkode: 683c1...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis far var dedikert og tok like mye ansvar ellers så hadde jeg lett latt ham dra på festival noen dager når baby var en mnd eller to. Hvis man er innstilt på det så går det helt fint å være alene med baby for en kort periode. Men dere bør kanskje bli enige om at det er greit å avlyse turen dersom barseltiden blir mer slitsom enn man hadde trodd på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Lurer på hvordan de klarer seg de som har partnere som feks jobber skift 2 uker på/ 4 uker hjemme eller ukependler og kun er hjemme i helgene? Jovisst! Det ordner seg fordi det bare må ordne seg. Babyklegg eller ikke😉 jeg lot min mann være med på en del ting, men aksepterte ikke at han var dårlig og ute av stand til å delta i stellet neste dag. Da kunne han holde seg borte fra hjemmet heller. Vår tok bare pupp så jeg måtte ha baby uansett☺ fikk gjort masse jeg, trente og dusjet og handlet og gjorde husarbeid! Nå som de er større blir ting vanskeligere på egenhånd, men det går da også👍

Anonymkode: 683c1...f34

Wow. Får jeg ta på deg? Jeg skal aldri vaske den hånda igjen. 

Igjen: la oss svare ts. Mannen hennes skal ikke jobbe i nordsjøen ut fra det hun har sagt og hun snakker om juli, når hun hun har termin i starten av juni, ergo i barselperioden på de første ukene, hvor hun kan feks ha løfte forbud om det ender med keisersnitt. Det er ikke - IKKE - slemt å forvente at mannen ikke planlegger festival da. 

Selv om vi har gullkantede mødre som deg her i verden. 

Anonymkode: 32c1e...0af

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Hadde vært null stress her.

sendte mannen på den årlige gutteturen da minste var 4uker. Da var han borte tre nettet.

mannen har hatt større behov enn meg å få innputt utenfor huset når babyene har vært små, så jeg har vært raus med han der. Han har selvsagt vært raus tilbake.. det må man nesten, for å klare seg godt (ikke bare eksistere) gjennom småbarnstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kan avlyse om du ikke føler du vil være alene i flere dager, så hadde jeg sagt ja.

Samboeren min spiller poker og det var en turnering da baby var rundt 7 uker og jeg "lot" han dra. Vi vet jo ikke hvor lenge han blir borte da det kommer an på når han ev. blir slått ut så jeg synes det var litt ubehagelig å ikke vite, men det ble ikke så mange dager. Største problemet var å få luftet hunden på kveldstid når baby hadde lagt seg/ville bysses, men svigermor kom innom hver kveld å satte litt hos oss så jeg kunne lufte hunden ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener mannen bare kan dra på sånt noen få uker etter at baby er født. Sier dere det samme hvis man får flaskebaby og kvinnen vil stikke av? Mannen kan jo gjøre jobben like bra, å hvis ungen uansett bruker flaske så kan da mannen sitte hjemme. 

Anonymkode: 606dd...00e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må også si at jeg blir irritert på alenemødre. I nesten alle tråder som omhandler problem rundt en manns deltagelse i hus og barn, så er det noen som påpeker at det kunne vært verre, man kan være alene. 

Det er som å dra barn i Afrika-kortet i alle trådene på mat og drikke-forumet. 

Det er alltid noen som har det verre, kan man ikke bare svare på en trådstarters problemstilling? I dette tilfellet er hun ikke alenemor. 

Anonymkode: 32c1e...0af

Nei, og håper virkelig ikke dere som ikke tåler skal være borte i en eller to dager aldri blir det heller. Det tror jeg dere hadde taklet dårlig. Å dra inn eksempelet ditt med Afrika blir vel ikke helt det samme, da det å bli alenemor faktisk kan skje alle.

For å svare på TS sitt spørsmål igjen, så lenge mannen ellers er der og stiller opp så ser jeg ikke problemet med å dra en gang på festival.

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, og håper virkelig ikke dere som ikke tåler skal være borte i en eller to dager aldri blir det heller. Det tror jeg dere hadde taklet dårlig. Å dra inn eksempelet ditt med Afrika blir vel ikke helt det samme, da det å bli alenemor faktisk kan skje alle.

For å svare på TS sitt spørsmål igjen, så lenge mannen ellers er der og stiller opp så ser jeg ikke problemet med å dra en gang på festival.

Anonymkode: 45cf5...f59

Tåler at mannen skal være borte skulle det stå.

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Lurer på hvordan de klarer seg de som har partnere som feks jobber skift 2 uker på/ 4 uker hjemme eller ukependler og kun er hjemme i helgene? Jovisst! Det ordner seg fordi det bare må ordne seg. Babyklegg eller ikke😉 jeg lot min mann være med på en del ting, men aksepterte ikke at han var dårlig og ute av stand til å delta i stellet neste dag. Da kunne han holde seg borte fra hjemmet heller. Vår tok bare pupp så jeg måtte ha baby uansett☺ fikk gjort masse jeg, trente og dusjet og handlet og gjorde husarbeid! Nå som de er større blir ting vanskeligere på egenhånd, men det går da også👍

Anonymkode: 683c1...f34

Ja folk synes det er slitsomt de første måndene. Bare vent til de begynner å krabbe😊 Er mer krevende å være alene med baby på 8, 9 måneder enn de første månedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tutte skrev:

Ja folk synes det er slitsomt de første måndene. Bare vent til de begynner å krabbe😊 Er mer krevende å være alene med baby på 8, 9 måneder enn de første månedene.

Det kommer helt an på babyen!

Min samboer var nettopp borte en langhelg for første gang siden babyen ble født. Babyen er 7 mnd, og har akkurat begynt å krabbe. Det gikk som en drøm! Ja, babyen må voktes hele tiden, men han kan leke på gulvet mens jeg dusjer, lager mat, rydder litt osv., så lenge jeg har et øye med han. På kvelden legger han seg uten protester, og sovner på få minutter.

Fram til babyen var over 2,5 mnd gråt han en del på kveldstid hver kveld! Byssing holdt det dels i sjakk, men ikke helt. Sovnet han på dagtid var det enten i vogna på tur eller i armene våre. Stoppet vognen eller vi la han ned våknet han i løpet av ti minutter. På dagtid kunne han kanskje ligge i fem minutter for seg selv før han begynte å sutre, på ettermiddag/kveld ble det gråting tvert om han ikke ble ammet eller bysset. Samboer var ute et par kvelder i den perioden der sto på som verst (fordi det var rundt juletider, og "tradisjoner" jeg unnet han å være med på). I de tilfellene brukte jeg glatt er par timer på å steke og få i meg en ferdigpizza. Og guuuud så sliten jeg var etter en slik kveld. Ei helg/flere dager hadde vært helt uaktuelt i den perioden!

All ære til alenemødre som klarer seg selv, men er man to om det og kan slippe å ha det sånn alene må det jo være det beste. Er babyen en slik som sover timer i strekk og gråter lite, er saken kanskje en litt annen, men det vet jo ikke TS og samboeren før babyen er født.

 

Anonymkode: a0865...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sier dere ikke får laget middag osv? Vurdert bæresjal/bæresele? Da kan lille ligge godt inntil deg og få nærhet, og kanskje sove litt, og du får laget middag og ryddet litt 👍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener mannen bare kan dra på sånt noen få uker etter at baby er født. Sier dere det samme hvis man får flaskebaby og kvinnen vil stikke av? Mannen kan jo gjøre jobben like bra, å hvis ungen uansett bruker flaske så kan da mannen sitte hjemme. 

Anonymkode: 606dd...00e

Har man flaskebaby så er det jo lettere for mannen å stille opp med baby. Men sånn sett bort i fra det så tror jeg ikke det er så mange mødre som uansett orker å dra på festival 4 uker etter fødsel. 

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, og håper virkelig ikke dere som ikke tåler skal være borte i en eller to dager aldri blir det heller. Det tror jeg dere hadde taklet dårlig. Å dra inn eksempelet ditt med Afrika blir vel ikke helt det samme, da det å bli alenemor faktisk kan skje alle.

For å svare på TS sitt spørsmål igjen, så lenge mannen ellers er der og stiller opp så ser jeg ikke problemet med å dra en gang på festival.

Anonymkode: 45cf5...f59

Hvem sier noe om å ikke klare det? Jeg har ikke sagt at det er umulig, men vanskeligere. Og når man har muligheten til å gjøre det hyggelig og dele på, og være sammen... Hvorfor gjøre det vanskeligere for den ene? Det er drit dårlig partnerskap. Og ikke bruk deg som eksempel på hvor lite vanskelig det er, ts gruer seg. Ts opplever det som mulig vanskelig og litt kjipt. Ta utgangspunkt der. Om vi skal late som om det blir lett for henne så kan vi også late som om samboeren hennes ikke har noe livsnødvendig behov for festival og øl for å overleve sommeren som nybakt far. 

 

Anonymkode: 32c1e...0af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier noe om å ikke klare det? Jeg har ikke sagt at det er umulig, men vanskeligere. Og når man har muligheten til å gjøre det hyggelig og dele på, og være sammen... Hvorfor gjøre det vanskeligere for den ene? Det er drit dårlig partnerskap. Og ikke bruk deg som eksempel på hvor lite vanskelig det er, ts gruer seg. Ts opplever det som mulig vanskelig og litt kjipt. Ta utgangspunkt der. Om vi skal late som om det blir lett for henne så kan vi også late som om samboeren hennes ikke har noe livsnødvendig behov for festival og øl for å overleve sommeren som nybakt far. 

 

Anonymkode: 32c1e...0af

Jeg tror først og fremst at TS skal se an hvordan det går og hvordan babyen er før hun bekymrer seg. Kan jo helt fint være en rolig baby. 

Hadde forstått situasjonen mer hvis hun allerede satt med en innmari krevende baby og faren regelmessig var ute på fest og ikke tok ansvar med noe. Trenger ikke dramatisere mer enn nødvendig. Det går helt sikkert fint og det er snakk om en gang. Neste gang blir det sikkert hennes tur.

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du TS, det første jeg tenkte var at pappaen kanskje ikke helt har satt seg inn i hvordan en barseltid kan være på samme måte som du har. Dere kan jo kanskje snakke litt om det? Kan også hende at han ombestemmer seg når babyen kommer? Vi var invitert i bryllup da sønnen vår var 5 uker gammel. Fikk invitasjonen lenge i forveien mens jeg var gravid og samboer skjønte ikke hvorfor ikke jeg bare kunne bli med:fnise:

Så plutselig ikke så lenge før fødselen gikk det opp for han at det skulle jo komme et lite barn. Så da måtte jeg nesten presse han til å si ja til å reise (bestevenn som skulle gifte seg). Nå som babyen faktisk er her så vil han ikke reise noe sted hvis han ikke må.

Du skal se at holdningen hans kan fort endre seg :) 

Anonymkode: 31c31...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal se an hvordan det går med babyen. Jeg skulle fint ha greid å være alene med min baby som nå er fire uker og også min 2-åring da han var nyfødt. Mine barselstider har vært og er veldig greie. Babyen sover masse, jeg ammer kun en gang om natten og slik var også storebroren. Hadde ikke noe ammeproblemer, ingen komplikasjoner eller smerter etter fødsel heller og sånt er jo umulig å forutse. Kanskje det blir sånn for deg ts, og da ser du muligens annerledes på det. Uansett så er det vanskelig å planlegge barselstiden. Man vet aldri om man f.eks får et kolikkbarn, depresjoner, kroppslige plager eller om ting går noenlunde.på skinner som i mitt tilfelle så derfor ville jeg bare sett det litt an.

Det jeg ville sett på som litt stress nå,  er at jeg i tillegg har 2-åringen pg det kan være litt krevende når jeg er alene.

Anonymkode: 635fe...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehehe føler denne passer inn her. :) 

Anonymkode: 999d3...746

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2017 den 5.51, AnonymBruker skrev:

Må også si at jeg blir irritert på alenemødre. I nesten alle tråder som omhandler problem rundt en manns deltagelse i hus og barn, så er det noen som påpeker at det kunne vært verre, man kan være alene. 

Det er som å dra barn i Afrika-kortet i alle trådene på mat og drikke-forumet. 

Det er alltid noen som har det verre, kan man ikke bare svare på en trådstarters problemstilling? I dette tilfellet er hun ikke alenemor. 

Anonymkode: 32c1e...0af

Vel, men hvis det eneste fyren vil er å gå på festival noen helger i året, så ser jeg ikke problemet egentlig. Så alenemødrene har rett, sånn sett. Bare la ham dra, går ikke an at ei kjerring er så handicappet at hun ikke klarer med ungen sin alene ei helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klarer alle kjendismødre seg fint uten mannen i ett par dager? Selv med noen nurk på bare noen få uker er de på trening, på cafe, på shopping og er sosiale. Ingen sitter hjemme i skitne hus med babyen i puppen og griner og sender giftige sms til mannen??

Anonymkode: 4cc4b...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tutte skrev:

Ja folk synes det er slitsomt de første måndene. Bare vent til de begynner å krabbe😊 Er mer krevende å være alene med baby på 8, 9 måneder enn de første månedene.

100% uenig. De første månedene med mitt barn var beintøffe. Skjønte ingenting når de i barselgruppa syntes ting ble vanskeligere etter som barnet ble endre, for min del var det stikk motsatt. 

Anonymkode: f4977...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...