Gå til innhold

Samboer og termin om en uke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har termin om en liten uke og er førstegangsfødene :)

Min samboer sitter stadig å snakker om når han/vi skal ut på byen igjen. Dette irriterer meg. Han ønsker å dra på en festival i juli og spør om han kan dra dit.. Altså, dette er veldig vanskelig for meg fordi jeg har på en måte mer enn nok i tankene; fødsel og baby. Vi synes begge denne ventetiden er kjedelig når man går å venter på noe. Vil legge til at samboer gleder seg veldig til å bli pappa for første gang, men synes han kanskje kunne vise litt mer omtanke. Jeg har nok ikke mulighet for å dra ut på noe de første månedene/halve året på samme måte han vil

Noen tips?

Anonymkode: a871f...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter med 3 uker gammel baby, og kan si at det er MYE mer slit enn man ser for seg. Min mann kunne bare drømt om å stikke på festival de første månedene her :P fullstendig uaktuelt!! Jeg har en baby-klegg (det 4.trimester), og det å lage middag utover grandis, eller få dusjet er umulig uten at noen andre kan holde henne. (Med mindre jeg bruker 10 minutter og hun sover kjempetungt så jeg kan legge henne fra meg uten at hun merker det). 

Dere aner ikke åssen unge dere får, så ikke lag planer for de første månedene.. :P 

Anonymkode: 625ad...399

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt delt der. På én måte er det sunt om han får kommet seg ut og opplevd litt annet enn baby, men samtidig bør han være der for deg. Synes det er litt tankeløst av ham å foreslå noe sånt egentlig.

Noen ganger er babytiden veldig, veldig slitsom, og man bør være to stk..

Anonymkode: f9d4c...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har termin om en liten uke og er førstegangsfødene :)

Min samboer sitter stadig å snakker om når han/vi skal ut på byen igjen. Dette irriterer meg. Han ønsker å dra på en festival i juli og spør om han kan dra dit.. Altså, dette er veldig vanskelig for meg fordi jeg har på en måte mer enn nok i tankene; fødsel og baby. Vi synes begge denne ventetiden er kjedelig når man går å venter på noe. Vil legge til at samboer gleder seg veldig til å bli pappa for første gang, men synes han kanskje kunne vise litt mer omtanke. Jeg har nok ikke mulighet for å dra ut på noe de første månedene/halve året på samme måte han vil

Noen tips?

Anonymkode: a871f...582

Har du snakket med han, om at du synes det er vanskelig at han snakker om festival når dere har mye viktigere ting som skjer i livet deres nå? Håp.et er jo at han kanskje vil skjønne det selv når babyen er kommet, at det må bli litt andre prioriteringer da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt delt der. På én måte er det sunt om han får kommet seg ut og opplevd litt annet enn baby, men samtidig bør han være der for deg. Synes det er litt tankeløst av ham å foreslå noe sånt egentlig.

Noen ganger er babytiden veldig, veldig slitsom, og man bør være to stk..

Anonymkode: f9d4c...e40

BØR vøre to stk? 

Hva med de som har vært alene siden starten da? Vi har da klart oss vi. 

Anonymkode: 1b6b5...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

BØR vøre to stk? 

Hva med de som har vært alene siden starten da? Vi har da klart oss vi. 

Anonymkode: 1b6b5...085

Nå presiserer hun to og ikke en da!! Hårsår? 

Anonymkode: 07a47...02f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BØR vøre to stk? 

Hva med de som har vært alene siden starten da? Vi har da klart oss vi. 

Anonymkode: 1b6b5...085

Altså.. alt går om man MÅ. Jeg hadde vært helt ødelagt om det kun var meg og baby. Grøss. Handling, husarbeid, matlaging i tillegg til krevende baby og lite søvn.. fikk brystbetennelse også når jeg hadde baby på 6 dager. Veldig OK at mannen kunne kjøre meg på legevakt og bysse babyen... 

Anonymkode: 625ad...399

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

BØR vøre to stk? 

Hva med de som har vært alene siden starten da? Vi har da klart oss vi. 

Anonymkode: 1b6b5...085

Og folk får barn uten inntekt, og de klarer seg. At noen klarer en ting betyr ikke at det er et ideal. De er to om å lage barnet og de to er sammen og planlegger å være sammen videre, da er det dårlig partnerskap å planlegge festival. 

Jeg har en på snart seks uker. Og jeg har en fra før så jeg er "erfaren". Men jeg holder på å gå på veggen av å ikke ha andre voksne å snakke med, å ha en klegg som sitter fast på meg natt og dag. Nettene som mannen min tar og timene han har babyen i favnen på kvelden holder meg gående i bra humør. Av oss to er det jeg som har det størsre behov for en pause, kulturelle opplevelser og selskap av venner. For han jobber, har gode kollegaer, får reise bort på kurs med jobben nesten annenhver måned og det jeg misunner ham mest; han er stort sett våken alene når han dusjer og ordner seg om morgenen og han sitter alene i bilen og hører musikk og radio i nesten 45 minutter hver dag. 

Jeg kunne drept for den bilturen i ensomhet enkelte dager. 

Og jeg hadde blitt sint på min om han dro på festival. Konsert - ja. Kino - ja. It med venner - ja, men ikke drikk seg ødelagt, jeg trenger hjelp neste dag. Men festival? Da tenker jeg at det enten er snakk om flere dager,  overnatting og deretter redusert første dagen hjemme. Og det er uaktuelt hos oss. 

Vi er to om det. Vi kan velge og heldigvis har jeg en mann som heller vil være hjemme med familien som trenger ham og setter pris på å ha ham her enn å reise på vift. 

Anonymkode: 32c1e...0af

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vært uaktuelt her i huset. Når baby var så liten hadde jeg fortsatt vondt i underlivet, melkespreng, økedøgn, søvnmangel, etc. Hadde vært uaktuelt og være alene med det fordi mannen ville på fest :P 

Anonymkode: e86dd...88d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og folk får barn uten inntekt, og de klarer seg. At noen klarer en ting betyr ikke at det er et ideal. De er to om å lage barnet og de to er sammen og planlegger å være sammen videre, da er det dårlig partnerskap å planlegge festival. 

Jeg har en på snart seks uker. Og jeg har en fra før så jeg er "erfaren". Men jeg holder på å gå på veggen av å ikke ha andre voksne å snakke med, å ha en klegg som sitter fast på meg natt og dag. Nettene som mannen min tar og timene han har babyen i favnen på kvelden holder meg gående i bra humør. Av oss to er det jeg som har det størsre behov for en pause, kulturelle opplevelser og selskap av venner. For han jobber, har gode kollegaer, får reise bort på kurs med jobben nesten annenhver måned og det jeg misunner ham mest; han er stort sett våken alene når han dusjer og ordner seg om morgenen og han sitter alene i bilen og hører musikk og radio i nesten 45 minutter hver dag. 

Jeg kunne drept for den bilturen i ensomhet enkelte dager. 

Og jeg hadde blitt sint på min om han dro på festival. Konsert - ja. Kino - ja. It med venner - ja, men ikke drikk seg ødelagt, jeg trenger hjelp neste dag. Men festival? Da tenker jeg at det enten er snakk om flere dager,  overnatting og deretter redusert første dagen hjemme. Og det er uaktuelt hos oss. 

Vi er to om det. Vi kan velge og heldigvis har jeg en mann som heller vil være hjemme med familien som trenger ham og setter pris på å ha ham her enn å reise på vift. 

Anonymkode: 32c1e...0af

Jeg sier det igjen. Dere er heldige. 

Jeg har ingen venner og ingen kontakt med barnefar. Ensomt, JA. Helt forferdelig. Det er ingenting annet jeg ønsker meg enn familielivet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært så sliten at jeg har besvimt, ikke fått i meg mat fordi baby ikke vil ligge alene de minuttene det tar å lage mat, ikke fått dusjet på flere dager av samme grunn  

Hadde jeg vært så heldig å hatt en mann skulle han selvfølgelig fått reist på festival om han ville det, i alle fall om han var så hjelpsom i hverdagen som alle fremstiller det. Da hadde det hendt at jeg var den som fikk "fri" neste gang. 

Anonymkode: 1b6b5...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier det igjen. Dere er heldige. 

Jeg har ingen venner og ingen kontakt med barnefar. Ensomt, JA. Helt forferdelig. Det er ingenting annet jeg ønsker meg enn familielivet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært så sliten at jeg har besvimt, ikke fått i meg mat fordi baby ikke vil ligge alene de minuttene det tar å lage mat, ikke fått dusjet på flere dager av samme grunn  

Hadde jeg vært så heldig å hatt en mann skulle han selvfølgelig fått reist på festival om han ville det, i alle fall om han var så hjelpsom i hverdagen som alle fremstiller det. Da hadde det hendt at jeg var den som fikk "fri" neste gang. 

Anonymkode: 1b6b5...085

Hvorfor i alle dager har du valgt å få barn med et slik nek av en mann som ikke vil ha kontakt med deg eller barnet? Finnes det ingen du kan få hjelp av? Nå fikk jeg skikkelig vondt av deg 😢

Anonymkode: 1b3f4...2b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt. Bare si du trenger han og kan bli syk etter fødsel o.l, stor pålastning. Er det noen som skal få "fri" er det deg, han har ikke gått gravid. Han kan se å holde seg hjemme de første månende/så lenge du føler for det

Anonymkode: 653c1...526

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier det igjen. Dere er heldige. 

Jeg har ingen venner og ingen kontakt med barnefar. Ensomt, JA. Helt forferdelig. Det er ingenting annet jeg ønsker meg enn familielivet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært så sliten at jeg har besvimt, ikke fått i meg mat fordi baby ikke vil ligge alene de minuttene det tar å lage mat, ikke fått dusjet på flere dager av samme grunn  

Hadde jeg vært så heldig å hatt en mann skulle han selvfølgelig fått reist på festival om han ville det, i alle fall om han var så hjelpsom i hverdagen som alle fremstiller det. Da hadde det hendt at jeg var den som fikk "fri" neste gang. 

Anonymkode: 1b6b5...085

Kjenner meg igjen i alt du skriver her. Heldige de som har en mann som stiller opp i hverdagen og kun snakker om å få dra ut på en festival.

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært så heldig å hatt en mann skulle han selvfølgelig fått reist på festival om han ville det, i alle fall om han var så hjelpsom i hverdagen som alle fremstiller det. Da hadde det hendt at jeg var den som fikk "fri" neste gang. 

Anonymkode: 1b6b5...085

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i alt du skriver her. Heldige de som har en mann som stiller opp i hverdagen og kun snakker om å få dra ut på en festival.

Anonymkode: 45cf5...f59

Dere vet babyen er 50% hans sant? Hvorfor er en mor heldig om far "gidder" å dra sitt lass? Blir helt skremt av holdninger som dette i 2017. Skulle bare mangle at mannen også merker at han har blitt far og ikke drar på noe festival mens han har en nyfødt baby. Herregud!

Anonymkode: 20968...24f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere vet babyen er 50% hans sant? Hvorfor er en mor heldig om far "gidder" å dra sitt lass? Blir helt skremt av holdninger som dette i 2017. Skulle bare mangle at mannen også merker at han har blitt far og ikke drar på noe festival mens han har en nyfødt baby. Herregud!

Anonymkode: 20968...24f

"Heldig" var nok ikke ment sånn som du tenker. Det var mer for å understreke at at man egentlig ikke har så mye å klage på hvis man har en mann som stiller opp i hverdagen ellers og ber om å få dra på festival en gang. Neste gang er det sikkert hun som får litt fri. Og det kommer sikkert mange flere ganger også.

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uaktuelt. Bare si du trenger han og kan bli syk etter fødsel o.l, stor pålastning. Er det noen som skal få "fri" er det deg, han har ikke gått gravid. Han kan se å holde seg hjemme de første månende/så lenge du føler for det

Anonymkode: 653c1...526

Nå er det "dessverre" slik at det stort sett er mor som er nærmest knyttet barnet den første tiden, sånn er det bare. Ja, det er slitsomt å gå gravid og etter det ha fullt ansvar for en baby som trenger deg 24 timer i døgnet pga amming og nærhet. Er en grunn til at det kalles 4 trimester. At far er der i hverdagen og avlaster med det han kan hjelper jo mye. Og tror ikke festival en gang ødelegger for det.

Etterhvert som baby blir eldre blir det slitsomt på en helt annen måte, babyen blir mye mer aktiv, våken på dagtid, alt skal puttes i munnen og rives ned og barnet må passes på hele tiden. Til gjengjeld så er dette en tid hvor det er lettere for far å gjøre ting med baby og igjen lettere for mor å få fritid.

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du klarer barnet selv om du må, men det betyr ikke at han ikke er dust.

Hva med å si til han at du kanskje ikke vil ha han med på fødselen, siden det uansett sett ser ut som han ikke ser på barnet som et fellesprosjekt? Forhåpentligvis tar han hintet..

Anonymkode: a13e2...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer barnet selv om du må, men det betyr ikke at han ikke er dust.

Hva med å si til han at du kanskje ikke vil ha han med på fødselen, siden det uansett sett ser ut som han ikke ser på barnet som et fellesprosjekt? Forhåpentligvis tar han hintet..

Anonymkode: a13e2...b04

Herregud, hvordan er det folk tenker. Skulle tro det var snakk om en mann som ikke tok noe ansvar og stadig vekk stakk av fra alt. 

Anonymkode: 45cf5...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som nekter mannen min festival i barseltiden. Jeg snakker ikke om permisjonstiden på rundt et år. Jeg snakker om de første par månedene av babyens liv. 

Og barnet er 50% hans, og ansvaret likeså. 

Ja, vi er heldige. Det er jammen mannen min også. Han og jeg er sammen heldige, siden ingen av oss ønsker å flykte fra familien i en tid av unntakstilstand og misse velkomsten av et nytt familiemedlem. 

Jeg er ingen bortskjemt i-landsbitch av den grunn. Han kan finne på ting når vi finner rutinene, og når hans kone og livspartner får nok søvn uten ham til å ikke være halvveis suicidal. 

Jeg føler absolutt med de som er alene, for jeg tror jeg mentalt hadde bukket under om jeg var alene i barseltiden. Men nå var det ikke dette det var snakk om. 

Anonymkode: 32c1e...0af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si at jeg blir irritert på alenemødre. I nesten alle tråder som omhandler problem rundt en manns deltagelse i hus og barn, så er det noen som påpeker at det kunne vært verre, man kan være alene. 

Det er som å dra barn i Afrika-kortet i alle trådene på mat og drikke-forumet. 

Det er alltid noen som har det verre, kan man ikke bare svare på en trådstarters problemstilling? I dette tilfellet er hun ikke alenemor. 

Anonymkode: 32c1e...0af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...