Gå til innhold

Hvorfor skal vi skille mellom "islam" og "islamisme"...


Gjest Ari Loys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De 10% rabiate som er troendes til å skjære hodet av vantro er islamister. 40% vil ha sperrer mot å gjøre det selv , men forstår og er enige i handlingen. Kan vel også regnes som islamister. Så har du de siste 50% som ikke bryr seg egentlig. De er vel muslimer ved fødsel og tørr ikke gjøre noe som helst. Ref. Hva de rabiate kan finne på.

Taliban var aldri mer enn 30.000. Og de regjerte over millioner. Den gemene hop gjorde ingenting....

Anonymkode: 42157...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ari Loys tar tempen på KG-rasisme etter gårsdagens jihad her nå? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
29 minutter siden, Charlotteul skrev:

Ari Loys tar tempen på KG-rasisme etter gårsdagens jihad her nå? :rolleyes:

Det er interessant at du nevner ordet "rasisme", for klassisk sett skulle jeg nå ha forsvart meg med at "islam ikke er en rase" og så videre. Men jeg skal faktisk gi deg det, at islam er en rase. D.v.s. en gruppe mennesker som av utvendige årsaker har utviklet felles fysiske og mentale trekk som skiller dem fra andre grupper mennesker, og således kan kalles en "rase" - i dette tilfellet en rase som har sprunget ut av søskenbarn som har fått barn med søskenbarn i 1500 år (med alt det innebærer).

Endret av Ari Loys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ari Loys skrev:

Det er interessant at du nevner ordet "rasisme", for klassisk sett skulle jeg nå ha forsvart meg med at "islam ikke er en rase" og så videre. Men jeg skal faktisk gi deg det, at islam er en rase. D.v.s. en gruppe mennesker som av utvendige årsaker har utviklet felles fysiske og mentale trekk som skiller dem fra andre grupper mennesker, og således kan kalles en "rase" - i dette tilfellet en rase som har sprunget ut av søskenbarn som har fått barn med søskenbarn i 1500 år (med alt det innebærer).

Touché. Dog forventes det ikke at det gjennomsnittlige KG-trollet klarer å skille mellom rase og religion. Alle islamister er muslimer, men ikke alle muslimer er islamister. Akkurat den er litt tricky for Ola Nordmann. Litt som ibsens ripsbusk. 

 

Endret av Charlotteul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
2 minutter siden, Charlotteul skrev:

Touché. Dog forventes det ikke at det gjennomsnittlige KG-trollet klarer å skille mellom rase og religion. Alle islamister er muslimer, men ikke alle muslimer er islamister. Akkurat den er litt tricky for Ola Nordmann. Litt som ibsens ripsbusk. 

 

Det blir mer riktig å si at ikke alle selverklærte muslimer egentlig er muslimer.  Ca halvparten av dem er rasjonelle mennesker som ikke har noe mer enn et rituelt forhold til organisert religion, og som uten unntak tilpasser religionen til intellektet snarere enn motsatt. Disse er sekulære muslimer. Men alle troende muslimer er islamister, ettersom islam er en islamistisk religion. Muhammed selv, det perfekte mennesket, forbildet for alle som kom etter ham, var selv en islamist. Religionen han stiftet er en islamistisk ideologi, og dersom man har tenkt å følge den så er man en islamist. Eller en muslim, om du vil, det er som sagt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er viktig å skille mellom de muslimene som prøver å leve et normalt liv, f.eks. her i Norge og de muslimene som vil drepe alle som ikke tror og tilber Allah (som muslimer ofte vil si ikke egentlig er muslimer).

Hvorfor? Fordi de er mennesker også, selv om de tror og ber til Allah. De har følelser. Og tanker. Meninger, og håp og drømmer. Muslimen som gikk forbi deg på butikken hørte at du sa "æsj, muslim" til kompisen din. Muslimen kjente sikkert på følelsen av å ikke være ønsket. Han/hun kjente på følelsen av å være så ekkel at ingen vil ha noe med deg å gjøre, uten at du faktisk har gjort noe galt: det gjelder bare din generelle måte å eksistere på. Og det å ikke være ønsket som menneske er en av de verste følelsene en kan kjenne på, det stammer tilbake til huleboerenes tid(rett meg hvis jeg tar feil), når det å ikke passe inn i samfunnet var den verste skjebnen av alle. Jeg finner ingen studier akkurat nå, men har lest uttallige ganger om at frykten for å ikke passe inn henger sammen med det å bli utestengt fra samfunnet, og det er en frykt vi har bygd inn i oss fra tidenes morgen.

Og på samme måte skal man skille mellom menn som prøver å leve fredelige liv og menn som voldtar. ("Ekte menn voldtar ikke.")

Og kristne som vil leve fredelig liv og kristne som vil at alle som ikke følger guds lover til punkt og prikke skal plages her på jorden og i tillegg brenne i helvete til evig tid, f.eks. Westboro Baptist Church. ("En ekte kristen ville aldri sagt noe sånt, men vende det andre kinnet til.")

Uten at jeg er ekspert, har jeg forstått det sånn at koranen kan tolkes på uttallige måter på akkurat samme måte som bibelen. Kanskje skulle det ikke tas bokstavelig... Kanskje er det best å bruke den som noe å rette seg mot, ikke gjøre det som står 100% hele tiden... Kanskje er noe uttadert. Kanskje er noe innhold mer troverdig enn annet. Kanskje tenker noen at koranen var skrevet for ørten år siden, og må dermed justeres til dagens samfunn og levemåter.

Også har du de som er helt ødelagt i hodet. De som ikke bare vil men må drepe. Og de må ikke bare drepe oss i vesten, men alle som ikke gjør som de sier. De er ødealgte av å se mammaen sin bli voldtatt og revet i stykker av andre syke mennesker foran øynene sine. De hadde en gang en hemmelig kjæreste som ble steinet til døde fordi hun sa noe stygt mot noen. Bestevennen ble kanskje skutt av militæret, rett foran øynene på vedkommende... For ikke å snakke om hjernevaskingen som de blir utsatt for hver dag. "Vesten er ond. Vesten er farlig. Vesten må dø. Allah ønsker det." Hører man noe mange nok ganger, tror man på det. Og for mange er religionen alt de faktisk har her i livet. Ingen meningsfult jobb, ingen barn, ingen kone, ingen fremtid. Man tenker at hvis man dreper får man iallefall et fint liv etter døden. Og det er da helvete starter.

Og når det kommer til Islamisme tror jeg det henger sammen med det ovenfor. Hvis livet er dårlig nok, og det eneste som virkelig er meningsfult i livet sitt er religionen, vil det ta over for ALT. Vi mennesker er for smarte for livet på denne jorda, da de fleste er avhengig av å ha noe å tro på etter døden. Vi takler ikke tanken på at vi bare skal forsvinne, og dermed kommer religionen inn på godt og vondt. Og når man i tillegg blir hjernevasket fra liten av, vil det henge i - også på godt og vondt.

Heldigvis er det sjeldent noen i vesten blir så ekstreme, det hender - men det gjelder ikke flertallet av muslimer. Det eneste jeg skulle ønske å ha sett mer fra muslimer når det gjelder ekstreme meninger og handlinger, er at de fordømmer det offentlig og jobber aktivt mot det. Det kan hende det er medias skyld som eventuelt ikke dekker sånne ting, da Ola Nordmann gjerne liker å ha noen å hate og skylde på... Men skulle likt å ha sett mer om muslimske samfunn her i vesten som jobber hardt og aktivt mot sånne ting. For hvor er de? Hvorfor blir de så stille? Hvorfor roper de ikke opp om feighet og urett når vonde ting skjer i Allah's navn? Er det medias skyld som ikke får frem stemmene deres? Eller er det deres egen skyld som ikke sier noe?

Anonymkode: f7b91...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ari Loys skrev:

Det blir mer riktig å si at ikke alle selverklærte muslimer egentlig er muslimer.  Ca halvparten av dem er rasjonelle mennesker som ikke har noe mer enn et rituelt forhold til organisert religion, og som uten unntak tilpasser religionen til intellektet snarere enn motsatt. Disse er sekulære muslimer. Men alle troende muslimer er islamister, ettersom islam er en islamistisk religion. Muhammed selv, det perfekte mennesket, forbildet for alle som kom etter ham, var selv en islamist. Religionen han stiftet er en islamistisk ideologi, og dersom man har tenkt å følge den så er man en islamist. Eller en muslim, om du vil, det er som sagt det samme.

La oss se litt på Mohammed. The word on the street er at han hadde 11 koner, og den yngste var et barn. Da mener du at alle som ikke "praktiserer"  dette ikke er ekte muslim? I teorien din finnes det da ikke en eneste ekte kvinnelig muslim, da en kvinne ikke kan gifte seg med verken en eller 11 kvinner. Da tenker jeg - de fleste selvmordsbombere fremstår utad som unge, ensomme ulver. Jeg kan gjette ugift. Er ikke de muslimer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
9 minutter siden, Charlotteul skrev:

La oss se litt på Mohammed. The word on the street er at han hadde 11 koner, og den yngste var et barn. Da mener du at alle som ikke "praktiserer"  dette ikke er ekte muslim? I teorien din finnes det da ikke en eneste ekte kvinnelig muslim, da en kvinne ikke kan gifte seg med verken en eller 11 kvinner. Da tenker jeg - de fleste selvmordsbombere fremstår utad som unge, ensomme ulver. Jeg kan gjette ugift. Er ikke de muslimer? 

Man trenger ikke å praktisere noe for å stå for noe. Det holder lenge å stilltiende støtte det, og jeg tror du skal leite lenge for å finne en troende muslim som er villig til å kritisere Muhammed for sine 11 koner og ekteskapet hans til et barn.

Muhammed var for øvrig ikke en kvinne, men han giftet seg med flere kvinner. Så jeg ser ikke hva det skulle være relevant for at kvinner ikke kan gifte seg med 11 andre kvinner.

Og jo, unge muslimske menn sprenger seg i luften bl.a. fordi de har blitt lovet x antall jomfruer i himmelen. Du må huske på at det er et svært innavlet folkeslag vi snakker om her.

Endret av Ari Loys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ari Loys skrev:

Man trenger ikke å praktisere noe for å stå for noe. Det holder lenge å stilltiende støtte det, og jeg tror du skal leite lenge for å finne en troende muslim som er villig til å kritisere Muhammed for sine 11 koner og ekteskapet hans til et barn.

Men du mener at islamister og muslimer er samme ulla. Det er det jo ikke, uavhengig av hvor mye du ønsker og mener at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
Akkurat nå, Charlotteul skrev:

Men du mener at islamister og muslimer er samme ulla. Det er det jo ikke, uavhengig av hvor mye du ønsker og mener at det er det.

Jeg ekskluderer som sagt sekulære muslimer fra resten av røkla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ari Loys skrev:

Jeg ekskluderer som sagt sekulære muslimer fra resten av røkla.

Hvor går grensa mellom dedikert og sekulær muslim da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
8 minutter siden, Charlotteul skrev:

Hvor går grensa mellom dedikert og sekulær muslim da? 

Mellom religiøse og sekulære. D.v.s. mellom folk som finner sine standpunkter og verdier i den intellektuelle arven fra opplysningstiden, og folk som finner sine standpunkter og verdier i religiøse skrifter. Et eksempel kan f.eks. være hvilket forhold man har til ytringsfriheten. Er man en urokkelig tilhenger av den, eller mener man at religion - især islam - skal ha spesialbehandling? Et annet eksempel kan være om man ønsker seg en demokratisk rettsstat, eller om man helst skulle ha sett sharia innført. 

 

Endret av Ari Loys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det finnes over 1 milliard muslimer i verden og om vi setter dem alle i samme bås som "islamister" så blir det en selvoppfyllende profeti pga vår egen holdning og vi ender opp med å skyve fra oss og ekstremifisere (er det et ord?) 1 millarid mennesker.

Anonymkode: 2e57a...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ari Loys skrev:

Mellom religiøse og sekulære. D.v.s. mellom folk som finner sine standpunkter og verdier i den intellektuelle arven fra opplysningstiden, og folk som finner sine standpunkter og verdier i religiøse skrifter. Et eksempel kan f.eks. være hvilket forhold man har til ytringsfriheten. Er man en urokkelig tilhenger av den, eller mener man at religion - især islam - skal ha spesialbehandling? Et annet eksempel kan være om man ønsker seg en demokratisk rettsstat, eller om man helst skulle ha sett sharia innført. 

 

Å leve etter Koranen er ikke ensbetydende med å være "god" muslim. Faroukh og Ismail kan begge være radikale å følge boken til "punkt og prikke", men Koranen er så vag at flere tekster kan tolkes på forskjellige måter. Hvem er da "mest" muslim, når begge lever etter Koranen, men på hver sin måte? 

(Beklager voldtekten av det norske språk og overbruk av anførselstegn. Teksten ble ikke den samme uten...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skille kristendommen fra jødedommen når Jesus var jøde?  Om du skal vise at man ikke bør skille islam fra islamisme så bør du jo ta utgangspunktet i begrunnelsen for hvorfor de to tingene bør skilles. Det blir enda mer spesielt når du faktisk mener man bør ha de samme? skillene, men bare endre navnene på begrepene. 

Endret av Hermine Grang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, Charlotteul skrev:

La oss se litt på Mohammed. The word on the street er at han hadde 11 koner, og den yngste var et barn. Da mener du at alle som ikke "praktiserer"  dette ikke er ekte muslim? I teorien din finnes det da ikke en eneste ekte kvinnelig muslim, da en kvinne ikke kan gifte seg med verken en eller 11 kvinner. Da tenker jeg - de fleste selvmordsbombere fremstår utad som unge, ensomme ulver. Jeg kan gjette ugift. Er ikke de muslimer? 

Finnes ingen ekte muslimer om man skal leve akkurat som Muhammad. Koranen tillater kun fire koner så menn kan jo ikke både følge Muhammad og koranen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hermine Grang skrev:

Finnes ingen ekte muslimer om man skal leve akkurat som Muhammad. Koranen tillater kun fire koner så menn kan jo ikke både følge Muhammad og koranen. 

Nettopp! Og hvem er det som setter standarden for hva som er ekte/falsk/moderat/radikal islam/islamisme? Veldig kompleks, da radikalt for meg kan være moderat for en "vanlig" muslim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Charlotteul skrev:

Nettopp! Og hvem er det som setter standarden for hva som er ekte/falsk/moderat/radikal islam/islamisme? Veldig kompleks, da radikalt for meg kan være moderat for en "vanlig" muslim. 

Enig, synes derfor det er greiest å kalle folk muslimer om de selv omtaler seg som muslimer. Jeg er ingen autoritet på Islam så blir jeg skal ikke sitte her og fortelle noen at de ikke er muslimer om de selv mener de er det. Det er både arrogant og lite respektfullt. Er jo også en velbrukt hersketeknikk å fortelle liberale muslimer at de ikke er ekte muslimer. Jeg har ingen ønsker om å støtte opp om den herskeknikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...