Gå til innhold

Mild omsorgssvikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke mor selv så jeg er redd for å blande meg, men jeg er dessverre bekymret for min søsters barn. Jeg har prøvd å snakket litt med henne før om maten, men det er som å snakke til en vegg.

Barnet det er snakk om går i barnehage. Det jeg reagerer mest på er et dårlig kosthold. Barnet er nemlig veldig kresent og har en utrolig snever diett bestående av nesten bare pølser og brødskiver. Skal ikke gå inn på detaljer, men det er ingen grønnsaker, mest mat som inneholder mye raske karbohydrater, sukker, salt ol. Barnet spiser nesten ikke noe annet, bortsett fra søtsaker som barnet får ganske ofte. Det går veldig mye i is, ofte får barnet is når h*n ikke vil spise vanlig mat. Mor har vanskelig for å si nei, og far gir ofte barnet det h*n vil ha når mor allerede har sagt nei. Besteforeldrene fôrer også ungen mer enn gjerne med søtsaker. Jeg har prøvd å sagt i fra til besteforeldrene at barnet må få spise middag først, men det blir fnyst bort. 
Det må nevnes at i barnehagen spiser barnet vanlig mat, men hjemme vet barnet at h*n får hva han vil. Derfor vil h*n aldri smake på noe nytt og spiser bare noen få matsorter. (Ikke at h*n blir presentert for nye matretter så ofte...)

I tillegg ser dette barnet på ipad flere timer om dagen - spesielt når barnet spiser. Da spiser h*n lite mat fordi h*n er så oppslukt i ipaden, og vil gjerne ha is etter bare litt mat. Barnet er ikke så ofte ute å leker. Barnet er ikke generelt sett så veldig bortskjemt, men det virker som h*n har helt styring over mat og ipad.  

Har prøvd å anonymisere dette etter beste evne, beklager om det gjorde det litt vanskelig og lese. Jeg er veldig rådløs og vet ikke helt hva jeg skal gjøre - om jeg kan gjøre noe i det hele tatt... 

Anonymkode: a0a61...ad3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars barn... Enig i at dette er en form for omsorgssvikt... Det å "blande" seg inn i hvordan folk er med ungene sine er dessverre neste umulig, og blir sjelden tatt godt imot. Det må komme utenifra for at det skal tas på alvor tenker jeg. Så du får vurdere om du skal kontakte noen utenfor med din bekymring. Til slutt er det barnet som blir lidende fordi foreldrene ikke orker å være foreldre...

Fint at du bryr deg <3 

Anonymkode: 73077...ef5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i nærheten sånn at du er der i hverdagen og ser at det er sånn barnet vanligvis spiser? I såfall ville jeg nok prøvd å snakke med foreldrene, og gjerne besteforeldrene en gang til også, uten at barnet er til stede. Du trenger ikke være mor selv for å se at dette er et dårlig og til dels skadelig kosthold.

Anonymkode: 70502...777

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :blomst: 

Hvem kan jeg egentlig kontakte og høre med? Jeg tenker at min søster får bare bli så sint hun vil, du har rett i at det er barnet som er den lidende her...  

Anonymkode: a0a61...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor du i nærheten sånn at du er der i hverdagen og ser at det er sånn barnet vanligvis spiser? I såfall ville jeg nok prøvd å snakke med foreldrene, og gjerne besteforeldrene en gang til også, uten at barnet er til stede. Du trenger ikke være mor selv for å se at dette er et dårlig og til dels skadelig kosthold.

Anonymkode: 70502...777

Jeg er der ganske ofte, har vært der i lengre perioder og sett hvordan kostholdet er til hverdags. 

Jeg tror ikke det er noen håp å nå gjennom i besteforeldrene, men jeg skal snakke til foreldrene og eventuelt med noen utenforstående. Tusen takk for svar!

Anonymkode: a0a61...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ett sted man kontakter hvis man er bekymret for et barn da, og det er barnevernet. De er der for å hjelpe barn og foreldre...

Anonymkode: 73077...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan gi beskjed til helsestasjonen barnet hører til også 

Anonymkode: 8d700...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke omsorgssvikt. Man kan gjerne mislike at foreldre oppdrar ungene til å bli  små, ufordragelige, usunne, kresne, drittunger, men det er ikke omsorgssvikt. 

Anonymkode: 2df3e...c43

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med søsteren din? Gi råd til bedre kosthold?

Anonymkode: ad116...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke omsorgsssvikt! Kanskje ikke opptimalt, men det er  en helt annen sak.

Anonymkode: 1f3e0...dde

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo absolutt ikke optimalt. Men kan du ikke snakke med søsteren din på skikkelig vis? 

Anonymkode: 027a2...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig

Har du spurt søsteren din om dette? Det blir nok bedre mottatt enn en henvendelse fra barnevernet.

Barn kan være sær. Barn kan leve fint på ensformig mat. Mange barn kan i lange perioder foretrekke visse typer mat, selv om de spiser normalt hjemme. 

Å gi barnet pad er en lei uvane i mange hjem. Men både barn og foreldre trenger pusterom i blant. Desverre kan de gå over styr. Du kan spørre din søster angående dette og.

Nå skriver du ikke noe om hvordan situasjonen er i familien utenom, men de punktene du nevner er ikke "mild omsorgsvikt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fetter har vokst opp på joikaboller og pepsi max. Har jaggu blitt folk av han og, fasinerende hvor lite næring kroppen overlever på 

Anonymkode: 9bf9f...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt er innmari vanskelig i matveien og nekter plent grønsaker! Det vi får i han er grønsaker i jus! Han spytter ut poteter og blir helt gærn når han ser at maten er blandet sammen. Ipad og tv elsker han også, men flyr også mye ute å leker. Det er ikke lett altså..prøver så godt jeg kan men jeg er mye alene med han og jeg må få ghøre andre ting enn å ligge på golvet med barnet og leke. Jeg har mye skolearbeid og husarbeid å gjøre.

kansje du kan hjelpe med barnet siden du er tante? Feks dra innom og leke med barnet. Passe barnet hos deg ofte og lage sunn mat og leke. 😀 det hadde nok søsteren din satt pris på!

Anonymkode: c5191...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. mai 2017 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :blomst: 

Hvem kan jeg egentlig kontakte og høre med? Jeg tenker at min søster får bare bli så sint hun vil, du har rett i at det er barnet som er den lidende her...  

Anonymkode: a0a61...ad3

Snakk med moren g hør om du kan hjelpe henne først og fremst. Start med avlastning! Ha barnet hos deg mer på overbatting, kjøp leker eller lek ute. Server sunn mat!

Anonymkode: c5191...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2017 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke omsorgssvikt. Man kan gjerne mislike at foreldre oppdrar ungene til å bli  små, ufordragelige, usunne, kresne, drittunger, men det er ikke omsorgssvikt. 

Anonymkode: 2df3e...c43

Det er mange former for omsorgssvikt. Å oppdra ungene sine med elendig kosthold som fører til dårlig helse, livsstilssykdommer, overvekt og iPad/ pc som eneste fritidssyssel er en av dem. Prøv å se 12-15 år fram i tid...

Anonymkode: 91bb2...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ringe til barnevernet og drøfte saken med de anonymt uten å faktisk melde til de. De kan komme med råd, f.eks hva du kan si til din søster. Jeg tror ikke dette er en sak som hadde gått videre til undersøkelse hos barnevernet, basert på det du forteller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er omsorgssvikt, så er det mange tusen hjem som burde meldes...
Jeg vet om flere som lar ungene se ipad og tv dagen lang, og spiser masse dritt... lite grønnsaker og fisk for å si det sånn.

Datteren min hadde en lang periode etter at hun var syk, hvor hun plutselig mistet lysten på all mat, helsesøster sa det var ok at hun spiste det hun ville ha.

Jeg syns tante heller skal si rett ut hva hun synes til sin søster, at barnet må spise mer variert...

og siden hun er der så ofte, hvorfor ikke komme med fristende frukt- og grønnsaksfat? Kanskje det kan hjelpe de å få smaken på sunne ting. Ofte er det liksom tungt å komme i gang, man er stresset etter jobb og orker ikke sette i gang med avanserte middager osv, ungene er sulten og vil ha mat nå... da er det lett å ty til lettvinte løsninger.
Ta med Skyr på tube, det digger ungene mine...

Jeg syns ts heller skal hjelpe søsteren sin med å ta med fristende, sunne måltider og la barna smake :)

Og skjær opp grønnsaker og lag en sunn dip, og si alle må smake...

skal se de får sansen for dette.

Hva om ts kan sitte barnevakt en dag? Så kan HUN prøve å sette grenser...

Rydd vekk alt av kaker, kjeks, godteri og potetgull, sett frem fristende sunne snacks :) 

Ja, la de se tv - men kose seg med grønnsaksstenger til :)

Og etter en times kos - slå av tvn, la de bare protestere, men finn på noen morsomme leker.
Og gjem ipadene.
Ungene mine var også veldig på ipad - men når jeg sier at nå er det nok , så er det nok, da ta jeg de fra dem og gjemmer de.
Av og til gjemmer jeg de og finner de ikke når de spør om de, litt protester da... men de gir seg til slutt.

 

Anonymkode: 871ab...ebf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde søsteren min kontaktet bv fordi jeg serverte iskrem til min sønn, så hadde jeg aldri snakket med henne igjen. 

Anonymkode: 12451...afe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke mor selv nei, der sa du det ;) 

For du har tydeligvis virkelig et naivt inntrykk av hva det vil si å ha barn om du mener det er mild omsorgssvikt at barnet er kresen i matveien og ser på iPad 😂

Tror nok mange barnløse får seg sjokk når de plutselig selv sitter der med en 4 - åring som nekter å spise noe annet en brødskive med ketchup eller kun skal ha mais til middag hver dag😄 Da var det visst ikke så enkelt likevel å få ungen til å spise salat, grønnsaker osv. 

Anonymkode: 6b9ad...ec8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...