Gå til innhold

Tips til steder og ting å gjøre på roadtrip i Norge.


Spøkelseskladden

Anbefalte innlegg

Hei! 

Om to uker drar jeg og samboeren på vår første ferie sammen. Vi har bestilt leiebil og skal ta med telt og campingutstyr og bare reise rundt i Norge. Hovedmålet er Geiranger og trollstigen, men vi har en hel uke å slå ihjel.

Vi reiser fra Oslo og tenkte ta veien ned til Kristiandsand, langs kysten oppover mot Geiranger og over fjellet hjem igjen. Vi vet jo om de store, typiske turistmålene, men vi vil gjerne oppleve de litt bortgjemte perlene. Så dere som bor langs den runden; vet dere om noen fine steder å slå opp teltet? Naturskjønne steder å gå tur? Mindre kjente turistatraksjoner? Et spisested med verdens beste kjøttkaker? :P hehe, dere skjønner greia. 

Hadde vært gøy å få noen tips! :) 

 

Endret av Spøkelseskladden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Geiranger :ninuskapus:. Det og Ålesund er min innenriksfavoritt.

Slå på stortromma en natt og bo på Juvet Landskapshotell. :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Spøkelseskladden skrev:

Hei! 

Om to uker drar jeg og samboeren på vår første ferie sammen. Vi har bestilt leiebil og skal ta med telt og campingutstyr og bare reise rundt i Norge. Hovedmålet er Geiranger og trollstigen, men vi har en hel uke å slå ihjel.

Vi reiser fra Oslo og tenkte ta veien ned til Kristiandsand, langs kysten oppover mot Geiranger og over fjellet hjem igjen. Vi vet jo om de store, typiske turistmålene, men vi vil gjerne oppleve de litt bortgjemte perlene. Så dere som bor langs den runden; vet dere om noen fine steder å slå opp teltet? Naturskjønne steder å gå tur? Mindre kjente turistatraksjoner? Et spisested med verdens beste kjøttkaker? :P hehe, dere skjønner greia. 

Hadde vært gøy å få noen tips! :) 

 

Det er en ganske drøy tur hvis dere skal helt om Kristiansand og Stavanger. Og kun har 1 uke. Ville heller annbefalt at dere dro over fjeller retning Bergen og så tok oppover. Mer enn nok å fylle 1 ukes tur med.

Tips:

Briksdalsbreen
Loen med den nye gondolbanen
Vestkapp (Kjerringa på Stadt).
Hjørungfjorden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjører fra Bergen og nordover (som er en fantastisk flott rute), anbefaler jeg å ta en avstikker til området ved Sogndal, og så kjøre via Hellesylt til Ålesund. Fra Ålesund kan dere kjøre runden Trollveggen - Trollstigen - Valldal (stoppe i klatreparken og kjøpe Norges beste jordbær) - Geiranger. Dette går fint på en litt lengre dag, kanskje dere trenger litt lenger tid om dere stopper i klatreparken. På vei fra Trollstigen til Valldal er det også et annet fint utsiktspunkt som heter Gudbrandsjuvet. I Geiranger er det en veldig fin fjelltur som går til Skageflå, man tar båt ut, og så er det 3-4 timers tur tilbake til Geiranger.

Vil anbefale en stopp i Ålesund som nevnt over, ta turen opp bytrappene til Aksla, gå Sukkertoppen eventuelt, Atlanterhavsparken. Er det fint vær er det sikkert også fint å kjøre ut til øyene utenfor byen - Giske, Valderøy og Godøya (Alnes er veldig koselig), det går sikkert fint å telte der også. 

Som Kjetil E skriver, er nok 1 uke litt lite, men om dere har tid er det også verdt å ta turen innom Flåmsbanen (dog ekstremt mange turister i høysesongen) og Aurland, der utsiktspunktet er :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips! 

Hoveddelen av ferien for oss vil være å sitte i bilen og se nye steder, så det blir mange timer med kjøring hver dag. Tror dere likevel det blir for mye å dra hele veien rundt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Kjetil E på at det kanskje er litt drøyt å kjøre hele veien rundt. Jeg ville også kjørt mot Bergen, helst over Hardangervidda. Det er den fineste fjellovergangen, synes jeg :) Jeg er enig i de stedene han foreslår. I tillegg har jeg ett tips til: Jeg elsker Øygarden utenfor Bergen, og vil absolutt anbefale en avstikker dit. Synes det er en flott og fasinerende rekke øyer, og en vegstrekning som på mange måter kan konkurrere med Atlanterhavsvegen. (Dette må bli en avstikker, da man ikke kommer videre nordover med bil derfra, men det er en fin kjøretur utover der.) 

Anonymkode: e8ca3...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Spøkelseskladden skrev:

Takk for mange tips! 

Hoveddelen av ferien for oss vil være å sitte i bilen og se nye steder, så det blir mange timer med kjøring hver dag. Tror dere likevel det blir for mye å dra hele veien rundt? 

Ja vil si det, man må huske at det tar lenger tid å kjøre samme lengde på vestlandet i forhold til det sentrale østland. Mange av veiene er både smalere og ikke minst mye mer svingete. Så man klarer ikke å holde samme fart som man gjør på flate østlandsbygder. I tillegg går det fort bort en god del tid til ferjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der nevner du ting som vi ikke har tenkt på! Takk!

Da skal jeg se litt nærmere på ruten med å kjøre fjellet over til Bergen. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er så langt i luftlinje, tar det 9-10 timer å kjøre fra Bergen til Ålesund (uten omveier/lengre stopp), så dere gjør nok lurt å kjøre rett over til Bergen :) Med ferger ender man ofte med å vente 20-40 min ekstra for hver ferge, de går ikke så ofte - og den korteste ruta nordover til Ålesund tror jeg har 3 eller 4 ferger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2017 den 22.30, Aviale skrev:

Selv om det ikke er så langt i luftlinje, tar det 9-10 timer å kjøre fra Bergen til Ålesund (uten omveier/lengre stopp), så dere gjør nok lurt å kjøre rett over til Bergen :) Med ferger ender man ofte med å vente 20-40 min ekstra for hver ferge, de går ikke så ofte - og den korteste ruta nordover til Ålesund tror jeg har 3 eller 4 ferger. 

Takk for godt råd! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...