Gå til innhold

Hjelp til eksamenslesing!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har eksamen om en uke, har 6 dager å lese på.  Jeg har ikke kontroll på pensum, og det er mange bøker å lese. Heldigvis har vi fått rundt 25 gamle eksamensoppgaver. Hvordan bør jeg lese for å få mest utbytte av dagene? Tar i mot alle tips med stor takk!

Anonymkode: c12c6...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn notater på nettet istedenfor å lese hele pensum 

Anonymkode: ad78c...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på de gamle eksamensoppgavene, og sett på hva som går igjen der. 

Kan også se på på emnebeskrivelsen og forelesninger. Der får du en pekepinn på hva du skal kunne og hva som er viktig. 

Stort sett finner du det som er viktig der. Ville ikke ha ha satt meg ned og lest bare for å lese, men heller plukke ut viktige deler. Om du finner begrep og andre ting går det også an, men ville vært litt mer kritisk til kilder da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Min strategi er å lese målene for hva studenten skal kunne i faget, se på slides fra oppsummeringsforelesningen, se over gamle eksamensoppgaver og finne ut hva som har blitt lagt vekt på. Så ser jeg på overordnet tema i hvert kapittel i boka. Hva er det viktigste å kunne og hva har blitt dratt frem i forelesning? Om tiden blir for knapp gambler jeg på hvilke oppgaver som kommer. Har gjort dette med stort hell (jeg regner C for godt resultat når jeg har vært en sløvhest med lesinga).

Anonymkode: 0630b...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Gamle eksamensoppgaver er det beste. Kjæresten min lager eksamener på universitetsnivå og han er sånn "shit, jeg glemte at jeg skulle lage eksamen! *Finner frem en han lagde for to-tre år siden, endrer litt på ordlyden og sender den*"
Med mindre pensum har endra seg masse fra de forrige eksamensoppgavene, er det stor sjanse for at det går greit om du har oversikt over gamle eksamensoppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linaria skrev:

Gamle eksamensoppgaver er det beste. Kjæresten min lager eksamener på universitetsnivå og han er sånn "shit, jeg glemte at jeg skulle lage eksamen! *Finner frem en han lagde for to-tre år siden, endrer litt på ordlyden og sender den*"
Med mindre pensum har endra seg masse fra de forrige eksamensoppgavene, er det stor sjanse for at det går greit om du har oversikt over gamle eksamensoppgaver. 

Ser at det er mye det samme som går igjen på alle oppgavene (Er på et universitet). Vet du om det er vanlig at de lager eksamner som er lik tidligere eksamer (i dette faget ser det ut som de fleste eksamene bygger på hverandre)? Har studert på universitetet i noen år nå, men mange av fagene jeg har tatt har blitt endret på og blitt "nye". Så har alltid bare fått 1-2 oppgaver å øve på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
Akkurat nå, Penny1 skrev:

Ser at det er mye det samme som går igjen på alle oppgavene (Er på et universitet). Vet du om det er vanlig at de lager eksamner som er lik tidligere eksamer (i dette faget ser det ut som de fleste eksamene bygger på hverandre)? Har studert på universitetet i noen år nå, men mange av fagene jeg har tatt har blitt endret på og blitt "nye". Så har alltid bare fått 1-2 oppgaver å øve på. 

Som sagt pleier de å resirkulere oppgaver, ja. Det er mye jobb for dem å finne på nye oppgaver hver gang, og det er lettere å bare sjekke hva det er en stund siden de har brukt på eksamen sist og spørre om dette. Husk at de også må lese gjennom pensum  og hva som har blitt gått gjennom for å lage spørsmål og det kan bli mye stress å gjøre det hvert semester. 

Nå kan jeg jo ikke garantere at de ikke finner på noe helt nytt akkurat i år da, men jeg har lært mye om hvordan forelesere jobber av å snakke med kjæresten min. De er åpenbart ikke så nøye på oss som individer som det vi er, og det er derfor det ikke nødvendigvis er bra å skrive 20 sider på eksamen og automatisk tenke at det er fantastisk, da sensor fort blir lei av å lese massevis av ting du har pugga, men som de ikke spurte om på eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...