Gå til innhold

mor som plutselig er blitt vaksinemotstander, hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er i en litt spesiell situasjon, jeg er 24 år - min mor var veldig ung når hun fikk meg noe som gjør at hun har giftet seg på nytt og jeg har småsøsken i alderen 2-12 år. 10-åringen er noe spesiell. Hun har ingen diagnose, men sliter med språk, læring og å forstå sosiale situasjoner. Hun skjønner f.eks. ikke at man ikke skal rape i selskap, eller at man skal vaske hendene etter toalettbesøk, eller at hun må dusje regelmessig. Det er sånt hun ikke forstår, i tillegg har hun dårligere språk enn 4-åringen, osv. Hun er en utrolig fin og sjarmerende jente, men hun har som sagt litt utfordringer. Utfordringene hennes kan minne om en diagnose innen autismespekteret, men hun har ikke diagnosen. 

Så til problemet: jeg er gravid og jeg og min mor kom i snakk om vaksiner. Jeg skal selvsagt gi barnet mitt alle vaksiner, noe jeg ser på som en selvfølge og det hadde ikke falt hverken meg eller samboeren min inn i halvsøvne å la være. Jeg er selv vaksinert, 12-åringen er vaksinert og 10-åringen er vaksinert. Så forteller min mor at 2-åringen ikke har fått en eneste vaksine! Dette er fordi min mor er overbevist om at det er MMR-vaksinen som har forårsaket 10-åringens problemer. Jeg ble helt satt ut! Dette er jo typisk antivaksine-propaganda-tullprat! Hun har sikkert lest den falske forskningen om autisme og MMR tidligere og tatt det for god fisk. 2-åringen har altså ikke fått noen vaksiner fordi hun mener kroppens naturlige immunforsvar og alt det der er mye bedre. Det er sunnere og få polio enn å måtte ta vaksinen liksom, hallo! Hun fortalte også at 10-åringen ikke skal få dose nummer 2 av MMR-vaksinen. 

Jeg prøvde å forklare henne at forskningen var falsk og har blitt tilbakevist, forklarte henne hvordan forskning foregår og at det er mye mer forskning som viser at denne rapporten var ugyldig, at han som skrev den har blitt straffet osv. Forklarte henne også at autismediagnoser ofte blir uttrykt i den tidsperioden hvor barnet får MMR-vaksinen uavhengig av vaksine eller ikke. Symptomene starter ofte i 2/3-års alder uansett. Men hun står på sitt og er virkelig helt hjernevasket. Hun er overbevist om at vaksiner er en styggedom. 

Jeg ble skikkelig irritert, og syns det er helt uvirkelig at min smarte, oppegående og ressurssterke mamma skal finne på noe sånt tull. Jeg sa til henne at jeg aldri tar mitt barn i nærheten av deres hjem - og de får heller ikke komme på besøk hjem til oss når barna ikke er vaksinert. Jeg utsetter ikke min baby for slike sykdommer. Nå vil nok søsknene mine mest sannsynlig ikke få sykdommene, men det er ikke en sjangse jeg tar. 

Min stefar er enig med meg, men har gitt opp og lar mamma styre showet. Mor mener jeg er fullstendig hysterisk og ble kjempesint når jeg sa at de ikke fikk komme på besøk. Men jeg mener det altså, jeg syns det er horribelt å ikke vaksinere barn. Hva mener dere? Er jeg en hysterisk førstegangsfødende? Nå er dette en god del prinsippsak også for meg, ikke bare redsel for sykdommer. 

Anonymkode: ee3c0...bf0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barns helse er viktigere enn alt annet. Jeg hadde holdt barnet mitt unna de jeg vet ikke er vaksinert, og driter i om det er nærmeste familie. 

Jeg syns ikke du er hysterisk ts, men dette var en meget lei situasjon for deg og dine søsken. 

Anonymkode: 1f371...cd3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, noen ganger lurer jeg på hvor dumme folk kan bli. Hvorfor stole på én artikkel som påstod at en vaksine kunne føre til autisme, men ignorere de tusenvis av andre artiklene som kan dokumentere at vaksiner fungerer som de skal? Og attpåtil er forskningsresultatet fra den vaksinen hun snakker om tilbakevist.. :grine:

Ville meldt fra til barnevernet om mistanke om en unge som er unormalt sen i utviklingen, og så kan de ta det derfra med utreding hos bup. Her bør mor sette ungen sin først, og la han få den hjelpen han trenger hva gjelder utvikling osv. 

Ville også ha gitt henne en grundig opplæring i hvordan vaksiner fungerer, og hvorfor påstandene hennes faller til grunn. Unger som ikke er vaksinert er en pest for resten av samfunnet, og kan faktisk gjøre at andre som ikke kan vaksinere seg, også blir smittet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er kjempetøff og håper at du klarer å stå på ditt. Med tanke på på de sykdommer som på nytt blusser opp, er det et fornuftig valg å unngå uvaksinerte selv om det er lite sannsynlig at ditt barn blir smittet. 

Jeg er såpass voksen at jeg hadde to poliorammede i familien da jeg var ung. At noen faktisk tenker at dette er en grei sykdom å utsette barna sine for, er galskap. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt påfyll av f.eks meslinger og kikhoste Ts? 

Har du ikke det er det nemlig liten vits å vaksinere barna da husstanden din kan bære virus og være til like stor fare fir andre. Ingen vist å vaksinere ungene når de fleste voksne driter i revaksinering. Da ender barna opp med å uansett være til smittefare ved fylte 21 år.

Anonymkode: e63d3...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Herregud, noen ganger lurer jeg på hvor dumme folk kan bli. Hvorfor stole på én artikkel som påstod at en vaksine kunne føre til autisme, men ignorere de tusenvis av andre artiklene som kan dokumentere at vaksiner fungerer som de skal? Og attpåtil er forskningsresultatet fra den vaksinen hun snakker om tilbakevist.. :grine:

Ville meldt fra til barnevernet om mistanke om en unge som er unormalt sen i utviklingen, og så kan de ta det derfra med utreding hos bup. Her bør mor sette ungen sin først, og la han få den hjelpen han trenger hva gjelder utvikling osv. 

Ville også ha gitt henne en grundig opplæring i hvordan vaksiner fungerer, og hvorfor påstandene hennes faller til grunn. Unger som ikke er vaksinert er en pest for resten av samfunnet, og kan faktisk gjøre at andre som ikke kan vaksinere seg, også blir smittet. 

Både bup, ppt, StatPed og de fleste andre organer er allerede inni bildet :) 
Siste AB: Jepp, jeg har tatt påfyll av alt som har gått ut - det har samboeren min også. Var hos helsesøster senest i fjor og fikk opp liste over alt jeg har tatt, og tok påfyll av noen som var gått ut. Oppdaterte også noen når jeg var 19. 

Ellers tusen takk for støttende svar! Jeg mener for ramme alvor at jeg ikke vil utsette barna mine for den smitten som kan være der siden hennes barnehagebarn ikke er vaksinert. Veldig godt å se at jeg ikke er hysterisk for å reagere så sterkt på dette! har vist henne masse forskning, har også prøvd å si at hun har tre vaksinerte barn hvor av én har utfordringer! Men hun har bestemt seg :( 

Anonymkode: ee3c0...bf0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Både bup, ppt, StatPed og de fleste andre organer er allerede inni bildet :) 
Siste AB: Jepp, jeg har tatt påfyll av alt som har gått ut - det har samboeren min også. Var hos helsesøster senest i fjor og fikk opp liste over alt jeg har tatt, og tok påfyll av noen som var gått ut. Oppdaterte også noen når jeg var 19. 

Ellers tusen takk for støttende svar! Jeg mener for ramme alvor at jeg ikke vil utsette barna mine for den smitten som kan være der siden hennes barnehagebarn ikke er vaksinert. Veldig godt å se at jeg ikke er hysterisk for å reagere så sterkt på dette! har vist henne masse forskning, har også prøvd å si at hun har tre vaksinerte barn hvor av én har utfordringer! Men hun har bestemt seg :( 

Anonymkode: ee3c0...bf0

Om det faktisk er slik at hun tror det kan det jo fortsatt være lurt å bestille henne utrede sønnen for nettopp om dette er vaksine skader. Og sannsynligheten for at to i samme husstanden får vaksineskader av varig sort er minimal. Men husk at mange barn er allergisk mot ting da. Jeg ville sjekket slikt FØR jeg ga de nyeste vaksinene med de nye virkestoffene. Jeg fikk en grusom langvarig reaksjon på hpv vaksinen. Legen "visste" ikke at den inneholdt eggehvite. 

Anonymkode: e63d3...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er slettes ikke hysterisk TS, jeg synes du er sterk og gjør rett i å holde familien unna. Håper din mor tar til fornuft! :blomst:

Anonymkode: f5d38...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Herregud, noen ganger lurer jeg på hvor dumme folk kan bli. Hvorfor stole på én artikkel som påstod at en vaksine kunne føre til autisme, men ignorere de tusenvis av andre artiklene som kan dokumentere at vaksiner fungerer som de skal? Og attpåtil er forskningsresultatet fra den vaksinen hun snakker om tilbakevist.. :grine:

Ville meldt fra til barnevernet om mistanke om en unge som er unormalt sen i utviklingen, og så kan de ta det derfra med utreding hos bup. Her bør mor sette ungen sin først, og la han få den hjelpen han trenger hva gjelder utvikling osv. 

Ville også ha gitt henne en grundig opplæring i hvordan vaksiner fungerer, og hvorfor påstandene hennes faller til grunn. Unger som ikke er vaksinert er en pest for resten av samfunnet, og kan faktisk gjøre at andre som ikke kan vaksinere seg, også blir smittet. 

Det er da barnehage og skolens ansvar og melde fra om sen utvikling. Herregud så drøyt det gidder vært om man skulle melde inn alke som har barn som er litt sen i utviklingen. For alt du vet har personen faktisk en diagnose, skal man meldes til bv av det også nå? Velkommen til 2017 hvor mødre tar bv jobben i egne hender!

Anonymkode: e63d3...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din stefar kan ta barnet til legen og få gitt vaksinen. Han trenger ikke samtykke fra den andre forelderen. Dette hadde jeg glatt gjort selv, om mine barns far hadde fått det for seg å være vaksinemotstander. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier at de ikke vil vaksinere barna sine fordi de er redd de kan få autisme av det så tenker jeg på en meme jeg så for en tid siden:

 

 

60dc7fcbee14d93e31289ada9d06da3a_pro-vaccine-meme-google-search-words-of-wisdom-pinterest-pro-vaccine-meme_300-250.jpeg

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pusetatten skrev:

Det er da ikke farlig for dine unger, de blir jo vaksinert.

Det vet jeg, men jeg tenker den første tiden hvor barnet er for lite for å bli vaksinert :) Har ikke satt meg 100% inn i barnevaksinasjonsprogrammet, men jeg har forstått at vaksineringen ikke starter før barnet er 8-9 mnd?

Anonymkode: ee3c0...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så forteller min mor at 2-åringen ikke har fått en eneste vaksine! Dette er fordi min mor er overbevist om at det er MMR-vaksinen som har forårsaket 10-åringens problemer.

Og det har hun sikkert rett i, mødre kjenner barna sine best. 

 

Anonymkode: df667...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det har hun sikkert rett i, mødre kjenner barna sine best. 

 

Anonymkode: df667...9fb

Uansett hvor godt mor kjenner mener å kjenne barnet sitt, vil barnet like lite kunne "fått" autisme av vaksine, som det kunne fått hareskår av at mor så en hare under svangerskapet.

Anonymkode: f8c7e...e43

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, bobleplast_ skrev:

Herregud, noen ganger lurer jeg på hvor dumme folk kan bli. Hvorfor stole på én artikkel som påstod at en vaksine kunne føre til autisme, men ignorere de tusenvis av andre artiklene som kan dokumentere at vaksiner fungerer som de skal? Og attpåtil er forskningsresultatet fra den vaksinen hun snakker om tilbakevist.. :grine:

Ville meldt fra til barnevernet om mistanke om en unge som er unormalt sen i utviklingen, og så kan de ta det derfra med utreding hos bup. Her bør mor sette ungen sin først, og la han få den hjelpen han trenger hva gjelder utvikling osv. 

Ville også ha gitt henne en grundig opplæring i hvordan vaksiner fungerer, og hvorfor påstandene hennes faller til grunn. Unger som ikke er vaksinert er en pest for resten av samfunnet, og kan faktisk gjøre at andre som ikke kan vaksinere seg, også blir smittet. 

Autisme er noe en blir født med. En får det ikke i ettertid

Anonymkode: ae5c1...994

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre med barn som har autisme liker å skylde på vaksiner slik at de har noe å skylde på for sykdommen.  

Anonymkode: b660f...f5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt påfyll av f.eks meslinger og kikhoste Ts? 

Har du ikke det er det nemlig liten vits å vaksinere barna da husstanden din kan bære virus og være til like stor fare fir andre. Ingen vist å vaksinere ungene når de fleste voksne driter i revaksinering. Da ender barna opp med å uansett være til smittefare ved fylte 21 år.

Anonymkode: e63d3...88c

Meslinger er det ikke påfyll på. 

Anonymkode: 79827...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autisme er noe en blir født med. En får det ikke i ettertid

Anonymkode: ae5c1...994

Ja, det er det jeg mener. Beklager om det ikke kom tydelig frem. 

Poenget er at folk skylder på at en unge fikk autisme av en vaksine, når sannheten er at symptomer på autisme (for de som har det) dukker opp i den alderen, men det impliserer jo ikke at vaksinen forårsaket autismen.. :klaske:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...