Gå til innhold

Barn og religion, hva kan de selv bestemme?


Anbefalte innlegg

Nylig kom 4.klassingen min hjem og mente selv at det nå tilhørte en av de store monoteistiske religionene. Hen mener at hen har denne religionen. Når jeg spurte hva det innebar kunne hen ikke helt svare, men det ble en sammenblanding av flere religioner. Likevel var hen tydlig på at det var X hen var. 
I vår nærmeste familie har vi flere livssyn, derfor har vi valgt å ikke legge så stor vekt på religion og livssyn i hverdagen. Men heller fokusert på felles verdier. Jeg ser nå at det gjør barnet sårbar for ytre påvirkning, samtidig er det ikke noen fare for oss om dette blir en religion som barnet velger å bekjenne seg til. Så lenge det ikke blir så konservativt at det grenser mot fundamentalisme.

Dette har fått meg til å reflektere over barns rett til religionsfrihet. Når bør de få velge selv og bør man som foreldre veilede? Tenker for eksempel på hijab/turban i barneskolen. Valg om å avstå fra å spise visse typer mat. Ønske om å få lov til å motta religiøs undervisning (søndagsskole, koranskole ol.) Vet at det er en religiøs lavalder på 15 år, men hva med alle årene frem til det? 
Og hva med familier der foreldrene har en tro, men barnet mener noe annet, hvor mye kan man presse barna sine i disse spørsmålene?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...