Gå til innhold

Farmor som kjøper merkeklær til barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et lite dilemma her.

Har to barn på hhv. 1 og 3 år. Barna har verdens beste farmor på alle mulige måter. Men det som er, er at hun er ekstremt opptatt av å kjøpe merkeklær til barna. Gjerne med store logoer på. Og jeg har overhodet ikke sansen for den type klær. Jeg kler ikke opp barna mine i Burberry, Ralph Lauren osv. Problemet er at når hun først begynte å kjøpe dette til førstemann, så hadde jeg ikke hjerte til å si noe (hun mener det som sagt bare godt), så jeg tok på han klærne når hun kom på besøk og av igjen når hun dro. Men nå kjøper hun så mye klær at det blir helt tøysete å ha så mye liggende å bare bruke det når hun er her. Har prøvd å forklare litt indirekte hva barna trenger og hva vi bruker av klær, men hun er helt besatt. Hun er sikkert på Steen & Strøm en gang i uka og handler.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan si det til henne? På en fin og skånsom måte? Jeg vil ikke såre henne på noe vis..

Anonymkode: 5ed1d...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt likt hos oss- men jeg bare bruker klærne som om det skulle ha vært hvilke som helst andre klær, og tenker egentlig ikke stort over det.

Anonymkode: ff1a3...591

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klær.  I-lands problem delux...

Anonymkode: dde69...5b1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette din svigermor? Jeg ville kuttet ut å prøve å si noe indirekte til henne, og latt det som skal sies bli sagt mer direkte av hennes sønn.

Ha en liste over hva barna trenger, slik at han kan gi beskjed til moren sin hva barna har behov for til neste bursdag / anledning hvis det å handle til barna gir henne stor glede. Det kan være konkret; gummistøvler i størrelse 22, ullstilongs i str 104, vindjakke fra Bergans, eller Helly Hansen regnbukse.

Så er det opp til henne å kjøpe det hun vil, vil hun heller kjøpe Ralph Laurent-underbukser så lan henne gjøre det.

Takk for gaver, og bruk det dere føler for. Å ta på /frem noe når giveren kommer på besøk, er vel noe vi alle har gjort..

Gled deg over at barna har en farmor som engasjerer seg, selv om det ikke er full match i hennes og din klessmak. Og la mannen din si det som eventuelt må sies utover tusen takk.

Anonymkode: 0d909...ca5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Vi arvet masse merketøy og det satt langt inne å sende ungen i barnehagen med Tommy Hilfigerbukse. Mulig jeg er antisnobb, men jeg synes merkeklær av den sorten er egentlig litt forkastelig å ha på småunger.

Når det gjelder farmor til dine barn, la henne holde på. Hun har glede av  det, og om det ikke er dine verdier, så går det sikkert over etterhvert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare si at dere er så glade for at farmor handler klær til barna, men at de også har veldig mye fint på Cubus f.eks.? Legg gjerne til at dere ikke er opptatt av merkeklær. Kanskje hun selv tror at dere ønsker det? Har selv verdens snilleste svigermor, men også hun kan enkelte ganger handle klær til barnebarna som er dyrere enn de trenger. Da bare sier jeg at jeg har sett de selger det samme der og der, men til en langt rimeligere pris. Det fungerer godt her :) 

Anonymkode: 49e29...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et problem hvordan merke det er på klærne? Du burde heller være glad for at bestemor kjøper klær i god kvalitet. Bruk klærne nøyaktig som andre klær. Kanskje svigermor tar hintet når hun kommer på besøk og Ralph Lauren genseren er brukt til å leke i søla med 🙈 For å være ærlig hadde jeg syntes det var mer kjedelig om bestemor kom drassende med en hel masse klær på HM som er laget av barnearbeidere i et u-land.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de når hun er tilstedr, selg de etter hvert og doner pengene til fattige barn et eller annet sted. Så gjør du en god sak ut av idiotien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet hvis det er hun som kjøper de og barna er så små at de ikke forstår. 

Hvis du tar godt vare på klærne kan du selge de når er for små til dine :) Er et stort marked for merkeklær til babyer! Jeg fikk også masse nytt Burberry, Ralph Lauren, Huslte and Claire, GANT osv til mitt barn av venner og familie. Har brukt de som vanlig, også har jeg faktisk vært frekk nok til å selge de når det er for smått :fnise: (Hadde aldri solgt en gave som kunne brukes altså, men vi har ikke plass til å spare på mengder av barneklær når vi ikke har tenkt å få nr 2 med det første. Også er jeg veldig for gjenbruk, så hvis noen vil ha GANT body til ungen sin så må de gjerne kjøpe den brukt av meg :fnise:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å vri henne over mot yttertøy, gode ytterjakker, ull etc. som i det minste er mer hensiktsmessig å bruke mye penger på (uten at jeg mener rimeligere merker er noe dårligere) enn hverdagsklær fra Ralph Lauren ol.? Jeg synes merkeklær med store logoer er grusomme, uavhengig av pris, men en god utedress, gode høst/vintersko, dunjakke eller Devold ull ville jeg satt pris på om jeg slapp å bruke penger på det selv (fordi jeg ikke har økonomi til det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Hvorfor er det et problem hvordan merke det er på klærne? Du burde heller være glad for at bestemor kjøper klær i god kvalitet. Bruk klærne nøyaktig som andre klær. Kanskje svigermor tar hintet når hun kommer på besøk og Ralph Lauren genseren er brukt til å leke i søla med 🙈 For å være ærlig hadde jeg syntes det var mer kjedelig om bestemor kom drassende med en hel masse klær på HM som er laget av barnearbeidere i et u-land.

Ok, merkeklær er ikke nødvendigvis av mye bedre kvalitet.

Og hvem tro du syr disse klærne? Det er de samme sweatshopene - ikke la deg lure til å tro noe annet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ok, merkeklær er ikke nødvendigvis av mye bedre kvalitet.

Og hvem tro du syr disse klærne? Det er de samme sweatshopene - ikke la deg lure til å tro noe annet.

Jo det er stor kvalitetsforskjell. Har en god blanding av merke og billigklær selv og kvaliteten på dem kan virkelig ikke sammenlignes. 

Nå skal jeg ikke påstå at alle dyre merker er helgener når det kommer til produksjon, men det går ann å holde seg unna de man vet driver med barnearbeid.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sirah skrev:

Jo det er stor kvalitetsforskjell. Har en god blanding av merke og billigklær selv og kvaliteten på dem kan virkelig ikke sammenlignes. 

Nå skal jeg ikke påstå at alle dyre merker er helgener når det kommer til produksjon, men det går ann å holde seg unna de man vet driver med barnearbeid.

Det er ikke min erfaring det med kvalitet. 

Og at man gjerne vil tro at de dyre merkene ikke bruker barnearbeid, er i beste fall naivt.

Men enhver får gjøre som de vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Jo det er stor kvalitetsforskjell. Har en god blanding av merke og billigklær selv og kvaliteten på dem kan virkelig ikke sammenlignes. 

Nå skal jeg ikke påstå at alle dyre merker er helgener når det kommer til produksjon, men det går ann å holde seg unna de man vet driver med barnearbeid.

Er ralph lauren trygge når det kommer til arbeidernes rettigheter, da? Et kjapt googlesøk gjør meg ikke trygg på at så er tilfelle.

http://www.greenamerica.org/programs/responsibleshopper/company.cfm?id=278

Anonymkode: 6a635...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ok, merkeklær er ikke nødvendigvis av mye bedre kvalitet.

Og hvem tro du syr disse klærne? Det er de samme sweatshopene - ikke la deg lure til å tro noe annet.

Min erfaring er også at dyrere klær jevnt over holder en bedre kvalitet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kunne vært verre, min svigermor gir oss kun sukkersøte klær fra billigkjeder med "kan kun håmdvaskes" på lappen.

Gjett hvor ofte en jente på 3 får brukt en tyllkjole som i tillegg knapt kan vaskes.

Anonymkode: 97752...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er ikke min erfaring det med kvalitet. 

Og at man gjerne vil tro at de dyre merkene ikke bruker barnearbeid, er i beste fall naivt.

Men enhver får gjøre som de vil.

Det er som sagt min erfaring. Har gensere og bukser fra kvalitetsmerker som er like fine nå 10 år etter kjøp og klær fra billigkjeder som ser slitt ut etter kort tid. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ralph lauren trygge når det kommer til arbeidernes rettigheter, da? Et kjapt googlesøk gjør meg ikke trygg på at så er tilfelle.

http://www.greenamerica.org/programs/responsibleshopper/company.cfm?id=278

Anonymkode: 6a635...0d7

Nå finnes det vel ganske mange flere merker enn Ralph Lauren der ute. Sier på ingen som helst måte at det er "trygt" å kjøpe merker, men så mye dritt som har kommet frem om noen av billigkjedene så velger jeg personlig å holde meg langt unna.

6 minutter siden, Silfen skrev:

Min erfaring er også at dyrere klær jevnt over holder en bedre kvalitet. 

Jeg også. Så klart finnes det ingen regel uten unntak, men jevnt over har disse bedre kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato

Jeg vil si det er et ilands-problem at vi nordmenn hamstrer klær til den store gullmedaljen. Det er overforbruk, og i den store sammenheng er det mange negative bivirkninger av det overforbruket. Verken barn eller voksne MÅ ha skapene stappet til randen med klær. Kanskje spesielt ikke barn som vokser. Både svigermor og min mor kjøpte klær så det sto etter da jeg gav dem deres første barnebarn, men den trenden stoppet jeg kjapt (på en høflig måte). Det er så enkelt som å si "Takk for alt det fine tøyet barna har fått, men nå trenger de ikke mer på et stund. Jeg kan si ifra om de ønsker seg noe spesielt fremover". Verre enn det trenger det ikke være☺

Endret av MrsMacchiato
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...