Gå til innhold

Stokke. Bare tull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter vår første, og som sistemann i vennekrets og slekt som får barn opplever jeg at "alle" kan masse, og jeg har ingen oversikt. Jeg prøver å orientere meg i jungelen av råd og i det endeløse utvalget av utstyr. Håper jeg kan få noen råd av reflekterte og erfarne mammaer.

For ordens skyld; jeg er i overkant stresset som person. Vi trenger ikke gå inn på min personlighet, men over tid og med selvinnsikt har jeg lært å håndtere min egen personlighet med god planlegging. Jeg er VELDIG organisert. Jeg har en plan a, b og c. Lister for alt. Jeg er alltid to dager foran alt. Nå innser jeg at alt dette kommer til å gå i dass, så måten min å håndtere at livet mitt kommer til å endre seg uten at jeg kan planlegge det er ved å legge planer, og planer for når planene går i dass. Dvs, jeg vil ha utstyr som funker på flere måter. Jeg vil ha alternativer. Jeg innser at jeg ikke kan planlegge hvordan det praktiske skal utspille seg, derfor legger jeg opp til valgmuligheter underveis i den nye hverdagen.Sånn er jeg. Dette hjelper på nerver og redsel for det store som skal skje.

Stokke!

Jeg har naturlig nok forelsket meg i stokke. Vi har bestemt oss for Stokke Trailz som vogn, da et vennepar har den og er veldig fornøyde. Da falt valget også på bilsete (med sånt anker man har i bilen) fra stokke. Tenker at det er praktisk å kunne ta det rett opp og ned på understellet til vognen uten adapter. Ser også for meg at å kunne flytte barnesetet med barnet, når barnet sover, uten å måtte vekke han/henne for å flytte over i vogna er gull verdt på et punkt. 

Men, da gikk stokkeferden videre til barnerommet. Stokke home-kolleksjonen er nydelig! Sengen er min egen barndomsdrøm, krybben er til å dø for, og kommoden ser fryktelig praktisk ut! Jeg elsker at krybben og stelletoppen kan brukes på tvers av sprinkelsengen. Kommoden i seg selv er ikke spesielt pen, og vi har plass til en større (alternativt ikea hemnes, den lengste på typ 150-160cm), i tillegg til at vi begge er relativt høye (vi er 173 og 185 ca) og at det kanskje er bedre med en høyere kommode hvis vi ønsker å stelle der.

Jeg har vel allerede slått fra med sprinkelsengen til svimlende x antall tusen kroner, til fordel for en ikea-versjon til under tusenlappen. Men krybben har jeg veldig lyst på. Ser for meg at sprinkelseng blir innmari trangt og vanskelig på soverommet vårt. En mindre krybbe babyen kan gynges i føles mer praktisk. Selv om barnet vokser fort ut av den skal jo barnet relativt fort (etter planen..) inn på eget rom i sprinkelseng (med babynest?)

 

I tillegg ser vi på Steps fra stokke, med baby-stolen som også er bouncer.

 

Hjelp! Jeg er forvirret! Og dette blir dyrt!

Anonymkode: 583c1...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke nevnt tripp trapp?? Stokke tripp trapp med nyfødtsete er absolutt ikke tull! :) Med denne kunne vi spise middag i lag og babyen elsker å "sitte" ved bordet sammen med oss :D 

Men uansett er det opp til deg å handle alt fra Stokke, du får billigere alternativer som er like funksjonelle blant andre merker ;) 

Anonymkode: edb05...7d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vugge til vår første barn, men en annen, Sofia vugge fra BabyDan. Det var ingen suksess, barnet ville ikke å vugges, ville ikke ligge i den i det hele tatt i grunn. Vi både kjøpte og solgte den videre på finn, så ble ikke så dyrt. Til andre baby har vi heller ordnet BedsideCrib, mye kjekkere, den brukes litt av og på. Litt i begynnelsen, så omtrent ingenting litt senere, men nå, babyen er 3 måneder og kan sove der ihvertfall deler av natta. Altså jeg ville anbefalt BedsideCrib-liknende løsning fremfor vugge. Og man kan jo bare ha spinkelseng inntil senga si, uten en vegg. Greia er at både vugge og BedsideCrib er små, barna vokser fort av de, og de skal ikke brukes lengre enn 6 mnd, når barnet begynner å snu seg. Det blir dyrt for en veldig kort bruksperiode. Så jeg personlig ville ikke betalt 2,5 tusen for en Stokkvugge.

PS: som sistemann ut rundt venner og slekt, må jo du få arvet en del av utstyr?

Anonymkode: df8c1...fa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke nevnt tripp trapp?? Stokke tripp trapp med nyfødtsete er absolutt ikke tull! :) Med denne kunne vi spise middag i lag og babyen elsker å "sitte" ved bordet sammen med oss :D 

Men uansett er det opp til deg å handle alt fra Stokke, du får billigere alternativer som er like funksjonelle blant andre merker ;) 

Anonymkode: edb05...7d0

Vurderte tripp trapp, men endte opp med stokke steps, som slik jeg forstår det vokser med barnet på samme måte som tripp trapp. Forskjellen er at den ser litt mer snerten ut, og at babysetet også er bouncer.

Anonymkode: 583c1...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte vugge til vår første barn, men en annen, Sofia vugge fra BabyDan. Det var ingen suksess, barnet ville ikke å vugges, ville ikke ligge i den i det hele tatt i grunn. Vi både kjøpte og solgte den videre på finn, så ble ikke så dyrt. Til andre baby har vi heller ordnet BedsideCrib, mye kjekkere, den brukes litt av og på. Litt i begynnelsen, så omtrent ingenting litt senere, men nå, babyen er 3 måneder og kan sove der ihvertfall deler av natta. Altså jeg ville anbefalt BedsideCrib-liknende løsning fremfor vugge. Og man kan jo bare ha spinkelseng inntil senga si, uten en vegg. Greia er at både vugge og BedsideCrib er små, barna vokser fort av de, og de skal ikke brukes lengre enn 6 mnd, når barnet begynner å snu seg. Det blir dyrt for en veldig kort bruksperiode. Så jeg personlig ville ikke betalt 2,5 tusen for en Stokkvugge.

PS: som sistemann ut rundt venner og slekt, må jo du få arvet en del av utstyr?

Anonymkode: df8c1...fa1

Jeg regner ikke med å arve. Alle har en eller to, og små. Så de holder nok på det i tilfelle det kommer fler

Anonymkode: 583c1...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tripp trapp stolen vi kjøpte til eldstemann er over 25 år gammel og brukes fortsatt hver dag. Om det sier noe om kvaliteten til Stokke eller ikke får være opp til dere, men jeg er overbevist. Min bror hadde tripp trapp på slutten av 70 tallet, den står i garasjen til mine foreldre hvor min far bruker den som stige :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte vugge til vår første barn, men en annen, Sofia vugge fra BabyDan. Det var ingen suksess, barnet ville ikke å vugges, ville ikke ligge i den i det hele tatt i grunn. Vi både kjøpte og solgte den videre på finn, så ble ikke så dyrt. Til andre baby har vi heller ordnet BedsideCrib, mye kjekkere, den brukes litt av og på. Litt i begynnelsen, så omtrent ingenting litt senere, men nå, babyen er 3 måneder og kan sove der ihvertfall deler av natta. Altså jeg ville anbefalt BedsideCrib-liknende løsning fremfor vugge. Og man kan jo bare ha spinkelseng inntil senga si, uten en vegg. Greia er at både vugge og BedsideCrib er små, barna vokser fort av de, og de skal ikke brukes lengre enn 6 mnd, når barnet begynner å snu seg. Det blir dyrt for en veldig kort bruksperiode. Så jeg personlig ville ikke betalt 2,5 tusen for en Stokkvugge.

Anonymkode: df8c1...fa1

Jeg tenker det, jeg også. Bedside-løsninger har jeg slått litt ifra meg ettersom jeg sover veldig urolig, og er redd jeg skal slå barnet med en slengt arm.. Og - jeg er redd barnet skal rulle ut og ligge mellom sengene. Jeg vet ikke.. det gjør meg kjempenervøs! 

Vurderte også sprinkelsengen på vårt soverom, men vårt soverom er trangt, og den får nok ikke plass på noen side av sengen vår.

Anonymkode: 583c1...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Den første tripp trapp stolen vi kjøpte til eldstemann er over 25 år gammel og brukes fortsatt hver dag. Om det sier noe om kvaliteten til Stokke eller ikke får være opp til dere, men jeg er overbevist. Min bror hadde tripp trapp på slutten av 70 tallet, den står i garasjen til mine foreldre hvor min far bruker den som stige :fnise:

Jeg har ganske stor tillit til kvaliteten til stokke, men er litt redd for å gå i dyre feller fordi dyrest ikke alltid er best

Anonymkode: 583c1...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ganske stor tillit til kvaliteten til stokke, men er litt redd for å gå i dyre feller fordi dyrest ikke alltid er best

Anonymkode: 583c1...d6e

Det er jeg helt enig i, men slik jeg kjenner stokke er kvalitet det de er opptatt av. Vi har møbler fra Stokke hjemme, og hvis kvaliteten på barnemøbler er tilsvarende er det ikke slik at du vil slite dem ut tror jeg ikke. Vognen kjenner jeg ikke, men ser at den får sånn passe score i tester men at enkelte britax scorer hakket høyere - har du vurdert dem?

http://www.best-i-test.nu/stokke-trailz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tripp trapp fra 2014 hvor malingen sprakk.. Jeg vile heller aldri brukt den som enn stige for voksen, fordi den knirker veldig bare du setter deg på den. Men som barnestol fungerer den fint. Eller det vil si, nyfødt sete fungerte veldig godt for oss, babyset fungerte ikke og vi brukte Ikea stolen fra 6 mnd til 1,5 år, da kunne vi bruke Stokke igjen, uten bøylen.

Men Stokke Steps for du samme "problem" som med Ikea stol, Beina er plassert bredt og man snubler i de hele tiden. Ikke veldig stort problem, kommer an på, samboeren min irriterer seg over det mer enn jeg.

Anonymkode: df8c1...fa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utstyret du trenger kommer helt an på hva slags baby du får. En del babyer vil bare ligge inntil/oppå mor eller far de første mnd mens andre aksepterer egen seng fra nyfødt av. Jeg hadde anbefalt IKEA gulliver sprinkelseng. Der kan du fjerne ene siden og bruke den som en stor bedside crib. De første mnd har mine babyer ligget ved siden av meg i senga da de diet hver/annenhver time. Mannen inntok gjesterommet de første mnd.

Anonymkode: d848f...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si Stokke Trailz ❤

Anonymkode: fbab6...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Stokke er kvalitet, og kan brukes i mange år, til flere barn. En investering til fremtiden. :P Dere skal jo sikkert ha flere barn, og det kan selges etter hvert, og om du er misfornøyd.

Kjøp det du vil, så lenge du har råd til det, og ikke er luksusfellen kandidat.

Anonymkode: ae847...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke kjøpt vugge. Her har vi en arvet vugge men babyen vil ikke sove i den på natta. 

Anonymkode: c9368...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at Stokke er kvalitet, og kan brukes i mange år, til flere barn. En investering til fremtiden. :P Dere skal jo sikkert ha flere barn, og det kan selges etter hvert, og om du er misfornøyd.

Kjøp det du vil, så lenge du har råd til det, og ikke er luksusfellen kandidat.

Anonymkode: ae847...1a0

Ikke luksusfellen kandidat. Mulig fordi jeg vurderer og revurderer slike kjøp ;) 

Anonymkode: 583c1...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg stapper sprinkelseng med nedtagbar side ved siden av vår seng, vil babyen trives i den store, åpne senga den første tiden? Ser for meg at en krybbe føles tryggere.

Anonymkode: 583c1...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sisti

Ville ventet med noen av kjøpene, det er slettes ikke sikkert at baby har noen planer om å ligge i krybbe eller vugge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår godtok seng fremfor vugge fra starten av. Leandervuggen var bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt av ene siden på en gammel IKEA sprinkelseng og har den mellom veggen og vår seng. Det funker bra hos oss, baby har sovet i den fra vi kom hjem :)

Vi har forresten stokke trailz vognen og er fornøyd med den bortsett fra at den har begynt å knirke litt. Men det går igrunnen greit. Vi har også tripp trapp med baby set som for oss har vært gull verdt! Vi kan spise samtidig nå :)

Vi har kjøpt alt på finn og kan anbefale det for å spare litt penger. Lagre noen søk i appen og vær litt tålmodig så kan du få tak i det meste der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en tripp trapp fra 2014 hvor malingen sprakk.. Jeg vile heller aldri brukt den som enn stige for voksen, fordi den knirker veldig bare du setter deg på den.

Anonymkode: df8c1...fa1

Hvis malingen sprekker på en stol kjøpt ferdig malet kan du klage, samme gjelder om den knirker som du sier og det ikke er pga feilmontering.

Som sagt er jeg veldig fornøyd med vår da den hverken har knirket eller mistet maling, og den mine foreldre har er like stødig i dag som når den var ny, bare veldig gammel.. Den har "fostret" opp til sammen fjorten unger så langt med barn, barnebarn, tanteunger, nabounger, venners barn osv.. Så den er veldig godt brukt..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...