Gå til innhold

Meslingutbrudd i Europa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere i vennekretsen har nylig fått barn, men velger å reise på ferie i utlandet. Hvorfor tar foreldre så lett på det? Eller er det jeg som er hysterisk? Ingen av babyene er gamle nok til mmr-vaksinen. De reiser til steder der det er meslingutbrudd.

Jeg har termin om noen uker, og den planlagte ferien til varmere strøk til høsten er avlyst. 

 

Anonymkode: 9f1e0...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er hysterisk.

Anonymkode: 424a8...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fornuftig. Meslinger er en sykdom som kan få svært uheldig utfall.

Anonymkode: 80dee...7bc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at folk ikke kjenner til sykdommen og derfor tror den ikke er farlig. Få har hørt om meslinger annet enn i sammenheng med vaksinasjon, få vet hvordan sykdommen arter seg og hvilken komplikasjoner de gir, de færreste har sett sykdommen på nært hold og fordi vaksinedekningen er god husker ikke dagens voksne hvordan sykdommen tok liv i eldre generasjoner. Den virker dermed ikke skremmende, og folk forstår ikke hvor farlig det kan være. Når det er sagt er ikke sjansen for å bli smittet voldsomt stor så lenge vaksinedekningen i ett område er god, med mindre man er i områder som har pågående utbrudd. Jeg hadde ikke avlyst ferien med et lite barn, men jeg hadde ikke reist til områder med kjent utbrudd, hadde jeg bestilt til et slikt sted hadde jeg ombooket.

Anonymkode: 9a205...4f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unngått steder med kjent tendens til meslingutbrudd, som Italia, Frankrike, Tyskland etc. Men ville dratt til Kroatia, Portugal eller Hellas hvor det er like lite meslinger som her.

Anonymkode: 6d164...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville unngått steder med kjent tendens til meslingutbrudd, som Italia, Frankrike, Tyskland etc. Men ville dratt til Kroatia, Portugal eller Hellas hvor det er like lite meslinger som her.

Anonymkode: 6d164...d66

Takk for svar. Problemet er at de barnefamiliene vi kjenner reiser til de landene der det er meslingutbrudd. Ingen av babyene deres vil være vaksinerte den tiden de skal være der. Jeg er veldig redd for smitte når de kommer tilbake og omgås mitt barn. 

Vi har foreløpig kansellert vår tur til Frankrike, men skal ikke se bort fra å reise til ett annet land. Det spørs hva legen anbefaler. 

Anonymkode: 9f1e0...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min oppfatning er at folk ikke kjenner til sykdommen og derfor tror den ikke er farlig. Få har hørt om meslinger annet enn i sammenheng med vaksinasjon, få vet hvordan sykdommen arter seg og hvilken komplikasjoner de gir, de færreste har sett sykdommen på nært hold og fordi vaksinedekningen er god husker ikke dagens voksne hvordan sykdommen tok liv i eldre generasjoner. Den virker dermed ikke skremmende, og folk forstår ikke hvor farlig det kan være. Når det er sagt er ikke sjansen for å bli smittet voldsomt stor så lenge vaksinedekningen i ett område er god, med mindre man er i områder som har pågående utbrudd. Jeg hadde ikke avlyst ferien med et lite barn, men jeg hadde ikke reist til områder med kjent utbrudd, hadde jeg bestilt til et slikt sted hadde jeg ombooket.

Anonymkode: 9a205...4f6

Det er nettopp det som er problemet. De har hittil bagatellisert sykdommen og prøvd å minimalisere sjansen for smitte. Men man vet jo aldri, og den sjansen syns jeg ikke er verdt å ta. Jeg får bare høre at jeg er i overkant hysterisk, men man har da også ett ansvar for andre barn som ikke er vaksinerte. 

Anonymkode: 9f1e0...e29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de utbruddene som har vært den siste tiden tar jeg ingen sjanser. Det er også utenkelig for meg å vaksinere før 12mnd for å reise til varmere strøk da det betyr at h*n må få ytterligere en dose til for å være fullvaksinert på MMR denne runden. 

For meg holder det ikke å holde seg unna de mest utsatte landene, man ferdes jo på internasjonale flyplasser med tilreisende fra land i hele verden. Mange epidemier som har spredd seg uforklarlig over landegrenser der fly/flyplasser har vært fellesnevner.

Andre får gjøre hva de vil, men for min del er det utenkelig å sette min fornøyelse foran barnet som ikke engang har utbytte av å dra til "syden". 

Endret av Miss.Whitefox
Autocorrectfail
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt til å dra på ferie til vinteren, men tviler på vi gjør det. Får heller holde oss i Norge.  Håper bare det ikke sprer seg hit med det første. 

Anonymkode: 6e057...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke dratt. Mange som tror at ting aldri hender de, men alle andre. Hadde aldri tilgitt meg selv om bi dro på ferie og barnet endte opp med meslinger. Det er en sykdom som kan ha dødelig utfall. Ingen ferietur er verdt sjansen.

Anonymkode: 4a0c8...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som får meslinger, overlever uten men. Jeg er 51, og de fleste på min alder har hatt meslinger som barn. Har aldri hørt noen førstehåndshistorier om skader.

Det betyr at alvorlig utfall er relativt sjeldne. De skjer, og det er fint at man vaksinerer mot det nå! Men kan være greit å huske på at faren for smitte og påfølgende skade er nokså liten.

Så jeg kan forstå dere som ikke vil reise med små barn, men synes heller ikke at de som tar med barnet til f eks Frankrike er uansvarlige. Da er det mer uansvarlig å kjøre bil daglig pga faren det medfører.4

Anonymkode: 53cfd...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som får meslinger, overlever uten men. Jeg er 51, og de fleste på min alder har hatt meslinger som barn. Har aldri hørt noen førstehåndshistorier om skader.

Det betyr at alvorlig utfall er relativt sjeldne. De skjer, og det er fint at man vaksinerer mot det nå! Men kan være greit å huske på at faren for smitte og påfølgende skade er nokså liten.

Så jeg kan forstå dere som ikke vil reise med små barn, men synes heller ikke at de som tar med barnet til f eks Frankrike er uansvarlige. Da er det mer uansvarlig å kjøre bil daglig pga faren det medfører.4

Anonymkode: 53cfd...377

Jeg også hadde meslinger som tenåring, og ble frisk igjen, sykdommen var omtrent det samme som å ha vannkopper i 3 uker., jeg skjønner ikke hysteriet nå siden de fleste blir eller har tilbud om vaksine. 

Anonymkode: 2a0bf...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også hadde meslinger som tenåring, og ble frisk igjen, sykdommen var omtrent det samme som å ha vannkopper i 3 uker., jeg skjønner ikke hysteriet nå siden de fleste blir eller har tilbud om vaksine. 

Anonymkode: 2a0bf...b0a

Nei det er jo det som er problemet....at folk ikke forstår. Spedbarn kan ikke få vaksinen før tidligst 8-9 mnd, og da må de ha ny vaksine etter 12 mnd for å være sikret immunitet. Forstår du at spedbarn da kan dø eller få varig skade av meslinger? Og så er det en gruppe som ikke tåler vaksiner, de er avhengig av flokkimmuniteten en høyt vaksinedekning gir, og den får de ikke når mange dropper å vaksinere. Så folk kan fint bli syke, for bivirkninger eller dø selv om det finnes vaksine. Den "jamme jeg kjenner jo ingen" holdningen holder ikke mål. Du kjenner ikke noen som har dødd av malaria heller sannsynligvis, men det betyr jo ikke at ikke malaria er et problem. 

Anonymkode: 9a205...4f6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at ingen var hysterisk før vaksinen kom...

Anonymkode: 17a8c...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at ingen var hysterisk før vaksinen kom...

Anonymkode: 17a8c...b46

For det første visste man ikke bedre og hadde ikke noe alternativ. For det andre så var ikke verden så liten som den har blitt nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville trolig vært mer bekymret for å ta med barnet på fly til et annet land enn at det ble smittet av meslinger. Barn bør ha mest mulig ro rundt seg. I dag ser man foreldre kaste fra seg barna allerede som 10mnd i barnehagen. Vi valgte selvsagt å vente til barnet var nærmere 2 år før vi plasserte det i barnehage. Ingen av oss hadde jobb, men vi klarte det fint økonomisk med huslån og bil fordet om. Finnes ingen unnskyldning for å ikke kunne gi barna en god start på livet.

Anonymkode: 62fea...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også hadde meslinger som tenåring, og ble frisk igjen, sykdommen var omtrent det samme som å ha vannkopper i 3 uker., jeg skjønner ikke hysteriet nå siden de fleste blir eller har tilbud om vaksine. 

Anonymkode: 2a0bf...b0a

Det er ettersykdommene etter meslinger som er ille. Endel av de som fikk meslinger ble aldri helt friske igjen. Vi var heldige vi som ble friske etter sykdommen,  men det gjaldt nok ikke alle.  

Anonymkode: 910b6...5f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tue May 23 2017 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Problemet er at de barnefamiliene vi kjenner reiser til de landene der det er meslingutbrudd. Ingen av babyene deres vil være vaksinerte den tiden de skal være der. Jeg er veldig redd for smitte når de kommer tilbake og omgås mitt barn. 

Vi har foreløpig kansellert vår tur til Frankrike, men skal ikke se bort fra å reise til ett annet land. Det spørs hva legen anbefaler. 

Anonymkode: 9f1e0...e29

 

På Tue May 23 2017 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Problemet er at de barnefamiliene vi kjenner reiser til de landene der det er meslingutbrudd. Ingen av babyene deres vil være vaksinerte den tiden de skal være der. Jeg er veldig redd for smitte når de kommer tilbake og omgås mitt barn. 

Vi har foreløpig kansellert vår tur til Frankrike, men skal ikke se bort fra å reise til ett annet land. Det spørs hva legen anbefaler. 

Anonymkode: 9f1e0...e29

Jeg tror at fastlegene har reell lite kunnskap eller oversikt om hvor det er mest smitte, denne siden her er nyttig; http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/measles/epidemiological_data/Pages/annual_epidemiological_reports.aspx

Jeg pleier å informerte fastlegen min selv så han kan anbefale videre, du kan jo være behjelpelig ovenfor hun/han og fortelle vedkommende om hvor smittefaren er størst i tilfelle noen lurer på det samme.

Anonymkode: 6d164...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også hadde meslinger som tenåring, og ble frisk igjen, sykdommen var omtrent det samme som å ha vannkopper i 3 uker., jeg skjønner ikke hysteriet nå siden de fleste blir eller har tilbud om vaksine. 

Anonymkode: 2a0bf...b0a

Da var du heldig. Kjenner til flere som har slitt med seneffekter.

Anonymkode: 6e057...7ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da var du heldig. Kjenner til flere som har slitt med seneffekter.

Anonymkode: 6e057...7ad

Det gjelder vannkopper og influensa også forøvrig. Dette er også sykdommer med reell risiko for senskader og død. Jeg er pro-vaksiner altså! Men hvorfor blir det ikke hylekor rundt det faktum at nesten ingen vaksinerer mot dette?

Anonymkode: 6d164...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...