Gå til innhold

Hvorfor er det så få kvinnlige Gründere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mangler de initiativ, idéer og er redd risiko, eller orker de ikke jobbe 14 timer om dager 7 dager i uken i oppstartfasen?

Anonymkode: 69f01...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er derfor.

Jeg er kvinnelig gründer. Jeg sa opp jobben min, satset alt. Har ikke fått noe støtte fra verken NAV eller innovasjon Norge, kun investert egne midler og jobbet beinhardt. Og har i dag bygget opp en business hvor jeg, etter litt over to år, tjener mer enn da jeg var fast ansatt. 

Jeg har initiativ, idéer og risikovillighet, og kjenner også andre kvinnelige gründere med masse guts.

Jeg tenker det er fordi en del kvinner tar mer ansvar på hjemmebane; med barn og husarbeid. Og dermed tar de litt mindre ansvar på utebane (arbeidslivet). Det finnes et visst antall timer i døgnet for begge parter.

Anonymkode: 0fab9...e77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er derfor.

Jeg er kvinnelig gründer. Jeg sa opp jobben min, og satset alt. Har ikke fått noe støtte fra verken NAV eller innovasjon Norge, kun investert egne midler og jobbet beinhardt. Og har i dag bygget opp en business hvor jeg, etter litt over to år, tjener mer enn da jeg var fast ansatt. 

Jeg har initiativ, idéer og risikovillighet, og kjenner også andre kvinnelige gründere med masse guts.

Jeg tenker det er fordi en del kvinner tar mer ansvar på hjemmebane; med barn og husarbeid. Og dermed tar de litt mindre ansvar på utebane (arbeidslivet). Det finnes et visst antall timer i døgnet for begge parter.

Anonymkode: 0fab9...e77

 

Anonymkode: 0fab9...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er derfor.

Jeg er kvinnelig gründer. Jeg sa opp jobben min, satset alt. Har ikke fått noe støtte fra verken NAV eller innovasjon Norge, kun investert egne midler og jobbet beinhardt. Og har i dag bygget opp en business hvor jeg, etter litt over to år, tjener mer enn da jeg var fast ansatt. 

Jeg har initiativ, idéer og risikovillighet, og kjenner også andre kvinnelige gründere med masse guts.

Jeg tenker det er fordi en del kvinner tar mer ansvar på hjemmebane; med barn og husarbeid. Og dermed tar de litt mindre ansvar på utebane (arbeidslivet). 

Anonymkode: 0fab9...e77

 

Anonymkode: 0fab9...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært flere kvinnelige gründere da flere kvinnelige gründere lykkes med sine prosjekter da de gjerne er mer sobre og realistiske I motsetning til mange gründermenn som dessverre ofte har en overdreven tro på seg selv og kan kjøre bedrift nummer én, to og tre i grøfta med gjentatte konkurser etter nye, store hodeløse investeringer gjort på kreditt.

Anonymkode: 97299...818

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler nok mye om risikovilje (på godt og vondt) og hva hvert kjønn har og tjene på å satse og hvor mye tilfredsstillelse det gir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en blanding, av at menn er mer glad i risiko, kvinner trygghet. Og det at kvinner oftest har hovedansvaret for hus og barn. Da har man ikke tid til å starte firma. For det krever mye å starte for seg selv, spesielt de første årene. Jeg har selv tenkt tanken, og har mange ideer. Men jeg er enslig mor, så jeg har ikke tid, og jeg trenger den økonomiske sikkerheten.

Anonymkode: 25e90...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

1 av 4 er ikke dårlig med tanke på at kvinner føder barn og fortsatt har mer ansvar for barn og familie enn menn. Det er av de årsakene naturlig at de er mindre risikovillige, men nå når stadig flere velger bort barn og familie vil trolig tallet på kvinnelige gründere stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.5.2017 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er derfor.

Jeg er kvinnelig gründer. Jeg sa opp jobben min, satset alt. Har ikke fått noe støtte fra verken NAV eller innovasjon Norge, kun investert egne midler og jobbet beinhardt. Og har i dag bygget opp en business hvor jeg, etter litt over to år, tjener mer enn da jeg var fast ansatt. 

Jeg har initiativ, idéer og risikovillighet, og kjenner også andre kvinnelige gründere med masse guts.

Jeg tenker det er fordi en del kvinner tar mer ansvar på hjemmebane; med barn og husarbeid. Og dermed tar de litt mindre ansvar på utebane (arbeidslivet). Det finnes et visst antall timer i døgnet for begge parter.

Anonymkode: 0fab9...e77

Men kvinner velger jo heller ikke i like stor grad å bli gründere som unge, når de har tid og mulighet, i motsetning til menn.

Det handler om risikovilje - testosteron er linket til viljen til å ta risiko. På samme måte er det færre kvinner som investerer i aksjer. 

Anonymkode: 59fd2...d9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er feige og tør ikke investere til forskjell fra menn som satser hardt og derfor også skaper så langt mye mer i tillegg til å jobbe så langt mye mer (og derfor tjener litt mer i lønn).

Anonymkode: 68956...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...