Gå til innhold

Er ikke dette litt drøyt? (ang. sykefravær)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv leder, og ringer mine kollegaer når de har sykefravær. Faktisk oppfordres man til å følge opp sykefravær på denne måten; det er jo viktig å fange opp hvorfor man er så syk at man ikke kan gå på jobb, og om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for at du skal være på jobb!

Det har selvsagt også et forebyggende aspekt ved seg fordi de som evt. misbruker egenmeldinger, forhåpentligvis synes det er litt vanskeligere når de må snakke med lederen sin om hvordan de har det. Evt. vil man kunne plukke opp hvorfor noen misbruker egenmeldinger. De kan ihvertfall ikke trives i jobben sin tenker jeg. 

 

Synes forøvrig det er litt av en holdning du har til egen arbeidsplass og kollegaer! Hvordan bidrar DU til å få opp trivselen? Hva er det lederne gjør eller ikke gjør som har ført til at arbeidsmiljøet er så ille? Håper du kan finne deg jobb et annet sted der du kan trives bedre. Det er jo grusomt å gå på jobb der man mistrives så sterkt!

Anonymkode: fbd75...68d

jeg ville ikke ha ønsket å jobbe i firma, hvor det ble mistenktliggjort hver gang man egen melding, hver gang man har sykemelding.

Man vet så jævlig godt at de telefonene eller samtaler er fordi ledelsen mistenker at man har juget om at man er syk. 

Og det og drive å ringe når folk er syke er en uting, jeg husker jeg gikk på ett tiltak hos nav noen årsiden (bygartner), hvor jeg var sykemeldt og dårlig i ett par uker, hvor da den ene som var ansvarlig, ringte meg annenhver dag, og det var mellom 8-830, med spørsmål, uviktige spørsmål som kunnes ventes med til jeg kom tilbake,og hun fortsatte å ringe selvom hun hørte at jeg sov på den tiden, ja, jeg sa det gikk ok, men det burde hun ha forstått var en høflig frase, jeg ende med å skru av telefonen til ca kl 10. Hun ble dritt sur selvsagt, men jeg prioterte min egen helse og det bli bedre så jeg kunne komme kjappere tilbake på tiltaket, Det er lov å bruke huet og ikke mase på folk som faktisk er syke.

Anonymkode: b94a7...5a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ville ikke ha ønsket å jobbe i firma, hvor det ble mistenktliggjort hver gang man egen melding, hver gang man har sykemelding.

Man vet så jævlig godt at de telefonene eller samtaler er fordi ledelsen mistenker at man har juget om at man er syk. 

Og det og drive å ringe når folk er syke er en uting, jeg husker jeg gikk på ett tiltak hos nav noen årsiden (bygartner), hvor jeg var sykemeldt og dårlig i ett par uker, hvor da den ene som var ansvarlig, ringte meg annenhver dag, og det var mellom 8-830, med spørsmål, uviktige spørsmål som kunnes ventes med til jeg kom tilbake,og hun fortsatte å ringe selvom hun hørte at jeg sov på den tiden, ja, jeg sa det gikk ok, men det burde hun ha forstått var en høflig frase, jeg ende med å skru av telefonen til ca kl 10. Hun ble dritt sur selvsagt, men jeg prioterte min egen helse og det bli bedre så jeg kunne komme kjappere tilbake på tiltaket, Det er lov å bruke huet og ikke mase på folk som faktisk er syke.

Anonymkode: b94a7...5a8

Da hadde jeg søren meg skrudd av telefonen under hele fraværet tror jeg, det der hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: 09256...6e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg søren meg skrudd av telefonen under hele fraværet tror jeg, det der hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: 09256...6e4

Ikke sant, det var slitsomt, nå tror jeg ikke hun mistenkte meg for å ikke være syk, men at hun var helt fersk og ny (begynte ett par mnd inn under min tid på tiltaket) og ivrig på hjelpe, men likevel..

Anonymkode: b94a7...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, boblevann skrev:

Vi har det også sånn, det er helt greit :) Samtalene forløper noe alá ''så bra at du er frisk, var det bare en forkjølelse eller er det noe på arbeidsplassen vi kan hjelpe med?'' eller noe i den duren. Har fått bruk av egenmelding veldig ned siden de som lyver faktisk må møte opp og lyve sjefen i ansiktet. Var visst ikke så populært å gjøre det :P 

Den biten der har de ikke lov til å spørre om. Resten av setningen er helt ok, men første del er ikke lov. Så det burde dere si fra om! Hadde blitt rimelig pissed off om jeg måtte legge ut om spontanaborter, menssmerter og diare til sjefen, for å si det mildt (som er de grunnene jeg har hatt til egenmelding). Det skal være nok å si at man er syk. 

Anonymkode: 86a6f...040

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ville ikke ha ønsket å jobbe i firma, hvor det ble mistenktliggjort hver gang man egen melding, hver gang man har sykemelding.

Man vet så jævlig godt at de telefonene eller samtaler er fordi ledelsen mistenker at man har juget om at man er syk. 

Og det og drive å ringe når folk er syke er en uting, jeg husker jeg gikk på ett tiltak hos nav noen årsiden (bygartner), hvor jeg var sykemeldt og dårlig i ett par uker, hvor da den ene som var ansvarlig, ringte meg annenhver dag, og det var mellom 8-830, med spørsmål, uviktige spørsmål som kunnes ventes med til jeg kom tilbake,og hun fortsatte å ringe selvom hun hørte at jeg sov på den tiden, ja, jeg sa det gikk ok, men det burde hun ha forstått var en høflig frase, jeg ende med å skru av telefonen til ca kl 10. Hun ble dritt sur selvsagt, men jeg prioterte min egen helse og det bli bedre så jeg kunne komme kjappere tilbake på tiltaket, Det er lov å bruke huet og ikke mase på folk som faktisk er syke.

Anonymkode: b94a7...5a8

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg søren meg skrudd av telefonen under hele fraværet tror jeg, det der hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: 09256...6e4

Når man er på tiltak gjennom NAV er det faktisk om å gjøre å få folk ut i arbeidslivet. Hvis den ansvarlige hadde ignorert fravær, hadde hun ikke gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, boblevann skrev:

Vi har det også sånn, det er helt greit :) Samtalene forløper noe alá ''så bra at du er frisk, var det bare en forkjølelse eller er det noe på arbeidsplassen vi kan hjelpe med?'' eller noe i den duren. Har fått bruk av egenmelding veldig ned siden de som lyver faktisk må møte opp og lyve sjefen i ansiktet. Var visst ikke så populært å gjøre det :P 

Arb.giver har vel ikke lov å spørre om hvorfor man er borte uten om om det er pga arbeidsplassen? Og det krysser man av på egenmeldingen...

Anonymkode: a7d30...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, ti10 skrev:

 

Når man er på tiltak gjennom NAV er det faktisk om å gjøre å få folk ut i arbeidslivet. Hvis den ansvarlige hadde ignorert fravær, hadde hun ikke gjort jobben sin.

Forskjell på å ignorere fravær, og å ringe og vekke en syk person hver morgen. Og attpåtil bli sur når vedkommende klok av skade skrur av telefonen til hun er våken. 

Anonymkode: 09256...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ti10 skrev:

 

Når man er på tiltak gjennom NAV er det faktisk om å gjøre å få folk ut i arbeidslivet. Hvis den ansvarlige hadde ignorert fravær, hadde hun ikke gjort jobben sin.

Selvsagt skal hun ikke det, har jeg sagt det?  Og jeg var på møte med henne og sjefen for den bedriften/avdelingen og snakket om den sykemeldingen, null problem. MEN det er ringe til en du vet er syk med diare ett par uker, for å spørre "om været" annen hver dag mellom 8 og 830 er ikke OK, selvom man er på NAV.

Det er en mellomting, heldigvis har jeg ikke møtt noen før eller senere som har vært så ekstrem som denne damen, og har aldri opplevd at noen har vært uenig med meg ang hennes oppførsel.

Skjønner egentlig ikke hva du diskuterer enn gang, er nesten som jeg lyst til å spørre om du er henne.

Anonymkode: b94a7...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forskjell på å ignorere fravær, og å ringe og vekke en syk person hver morgen. Og attpåtil bli sur når vedkommende klok av skade skrur av telefonen til hun er våken. 

Anonymkode: 09256...6e4

Ikke sant.

Anonymkode: b94a7...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med sånt for en dag med egenmelding.. Det er jo uannsett et begrenset antall egenmeldingsdager man kan benytte seg av. Sjefen har vel heller ikke lov til å spørre hvorfor man var syk/hva slags sykdom, det er privat. Synes det er en uting at man skal mistenkeliggjøres på en sånn måte, jeg hadde ikke likt å føle at arbeidsgiver har så lite tillitt til meg. Jeg vil tro at de aller fleste ikke misbruker egenmelding, så jeg synes ikke slike tiltak for å ta de veldig få som evnt gjør noe er bra da det går ut over alle. Også... hvor krise er det egentlig om et par personer på arbeidsplassen er "ugyldig" borte et par dager i året? Klarer ikke å forstå at det skal være et så stort problem. Det spiller vel heller ingen rolle for arbeidsplassen om Kari Arbeidsgiver bruker 2 egemeldingdager i året på å se Netflix eller om hun ligger hjemme dausjuk de samme 2 dagene heller.

Anonymkode: b3054...b6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke poenget med sånt for en dag med egenmelding.. Det er jo uannsett et begrenset antall egenmeldingsdager man kan benytte seg av. Sjefen har vel heller ikke lov til å spørre hvorfor man var syk/hva slags sykdom, det er privat. Synes det er en uting at man skal mistenkeliggjøres på en sånn måte, jeg hadde ikke likt å føle at arbeidsgiver har så lite tillitt til meg. Jeg vil tro at de aller fleste ikke misbruker egenmelding, så jeg synes ikke slike tiltak for å ta de veldig få som evnt gjør noe er bra da det går ut over alle. Også... hvor krise er det egentlig om et par personer på arbeidsplassen er "ugyldig" borte et par dager i året? Klarer ikke å forstå at det skal være et så stort problem. Det spiller vel heller ingen rolle for arbeidsplassen om Kari Arbeidsgiver bruker 2 egemeldingdager i året på å se Netflix eller om hun ligger hjemme dausjuk de samme 2 dagene heller.

Anonymkode: b3054...b6a

Eh, jo. Netflix kan hun bruke ferien sin på, ikke bedriftens penger! Vi har det ikke slik fordi folk mistenkeliggjøres selv om det opplevdes slik i starten, det handler om å bruke det som er friskt- restevnen (og ærlig talt en god del om arbeidsmoral).

Tett i nesa er ikke egenmeldingsgrunn med mindre man jobber på sykehusets kreftavdeling eller lignende, hvor en forkjølelse kan være dødelig. 

Anonymkode: 45bd2...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo. Netflix kan hun bruke ferien sin på, ikke bedriftens penger! Vi har det ikke slik fordi folk mistenkeliggjøres selv om det opplevdes slik i starten, det handler om å bruke det som er friskt- restevnen (og ærlig talt en god del om arbeidsmoral).

Tett i nesa er ikke egenmeldingsgrunn med mindre man jobber på sykehusets kreftavdeling eller lignende, hvor en forkjølelse kan være dødelig. 

Anonymkode: 45bd2...ac2

Det hadde blitt mye mindre sykdom om alle forkjølede holdt seg hjemme noen dager istedenfor å smitte alle på jobb. Aldri vært borti en sjef som mener at forkjølelse ikke er fraværsgrunn. Men har vært borti en del "tapre" som absolutt skal på jobb og smitte alle andre. Det er ikke god arbeidsmoral.

Anonymkode: 09256...6e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde blitt mye mindre sykdom om alle forkjølede holdt seg hjemme noen dager istedenfor å smitte alle på jobb. Aldri vært borti en sjef som mener at forkjølelse ikke er fraværsgrunn. Men har vært borti en del "tapre" som absolutt skal på jobb og smitte alle andre. Det er ikke god arbeidsmoral.

Anonymkode: 09256...6e4

Det skal en del til for å smitte folk dersom man er forkjølet da. Det er vel normalt å være ekstra påpasselig med håndhygiene og ikke hoste i "vildens sky" når man er forkjølet. 

Jeg er ofte forkjølet, vondt i halsen, snørrete og hodepine. Men jeg drar jo på jobb selv om. Så lenge jeg ikke er såpass syk at jeg må holde sengen drar jeg på jobb. Har jeg feber så møter jeg på jobb og drar heller hjem utover dagen dersom jeg ser at det blir helt umulig. 

Hadde man skulle holdt seg hjemme fra arbeid for å være redde for å smitte andre hadde ikke Norge gått rundt. Smittet kan man bli overalt: på butikken, på bussen, postkontoret osv. Nei, har man en jobb som gjør at man er i stand til å jobbe selv om man er pjusk så drar man på jobb og heller gjør tiltak som gjør at man ikke smitter andre som f.eks hoste i albuen og vaske hendene oftere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde blitt mye mindre sykdom om alle forkjølede holdt seg hjemme noen dager istedenfor å smitte alle på jobb. Aldri vært borti en sjef som mener at forkjølelse ikke er fraværsgrunn. Men har vært borti en del "tapre" som absolutt skal på jobb og smitte alle andre. Det er ikke god arbeidsmoral.

Anonymkode: 09256...6e4

Forkjølelse? Ærlig talt, en holder seg ikke hjemme pga forkjølelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk føler seg mistenkeliggjort for dette! Jeg synes det er helt greit at sjefen min ringer meg hvis jeg en sjelden gang er syk. Han spør meg selvsagt ikke om årsaken, men bare hører hvordan det går og når jeg forventer å være tilbake på jobb. Det er ikke noe problem fordi jeg faktisk ER syk de gangene jeg er hjemme fra jobb. Det ville imidlertid vært ubehagelig om jeg var hjemme fordi jeg syntes det var mer digg å sove noen timer lengre den morgenen, og deretter slappe av foran TV. 

Det er ingen tvil om at det finnes en del slappe folk i arbeidslivet som misbruker egenmeldingene, og det er veldig provoserende for oss som står på og gjør en innsats på jobb. Veldig greit at disse menneskene føler seg mistenkeliggjort. 

Anonymkode: fbd75...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alvea skrev:

Det skal en del til for å smitte folk dersom man er forkjølet da. Det er vel normalt å være ekstra påpasselig med håndhygiene og ikke hoste i "vildens sky" når man er forkjølet. 

Jeg er ofte forkjølet, vondt i halsen, snørrete og hodepine. Men jeg drar jo på jobb selv om. Så lenge jeg ikke er såpass syk at jeg må holde sengen drar jeg på jobb. Har jeg feber så møter jeg på jobb og drar heller hjem utover dagen dersom jeg ser at det blir helt umulig. 

Hadde man skulle holdt seg hjemme fra arbeid for å være redde for å smitte andre hadde ikke Norge gått rundt. Smittet kan man bli overalt: på butikken, på bussen, postkontoret osv. Nei, har man en jobb som gjør at man er i stand til å jobbe selv om man er pjusk så drar man på jobb og heller gjør tiltak som gjør at man ikke smitter andre som f.eks hoste i albuen og vaske hendene oftere. 

Tror du at du hadde likt om du lå på sykehuset og så kom en sykepleier med feber og skulle stelle deg? Eller om du viste kokken som lagde lunch salaten din var snørrete og hoster til han brekker seg? Mannen i fiskedagene som ekspederer deg ser dauere ut enn fisken på kjøl. Du sitter ganske på din høye hest og har kraftige meninger. Du har forhåpentligvis en jobb hvor du er stuet bort på et kontor og har minst mulig med folk å gjøre.

Anonymkode: a7d30...d29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at du hadde likt om du lå på sykehuset og så kom en sykepleier med feber og skulle stelle deg? Eller om du viste kokken som lagde lunch salaten din var snørrete og hoster til han brekker seg? Mannen i fiskedagene som ekspederer deg ser dauere ut enn fisken på kjøl. Du sitter ganske på din høye hest og har kraftige meninger. Du har forhåpentligvis en jobb hvor du er stuet bort på et kontor og har minst mulig med folk å gjøre.

Anonymkode: a7d30...d29

Legg merke til at jeg skrev "HAR MAN EN JOBB SOM GJØR AT MAN ER I STAND TL Å JOBBE SELV OM MAN ER PJUSK så drar man på jobb og heller gjør tiltak som gjør at man ikke smitter andre som f.eks hoste i albuen og vaske hendene oftere."

Så folk som jobber med mat, mennesker osv. må selv vurdere om arbeidet påvirker de andre. Men med tanke på å smitte kollegaer så synes jeg det er dum grunn til å holde seg hjemme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at du hadde likt om du lå på sykehuset og så kom en sykepleier med feber og skulle stelle deg? Eller om du viste kokken som lagde lunch salaten din var snørrete og hoster til han brekker seg? Mannen i fiskedagene som ekspederer deg ser dauere ut enn fisken på kjøl. Du sitter ganske på din høye hest og har kraftige meninger. Du har forhåpentligvis en jobb hvor du er stuet bort på et kontor og har minst mulig med folk å gjøre.

Anonymkode: a7d30...d29

Feber er et symptom, ikke smittsomt. 

https://helsenorge.no/sykdom/ore-nese-hals-og-munn/forkjolelse

Forkjølelse er tett nese, slapp, hodepine, snørrete og hoster. Det er ikke snakk om influensa hvor man ligger halvdau med feber. 

Forkjølelse drar man på jobb. 

Anonymkode: f7869...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier det skal mye til å bli smittet av forkjølelse, og kaller det "pjusk", kan prise seg lykkelige over at de ikke er blant oss som blir daukleine med skyhøy feber etter å ha blitt hostet på av de "pjuske" på motsatt pult i kontorlandskapet. 

Anonymkode: 09256...6e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som sier det skal mye til å bli smittet av forkjølelse, og kaller det "pjusk", kan prise seg lykkelige over at de ikke er blant oss som blir daukleine med skyhøy feber etter å ha blitt hostet på av de "pjuske" på motsatt pult i kontorlandskapet. 

Anonymkode: 09256...6e4

Jeg sier at så lenge man tar forhåndsregler. Ingen hoster vel på andre?! 

Hadde jeg skulle holdt meg hjemme hver gang jeg var forkjølet hadde det blitt ekstremt mye fravær på meg. I alle fall en måned tilsammen i hele år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...