Gå til innhold

Hvor ville dere valgt å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort og godt: Hvordan ville dere med barn valgt å bo, og hvorfor?

Ei venninne av meg har valget mellom steder som det jeg skisserer her (hun vet at jeg skriver dette), og når vi snakker om det, vektlegger vi helt ulike ting. Av ren nysgjerrighet lurer vi på hva andre ville valgt.

Alternativ1:

Ny enebolig, stor hage, landlig, lite trafikk. Ingen andre barnefamilier i gåavstand. Ingen butikker eller andre servicetilbud i gåavstand. Tilgang til butikker, noen kulturelle tilbud osv i relativ kort kjøreavstand (10 min-60 min avhengig av hva). Kjøreavstand til jobb som er faglig interessant for begge voksne, litt begrenset fagmiljø, men stabilt miljø, bra lønn, overkommelig arbeidsmengde. Liten skole og barnehage. 

Alternativ 2:

Eldre enebolig. Mindre hage. Ikke mye trafikk, men mer enn Nr.1. Stortsett bare barnefamilier i nærheten. Alt av tilbud i gåavstand. Alt av jobbmuligheter innenfor rekkevidde. Stort fagmiljø, høy lønn, men også økt arbeidsmengde. Stor skole og barnehage.

Altemativ 3:

Rekkehus. Begrenset plass i huset, bitteliten hageflekk som ikke er skjermet mot naboer, lekeplass på området, mange barn. Gåavstand til alle fasiliteter, mange jobbmuligheter (egentlig ganske likt Nr.2). . Stor skole og barnehage.

Felles:

Mulighet for å jobbe redusert.

Familie i nærheten.

Anonymkode: a7529...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativ 2 og 3. Å ha flere barn i nærheten er veldig hyggelig for alle parter.

Eldre enebolig: Det høres ut som det kan blir en del jobb og utgifter for de voksne.

Rekkehuset med begrenset plass er greit det, får heller redusere antall ting man har.

 

At man er nært alt er veldig praktisk, økt arbeidsmengde betyr i grunn mindre tid med barna. Hva hjelper da økt lønn?

 

Tror alternativ 3 virker mest lokkende for min del.

Anonymkode: bd348...622

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Som jeg skrev til slutt, så gir alle alternativene mulighet for å jobbe redusert.

Anonymkode: a7529...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 2. 

Å være helt utenfor sivilisasjon er ikke helt min greie, og kan bli slitsomt i lengden når man har barn. 

Å bo i rekkehus hadde jeg rett og slett blitt gal av.

Anonymkode: f86aa...145

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 eller 3. Verdsetter et nærmiljø som tilbyr barn ulike muligheter og som gjør at foreldre ikke alltid må kjøre. 

Anonymkode: 05d90...d2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 eller 3. Syntes det nesten er på grensen til slemt og frarøve barn fra sosialisering, andre barn i nærheten, lang avstand til ting osv når man har muligheten til å velge. Barns behov nå og i fremtiden kommer før foreldrenes ego og lyster

Anonymkode: 9c6ed...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 eller 2. Det eneste som taler imot nr 1 for min del er at det ikke er barnefamilier i nærheten. 3 er uaktuelt, hadde aldri orket å bo så tett på masse andre folk. 

Selv bor vi i ny enebolig i landlig strøk, men her er det mange barnefamilier i gåavstand og butikk i gåavstand. 

Anonymkode: 6e212...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kort og godt: Hvordan ville dere med barn valgt å bo, og hvorfor?

Ei venninne av meg har valget mellom steder som det jeg skisserer her (hun vet at jeg skriver dette), og når vi snakker om det, vektlegger vi helt ulike ting. Av ren nysgjerrighet lurer vi på hva andre ville valgt.

Alternativ1:

Ny enebolig, stor hage, landlig, lite trafikk. Ingen andre barnefamilier i gåavstand. Ingen butikker eller andre servicetilbud i gåavstand. Tilgang til butikker, noen kulturelle tilbud osv i relativ kort kjøreavstand (10 min-60 min avhengig av hva). Kjøreavstand til jobb som er faglig interessant for begge voksne, litt begrenset fagmiljø, men stabilt miljø, bra lønn, overkommelig arbeidsmengde. Liten skole og barnehage. 

Alternativ 2:

Eldre enebolig. Mindre hage. Ikke mye trafikk, men mer enn Nr.1. Stortsett bare barnefamilier i nærheten. Alt av tilbud i gåavstand. Alt av jobbmuligheter innenfor rekkevidde. Stort fagmiljø, høy lønn, men også økt arbeidsmengde. Stor skole og barnehage.

Altemativ 3:

Rekkehus. Begrenset plass i huset, bitteliten hageflekk som ikke er skjermet mot naboer, lekeplass på området, mange barn. Gåavstand til alle fasiliteter, mange jobbmuligheter (egentlig ganske likt Nr.2). . Stor skole og barnehage.

Felles:

Mulighet for å jobbe redusert.

Familie i nærheten.

Anonymkode: a7529...b85

Definitivt nr 2 eller 3! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2. Kunne og bodd i alternativ 3, men med barn hadde jeg styrt unna alternativ 1. Det er så utrolig mye enklere å ha barn som kan leke med andre enn som må aktiveres av foreldrene hele tiden. Jeg flyttet bort fra barnløst sted da barna var 6 år. Var som å komme til himmelen for både barn og mor da de kunne leke med barn i nabolaget. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Jeg bor selv i rekkehus, stor lekeplass, fotballbane rett utenfor, veldig mange barn her. Barna har alltid noen å leke med. Nå har jeg relativt stor plass, og stor skjermet uteplass. Gangavstand til alt, bra jobbmuligheter og alt av tilbud i nærheten. Og kunne ikke tenke meg å bo annerledes.

Anonymkode: b1955...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kort og godt: Hvordan ville dere med barn valgt å bo, og hvorfor?

Ei venninne av meg har valget mellom steder som det jeg skisserer her (hun vet at jeg skriver dette), og når vi snakker om det, vektlegger vi helt ulike ting. Av ren nysgjerrighet lurer vi på hva andre ville valgt.

Alternativ1:

Ny enebolig, stor hage, landlig, lite trafikk. Ingen andre barnefamilier i gåavstand. Ingen butikker eller andre servicetilbud i gåavstand. Tilgang til butikker, noen kulturelle tilbud osv i relativ kort kjøreavstand (10 min-60 min avhengig av hva). Kjøreavstand til jobb som er faglig interessant for begge voksne, litt begrenset fagmiljø, men stabilt miljø, bra lønn, overkommelig arbeidsmengde. Liten skole og barnehage. 

Alternativ 2:

Eldre enebolig. Mindre hage. Ikke mye trafikk, men mer enn Nr.1. Stortsett bare barnefamilier i nærheten. Alt av tilbud i gåavstand. Alt av jobbmuligheter innenfor rekkevidde. Stort fagmiljø, høy lønn, men også økt arbeidsmengde. Stor skole og barnehage.

Altemativ 3:

Rekkehus. Begrenset plass i huset, bitteliten hageflekk som ikke er skjermet mot naboer, lekeplass på området, mange barn. Gåavstand til alle fasiliteter, mange jobbmuligheter (egentlig ganske likt Nr.2). . Stor skole og barnehage.

Felles:

Mulighet for å jobbe redusert.

Familie i nærheten.

Anonymkode: a7529...b85

En blanding av alternativ 1 og 2. 
Alternativ 1:
# Stor hage
# Landlig
# Lite trafikk
# Liten skole og barnehage

Alternativ 2:
# Barnefamilier i nærheten
# Alt av tilbud i gåavstand

Jeg bor på et sted med blanding av disse to alternativene. Men det er ikke gåavstand for alle til sentrum. Mange som må kjøre. Jeg bor i Sentrum, så bruker bare ett par minutter tusletur ned. Men bor landlig, lite trafikk. Liten barnehage og skole. Noe som er bra, for da får elevene godt utbytte av det med tanke på læring, kontakt med lærere og god hjelp om de trenger det. Null stress der, barna får bruke tempoet sitt med læring. Alle får og muligheten til å ta ordet i klassen samt at alle i klassen kjenner hverandre godt, noe som i tillegg skaper et godt klassemiljø, og på fritiden.

Ang hus, så er det en del arbeid med eldre hus, men med ett nytt hus, er det mindre arbeid. De fleste som bor landlig må bygge, om de ønsker seg et nytt hus. De fleste husene her er gamle, noen veldig gamle. Mange gårder osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...