Gå til innhold

Barnedåp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal om tre uker ha barnedåp. Vi er mormor og morfar til barnet.

Vi skal holde den i vårt hus,da vi har god plass til mange gjester.

Foreldrene har litt dårlig økonomi nå pga husbygging,og et barn til.

Selv om vi holder dåpen,og betaler, så er det noe gjestene ikke trenger å vite.

Min mann ønsker å si noen velkomstdrink til gjestene, for så å overlate resten til datter/svigersønn.

Blir det feil?mest sannsynlig at det er foreldrenes oppgave?

Min mann mener at siden vi inviterer i vårt hus,så kan han det. Det er ikke noe han må,vi er bare i tvil hva som blir rett.

Anonymkode: 5e6fc...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være opp til foreldrene.

Anonymkode: 28cd1...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt i grenseland for meg, men som besteforeldre så kan dere jo si noe sånt som: Vi er så heldige å ha gleden av å få ha selskapet her hos oss og ønske velkommen. Vær forsiktige med å ta æren/gleden for dagen fra foreldrene til dåpsbarnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok at det er mest riktig om foreldrene ønsker gjestene velkommen til sitt eget barns dåp, selv om selskapet holdes hos dere. Kanskje kan morfar få lagt inn noen velvalgte ord om hvor hyggelig det er å ha selskapet hos dere i en tale litt senere? Da får alle sagt sitt, og i riktig rekkefølge. Er enig med Belima over her, vær forsiktige med å ta æren/gleden for dagen fra foreldrene til dåpsbarnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt dåp hjemme hos faren min. Både foreldre og svigerforeldre hjalp til så godt de kunne. Noen hentet maten, mens andre hjalp til å sette frem drikke og tilbehør til maten, koke kaffe og gjøre klart kakebordet. Det var oss foreldre som holdt tale da alle satt til bords og takket for at alle ville komme. Synes ikke det var unaturlig å ha det i mitt barndomshjem, og det var nok ingen som stilte spm om hvem som betalte for hva, men de fleste antok nok at vi hadde fått hjelp. Vi betalte litt selv og fikk hjelp med resten. Jeg hadde personlig ikke følt det naturlig at foreldrene mine skulle holdt velkomsttale. Men hør nå med barnet deres hva de ønsker :) kanskje dere heller kan holde en tale til barnet og vise glede for at familien ønsket å holde selskapet i deres hus? :)

Anonymkode: dc21a...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si de er heldige med at dere betaler dåpen. 

Her er barnet over to år og enda ikke døpt pga jeg har ikke økonomi til noe selskap :( . Skulle gjerne likt at mine foreldre betalte. 

Anonymkode: 0ea01...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er opp til foreldrene. De må spørres om de synes det er greit. Jeg hadde ikke likt det om det var mitt barn som skulle tvangskristnes. 

Det er ikke ok å hjelpe og så kreve ting som gjengjeld for hjelpen uten å informere om det på forhånd. Jeg synes ikke det er greit å si at fordi vi er så greie la dere ha den her, så skal vi sånn og slik. 

 

Anonymkode: cea70...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns foreldrene bør ønske velkommen, så kan heller bestefar si takk for maten og takk for at vi fikk holde selskapet hos oss. 

Anonymkode: 198f3...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si de er heldige med at dere betaler dåpen. 

Her er barnet over to år og enda ikke døpt pga jeg har ikke økonomi til noe selskap :( . Skulle gjerne likt at mine foreldre betalte. 

Anonymkode: 0ea01...e5e

Hvis du vil døpe barnet fordi du ønsker dåp så koster det ikke penger. En fest etterpå  trenger ikke koste mye, og hvis du ikke har råd etter to års så står det mer på at du har for høye krav til hvordan den festen skal foregå og manglende økonomisk styring. Besøk hjemme, servere gryterett eller rømmegrøt, bake ett par kaker (eller få gjestene til å bidra) og kjøpe kaffe og brus er det eneste som skal til. 

Anonymkode: 198f3...e63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Jeg hadde syns det vært veldig koselig om far (bestefar) i huset sa noen ord, både fordi det er hans hus og han er bestefar. Antar at han ikke nevner det økonomiske, men er jo masse fint man kan si ellers. Er jo vanlig at flere sier noe. så tror dette handler om alt fra relasjon i familien og tradisjoner. I vår barnedåp var det ingen som sa noe, skulle gjerne ønsket det da det gjør dagen mer komplett i mine øyne. Mannen min var sjeleglad for det - så preferanser er ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å ønske velkommen til dåp synes jeg foreldrene til barnet bør få gjøre. 

Bestefar kan heller holde en takk-for-maten-tale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal om tre uker ha barnedåp. Vi er mormor og morfar til barnet.

Vi skal holde den i vårt hus,da vi har god plass til mange gjester.

Foreldrene har litt dårlig økonomi nå pga husbygging,og et barn til.

Selv om vi holder dåpen,og betaler, så er det noe gjestene ikke trenger å vite.

Min mann ønsker å si noen velkomstdrink til gjestene, for så å overlate resten til datter/svigersønn.

Blir det feil?mest sannsynlig at det er foreldrenes oppgave?

Min mann mener at siden vi inviterer i vårt hus,så kan han det. Det er ikke noe han må,vi er bare i tvil hva som blir rett.

Anonymkode: 5e6fc...c17

Mammaen og pappaen til barnet skal ønske velkommen. Noe annet er fullstendig unaturlig. Bestefar kan si noe før eller etter maten, eller når selskapet går mot slutten. Da blir det evt mer naturlig. Da min nevø ble døpt for litt over ett år siden var det min søster og svoger som ønsket velkommen, og besteforeldrene hadde sitt å si etter hvert. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si de er heldige med at dere betaler dåpen. 

Her er barnet over to år og enda ikke døpt pga jeg har ikke økonomi til noe selskap :( . Skulle gjerne likt at mine foreldre betalte. 

Anonymkode: 0ea01...e5e

Hvis du ikke hadde økonomi til noe selskap da barnet var baby, så kunne du jo spart opp under graviditeten og i månedene før dåpen. Det er ikke for sent å døpe barnet selv om det er 2 år eller 7 år eller 14, eller har blitt voksen. Jeg opplevde en gang at nesten en hel familie ble døpt på samme gudstjeneste. Der var far i familien døpt som liten, og på den gudstjenesten ble hans kone og to barn døpt. Det er aldri for sent. En mulighet du også har er å be dine foreldre (eller svigerforeldre) om å betale dåpsselskapet, og da kan det være dåpsgaven fra dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker så har det vært vertskapet som har ønsket velkommen i våre dåper. Den gangen vi hadde det hos mine foreldre var det min far som ønsket velkommen. Da vi hadde det hos oss var det jeg. Tenker det er naturlig, men man kan jo bare nevne det for barna at man har tenkt å gjøre det på forhånd.

Er det noen uenigheter siden du spør?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen uenigheter. Vi bare lurer på det. 

Vi er blitt enig med foreldrene.

Bestefar skal si: vi er i dag så heldig, å få lov til å feire dåpen i vårt hus. Dere er hjertelig vekommen alle sammen. Så her vil jeg overlate ordet til foreldrene.

Det blir svigersønn som da tar over. Hva han sier,vet vi ikke. 

Ved avslutning er det også foreldrene som sier noe.

 

Anonymkode: 5e6fc...c17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...