Gå til innhold

Er det vits å legge varmekabler i yttergang/vindfang?


Kokkilokki

Anbefalte innlegg

Skal legge varmekabler/matter i nesten hele underetasjen vår, men lurer på om jeg skal droppe yttergangen?

Den varmen forsvinner kanskje ut i alle fall.. eller er det verdt det sånn at skoene tørker fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har sko og klær der så ville jeg gjort det. Men det kommer også an på om det er god isolasjon der slik at all varmen ikke forsvinner ut døra :P 

Anonymkode: bbc52...902

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fliser i vindfanget, ville jeg hatt kabler. Det er forferdelig kaldt å stå på flisegulv uten kabler. Det er hyggeligere å komme til et hjem hvor man kommer inn, tar av seg skoene, og står på et behagelig gulv framfor å måtte stå på iskalde fliser. 

Anonymkode: 5e7f9...ab2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig hvorfor ikke? Når du pusser opp for mange tusen, hvorfor ikke?  Det øker jo mer verdi når du har varmekabler kontra uten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her la vi varmekabler under flisene da vi pusset opp gangen . Det er så godt å komme hjem til et varmt gulv, og sokker/ sko/ klær tørker raskt i gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, kanskje jeg skal være litt djevelens advokat her? :)

Vi bor i et gammelt hus med to oppvarmingskilder: Varmekablene på badet og vedovnen i stua. Førstnevnte står for grunnvarmen, sistnevnte er godt fylt med ved halve sesongen. Tre kvart av den veden kommer fra egen skog, resten kjøper vi billig (ca 2500kr). Strømforbruket i året er på 13000kwh, saftige 7000kwh under landssnittet - om enn riktignok på det varme Vestlandet. 

Så hva vil jeg frem til?

Om morgenen har vi to varme rom. Badet er nyoppusset for 7 år siden, 10kvm stort med strandsand under gjennomsiktig epoxy på gulvet. To store vinduer - et trivelig rom. Så vi samles der eller i stua for å leke. Ettersom varmen brer seg i huset, går vi til hver våre aktiviteter. 

Vi sparer masse penger på å kjøre et slikt oppvarmingsregime, og det er samlende for familien. Døren til yttergangen er for det meste lukket, åpnes bare for å slippe ut overskuddsvarme.

Sånn sett ser jeg absolutt ikke behovet for å varme opp en yttergang. Det er tross alt knyttet store kostnader til å installere og drifte dette.

Anonymkode: 44bba...b11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det men bruker de ytterst sjelden, hadde jeg hatt små barn som rant inn og ut på slapsete sko så hadde jeg sikkert brukt de mer, men det har jeg heldigvis ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kanskje jeg skal være litt djevelens advokat her? :)

Så hva vil jeg frem til?

Om morgenen har vi to varme rom. Badet er nyoppusset for 7 år siden, 10kvm stort med strandsand under gjennomsiktig epoxy på gulvet. To store vinduer - et trivelig rom. Så vi samles der eller i stua for å leke. Ettersom varmen brer seg i huset, går vi til hver våre aktiviteter. 

Anonymkode: 44bba...b11

Kjente jeg ble litt satt ut av AB over som har badetpå 10 kvm som samlingssted for familien mens de venter på at varmen skal bre seg i huset og tenker det må da være mulig å kjøpe noen ovner?

...........

Vi har relativt nytt hus, ferdig i 2010 med varme i alle gulv i hele huset. Det er soner vi kan justere og inngangen med fliser på og vaskerommet som er flislagt som vi bruker til hverdags er på året rundt med med ulik varme selvsagt for vinter vs sommer men det er utrolig deilig rett og slett og jeg ville ikke gått tilbake til ikke å ha det. De gulvene vi ikke har på varmen annet enn vinterens kaldeste dager er soverommene - der er det nesten aldri behov for det da vi liker kjølige soverom. Men så er ikke ungene her  i en "Leke på gulvet alder" heller :fnise:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kanskje jeg skal være litt djevelens advokat her? :)

Vi bor i et gammelt hus med to oppvarmingskilder: Varmekablene på badet og vedovnen i stua. Førstnevnte står for grunnvarmen, sistnevnte er godt fylt med ved halve sesongen. Tre kvart av den veden kommer fra egen skog, resten kjøper vi billig (ca 2500kr). Strømforbruket i året er på 13000kwh, saftige 7000kwh under landssnittet - om enn riktignok på det varme Vestlandet. 

Så hva vil jeg frem til?

Om morgenen har vi to varme rom. Badet er nyoppusset for 7 år siden, 10kvm stort med strandsand under gjennomsiktig epoxy på gulvet. To store vinduer - et trivelig rom. Så vi samles der eller i stua for å leke. Ettersom varmen brer seg i huset, går vi til hver våre aktiviteter. 

Vi sparer masse penger på å kjøre et slikt oppvarmingsregime, og det er samlende for familien. Døren til yttergangen er for det meste lukket, åpnes bare for å slippe ut overskuddsvarme.

Sånn sett ser jeg absolutt ikke behovet for å varme opp en yttergang. Det er tross alt knyttet store kostnader til å installere og drifte dette.

Anonymkode: 44bba...b11

Dette hørtes forferdelig ut. 

Her har vi varme i alle gulv. Elsker det og kunne ikke tenkt meg noe annet. 

Anonymkode: f53bd...920

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt en helt egen sone med egen temperaturstyring der. :)

Å ha samme sone som ellers i huset høres både dyrt og tungvindt ut. Jeg har lavere temperatur i vindfang enn ellers. Og jeg tror du kan "brenne" kablene i vindfang på vinteren dersom de skal opprettholde like høy temperatur som ellers i huset. Og da korter du av levetiden på kablene og blir de ødelagt så må du jo bytte hele systemet. Da er det billigere å bytte dersom systemet er i et mindre areal (bare i vindfanget).

Anonymkode: e15f8...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du noen gang ut i regn eller snø, så er varmekabler gull verdt. Kunne ikke vært foruten med så mye støvler og regntøy som det drypper av her. Og snø som smelter fra sko, dress, luer og votter på vinteren. Slipper å tørke opp sølet eller plassere det på et håndkle el. Vi måtte det forrige stedet vi bodde, og flytter vi noen gang igjen vil jeg personlige rive opp gulvet om det ikke er varmekabler i yttergangen.

Anonymkode: addbe...6ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville absolutt lagt varmekabler i yttergangen, men jeg ville delt opp etasjen i ulike soner, slik at man kan velge å skru av/på og opp/ned etter behov.

Når man for eksempel kommer hjem med våte/kalde sko om vinteren er det supert med varmt gulv i yttergangen. Men man kan kanskje skru av denne varmen tidligere om våren enn det man gjør med resten av huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi har det ikke forferdelig, det er bare at badet er et integrert oppholdsrom som alle andre. Når vi står opp vinterstid er det ca 14 grader i huset, 25 på badet.

Skal gi meg nå da. :)

Anonymkode: 44bba...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

Jeg ville absolutt lagt kabler. 

Her slår jeg dem av i sommerhalvåret men kunne ikke vært dem foruten vinterstid med snø,slaps og våte klær,Tørker på et blunk. Det forenkler livet betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har varmekabler i yttergangen, men ikke i entreen.  Det er i yttergangen folk tar av seg skotøy om vinteren, og kablene holder rommet tørt og varmt.  Entreen ligger ikke så nær ytterdøren, og blir derfor ikke like kald. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/23/2017 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Ok, kanskje jeg skal være litt djevelens advokat her? :)

Vi bor i et gammelt hus med to oppvarmingskilder: Varmekablene på badet og vedovnen i stua. Førstnevnte står for grunnvarmen, sistnevnte er godt fylt med ved halve sesongen. Tre kvart av den veden kommer fra egen skog, resten kjøper vi billig (ca 2500kr). Strømforbruket i året er på 13000kwh, saftige 7000kwh under landssnittet - om enn riktignok på det varme Vestlandet. 

Så hva vil jeg frem til?

Om morgenen har vi to varme rom. Badet er nyoppusset for 7 år siden, 10kvm stort med strandsand under gjennomsiktig epoxy på gulvet. To store vinduer - et trivelig rom. Så vi samles der eller i stua for å leke. Ettersom varmen brer seg i huset, går vi til hver våre aktiviteter. 

Vi sparer masse penger på å kjøre et slikt oppvarmingsregime, og det er samlende for familien. Døren til yttergangen er for det meste lukket, åpnes bare for å slippe ut overskuddsvarme.

Sånn sett ser jeg absolutt ikke behovet for å varme opp en yttergang. Det er tross alt knyttet store kostnader til å installere og drifte dette.

Anonymkode: 44bba...b11

Jeg bor i gammelt hus selv, men planlegger oppussing. Nå har vi det sånn som du beskriver det. Jeg lurte faktisk på om det finnes folk som klarer å leve sånn helt frivillig, eller var de forrige eiere her bare gjerrige. Altså, ser at de finnes. :fnise: Det høres helt utrolig for meg... Er jo ikke til å leve med.

Anonymkode: 7df7f...a5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, ærlig talt, ikke reaksjoner av typen "er jo ikke til å leve med". Vil ikke kapre TS' tråd, men vi har det kjekt slik og bruker ikke mye tid på å tenke på hvordan vi kunne ha hatt det enklere. Oppholdsrommene er jo fine og det tar under en time å varme opp huset med moderne vedovn.

Anonymkode: 44bba...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...