Gå til innhold

Litt oppgitt over skolen. Ang sykt barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble oppringt tidligere idag av lærer om at barnet mitt hadde vondt i hodet og ville hjem. Barnet går i 4 klasse, og går hjem på ca 10 minutter så jeg sa at barnet bare kunne gå hjem. Barnet kom ikke, og i det jeg skulle ringe skolen å høre om barnet hadde gått ringte kontordamen. Hun direkte kjæftet på meg og lurte på om jeg snart skulle hente barnet mitt som da satt og plutselig hadde både høy feber, vondt i magen og vondt i hodet. Jeg sa jeg hadde snakket med lærer, noe henne ikke hadde fått med seg, og var egentlig ganske frekk i tlf og fikk meg til å føle meg som en dårlig mor. Hadde jeg visst at det sto så dårlig til hadde jeg såklart hentet barnet, men med to små barn hjemme så tenkte jeg barnet kunne gå hjem hvis barnet hadde vondt i hodet. Barnet var i helt fin form før det dro på skolen. Men jeg kommer sa jeg såklart når barnet var ordentlig syk, jeg kjørte ned på skolen og kom inn i klasserommet. Da hadde de sendt barnet mitt hjem, lærer visste ikke at jeg hadde sagt til kontordama at jeg kom enda det skulle vært gitt beskjed, jeg hadde også sendt mld til lærer, men den hadde hun ikke sett pga undervisning. Det skjønner jeg. Jeg kjørte hjem og kom hjem i det barnet kom hjem. Barnet var ikke sykt i det hele tatt, hadde hatt vondt i hodet, men var over nå. Tok tempen, den var normal, altså ikke feber. Og var heller ikke kvalm. Barnet ville rett til venner med en gang, noe som jeg sa ikke var ok når man går hjem syk fra skolen. Det ble ett evig kaos, og jeg er litt irritert på hvordan jeg ble snakket til. Er det teit av meg og ta opp dette med skolen imorgen, at jeg ikke synes dette var ok måte å gjøre ting på? 

Anonymkode: f4496...a3d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er teit å ta det opp med skolen, på en ordentlig måte, så klart. Jeg hadde tatt et møte med lærer, kontordame og studeinspektør til stedet. 

Anonymkode: 20914...6b2

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en rekke med misforståelser. Læreren er ingen doktor, så når barnet sier at det har vondt i hodet, må jo lærer tro på det. Det burde da ha gått hjem slik dere avtalte, og vært i sengen resten av dagen. Så kjedelig som mulig, bare lese bok og slappe av. 

Det virker som om kontordamens oppførsel var ute av proporsjoner, kan barnet ha lagt på litt når det snakket med henne? 

Du kan jo nevne det for lærer at det ble ugreit for deg, og evt ta det opp med kontordamen at du ikke likte måten hun snakket til deg på. Men det er ikke noe å innkalle til et større møte om da synes jeg. 

Jeg ville heller snakket med barnet mitt jeg, og spurt om hvorfor det ville dra hjem fra skolen når det så tydelig ikke var sykt. Jeg ville også spurt barnet om hvorfor kontordamen trodde barnet hadde feber. Og så ville jeg latt saken ligge, og heller gjort en tydeligere avtale neste gang lærer ringte og sa at barnet er sykt, feks gjenta din forståelse av avtalen før du legger på. Men hvis det skjer mange slike misforståelser så kan man ta det opp spesifikt. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon! Det er utrolig viktig. En gang ringte kontordamen meg og fortalte at guttungen hadde stukket av (han har autisme og gjør av og til det). Javel, sa jeg - når, hvilke retning gikk han? Det visste hun ikke og de hadde ikke kapasitet til å dra ut og lete etter ham. Ehh..jo, han er deres ansvar når han er på skolen. Det viste seg forøvrig at lærer hadde sett at han gikk retning hjem og han kom ikke lenge etter. Så ta det opp med skolen, at beskjeden du får er den du forholder deg til og at det er viktig at de snakker seg imellom om hvem som har ringt og sagt hva.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha sendt en mail til rektor og forklart situasjonen og hvordan du følte det, med lærer eller kontordama på kopi. Enkelt forklart at du ikke syntes dette var en grei måte å bli behandlet på og at du håper skolen kan gå gjennom rutinene sine eller noe slikt. 

Ville ikke lagt en big deal ut av det, men ville kanskje ha sagt ifra hvis det enda plager deg :) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke din skyld at ikke de som jobber på skolen klarer å kommunisere med hverandre.Hdde tatt opp at ikke barnet ikke ble sendt hjem da det var det dere avtalte.Ikke ok oppførsel av kontordama.

Anonymkode: a0101...ff4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble oppringt tidligere idag av lærer om at barnet mitt hadde vondt i hodet og ville hjem. Barnet går i 4 klasse, og går hjem på ca 10 minutter så jeg sa at barnet bare kunne gå hjem. Barnet kom ikke, og i det jeg skulle ringe skolen å høre om barnet hadde gått ringte kontordamen. Hun direkte kjæftet på meg og lurte på om jeg snart skulle hente barnet mitt som da satt og plutselig hadde både høy feber, vondt i magen og vondt i hodet. Jeg sa jeg hadde snakket med lærer, noe henne ikke hadde fått med seg, og var egentlig ganske frekk i tlf og fikk meg til å føle meg som en dårlig mor. Hadde jeg visst at det sto så dårlig til hadde jeg såklart hentet barnet, men med to små barn hjemme så tenkte jeg barnet kunne gå hjem hvis barnet hadde vondt i hodet. Barnet var i helt fin form før det dro på skolen. Men jeg kommer sa jeg såklart når barnet var ordentlig syk, jeg kjørte ned på skolen og kom inn i klasserommet. Da hadde de sendt barnet mitt hjem, lærer visste ikke at jeg hadde sagt til kontordama at jeg kom enda det skulle vært gitt beskjed, jeg hadde også sendt mld til lærer, men den hadde hun ikke sett pga undervisning. Det skjønner jeg. Jeg kjørte hjem og kom hjem i det barnet kom hjem. Barnet var ikke sykt i det hele tatt, hadde hatt vondt i hodet, men var over nå. Tok tempen, den var normal, altså ikke feber. Og var heller ikke kvalm. Barnet ville rett til venner med en gang, noe som jeg sa ikke var ok når man går hjem syk fra skolen. Det ble ett evig kaos, og jeg er litt irritert på hvordan jeg ble snakket til. Er det teit av meg og ta opp dette med skolen imorgen, at jeg ikke synes dette var ok måte å gjøre ting på? 

Anonymkode: f4496...a3d

Hvorfor skal du ta opp dette? Mulig barnet ditt hadde et migreneanfall, da er det klart at kontordamen reagerte. En syk fjerdeklassing bør få slippe å gå hjem alene, selv om han eller hun var helt fin da du endelig fant det for godt å hente barnet ditt...

Anonymkode: 76f7c...b49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gullhjerte skrev:

Læreren er ingen doktor, så når barnet sier at det har vondt i hodet, må jo lærer tro på det. Det burde da ha gått hjem slik dere avtalte, og vært i sengen resten av dagen. Så kjedelig som mulig, bare lese bok og slappe av. 

Det kan vel også hende at barnet faktisk hadde kraftig hodepine, men at den gikk over, og at det ikke er helt rettferdig å straffe barnet med sengeleie? Hvis ikke barnet har for vane å skrøne om slike ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Biloba skrev:

Det kan vel også hende at barnet faktisk hadde kraftig hodepine, men at den gikk over, og at det ikke er helt rettferdig å straffe barnet med sengeleie? Hvis ikke barnet har for vane å skrøne om slike ting.

Ja, man må jo anta at barnet hadde så kraftig hodepine siden det ikke orket å være på skolen. Men jeg synes det et viktig å gjøre sykedager litt kjedelig, så de kun brukes når barnet faktisk er sykt. Og hvis barnet hadde SÅ vondt i hodet, så har det sikkert godt av å slappe av i senga uten mobil, tv og nettbrett. Venner, fritidsaktiviteter og aktiviteter med mye fart er forbeholdt de dagene man er frisk og rask. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gullhjerte skrev:

Ja, man må jo anta at barnet hadde så kraftig hodepine siden det ikke orket å være på skolen. Men jeg synes det et viktig å gjøre sykedager litt kjedelig, så de kun brukes når barnet faktisk er sykt. Og hvis barnet hadde SÅ vondt i hodet, så har det sikkert godt av å slappe av i senga uten mobil, tv og nettbrett. Venner, fritidsaktiviteter og aktiviteter med mye fart er forbeholdt de dagene man er frisk og rask. 

Akkurat som vi voksne kansellerer venninnekvelden eller den planlagte festen for å markere at vi hadde en hodepine tidligere på dagen, og etterpå er helt bra, men tross alt har vært syk og bør holde sengen og lese bok? Og ikke logge på KG eller facebook eller se unne seg en film engang? :fnise:

Skjønner hva du mener altså, men det ligger jo en mistanke om simulering eller overdrivelse bak en slik taktikk. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, gullhjerte skrev:

Dette er jo en rekke med misforståelser. Læreren er ingen doktor, så når barnet sier at det har vondt i hodet, må jo lærer tro på det. Det burde da ha gått hjem slik dere avtalte, og vært i sengen resten av dagen. Så kjedelig som mulig, bare lese bok og slappe av. 

Det er barn som ikke ser på det å lese en bok som kjedelig eller "straff", snarere tvert om. Heldigvis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ta opp dette? Mulig barnet ditt hadde et migreneanfall, da er det klart at kontordamen reagerte. En syk fjerdeklassing bør få slippe å gå hjem alene, selv om han eller hun var helt fin da du endelig fant det for godt å hente barnet ditt...

Anonymkode: 76f7c...b49

Herregud, så unødvendig og teit kommentar! 

Ts- Jeg vet ikke om jeg hadde laget noe styr ut av det, men hadde kanskje sagt til lærer at du ønsker at det skal være en bedre kommunikasjon mellom de og kontor. Ikke lag noe mer styr ut av det, selvom jeg er enig med deg om at det var dårlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt dette opp med lærer i morgen tidlig og sagt at jeg ønsker mye bedre kommunikasjon mellom lærere og andre på skolen. Så hadde jeg også sagt det at kontordamen ringte meg og hun var ikke blid, så derav bedre kommunikasjon, sånn at jeg ikke får sånne telefoner igjen, for det er overhodet ikke greit. Eventuelt hadde jeg sagt det til kontordamen selv. 

En ting er at skolen ringer og sier at du må hente barnet fordi det ikke er i form til å gå hjem, men det er en helt annen ting når kontoret ringer deg og nærmest kjefter på deg fordi du ikke har vært og plukket opp barnet enda, når du og læreren ble enige om noe annet. Personlig så mener jeg at kontordamen bør legge seg flat og unnskylde seg for kjeftingen, når hun ikke hadde alle detaljer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, mjauritz skrev:

Ville ha sendt en mail til rektor og forklart situasjonen og hvordan du følte det, med lærer eller kontordama på kopi. Enkelt forklart at du ikke syntes dette var en grei måte å bli behandlet på og at du håper skolen kan gå gjennom rutinene sine eller noe slikt. 

Ville ikke lagt en big deal ut av det, men ville kanskje ha sagt ifra hvis det enda plager deg :) 

Med en gang du setter rektor (!) på kopi i en sånn sak, så lager du faktisk en big deal ut av det. Å dra inn overordnede er heøt unødvendig i første omgang, men kan brukes på et senere tidspunkt hvis man ikke får gehør.

Jeg synes TS skal ta det opp med kontordamen og lærer direkte og bare forklare at situasjonen opplevdes uoversiktlig og ubehagelig for henne. Mer enn det er ikke nødvendig, men det er greit at de får en tilbakemelding på at dette ikke er greit.

Og så er jeg enig med Gullhjerte, det er like viktig å snakke med barnet. Jeg har selv et barn som har en litt overfleksibel holdning til begrepet sykdom, og da er det faktisk veldig viktig at vi voksne er tydelige på at er man syk, er man syk, og er du så frisk og rask at du egentlig bare vil ut og leke- så var du kanskje ikke så syk at du måtte hjem fra skolen likevel? Det handler ikke om straff eller å være kjip, men at enkelte (ganske mange) barn må lære seg dette med at litt kribling i halsen i norsktimen ikke nødvendigvis er krise, og at en vurdering på om man er syk eller frisk skal være den samme uavhengig av om det er noe morsomt eller noe "kjedelig" man skal gjøre. De tenker ikke alltid så nøye gjennom dette selv, og da er det foreldrenes jobb å korrigere :)

Anonymkode: 8875c...7e1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøs?  Da burde du ha kommet av ræva ditt og HENTET DITT SYK BARN!  
Hvordan vet du hvor ille barnet har det?  Hvor syk de er?  Når du begynner å fole deg skikkelig dårlig går du hjemme fra jobben? Eller kjører du? Ellers var det mer viktig for deg å jobbe ut dagen?

Stakkars lærer og skoler som må ta hensyn til 200-500 studenter med foreldrene som vil at de skal bruke ekstra ressurser med å passe på at syk barn kommer seg hjem.  

Anonymkode: 8d022...4bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner at du føler deg urettmessig behandlet, men folk som mener du skal innkalle til et MØTE med kontordamen, rektor og sekretæren - er dere virkelige ..? Tre personer som jobber med hundrevis av barn skal legge alt til side fordi du fikk en irritert telefon om å hente ungen din når du var syk, liksom?

I en travel skolehverdag har læreren gitt beskjed om at barnet er sykt, en eller annen mindre misforståelse har skjedd, en sekretær ser ungen din sitte og ha vondt i hodet og tenker at nå må moren få beskjed, etc. Skjønner det er flaut og irriterende å få en slik telefon, men da himler man litt med øynene og går videre. Man sender da ikke mailer i øst og vest, eller innkaller til møter FOR DETTE?

Nå må folk ta seg sammen, altså.

 

Anonymkode: 528ab...b58

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ta opp dette? Mulig barnet ditt hadde et migreneanfall, da er det klart at kontordamen reagerte. En syk fjerdeklassing bør få slippe å gå hjem alene, selv om han eller hun var helt fin da du endelig fant det for godt å hente barnet ditt...

Anonymkode: 76f7c...b49

Dit trenger ikke ringe kontordama TS, her er hun.

Anonymkode: 7dcd0...1ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøs?  Da burde du ha kommet av ræva ditt og HENTET DITT SYK BARN!  
Hvordan vet du hvor ille barnet har det?  Hvor syk de er?  Når du begynner å fole deg skikkelig dårlig går du hjemme fra jobben? Eller kjører du? Ellers var det mer viktig for deg å jobbe ut dagen?

Stakkars lærer og skoler som må ta hensyn til 200-500 studenter med foreldrene som vil at de skal bruke ekstra ressurser med å passe på at syk barn kommer seg hjem.  

Anonymkode: 8d022...4bc

Eller her...

Anonymkode: 7dcd0...1ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøs?  Da burde du ha kommet av ræva ditt og HENTET DITT SYK BARN!  
Hvordan vet du hvor ille barnet har det?  Hvor syk de er?  Når du begynner å fole deg skikkelig dårlig går du hjemme fra jobben? Eller kjører du? Ellers var det mer viktig for deg å jobbe ut dagen?

Stakkars lærer og skoler som må ta hensyn til 200-500 studenter med foreldrene som vil at de skal bruke ekstra ressurser med å passe på at syk barn kommer seg hjem.  

Anonymkode: 8d022...4bc

Det er da helt normalt at barna går hjem selv. Tenk hvordan det ville gå om alle foreldre skulle gå fra jobben kun for å kjøre et barn hjem fra skolen. 

Anonymkode: aa46b...324

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt normalt at barna går hjem selv. Tenk hvordan det ville gå om alle foreldre skulle gå fra jobben kun for å kjøre et barn hjem fra skolen. 

Anonymkode: aa46b...324

Seriøst?
Hvis barn blir syke på skolen så bør foreldre/familie komme på skolen, hente ungen og bli hjemme med ungen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...