Gå til innhold

Stebarn som klager på klesvasken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var jo aldri snakk om en straff.. og jeg var aldri sur og sint i tonen.. Det var snakk om en løsning på problemet hans.. Men når leser jeg over her at parfymert og uparfymert ikke skal vaskes i samme maskin. Ny problemstilling..

Ja, jeg er kanskje negativ i forhold til kleskjøpene hans.. Men jeg har kun veiledet han i stoffkjøp.. ikke sagt hva han skal kjøpe å ikke... Men de klærne stinker, han klager, og slik går no dagan...

Anonymkode: 4797e...1cf

Siden dere kranglet/han ble sur og brukte munn, så kan ditt forslag til løsning der og da (vask klærne selv, fra nå av streiker jeg og plukker ut akkurat ditt tøy vekk fra vaskehaugen, for du klager bare uansett) fremstå som straff/barnslig (selv om det er fornuftig).  Lag nye rutiner sammen, involver faren og finn gode løsninger. Han vi ha det tøyet, det tøyet krever spesialvask. Du har ikke kapasitet til å gjøre det slik at han blir fornøyd, dere finner sammen en løsning. Det er naturlig at han får ansvaret for den delen av klesvasken, da kan han bruke de parfymeproduktene som han ønsker. Dere kan hjelpe til med å finne fram til gode produkter og etablere rutiner rundt dette, ny skittentøyskurv og slik at det blir en av de tingene han som hjemmeboende tenåring bidrar med i huset. Han må få "vasketid" som passer ham, slik at det er gjennomførbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuppi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hehe.. du fikk sagt det.. :P Er helt enig.. Men for en 16,5 åring burde det ikke vert noe hokus Pokus heller dersom han er villig til å lære.. Det er der problemet ligger

 

Gutten er grei han.. vi har egentlig ett godt forhold. Men han kan være veldig dominerende,, fremfor meg og fremfor småsøskene.. og han er litt sånn "herre" i "eget" hus til tider..

Anonymkode: 4797e...1cf

Som sagt da trenger han å bli realitetsorientert av sin far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk tøy skal ikke vaskes med skyllemiddel. Til nøds kan du bruke eddik hvis det er ekstra ille, men korrekt vask fjerner lukten. 

Anonymkode: 82aa7...083

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det middelet vil jeg gjerne se en link til for å forstå hva det er.

Anonymkode: 31798...865

:opplyser: Gjentar denne, link til produkt, takk.  

Anonymkode: 31798...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe en egen skittentøyskurv til han? 

Anonymkode: a1039...770

Det må jeg jo, nå når han skal vaske egne klær

5 minutter siden, Lou Salome skrev:

Siden dere kranglet/han ble sur og brukte munn, så kan ditt forslag til løsning der og da (vask klærne selv, fra nå av streiker jeg og plukker ut akkurat ditt tøy vekk fra vaskehaugen, for du klager bare uansett) fremstå som straff/barnslig (selv om det er fornuftig).  Lag nye rutiner sammen, involver faren og finn gode løsninger. Han vi ha det tøyet, det tøyet krever spesialvask. Du har ikke kapasitet til å gjøre det slik at han blir fornøyd, dere finner sammen en løsning. Det er naturlig at han får ansvaret for den delen av klesvasken, da kan han bruke de parfymeproduktene som han ønsker. Dere kan hjelpe til med å finne fram til gode produkter og etablere rutiner rundt dette, ny skittentøyskurv og slik at det blir en av de tingene han som hjemmeboende tenåring bidrar med i huset. Han må få "vasketid" som passer ham, slik at det er gjennomførbart.

leste du ikke over her,,, Må jeg kjøpe egen vaskemaskin til han også da?

Anonymkode: 4797e...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:opplyser: Gjentar denne, link til produkt, takk.  

Anonymkode: 31798...865

Hva med å gå på apoteket sin side å lete selv? TS ville ha svar på sin problemstilling, og hun har allerede svart at hun har kjøpt det på apoteket, legg inn litt innsats selv istedenfor å mase på TS. 

Anonymkode: 94db7...6a7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er etpar ting jeg reagerte på.. Kanskje du TS kan forkalre litt for meg..

Du skriver at han kun kjøper syntetiske klær, men siden han er 16 og ikke har vært hos mor på ett år som du skriver regner jeg med det er dere som foreldre som kjøper han klær? Ergo blir det feil å bruke det som et arguement mot gutten på 16.. Når det er sagt så er det ikke så mye ekstra arbeid å sette på en maskin med hans tøy etter at alle andre har fått sine vasket heller..

Jeg syns du klager men jeg regner med dette med klesvask kun er toppen av isfjellet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Her vasker tenåringene klærne sine selv, nettopp fordi de klager og bærer seg. Nå kan de kun skylde seg selv om rett bukse ikke er vasket til rett tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 16/17 åring bør vaske klær og ellers bidra med husarbeid. Så om han ikke gjør det så er det virkelig på tide. Ellers så kan han risikere å bli en av disse menneskene som er helt forvirret når de er flyttet hjemmefra og ikke vet hvordan de skal vaske klær, koke poteter o.s.v.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gå på apoteket sin side å lete selv? TS ville ha svar på sin problemstilling, og hun har allerede svart at hun har kjøpt det på apoteket, legg inn litt innsats selv istedenfor å mase på TS. 

Anonymkode: 94db7...6a7

Saken er den at jeg finner ikke noe på apoteket som kan ligne på det hun mener å kjøpe på apoteket. Problemstillingen er og å blande klær i vaskemaskinen fra atopikere og denne (selvfølgelig) stesønnen. Dermed er det relvant å få svar på hva dette produktet hun kjøper på apoteket er. 

:opplyser:  TS hvorfor kan du ikke svare på hva dette produktet heter eller komme med en link?.Du svarer jo villig på alt annet, ts? 

Anonymkode: 31798...865

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

:opplyser:  TS hvorfor kan du ikke svare på hva dette produktet heter eller komme med en link?.Du svarer jo villig på alt annet, ts? 

Anonymkode: 31798...865

Var det TS Som skrev det da, om dette vaskemiddelet? Var ikke det en annen ab kode på det innlegget i fht TS sine?

Anonymkode: 7e63a...b4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at jeg finner ikke noe på apoteket som kan ligne på det hun mener å kjøpe på apoteket. Problemstillingen er og å blande klær i vaskemaskinen fra atopikere og denne (selvfølgelig) stesønnen. Dermed er det relvant å få svar på hva dette produktet hun kjøper på apoteket er. 

:opplyser:  TS hvorfor kan du ikke svare på hva dette produktet heter eller komme med en link?.Du svarer jo villig på alt annet, ts? 

Anonymkode: 31798...865

enig. kanskje ts er like vanskelig med guttungen?

Anonymkode: 99465...4df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg har to barn med atopisk eksem, så bruker jeg kun sensitiv og parfymefrie produkter. Men pga. stesønns klær lukter så fælt så har jeg begynt å bruke denne som skal ta bort lukten i tillegg.

Det som er greia er at han KUN kjøper seg syntetiske klær. Og i de klærne setter det seg en sånn lukt som ikke går bort, uansett..

Gutten (som ikke har vert hos sin mor på snart ett år) klager og klager på klesvaskingen min, at klærne stinker og at hos moren lukter ikke klærne når hun vasker de.

Jeg kunne godt vaske klærne med masse parfyme, men da blir det mye ekstra arbeid på meg, og jeg må sortere bort hans klær, og i tillegg vaske egne maskiner med hans klær..

I går fikk jeg nok.  Jeg sa til han rolig, at det er en enkel løsning på dette.. Han kan kjøre på butikken, kjøpe seg parfymert skyllemiddel/vaskemiddel og han kan vaske klærne sine selv, å se om det blir bedre da. Problem løst. Det er bare å ordne opp selv, og at jeg er ingen slave som skal gjøre alt han ber meg om.

Gutten ble drittsur! Klikket skikkelig. Han slengte med leppa og sa jeg var idiot og lat..

Jeg er dritt lei, og vurderer å slutte med å vaske klærne hans. La han ta ansvaret selv! Han er 16,5 år å burde egentlig lære seg dette snart.

Er det drøyt å la han vaske klærne selv?

 

Anonymkode: 4797e...1cf

Han er snart 17 år! Er vel ikke så lenge til han flyr ut av redet? Han må kunne ta ansvar for sånne ting selv. Ikke vask klærne hans, men tilby gjerne hjelp til å lære han vaskemaskinen :) Så får han bli så sur han vil :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette var rettferdig gjort av deg jeg! Men kjøre til butikken? Betyr det at han har lappen og er 18+? Isåfall burde han vasket klærne sine selv for lenge siden :fnise:

Syntetiske klær kan lukte fælt. Spesielt hvis det er treningstøy som har lagt i skittentøyet en stund og ikke blitt vasket med en gang. Jeg bruker den grønne flasken til OMO. Heter sport eller noe lignende. Den er til trenings- og syntetiske klær. Synes den funker bra. Men nå vasker jeg stort sett slike klær med en gang. Og det er gjerne ikke alltid mulig hos dere når dere er flere og har barn. Da må jo noen klær prioriteres :) Ellers har jeg hørt at eddik skal funke for å få vekk lukt av klær. Vet ikke hvor man tar eddiken, om den tas i beholderen på maskinen eller i selve trommelen, men kanskje noen andre vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn med atopisk eksem så bruker du ikke samme vawkemaskinen til annet vaskemiddel enn det sensitive. Der henger parfymestoffer igjen i maskinen sammen med andre ting som trigger atopikere  om du bruker annet vaskemiddel. Rart at atopikerne dine ikke har blitt verre eller reagert når du vekselvasker med annet vaskemiddel. 

Anonymkode: 31798...865

Ikke alle reagerer like fort/sterkt da. Jeg har også atopisk eksem, men har aldri reagert på at andre klær vaskes med parfyme - så lenge mine ikke blir det. Kan også låne samboers (parfymevaskede) t-skjorte noen timer uten å få utbrudd også. Så det kan gå helt fint :) 

TS: jeg har oppvokst med begge mine biologiske, gifte foreldre - og alle ungene her i huset har lært at om mammas måte ikke er god nok, må vi gjøre det selv. Jeg begynte å vaske mine egne klær som 14 åring. En snart 17-åring bør absolutt kunne vaske klærne sine selv og gjøre annet husarbeid, noe annet blir for dumt. Det at han er stesønn er helt irrelevant. Som Minlillesky foreslår, kan du si til han at du gidder ikke vaske mer siden din metode er feil - men du mer enn gjerne lærer han å bruke vaskemaskinen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Carrot skrev:

Her er etpar ting jeg reagerte på.. Kanskje du TS kan forkalre litt for meg..

Du skriver at han kun kjøper syntetiske klær, men siden han er 16 og ikke har vært hos mor på ett år som du skriver regner jeg med det er dere som foreldre som kjøper han klær? Ergo blir det feil å bruke det som et arguement mot gutten på 16.. Når det er sagt så er det ikke så mye ekstra arbeid å sette på en maskin med hans tøy etter at alle andre har fått sine vasket heller..

Jeg syns du klager men jeg regner med dette med klesvask kun er toppen av isfjellet?

Han kjøper egne klær.. Han får borteboerstipend, fordi det er meningen at han skal bo på hybel (som han har gratis pga. familie) i ukene, men velger å bo hjemme.. de bruker han på diverse..

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

enig. kanskje ts er like vanskelig med guttungen?

Anonymkode: 99465...4df

????

Akkurat nå, Luckiness skrev:

Synes dette var rettferdig gjort av deg jeg! Men kjøre til butikken? Betyr det at han har lappen og er 18+? Isåfall burde han vasket klærne sine selv for lenge siden :fnise:

Syntetiske klær kan lukte fælt. Spesielt hvis det er treningstøy som har lagt i skittentøyet en stund og ikke blitt vasket med en gang. Jeg bruker den grønne flasken til OMO. Heter sport eller noe lignende. Den er til trenings- og syntetiske klær. Synes den funker bra. Men nå vasker jeg stort sett slike klær med en gang. Og det er gjerne ikke alltid mulig hos dere når dere er flere og har barn. Da må jo noen klær prioriteres :) Ellers har jeg hørt at eddik skal funke for å få vekk lukt av klær. Vet ikke hvor man tar eddiken, om den tas i beholderen på maskinen eller i selve trommelen, men kanskje noen andre vet?

Han kjører moped.

Anonymkode: 4797e...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

enig. kanskje ts er like vanskelig med guttungen?

Anonymkode: 99465...4df

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, men skal sjekke det senere i dag. Jeg fant dette på apoteket etter ett tips fra min mor.. Men dette produktet fungerer ikke noe særlig

Anonymkode: 4797e...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kjøper egne klær.. Han får borteboerstipend, fordi det er meningen at han skal bo på hybel (som han har gratis pga. familie) i ukene, men velger å bo hjemme.. de bruker han på diverse..

????

Han kjører moped.

Anonymkode: 4797e...1cf

jeg ser jo på anonymkoden at det var du skrev det, hvorfor nekter du å svare den brukeren om noe så enkelt om hva middelet heter på apotekekt?

Det er ikke så vanskeli og ei tidskevende, og det gjør at jeg tenker at du er vanskelig person, og da  også ovenfor guttungen.

Anonymkode: 99465...4df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kjøper egne klær.. Han får borteboerstipend, fordi det er meningen at han skal bo på hybel (som han har gratis pga. familie) i ukene, men velger å bo hjemme.. de bruker han på diverse..

????

Han kjører moped.

Anonymkode: 4797e...1cf

Ah! Men da er han 16 + og bør bli vant til å ordne med klesvasken selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...