Gå til innhold

Burde uføre gå i terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg er uenig, og tror alle menneskene du nevner kan få bedre livskvalitet med terapi.

Det er vel ingen bra måte å måle det på, så kan ikke si mer der. 

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg er uenig, og tror alle menneskene du nevner kan få bedre livskvalitet med terapi.

Om det er greit at jeg spør. Jeg regner med du har i løpet av livet møtt et menneske eller to som du har syntes hadde ganske forferdelige personligheter. Hva om en av disse menneskene var så ille som mennesker, og de klarte derfor aldri få seg gode venner eller kjæreste. Er det fortsatt plass til dem? Om man sjeldent eller aldri møter de menneskene som frastøter seg folk flest, så er det enkelt å glemme at de eksisterer. 

Hvordan ser du for deg at alle disse menneskene skulle få bedre livskvalitet om ingen ønsker ha dem nær seg?

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker rent samfunnsøkonomisk har du et poeng: å bruke ressurser på å behandle mennesker som ikke vil komme i arbeid kan være et tapsprosjekt. Det du ikke har tatt med i beregningen er økte kostnader ved ubehandlet sykdom, som hjemmehjelp, sykehjemsplass etc. Hvis du tar med det blir behandling også av uføre fort lønnsomt. 

Ps. Det går også an å bruke samfunnsøkonomiske argumenter for dødsstraff. Raskt og effektivt gjennomført vil det være mye billigere enn lange fengselsstraffer. Men vi har ikke dødsstraff i Norge, menneskelige hensyn går foran de økonomiske. Sånn er det og bør det også være når det gjelder uføre og behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SiMa skrev:

Hvis du tenker rent samfunnsøkonomisk har du et poeng: å bruke ressurser på å behandle mennesker som ikke vil komme i arbeid kan være et tapsprosjekt. Det du ikke har tatt med i beregningen er økte kostnader ved ubehandlet sykdom, som hjemmehjelp, sykehjemsplass etc. Hvis du tar med det blir behandling også av uføre fort lønnsomt. 

Ps. Det går også an å bruke samfunnsøkonomiske argumenter for dødsstraff. Raskt og effektivt gjennomført vil det være mye billigere enn lange fengselsstraffer. Men vi har ikke dødsstraff i Norge, menneskelige hensyn går foran de økonomiske. Sånn er det og bør det også være når det gjelder uføre og behandling.

Men bare om befolkningen er ok med ordningen. Om mange mennesker protesterer mot å gasse uføre så vil det plustelig ikke være så økonomisk lenger

Sånn på siden syns jeg det er noe påfallende hvordan mange mennesker ser ned på uføre, men samtidig er de imot aktiv dødshjelp. Om uføre er så laverestående vesener, burde de ikke få lov å ta livet av seg?

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det er greit at jeg spør. Jeg regner med du har i løpet av livet møtt et menneske eller to som du har syntes hadde ganske forferdelige personligheter. Hva om en av disse menneskene var så ille som mennesker, og de klarte derfor aldri få seg gode venner eller kjæreste. Er det fortsatt plass til dem? Om man sjeldent eller aldri møter de menneskene som frastøter seg folk flest, så er det enkelt å glemme at de eksisterer. 

Hvordan ser du for deg at alle disse menneskene skulle få bedre livskvalitet om ingen ønsker ha dem nær seg?

Anonymkode: 24954...022

Kommer an på hva du mener med forferdelige personligheter, men de fleste kan lære seg å omgås andre hvis de virkelig ønsker det, og får hjelp. Hvis de ikke ønsker det, kan det hende de trives best alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er mer rettet mot de som er ufør, men som for eks er deprimert og suicidale. Burde de gå i terapi? Eller hva med de som har sterk angst og som isolerer seg?

Anonymkode: 24954...022

Hva mener du alternativet er? Sette dem i et rom til de på magisk vis blir bedre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Cathrine88 skrev:

Kommer an på hva du mener med forferdelige personligheter, men de fleste kan lære seg å omgås andre hvis de virkelig ønsker det, og får hjelp. Hvis de ikke ønsker det, kan det hende de trives best alene.

Har du møtt mennesker med personlighetsfortyrrelser? For eks narsissime eller shizotypal?

Hva om de ikke ønsker å endre seg, de vil enten leve som de er eller dø?

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Hva mener du alternativet er? Sette dem i et rom til de på magisk vis blir bedre igjen?

Alternativet? I en ideel verden?

I en ideell verden er der verdier som går forbi det å bidra til å være arbeidsmaur. Der er omsorg og forståelse. Men jeg ser ikke at det er den verden vi lever i. Den verden vi lever i ler av deg om du er ufaglært, den tror du er verdiløs om du ikke har oppnådd noe

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

om de trenger det? Eller kaster man bort ressurser på noen som aldri vil bli noe alikevel? Er det bedre å bruke ressursene på mennesker man kan sette tilbake i jobb etterpå?

Anonymkode: 24954...022

Jeg vet om en som burde gå i terapi..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg vet om en som burde gå i terapi..... 

Er du villig til å bruke skattepengene dine på meg?

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du møtt mennesker med personlighetsfortyrrelser? For eks narsissime eller shizotypal?

Hva om de ikke ønsker å endre seg, de vil enten leve som de er eller dø?

Alternativet? I en ideel verden?

I en ideell verden er der verdier som går forbi det å bidra til å være arbeidsmaur. Der er omsorg og forståelse. Men jeg ser ikke at det er den verden vi lever i. Den verden vi lever i ler av deg om du er ufaglært, den tror du er verdiløs om du ikke har oppnådd noe

Anonymkode: 24954...022

Ja, det har jeg, og vet at det er fullt mulig å bli glad i dem til tross for personlighetsforstyrrelsene.

Jeg trodde spørsmålet ditt (i hovedinnlegget) gikk ut på om uføre bør få gå i terapi dersom de ønsker det, ikke om de bør tvinges til å endre seg? 

Forbedrer vi verden ved å kvitte oss med de "verdiløse" eller ved å prøve å vise dem at de har verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Ja, det har jeg, og vet at det er fullt mulig å bli glad i dem til tross for personlighetsforstyrrelsene.

Jeg trodde spørsmålet ditt (i hovedinnlegget) gikk ut på om uføre bør få gå i terapi dersom de ønsker det, ikke om de bør tvinges til å endre seg? 

Forbedrer vi verden ved å kvitte oss med de "verdiløse" eller ved å prøve å vise dem at de har verdi?

Ja, du tolker riktig spørsmålet mitt

Forandrer vi verden ved å kvitte oss med de verdiløse? Hvilken rolle har de verdiløse i dagens samfunn? Er der plass til dem? Hvor er samfunnet vårt på vei? For meg virker det ikke som om samfunnet går i en retning der de verdsetter mennesker som ikke oppfyller visse kriterier. Det samfunnet vi er i ferd med å skape har ikke plass til mennesker som faller utenfor

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at min empati med mennesker som har hatt det ekstremt vanskelig er selve grunnen til at jeg kan forstå at noen mennesker har det bedre som døde enn som levende. I tillegg- en som er død kan ikke lide. Jeg syns det er grusomt at mennesker lider, og ekstrem lidelse er ikke nødvendigvis bedre enn å være død

Anonymkode: 24954...022

Men terapi kan gjøre at de hverken lider eller er død! Der er forskjellen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du tolker riktig spørsmålet mitt

Forandrer vi verden ved å kvitte oss med de verdiløse? Hvilken rolle har de verdiløse i dagens samfunn? Er der plass til dem? Hvor er samfunnet vårt på vei? For meg virker det ikke som om samfunnet går i en retning der de verdsetter mennesker som ikke oppfyller visse kriterier. Det samfunnet vi er i ferd med å skape har ikke plass til mennesker som faller utenfor

Anonymkode: 24954...022

Ingen er verdiløse. Selv for de som anser uføre som verdiløse har de en verdi, fordi de fordomsfulle har noe å sammenligne seg med, klappe seg selv på ryggen og tenke "Ja, kona har forlatt meg og barna hater meg, men jeg er i det minste ikke ufør". 

Jeg tenker at en som har det godt med seg selv, som liker livet sitt, vil velge å støtte de svake, ikke tråkke på dem. Så ja, samfunnet går i feil retning, men vi forandrer det ikke ved å utrydde alle som kan motbevise påstanden om at de som faller utenfor er uten verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, boblevann skrev:

Men terapi kan gjøre at de hverken lider eller er død! Der er forskjellen :) 

Hvorfor tror du terapi kan hjelpe alle?

1 minutt siden, Cathrine88 skrev:

Ingen er verdiløse. Selv for de som anser uføre som verdiløse har de en verdi, fordi de fordomsfulle har noe å sammenligne seg med, klappe seg selv på ryggen og tenke "Ja, kona har forlatt meg og barna hater meg, men jeg er i det minste ikke ufør". 

Jeg tenker at en som har det godt med seg selv, som liker livet sitt, vil velge å støtte de svake, ikke tråkke på dem. Så ja, samfunnet går i feil retning, men vi forandrer det ikke ved å utrydde alle som kan motbevise påstanden om at de som faller utenfor er uten verdi.

Jeg tror muligens det er den veien samfunnet går.

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror muligens det er den veien samfunnet går.

Anonymkode: 24954...022

Og da må vi gjøre hva vi kan for å stoppe det. Enten det er å være politisk aktive, eller å begynne å behandle alle med respekt. Inkludert oss selv.

Beklager at jeg høres ut som et "inspirerende" facebook-sitat med en blomstereng og to små jenter i hvite kjoler, med blomsterkranser på hodet. Sånt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Og da må vi gjøre hva vi kan for å stoppe det. Enten det er å være politisk aktive, eller å begynne å behandle alle med respekt. Inkludert oss selv.

Beklager at jeg høres ut som et "inspirerende" facebook-sitat med en blomstereng og to små jenter i hvite kjoler, med blomsterkranser på hodet. Sånt skjer.

Nei. problemet er at mennesker som deg selv er i mindretall. Jeg ville anbefalt å ikke få barn :icon_frown:

Anonymkode: 24954...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du terapi kan hjelpe alle?

Jeg tror muligens det er den veien samfunnet går.

Anonymkode: 24954...022

Jeg vet at det ikke kan hjelpe alle, men det kan hjelpe veldig mange :) er jo ikke rettferdig at uføre skal få valget mellom å lide eller dø når kanskje terapi kan gi dem livsglede og mening :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker selvsagt om terapi for psykiske problemer som angst, depresjon og den slags. 

Litt usikker på hva som er vagt. Ja, sikkert mange som går i terapi, men er det en bra ting?

Anonymkode: 24954...022

I overskriften står det uføre. Angst,depresjon og den slags...hva er den slags? Du har stilt et spørsmål, som du ikke er kompetent til å stiller.  Mange deprimerte har og er i terapi. Noen er så alvorlig deprimert at de er sykemeldt eller ufør. Angst blir også behandlet. Mange går i terapi selv om de er i jobb.

Trodde du virkelig at folk med alvorlige psykiske problemer fikk utlevert en uførepensjon så snart diagnosen var satt?

Hele spørsmålet ditt virker fordommene.  Jeg var en kort periode i terapi. Dette pga dyp depresjon etter et stort traume.Det kom fort og uventet. Dødsfall involvert i det. Jeg trodde aldri jeg skulle kunne stå oppreist igjen. Var sykemeldt en periode. Tanken på uføre var ikke et tema. Sett deg inn i ting før du poster noe heretter

Anonymkode: 92b75...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiMa skrev:

Hvis du tenker rent samfunnsøkonomisk har du et poeng: å bruke ressurser på å behandle mennesker som ikke vil komme i arbeid kan være et tapsprosjekt. Det du ikke har tatt med i beregningen er økte kostnader ved ubehandlet sykdom, som hjemmehjelp, sykehjemsplass etc. Hvis du tar med det blir behandling også av uføre fort lønnsomt. 

Ps. Det går også an å bruke samfunnsøkonomiske argumenter for dødsstraff. Raskt og effektivt gjennomført vil det være mye billigere enn lange fengselsstraffer. Men vi har ikke dødsstraff i Norge, menneskelige hensyn går foran de økonomiske. Sånn er det og bør det også være når det gjelder uføre og behandling.

Det er masse mennesker som ikke vil komme i arbeide som er stadig i terapi.derfor er køene lange. Det er for mye alvorlige kronikere

Anonymkode: 92b75...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du tolker riktig spørsmålet mitt

Forandrer vi verden ved å kvitte oss med de verdiløse? Hvilken rolle har de verdiløse i dagens samfunn? Er der plass til dem? Hvor er samfunnet vårt på vei? For meg virker det ikke som om samfunnet går i en retning der de verdsetter mennesker som ikke oppfyller visse kriterier. Det samfunnet vi er i ferd med å skape har ikke plass til mennesker som faller utenfor

Anonymkode: 24954...022

Verdiløse?der logger jeg ut....

Anonymkode: 92b75...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...