Gå til innhold

Barn som får iskrem til frokost?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig en diskusjon med en venninne, som har barn som er på alder med mine (Dvs under ti år)

Hun fortalte at barna hennes får iskrem til frokost (ofte!) og at det ikke er noe verre enn grovbrød med syltetøy. Hun gjorde det veldig klart at å reagere på dette var "teit fordom mot mat som blir forbundet med kos".

Hva ville din reaksjon vært?

Anonymkode: 789b8...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville blitt litt sjokkert. Ikke visst helt hva jeg skulle si. 

Er målet hennes å skape dårlige grunnvaner rundt kosthold og overvektige barn? Is til frokost av og til vil ikke gjøre noen forskjell på barna fysisk, men vanene som skaper og synet på hva som er bra å starte dagen med og hva man venter til lørdagskvelden kan bli ganske så dårlige. Når ungen blir tenåring og kan bestemme litt mer selv så blir det plutselig gradvis is og junkfood dagen lang. 

Også er det jo også noe med å gi barnet litt ordentlig "bensin på bålet"  til å fungere best mulig i barnehage/skole. Is varer ikke akkurat lenge. Ikke minst høres det veldig kvalmende ut med is til frokost.  

Endret av Skadeskutt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun gir barna sin dårlige vaner og lite energi å gå på utover dagen frem mot lunsj. Hadde nok lett tenkt at hun hadde lav utdannelse og kanskje kom til kort på andre steder ting i livet. 

Men jeg hadde ikke tatt en KG og sendt inn bekymringsmelding til BV. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sunnhet,sukker, vekt osv. ser jeg ingen forskjell på å spise iskrem til frokost og å spise iskrem på ettermiddagen. Mange steder i verden spiser de jo søte ting til frokost, det er f.eks. veldig vanlig mange steder i Europa. Og den ekstreme motstanden mot søt frokostmat som finnes her i Norge, er nok litt kunstig.

Men, så er jeg også skrudd sammen sånn at jeg trenger et riktig sammensatt måltid for å kunne yte på jobb, og jeg antar at det samme gjelder for barnet mitt. Dagen blir rett og slett bedre når vi begynner den med grovmat. Og på det grunnlaget synes jeg det er kjipt med unger som får is til frokost. Om det er snakk om å først få brødskiver med ost og paprika, og så ost, synes jeg det blir en merkelig ting å skulle reagere på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er problemet her og som får meg til å stusse er at barna hennes er "overvektige", dvs mye "valpefett", som de også blir mobbet for. De har heller ingen konsentrasjon. Hun sier de får vanlig mat  først men at de ikke orker det så da syns hun det er bedre at de spiser is og gelé. Så selvsagt velger barn å spise iskrem og gelé, foran vanlig mat. Det handler ikke bare om overvekt og dårlig konsentrasjon men å gi barn i utvikling usunne vaner... det er daglig frokostblanding med sjokolade og alt for ofte iskrem eller gelé. Jeg er ingen forkjemper mot sukker/kos/godteri, men syns definitivt det skal være med unntak enn regel.

HI

Anonymkode: 789b8...3fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn. :( Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert, men jeg ville nok prøvd å snakke mer med henne om det, kanskje gå gjennom hva is inneholder og hvilken effekt det har på kroppen.

Jeg var selv et overvektig barn med foreldre som oppriktig trodde at kaker og kjeks var mat på linje med grovbrød. Det var ikke bare enkelt å komme ut av det spisemønsteret og de holdningene jeg vokste opp med. Skulle virkelig ønske jeg hadde lært gode vaner fra starten av.

Anonymkode: cdd2e...b69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sariou skrev:

Når det gjelder sunnhet,sukker, vekt osv. ser jeg ingen forskjell på å spise iskrem til frokost og å spise iskrem på ettermiddagen. Mange steder i verden spiser de jo søte ting til frokost, det er f.eks. veldig vanlig mange steder i Europa. Og den ekstreme motstanden mot søt frokostmat som finnes her i Norge, er nok litt kunstig.

Men, så er jeg også skrudd sammen sånn at jeg trenger et riktig sammensatt måltid for å kunne yte på jobb, og jeg antar at det samme gjelder for barnet mitt. Dagen blir rett og slett bedre når vi begynner den med grovmat. Og på det grunnlaget synes jeg det er kjipt med unger som får is til frokost. Om det er snakk om å først få brødskiver med ost og paprika, og så ost, synes jeg det blir en merkelig ting å skulle reagere på.

Men tror du virkelig at barn som får is (og frokostblanding med sjokolade visstnok) til frokost faktisk kun får det og ellers spiser sunt?  Jeg tipper i tillegg til generelt høyt sukkerinnhold og lite næring til frokost at de også får lørdagsgodt, kanskje noe ekstra godt til frokost på søndag, kaker i alt av bursdager og muligens en del usunn middagsmat. For med en gang en forelder gir slikt til frokost til ungene sine så tenker i alle fall jeg at de selv mangler grunnleggende kunnskaper om kosthold og har dårlige vaner selv. Evt. At de ikke gidder å ta kampen og lar ungene få alt de vi ha. Noe som egentlig er verre enn å bare være kunnskapsløs. For utrolig nok er det fortsatt mange med veldig begrenset med innsikt i kosthold i 2017 hvor informasjonen nærmest blir tredd over hodet på folk. 

Å bare gi etter slik ts sier hun gjør gagner jo ikke barna i det hele tatt. De forstår jo selvsagt ikke hva som er bra for dem og ikke. Min eldste sønn på 5,5 år er en skikkelig, skikkelig godtemoms. Han elsker kaker, is, smågodt osv. Men han har ikke ett gram ekstra på kroppen, for hos både meg og faren så er det god og nyttig mat som er regelen, også er snop unntaket. Hvis han ikke vil ha frokost og heller vil ha kake han vet ligger i fryseren så får han ikke kaken. Da er valget hans å spise noe ordentlig til frokost eller la være å spise frokost. Slike vaner går veldig fort å innarbeide hos unger så lenge man ikke har vært ettergivende på det i utgangspunktet. Hver helg får ungene noe å kose seg med, og av og til i ukedager også, men da er det gjerne noe spesielt som skjer som bursdag eller lignende. Er ganske avslappet rundt dette med søtsaker for jeg vet de i hovedsak får det de trenger samtidig som det er viktig å vise at det er lov å kose seg. :)

Ts sier barna er overvektige noe som er svært uheldig. Veldig mange som er overvektig som barn ender opp med å slite med varierende grad av overvekt hele livet. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med iskrem til frokost vel?

Nå har vi nettopp hatt 17.mai, med champagne-frokost, da er det vel ikke urimelig at ungene får iskrem til frokost?

Lev i nuet, nyt øyeblikket, i morgen går allikevel alt til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet for å spise is til frokost er at syltetøy heller ikke er sunt? Hallo i luken? Det er mye som er usunt. Men barnet bør uansett spise sunn frokost (og andre måltider). Punktum.

Anonymkode: 0b8d3...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Koselig med iskrem til frokost vel?

Nå har vi nettopp hatt 17.mai, med champagne-frokost, da er det vel ikke urimelig at ungene får iskrem til frokost?

Lev i nuet, nyt øyeblikket, i morgen går allikevel alt til helvete.

Ja en gang i året kan vel vi alle spise is til frokost. Her er det kake på sengen to ganger i året - når ungene har bursdag. Problemet oppstår når det blir en vane som er potensielt helseskadelig. Man må se på totalen ikke hver isolerte hendelse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Jeg hadde syns det var helt hårreisende, og gitt denne moren en bok om kosthold til barn, i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Ja en gang i året kan vel vi alle spise is til frokost. Her er det kake på sengen to ganger i året - når ungene har bursdag. Problemet oppstår når det blir en vane som er potensielt helseskadelig. Man må se på totalen ikke hver isolerte hendelse. 

Eller så lar man være å se på totalen. Ha fokus på øyeblikket. Morgendagen kan man bekymre seg for senere :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is, godteri, sjokolade, potetgull og popcorn ETTER at barn (og forsåvidt voksne) har spist et vanlig måltid.

Alt annet er idiotisk og dum-snilt. Basta.

Anonymkode: 634d9...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, stan skrev:

Eller så lar man være å se på totalen. Ha fokus på øyeblikket. Morgendagen kan man bekymre seg for senere :laugh:

Joda, man kan jo ta så lett på det. Fram til man sitter der sykelig overvektig fordi det ble i overkant mange øyeblikk, og "plutselig"  er man så stor og tung at man sliter i hverdagen og ikke kan nyte livet på samme måte lenger. Eller for eksempel ikke orke å gjøre en innsats på jobb. Plutselig står man uten jobb og penger til å faktisk kunne nyte livet. ;)

Men dette skjønner jo du også. Tror ikke du er helt seriøs. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Joda, man kan jo ta så lett på det. Fram til man sitter der sykelig overvektig fordi det ble i overkant mange øyeblikk, og "plutselig"  er man så stor og tung at man sliter i hverdagen og ikke kan nyte livet på samme måte lenger. Eller for eksempel ikke orke å gjøre en innsats på jobb. Plutselig står man uten jobb og penger til å faktisk kunne nyte livet. ;)

Men dette skjønner jo du også. Tror ikke du er helt seriøs. :)

Prøver bare å sette ord på hvordan noen tenker. Eller rettere ikke tenker. 

Noen mennesker er mest opptatt av framtiden, mens andre er opptatt av øyeblikket.

Dessuten plutselig er man død, og da kan man angre på at man ikke nøt livet mens man kunne.

Kunsten er vel å gjøre begge tingene samtidig. Planlegge for framtiden og nyte øyeblikket samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Prøver bare å sette ord på hvordan noen tenker. Eller rettere ikke tenker. 

Noen mennesker er mest opptatt av framtiden, mens andre er opptatt av øyeblikket.

Dessuten plutselig er man død, og da kan man angre på at man ikke nøt livet mens man kunne.

Kunsten er vel å gjøre begge tingene samtidig. Planlegge for framtiden og nyte øyeblikket samtidig.

Vil tro at en som spiser en god og sunn frokost kan få en vel så kjekk formiddag som en som spiser is til frokost. Nå er vi alle forskjellige, men jeg vet med meg selv at hadde jeg spist is til frokost hadde jeg nok vært ganske trøtt og uopplagt og grinete frem til lunch og vel så det... En skal ikke lære ungene til at det kun er usunne ting som er kos. En kan kose seg med sunne ting til hverdags uten å dø som ulykkelig og føle at man har kastet bort livet sitt.

Anonymkode: 0b8d3...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro at en som spiser en god og sunn frokost kan få en vel så kjekk formiddag som en som spiser is til frokost. Nå er vi alle forskjellige, men jeg vet med meg selv at hadde jeg spist is til frokost hadde jeg nok vært ganske trøtt og uopplagt og grinete frem til lunch og vel så det... En skal ikke lære ungene til at det kun er usunne ting som er kos. En kan kose seg med sunne ting til hverdags uten å dø som ulykkelig og føle at man har kastet bort livet sitt.

Anonymkode: 0b8d3...089

Også du har et framtidsrettet perspektiv. Hvis vi gjør det rette nå så blir det enda bedre om litt.

Jeg tipper moren TS nevner ikke er helt der. Gi ungene iskrem nå, så er de lykkelige nå, også holder de fred nå.

Vi som lever for framtiden strever med å skjønne de som lever for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is til frokost???

Nå har jeg vært "heldig" med mitt barn, hun likte svært lite snop og kaker da hun var liten. Derimot så var hun veldig glad i oppskåret frukt og gulrøtter. Is likte hun da.  

Vi var aldri veldig strenge med is og kjeks, men hun måtte spise vanlig sunn mat før noe godis.

Synes det å gi stadig is, gele o.l til frokost heller til barnemishandling. Hvordan er det da ellers i huset? Bestemmer barna alt? Hva med resten av måltidene? 

Det er ikke bare fysisk mishandling som er barnemishandling, men også hvis omsorgspersoner ikke greier å se barnas behov. Et noenlunde sunt kosthold bør alle barn ha, ikke minst for å orke hverdagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som er "naturlig tynn", kan spise "hva jeg vil" uten å legge på meg, frisk og sunn, selv om jeg fint kan ta kjeks eller is til frokost, eller potetgull til kvelds uten at det påvirker blodsukker eller vekt. Det tror jeg er fordi det faller meg aldri inn å spise is til frokost (eller servere det til mine barn), eller fylle skapene med kjeks og potetgull, så når jeg/vi har lyst på det, er det ikke tilgjengelig. Vi har aldri hatt et godteskap eller is liggende i fryseren hvis ikke den er til en anledning. Hadde en samtale med en veldig overvektig venninne, der vi snakket om hvordan det var da vi vokste opp på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-årene. Det var en utrolig stor forskjell på matvanene i våre barndomshjem. Hun var vant til bruskasser det bare var å forsyne seg av, vafler eller kanelboller eller kake til kvelds (hver dag!), alltid kakao, alltid "noe godt", sirup, sukker, loff og honning. Jeg er oppvokst på fisk og potet og lever (som jeg ikke likte), knekkebrød med kaviar og grovbrød med ett tynt lag pålegg, begrensinger på det meste pga "ikke bra for tennene" og økonomi (aldri vekt). Brus og boller var til bursdag, og kun bursdag, vi hadde ikke noe særlig lørdagsgodt en gang, det var slikt som mais og kylling og toro risotto som var "kosemat", og sur hjemmelaget ripssaft. Pannekaker var for eksempel dessert etter to posjoner ertesuppe, og ikke hver uke. Vi var ikke fattige, det var bare sunn fornuft slik det framsto for meg, og da ekstra stats når det var fest og jul og slikt. I feriene fikk vi én liten sjokoladebit HVER dag etter middag :) Hun har vært veldig overvektig hele livet, jeg alltid slank. Jeg begynte ikke å fråtse da jeg flyttet hjemmefra, hun strever med å begrense seg (og familien) mht sukker, brus og kaker. Det er åpenbart at vi tar med oss matvaner resten av livet, så is til frokost bør være sjeldne og spesielle unntak (når man har operert mandlene for eksempel, eller det er 17.mai). 

Anonymkode: 10301...d27

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...