Gå til innhold

Hvirfor interesserer ikke kvinner seg for data og elektronikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor interesserer ikke menn seg for kvinner som interesserer seg for data og elektronikk?

Jenter som spiller dataspill for eksempel blir jo ikke så godt mottatt i online communities https://mic.com/articles/176903/female-overwatch-player-harassed-for-16-minutes-uploads-it-all-to-you-tube#.v83rWPJ6z

Finnes nok mange kvinner som liker både data og elektronikk, men er vel lei av å høre at de enten ikke er "ekte" spillere eller at de bare later som for å få oppmerksomhet osv osv. 

Anonymkode: 4446f...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor interesserer ikke menn seg for kvinner som interesserer seg for data og elektronikk?

Jenter som spiller dataspill for eksempel blir jo ikke så godt mottatt i online communities https://mic.com/articles/176903/female-overwatch-player-harassed-for-16-minutes-uploads-it-all-to-you-tube#.v83rWPJ6z

Finnes nok mange kvinner som liker både data og elektronikk, men er vel lei av å høre at de enten ikke er "ekte" spillere eller at de bare later som for å få oppmerksomhet osv osv. 

Anonymkode: 4446f...eb3

Ja for menn blir jo aldri utsatt for hets på nette.

Anonymkode: 468d7...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet bl tatt opp i første episode av "hjernevask".

 

Anonymkode: 2ef6f...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvirfor interesserer ikke menn seg for språk? 

Anonymkode: 67f46...37d

Hva skal vi med språk når vi kan uttrykke oss i emojis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenter som spiller dataspill for eksempel blir jo ikke så godt mottatt i online communities https://mic.com/articles/176903/female-overwatch-player-harassed-for-16-minutes-uploads-it-all-to-you-tube#.v83rWPJ6z

Anonymkode: 4446f...eb3

Masse drittunger på nettet (og i virkeligheten) ja, at jenter er mer utsatt enn andre grupper er ikke mitt inntrykk, å trekke frem et eksempel på en jente som blir behandlet dårlig beviser heller ingenting

Anonymkode: a27c0...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Masse drittunger på nettet (og i virkeligheten) ja, at jenter er mer utsatt enn andre grupper er ikke mitt inntrykk, å trekke frem et eksempel på en jente som blir behandlet dårlig beviser heller ingenting

Anonymkode: a27c0...24d

Nå skrev jeg vel ikke at kvinner blir mer hetsa enn menn, men at de ikke blir godt mottatt. Og slik er det, uavhengig av hvordan andre blir mottatt. Ordet "gay" for eksempel hører man jo rett som det er i alle online spill som et skjellsord, ikke spesielt hyggelig for homofile og de som gruppe blir også hetsa en god del. Men det er ikke relevant, heller ikke at menn blir hetsa i online spill, for denne tråden handler om hvorfor ikke kvinner interesserer seg for data og elektronikk, ikke hvem som blir mest hetsa. Den linken jeg la med var ikke ment som bevis på at kvinner blir mer hetsa, men et innblikk i hvordan det kan være for jenter i onlinespill. Jeg vinkla det innpå dataspill, spesielt online spill ettersom det er der mine interesser innenfor data og elektronikk ligger.

Jeg tror nemlig at det er flere kvinner som spiller enn man har inntrykk av, men at kvinner kanskje holder det for seg selv at de er kvinner, fordi de føler at de ikke blir så godt mottatt. Det hjelper ikke å si "men gutter blir også hetsa!!", det forandrer ikke det som blir sagt til og om kvinner. 

Det er lettere å ikke si noe eller late som man er gutt når man spiller online. Og strengt tatt trenger man jo ikke kunngjøre "hei her jeg, jeg er kvinne!!" hver gang man spiller, men i enkelte tilfeller (voicechat) så blir en avslørt og det er jo det som er så kjedelig. Blir du avslørt som gutt så er jo ikke det en big deal, fordi mest sannsynligvis regner man med at en spiller er en gutt (bare at denne tråden ble lagd støtter jo at enkelte er enige i den generalisering, data og elektronikk er ikke en jentegreie). Blir man avslørt som jente, så er man annerledes enn resten av gruppa, du er i minoriteten og du blir behandla annerledes. Ikke alltid det er styggeord, kan like ofte vær flørting og gå den veien også, men det er også uønsket oppmerksomhet. Og det tror jeg bidrar til at en del kvinner ikke orker å markere seg som kvinner alltid, spesielt i dataspill.

Anonymkode: 4446f...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor interesserer ikke menn seg for kvinner som interesserer seg for data og elektronikk?

Jenter som spiller dataspill for eksempel blir jo ikke så godt mottatt i online communities https://mic.com/articles/176903/female-overwatch-player-harassed-for-16-minutes-uploads-it-all-to-you-tube#.v83rWPJ6z

Finnes nok mange kvinner som liker både data og elektronikk, men er vel lei av å høre at de enten ikke er "ekte" spillere eller at de bare later som for å få oppmerksomhet osv osv. 

Anonymkode: 4446f...eb3

Du vet at menn mottar like mye "harassment" som det kvinner gjør online? Nei? Det var jo stort sjokk.

Anonymkode: 98863...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at menn mottar like mye "harassment" som det kvinner gjør online? Nei? Det var jo stort sjokk.

Anonymkode: 98863...376

 

https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/10/28/yes-men-can-be-victims-of-online-harassment-but-in-reality-women-have-it-much-worse/?utm_term=.72b507d405b0

Sitat

The Pew study divided harassment into two categories: a less severe form that involved name-calling and public embarrassment, and a more severe form that included physical threats, sustained harassment over a period of time, sexual harassment and stalking. About 55 percent of Internet users who have been harassed online said they’ve only been victims of the less severe forms. These types of harassment are more frequently experienced by men and have a lower emotional impact than other forms of harassment, the survey found. The more severe forms of harassment – experienced by 45 percent of harassed Internet users — were disproportionately targeted to women, especially those between ages 18 and 24. Among young women online, 25 percent have been sexually harassed online and 26 percent have experienced stalking, according to the study.

 

Anonymkode: 62639...127

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Masse drittunger på nettet (og i virkeligheten) ja, at jenter er mer utsatt enn andre grupper er ikke mitt inntrykk, å trekke frem et eksempel på en jente som blir behandlet dårlig beviser heller ingenting

Anonymkode: a27c0...24d

http://forskning.no/spill-internett-kjonn-og-samfunn/2014/10/kvinnelige-nettspillere-later-som-de-er-menn

Anonymkode: fb3d6...b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall noen som gjør det. Jeg har fagbrev som dataelektroniker, og høyskoleutdanning som dataingeniør, og sist gang jeg sjekket var jeg definitivt kvinne også. Spør alltid om daten er team Red eller team Blue/Green på første date :P

Anonymkode: eac82...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de som er interessert i data og kommunikasjonsteknologi så lite interessert i kommunikasjon? Det lurer jeg på.

De elsker fagterminologien sin og ønsker ikke forklare ting på en måte brukere forstår.. enn si lage en trinnvis prosedyre ("gisp") 

Anonymkode: 82d78...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...