Gå til innhold

Hvirfor interesserer ikke kvinner seg for data og elektronikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi vi er for opptatt med å lære oss å bli morsomme og suge på dildoer til vi får orgasme i halsen. Greit vi er gode på å multitaske men ett sted går grensen!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de tar seg av den menneskelige delen av tilværelsen.

Anonymkode: 77ab8...8fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesser meg veldig mye for data og sånt. Skulle bare ønske jeg forstod mer av det.:icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvirfor interesserer ikke menn seg for språk? 

Anonymkode: 67f46...37d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bambidilla skrev:

Interesser meg veldig mye for data og sånt. Skulle bare ønske jeg forstod mer av det.:icon_frown:

Er nok for komplisert for kvinnfolk.

Anonymkode: c13a0...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Ardwinna skrev:

Fordi vi er for opptatt med å lære oss å bli morsomme og suge på dildoer til vi får orgasme i halsen. Greit vi er gode på å multitaske men ett sted går grensen!

:alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La fra meg interessen da jeg var den eneste jenta igjen i klassen pga. mobbing og trakassering, og oppdaget at det mest sannsynlig var sånn yrkeslivet kom til å bli også. 

Anonymkode: 8be4a...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mye tyder på at kvinner foretrekker å jobbe med mennesker mens menn foretrekker systemer og "ting". Tror nok i stor grad det er biologisk styrt, og sånn sett ikke noe problem med en skjevfordeling, så lenge de som vil og har evnene får prøve seg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner i motsetning til menn faktisk blir voksne.

Anonymkode: 468d7...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner i motsetning til menn faktisk blir voksne.

Anonymkode: 468d7...c39

Pinlig lite gjennomtenkt kommentar. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en generalisering så er det faktisk ekstremt få kvinner som jobber i it-bransjen, rundt 10-20% er vanlige tall for de tekniske stillingene. Dette er iallefall mitt intrykk som jobber i bransjen, som kvinne. Hvorfor det er slik er litt vanskeligere å svare på, men jeg tror det er både biologisk og hvordan samfunnet fungerer. Menn er nok mer interessert i å finne ut hvordan ting henger sammen og hvordan ting fungerer, kvinner er mer interesserte i mellommenneskelige relasjoner. I tillegg er det mer lagt opp i oppdragelse og forventninger til kjønn at man som mann bruker mye tid på data og elektronikk. Hvis en kvinne gjør det samme blir det satt mange flere spørsmålstegn ved dette.  Dette er en generalisering, for det finnes jo såklart unntak, slik som meg selv. Men det er mitt inntrykk sånn generelt om hvorfor det er en såpass skjevfordeling her.

Anonymkode: 5d8ea...bd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, herzeleid skrev:

Virker som mye tyder på at kvinner foretrekker å jobbe med mennesker mens menn foretrekker systemer og "ting". Tror nok i stor grad det er biologisk styrt, og sånn sett ikke noe problem med en skjevfordeling, så lenge de som vil og har evnene får prøve seg. 

Det er nok mye rett i det her. Det er ikke et problem av menn og kvinner har tilbøyeligheter i ulike retninger, og det er mye som tyder på at menn fra naturens side (på gruppenivå, naturligvis) er mer interessert i systemer og kvinner mer interessert i mennesker. Så lenge de som ikke passer inn i en såpass grov inndeling har mulighet til å følge sine interesser, og det ikke er andre grunner til at man trenger en jevnere kjønnsbalanse (slik det f.eks. blant psykologer kan være et poeng å ha et visst antall av begge kjønn), ser jeg ikke helt at det er noe man trenger å gjøre noe med.

Menn er også jevnt over mer ensporede enn kvinner, på godt og vondt. Menn fyller både topper og bunner og er mer tilbøyelige til å forsake annen kunnskap for detaljkunnskap om en enkelt ting mer enn kvinner er. Igjen finnes det naturligvis mange unntak, men det er en helt klar tendens. Og akkurat data og elektronikk er gjerne noe som passer godt for de som ønsker å foreta slike dypdykk.

Anonymkode: 5f7e1...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Data og elektronikk er jo svært interessant for meg som kvinne. Tror de fleste interesserer seg for det, i større eller mindre grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i IT-bransjen i over 10 år. Og jeg er kvinne. Så for meg som har interessen både privat og på jobb, så er det vanskelig å svare på hvorfor så mange kvinner skyr denne bransjen. Jeg har sjeldent følt at jeg ikke har blitt tatt seriøst fordi jeg er kvinne. Det har bare vært noen småkleine samtaler den gangen jeg satt på teknisk support på telefon. Da var det en del menn som ville ha meg med på date fordi jeg hadde jo så nydelig stemme osv. Men det er vel det eneste jeg har opplevd av ubehageligheter. 

Ellers merker jeg jo at venninner av meg gisper i vantro noen ganger når jeg forteller om ting jeg opplever på jobb. Jeg har blant annet en kollega som liker så si "kvinnfolk og teknologi" før han rister på hodet. Og dette var visstnok en ufin kommentar, men jeg ser det absolutt ikke slik, for jeg har hjulpet denne kollegaen så mange ganger, og jeg vet at han respekterer meg fullt og helt som IT-konsulent. Så hvis det er slik at alle spøker og kommentarer som inneholder ordet "kvinne" blir ansett som ufine og sexistiske av damer flest, så er nok kanskje ikke denne bransjen noe for dem. For her er absolutt takhøyde et must, på alle måter, for menn er generelt flinkere til å si ifra om det er noe, og de pynter heller ikke på ting når de har enkelte utbrudd. 

 

Anonymkode: e1128...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Anonymkode: c13a0...009

Gjør vi ikke? Pokker! Jeg fikk visst ikke den memo'en 

:hallo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å si! Jeg personlig er interessert i data og elektronikk, men ikke nok til å ville lære meg alt om det. Er mer interessert i mulighetene man får ved å bruke det, men ikke hvordan det fungerer og henger sammen. Så lenge jeg får til å bruke det. :ler: Andre ting interesserer meg mer enn data så jeg prioriterer å lære mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Anonymkode: c13a0...009

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok for komplisert for kvinnfolk.

Anonymkode: c13a0...009

Hvorfor spør du hvis du mener å ha svaret?

Anonymkode: fb3d6...b73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor spør du hvis du mener å ha svaret?

Anonymkode: fb3d6...b73

:fnise:

Anonymkode: 744a1...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...