Gå til innhold

Hvorfor får man ikke informasjon om hva som kan gå galt ved vaginal fødsel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Kroppen er laget for å føde, det har den gjort i all sin tid. Keisersnitt er en nyervervet og nødvendig onde i ens ærend å redde mor og barns liv. Før keisersnitt døde mor og barn, så komplikasjonene ved vaginale fødsler før var definitivt av en annen dimensjon den gang enn den er nå. 

Å få informasjon om befruktning, svangerskap og fødsel er alt for sent å gi når kvinnen allerede er gravid. Dette burde strengt tatt vært pensum allerede på barneskolen og på ungdomsskolen. 

 

1.Kroppen er skapt for å føde.

2.Før keisersnitt døde mor og barn.

Setning nummer 2 avslører med all tydelighet at det er grove usannheter knyttet til setning nummer 1.

Jeg sier meg også sterkt uenig i at småjenter og unge tenåringsjenter skal settes inn i omfanget av mulige skader og komplikasjoner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg fikk sønnen min etter en lang og hard fødsel som endte med klipping og vakuum fikk jeg rom sammen med ei som hadde tatt keisersnitt. Jeg hadde selvsagt litt ubehag etter noen sting, men var ellers i fin form. Barnet til hun ved siden av meg gråt konstant, etter en stund oppdaget jeg at hun ikke reagerte på barnets gråt. Jeg gikk bort til sengen hennes og oppdaget at hun ikke var våken, det virket som hun var bevisstløs. Mens jeg prøvde å trøste barnet hennes, ringte jeg etter en jordmor og hun oppdaget at kvinnen hadde veldig høy feber. Barnet kunne deretter ikke ammes og feberen gikk ikke ned. Etter ca. ett døgn måtte hun opereres på nytt, det var visstnok noe som var gjenglemt under keisersnittet. Når vi reiste fra sykehuset var hun mye bedre, men måtte belage seg på å være på sykehuset en uke til.

Jeg har ikke fått flere barn, men selv om jeg hadde en tøff fødsel så ville jeg gjort alt for å slippe ks dersom jeg skulle hatt flere barn. Mest av alt for at jeg så hvor mye hun gikk glipp av av den første tiden med barnet og hvor vondt hun hadde det. Mannen hennes fortalte meg og mannen min at dette hadde vært et planlagt keisersnitt som de ikke trodde kunne gå galt.

Anonymkode: 59005...6d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville mye heller hatt smerter i magen  noen uker, enn en ødelagt livmor og underliv for alltid, livmorsfremfall, underliv uten følelser, utlagt tarm osv!

 

Anonymkode: fe879...3d8

Jeg også! Jeg som har blitt operert her... Hadde sterke smerter i underlivet etter fødslene og kunne ikke sitte normalt på 4 Mnd, måtte ha hjelp i mange dager for å komme meg ut/inn av senga. Sex kommer jeg aldri mer til å ha, jeg er blitt alene pga problemene fødsler påførte meg. Ingen andre enn x vet om problemene mine. Aldri skal jeg kunne møte en mann igjen og jeg er ung. Sliter med depresjon og selvmordstanker mange år siden fødsel. Hr hatt to operasjonene etter fødslene hvor den ene var åpen kirugi i magen hvor livmor ble fjernet. Det er ingen dans på roser det heller akkurat. Men smertene etter operasjoner og fødsler er INGENTING! Jeg takler smerter og det går over med tiden, men jeg er vansiret og ødelagt for resten av mitt liv! Det er VANSKELIG! Jeg hadde gladelig tatt et keisersnitt og hatt ei intakt og velfungerende vagina. Btw jeg tisset på meg da jeg sto opp av senga i dag, det rant nedover lårene mine og på gulvet på vei fra senga og til toalettet.

Anonymkode: a9a83...57b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Biloba skrev:

 

1.Kroppen er skapt for å føde.

2.Før keisersnitt døde mor og barn.

Setning nummer 2 avslører med all tydelighet at det er grove usannheter knyttet til setning nummer 1.

 

Det er ingen som dør av en ruptur. At keisersnitt noen ganger redder liv handler om helt andre komplikasjoner enn denne ene som alltid dras fram når det er snakk om vaginal fødsel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Antoinette skrev:

Vel, da må de lese seg opp. Endel av forberedelsene når man blir gravid er jo å skaffe seg kunnskap om kropp & svangerskap. 

Den informasjonen burde man få! Det burde ikke være sånn at det er avhengig av hvor mye informasjon den enkelte søker opp. Det finnes også mye useriøs informasjon når man setter seg ned og søker på nettet. Det beste hadde jo vært om jm hadde tilbudt seriøs informasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de uheldige dessverre som har måttet bli operert 2 ganger etter fødsel og skal ha 1-2 operasjoner i musa til:( Jeg visste selfølgelig at man kan revne, men uansett hva man leser så står det at man blir like fin som før og at et par pyntesting er vanlig. Her ble det instrumentell forløsning, med klipp og kraftig revning, samt muskel som løsnet fra beinet. Ikke visste jeg at konsekvensen kunne bli cystocele, rektorene, enterocele, urinlekkasjer og livmor som henger ut sv vaginaen. Hadde jeg aldri hørt om en gang før jeg måtte begynne å lete på nettet hva som feilte meg. Jeg er faen så bitter, hater den fitta av en fødselslege som trumfa gjennom vaginal fødsel under fødselen til tross for kompliserte "ting". Nå er sexlivet ødelagt for alltid. Synd fødsler blir romantisert! Burde stå i disse svangerskapsbøkene om vaginalprolapser og behandling av dem.

Anonymkode: a9a83...57b

Hører hva du sier. Jeg har også vært gjennom store operasjoner etter fødsel, og tilbakefall er dessverre vanlig. Inkontinens og en vagina som aldri vil bli normal. Det er sånt man aldri får høre om før man har født, det er kun ks som trekkes frem som risikofylt.

Jeg kommer i hvert fall til å oppfordre datteren min til å skaffe informasjon om risiko ved både ks og vaginal fødsel hvis hun en gang skal føde.

Anonymkode: 06ea7...53d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forøvrig, mangel på informasjon i forkant er jo ikke noe særegent ved vaginale fødsler. Det er da ingen som får beskjed fra legen om at  "Du har foranliggende morkake så da blir det keisersnitt. Da må jeg informere deg om at keisersnitt kan føre til bl.a. infeksjoner, at vi må fjerne livmoren din eller at du eller barnet ditt dør.".  

Inkontinens, som jeg ser flere nevner, er forresten like vanlig etter keisersnitt som etter vaginal fødsel, det er fordi det ikke er fødselsmåten men svangerskapet i seg selv som forårsaker dette (kilde). 

Endret av Arkana
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Biloba skrev:

 

1.Kroppen er skapt for å føde.

2.Før keisersnitt døde mor og barn.

Setning nummer 2 avslører med all tydelighet at det er grove usannheter knyttet til setning nummer 1.

Jeg sier meg også sterkt uenig i at småjenter og unge tenåringsjenter skal settes inn i omfanget av mulige skader og komplikasjoner. 

Usannhet at kroppen er skapt for å føde? Hvordan tror du ellers menneskeheten har overlevd til det 21.århundet? Det finnes tilstander hos mor og barn som gjør det risikabelt å være gravid og føde, og før i tiden uten mulighet (kunnskap eller riktig verktøy i prosessen) for å diagnostisere, behandle og gjøre tiltak for å hindre alvorlige skader/dødsfall hos mor og barn. I dag har vi svangerskapsomsorgen som kartlegger og fanger opp uregelmessigheter og faremoment, ordinær ultralyd som screener fosteret for misdannelser. Er det noe som avviker blir man henvist til enda mer undersøkelser og oppfølging. Heldigvis er de aller fleste friske gravide med friske fostre og har en komplikasjonsfri fødsel i møte. For de som ikke opplever dette er det fryktelig trist, spesielt ovenfor de som får vedvarende komplikasjoner og plager og en dårlig opplevelse som hindrer fra å få eller føde flere barn. Men at det igjen også kan ha sammenheng med stadig inngripen i naturen egen fremgang? Absolutt.

Forplantningslære er viktig kunnskap av mange årsaker. Det bør startes før puberteten, som viser tendens til å starte noe tidligere enn før. Men det må jo gjøres etappevis og tilpasset alder. Jeg mener ikke at de skal få detaljert beskrivelse av alle muligen farer og komplikasjoner men burde så absolutt få nødvendig informasjon om hvordan kroppen fungerer, forplantning, svangerskap og fødsel. 

Jeg lærte i min tid om noe av det på både grunnskole og ungdomsskole, også om mulige komplikasjoner. Regner med alle har hatt om dr.Semmelweis og veien til god håndhygiene med bekjempelse av barselfeber i naturfagstimene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet kunne deretter ikke ammes og feberen gikk ikke ned. Etter ca. ett døgn måtte hun opereres på nytt, det var visstnok noe som var gjenglemt under keisersnittet. Når vi reiste fra sykehuset var hun mye bedre, men måtte belage seg på å være på sykehuset en uke til.

Anonymkode: 59005...6d1

Jaja, eksakt det samme opplevde jeg ved min vaginale fødsler, forskjellen er at indre organer er skadet for alltid. Min fødsel dro ut i langdrag og både jeg og baby ble syke fordi vi ikke fikk antibiotika tidlig nok. (I de fleste andre land er det vanlig å gi antibiotika 24 timer etter vannavgang men Norge har ingen rutine på det) Begge ble liggende på sykehuset i 14 dager, jeg fikk ikke ammet og nå 12 år etter fødsel lever jeg med senskader hver dag. Jeg vet hva jeg ville valgt hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake.

Anonymkode: 06ea7...53d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger å bli gravid, og da har du egentlig valgt å føde vaginalt. For så lenge det ikke er noe galt så er det det som skjer.

Leger går ikke rundt og informerer oss om hva som kan skje ved å leve, de informerer oss om risikoene for alt som ikke er naturlig som feks keisersnitt som er en operasjon. 

Det er da mange som blir syke for livet etter en graviditet, men fastlegen sitter da ikke og informerer om dette som de ikke har noe med. 

Veldig rart og mene at de skal gå ut og informere oss om farene ved en vaginal fødsel.

Og nei, det er ikke så mange som det skjer så mye stygt med etter en vaginal fødsel. At du har noen venninner som har opplevd noe er ikke representativt for hele Norge. Jeg har en venninne som har fått alvorlig ruptur, og den krevde en operasjon i etterkant og nå er alt som vanlig. Så jeg kjenner absolutt ingen i familie, ikke i barseltreff og ikke i venninnegjeng som har opplevd noe permanent. Det vil ikke si at det ikke skjer fordi jeg ikke har opplevd det, for min lille verden er jo ikke så stor og kan ikke si noenom statistikken generelt, akkurat det samme som for deg...

Anonymkode: 2f97b...74d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare 18 år, men kjenner jeg ikke vil bli mor likevel når jeg leser alt som står her. 

Håper nesten på at jeg er steril eller noe, slkk jeg kan adoptere barn i stedet. Denne tråden er jo dritskummel. 

Anonymkode: f0915...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg bare 18 år, men kjenner jeg ikke vil bli mor likevel når jeg leser alt som står her. 

Håper nesten på at jeg er steril eller noe, slkk jeg kan adoptere barn i stedet. Denne tråden er jo dritskummel. 

Anonymkode: f0915...76c

Når du blir eldre så vil du se at KG er stedet for skrekkhistoriene og ikke er reelt for de fleste. 

Anonymkode: 2f97b...74d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg bare 18 år, men kjenner jeg ikke vil bli mor likevel når jeg leser alt som står her. 

Håper nesten på at jeg er steril eller noe, slkk jeg kan adoptere barn i stedet. Denne tråden er jo dritskummel. 

Anonymkode: f0915...76c

Men da skjønner du hva det kan innebære å få barn da. Så kan du heller ta et veloverveid valg utifra informasjonen man opparbeider seg.

Anonymkode: fe879...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Usannhet at kroppen er skapt for å føde? Hvordan tror du ellers menneskeheten har overlevd til det 21.århundet? Det finnes tilstander hos mor og barn som gjør det risikabelt å være gravid og føde, og før i tiden uten mulighet (kunnskap eller riktig verktøy i prosessen) for å diagnostisere, behandle og gjøre tiltak for å hindre alvorlige skader/dødsfall hos mor og barn. I dag har vi svangerskapsomsorgen som kartlegger og fanger opp uregelmessigheter og faremoment, ordinær ultralyd som screener fosteret for misdannelser. Er det noe som avviker blir man henvist til enda mer undersøkelser og oppfølging. Heldigvis er de aller fleste friske gravide med friske fostre og har en komplikasjonsfri fødsel i møte. For de som ikke opplever dette er det fryktelig trist, spesielt ovenfor de som får vedvarende komplikasjoner og plager og en dårlig opplevelse som hindrer fra å få eller føde flere barn. Men at det igjen også kan ha sammenheng med stadig inngripen i naturen egen fremgang? Absolutt.

Forplantningslære er viktig kunnskap av mange årsaker. Det bør startes før puberteten, som viser tendens til å starte noe tidligere enn før. Men det må jo gjøres etappevis og tilpasset alder. Jeg mener ikke at de skal få detaljert beskrivelse av alle muligen farer og komplikasjoner men burde så absolutt få nødvendig informasjon om hvordan kroppen fungerer, forplantning, svangerskap og fødsel. 

Jeg lærte i min tid om noe av det på både grunnskole og ungdomsskole, også om mulige komplikasjoner. Regner med alle har hatt om dr.Semmelweis og veien til god håndhygiene med bekjempelse av barselfeber i naturfagstimene.

Når man sier at mennesker ikke er skapt til å føde så mener man ikke at arten ville dødd ut uten dagens helsevesen, men vår art har faktisk utfordringer ved fødsel, pga hodestørrelsen. Andre arter har avkom som er mer tilpasset fødekanalen enn vår art. Mennesker har vanskelige fødsler, selv om de fleste heldigvis er komplikasjonsfrie. 

Å klusse med naturen under fødsel er de fleste ganger det skjer nødvendig, andre ganger unødvendig. Tragisk nok er det uheldige utfall der hvor man venter for lenge med å gripe inn eller vurderer det slik at fødselen skal få gå sin naturlige gang. 

Anonymkode: c3fcb...4ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Problemet i dag er jo kontrollstyringen med for mye inngripen i naturen. Vi lar ikke kroppen få jobbe i fred. Det er kunstig igangsetting av fødsel, epidural og bruk av riestimulerende drypp intravenøst. Alt dette har utrolig mye å si for komplikasjonene. Hadde vi bare latt naturen fått gjort jobben sin selv, hadde den i enda større grad gjort det skikkelig. Vi lager problemer. 

Tilbake til informasjonsbiten.

Vi kan ikke igangsette oss selv.

På overtidskontroll var alt bra. Det jeg fikk vite om igangsetting var at de starter med Cytotec, og det jeg skulle ta stilling til var om de skulle bestille dobbeltrom slik at mannen kunne være der fra start, til 1100 kroner per døgn.

Ikke et pip om at igangsetting er en betydelig intervensjon, og at det setter meg og barnet i en helt annen risikogruppe, hva slags komplikasjoner som kan inntre med en viss sannsynlighet, risiko om jeg ville latt naturen få en dag eller to til på seg, når blir risikoen for høy?

Hva skjedde med rett til informert samtykke, når man ikke engang blir fortalt at behandlingen kan ha negative konsekvenser?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Det er ingen som dør av en ruptur. At keisersnitt noen ganger redder liv handler om helt andre komplikasjoner enn denne ene som alltid dras fram når det er snakk om vaginal fødsel. 

Jeg kan nevne i fleng venninner, familie og bekjente der mor og/eller barn har vært i fare i forbindelse med fødsel pga diverse komplikasjoner. Det er derfor jeg synes "Kvinnekroppen er skapt til å føde" er en sannhet med modifikasjoner. Ikke først og fremst pga rupturer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du velger å bli gravid, og da har du egentlig valgt å føde vaginalt. For så lenge det ikke er noe galt så er det det som skjer.

Leger går ikke rundt og informerer oss om hva som kan skje ved å leve, de informerer oss om risikoene for alt som ikke er naturlig som feks keisersnitt som er en operasjon. 

Det er da mange som blir syke for livet etter en graviditet, men fastlegen sitter da ikke og informerer om dette som de ikke har noe med. 

Veldig rart og mene at de skal gå ut og informere oss om farene ved en vaginal fødsel.

Og nei, det er ikke så mange som det skjer så mye stygt med etter en vaginal fødsel. At du har noen venninner som har opplevd noe er ikke representativt for hele Norge. Jeg har en venninne som har fått alvorlig ruptur, og den krevde en operasjon i etterkant og nå er alt som vanlig. Så jeg kjenner absolutt ingen i familie, ikke i barseltreff og ikke i venninnegjeng som har opplevd noe permanent. Det vil ikke si at det ikke skjer fordi jeg ikke har opplevd det, for min lille verden er jo ikke så stor og kan ikke si noenom statistikken generelt, akkurat det samme som for deg...

Anonymkode: 2f97b...74d

Regner med at venninnebiten var myntet på meg, siden jeg er den som nevnte det her. Det jeg kritiserer er at de alle har fått beskjed om at vaginal fødsel er helt uproblematisk, og at de ikke blir tatt på alvor når de tar opp problemene med lege i etterkant. Ikke at de har blitt skadet under fødsel, det vet alle at kan skje. Det visste de selv også, som var årsaken til at de spurte jordmor og det, og ble avfeid. Jeg sier ikke at alle sprekker, og at alle får alvorlige komplikasjoner, men siden mine venninner har født på de stedene man har å velge mellom her hvor jeg bor, og de har dårlige erfaringer med personalet, trenger jeg ikke statistikk på landsbasis for å være bekynret for der tilbudet jeg selv ville fått. Det er et av de samme stedene jeg eventuelt må føde, og da holder det for MIN vurdering å vite om erfaringen på disse stedene. Ser at jeg kunne vært litt tydeligere på akkurat det, men det er altså bekymringen min. Blir litt dumt å flytte fra et helt liv her for å få grei info og oppfølging rundt fødsel. 

Anonymkode: 7615a...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de jeg kjenner som har hatt keisersnitt vs. vaginal fødsel, syns jeg de som har hatt ks oftere klager over plager i ettertid, jeg da. Det er bare et lite utvalg, men jeg har inntrykk av at det er ganske representativt.

Og så ser jeg ikke helt hvordan en enkelt gravide som ikke er helseutdannet skal kunne vurdere slik informasjon saklig, dvs. dersom hun skulle vurdere de to alternativene og få selv velge hva hun syns var best. Det er jo en grunn til at folk har utdannelse innen dette. Og mennesker generelt er jo lite kompetente på å vurdere risiko, hvertfall når de mangler grunnleggende kunnskap. Da er det fort gjort å overvurdere hyppigheten av en risiko som framstår mer alvorlig, og i praksis velge alternativet som gir høyest risiko for komplikasjoner. At man har hørt om ett tilfelle av et barn som satt fast i fødselskanalen og fikk CP og uten at man vet noe om omstendighetene bør ikke trumfe risikoen for en rekke ulike komplikasjoner og f.eks. en generell forhøyet forekomst av helseplager hos barnet. Noe jeg tror ville vært saken om alt ble lagt i den gravides hender. Og dersom man ikke tenker at kvinnen skulle ha noe valg vedr. forløsningsmetode, ville det jo bli like feil å bombardere henne med alle mulige risikoer. Frykt er ikke akkurat noe som hjelper kvinnen framover i en vaginal fødsel...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Usannhet at kroppen er skapt for å føde? Hvordan tror du ellers menneskeheten har overlevd til det 21.århundet? 

Hva er viktigste årsaket til død hos kvinner i fertil alder på verdensbasis, og også tidligere her til lands?

Menneskeheten overlever, ufattelig mange kvinner og deres barn har ikke gjort det. Naturen er brutal, og mange kvinner er ikke skapt slik at de overlever sin fødsel.

Forkortet innlegget ditt veldig. Forplantningslære starter i barnehagen. Man får i formasjon om kjønnssykdommer og prevensjon og seksualitet på ungdomsskolen. Men da jeg var f.eks 20 ante jeg ikke hva f.eks fremfall var, og jeg husker en venninne på 25 som var skrekkslagen da hun hadde fått vite av en venninne som hadde født at man kan revne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Biloba skrev:

Tilbake til informasjonsbiten.

Vi kan ikke igangsette oss selv.

På overtidskontroll var alt bra. Det jeg fikk vite om igangsetting var at de starter med Cytotec, og det jeg skulle ta stilling til var om de skulle bestille dobbeltrom slik at mannen kunne være der fra start, til 1100 kroner per døgn.

Ikke et pip om at igangsetting er en betydelig intervensjon, og at det setter meg og barnet i en helt annen risikogruppe, hva slags komplikasjoner som kan inntre med en viss sannsynlighet, risiko om jeg ville latt naturen få en dag eller to til på seg, når blir risikoen for høy?

Hva skjedde med rett til informert samtykke, når man ikke engang blir fortalt at behandlingen kan ha negative konsekvenser?

Jeg er enig i at igangsettelse uten informasjon om årsak bak og om det å vente en dag eller to har noen betydning er for dårlig. Samtidig tenker jeg at det ikke er noe poeng i å skremme de som skal settes i gang av medisinske grunner, for der er det ikke noe alternativ å ikke sette i gang. Man forteller jo ikke om mulige komplikasjoner til de som skal ha hastesnitt heller. Man må veie de mulige konsekvensene opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...