Gå til innhold

Hva konfirmasjonsgaver (penger) brukes på


Ellam

Anbefalte innlegg

Hva mener dere? Bør foreldre legge føringer, spare beløpet og bestemme hva de skal brukes på? Eller skal konfirmanten få bruke de på "hva som helst"?

Ved to anledninger har jeg gitt pengegave, der jeg i ettertid har fått høre at store deler av pengene har gått til mat i skolekantina, kino, Burger King, klær etc. Dette synes jeg blir helt feil av foreldrene å gi tillatelse til. For det første så blir da pengene brukt til ting som strengt tatt skulle komme av lommepenger fra foreldrene, så pengegavene blir nesten som gitt til de. For det andre så var tanken bak pengegaven at de skulle bli spart og brukt til noe fornuftig. BSU, bil, førerkort, moped o.l.

Hva mener dere? Er jeg sær som tenker slik? I huset her blir også bursdagspenger brukt til noe håndfast og fornuftig, eller sparing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Penger som barna har fått til dåp, konfirmasjon og 18 års dagen har de måttet spare. 

De pengene de har fått av faddere og familie til vanlige bursdager har de som regel sagt at må brukes til å kjøpe noe spesielt. Besteforeldrene har vært spesielt opptatt av at barna skal sende bilder av det de har kjøpt. 

Ellers føler jeg at penger som barna får som ikke er øremerket noe må de få bruke som de vil. De lærer litt av det også.

Anonymkode: e4f7a...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges det føringer. Får bruke noe av pengene som han vil, men resten råder jeg over. Dvs at han må spørre om det skal brukes penger på noe større. Han får ikke sløse.

Anonymkode: 227cf...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble alt satt på sparekonto, og kan kun brukes på fornuftige ting... Aller helst spares..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mine konfirmasjonspenger på noe jeg ønsket meg veldig, og som kom til å bli noe jeg vil ta vare på resten av livet :-) 

Så lenge man bruker det på noe ordentlig, gjennomtenkt ,og meningsfylt, er det verdt  det i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk disponere over en del av pengene selv, resten ble satt på,sparekonto. Og de pengene kom godt med etterhvert som jeg ble student og skulle klare meg selv.

Jeg kjøpte meg rosa og lilla DBS Kilimanjaro med 21 gir. Fineste sykkelen i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min må spare dem

Anonymkode: 1a314...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ikke konfirmasjonspengene gå til mat i kantina, eller mat ute ellers. 

Nå trengte ikke vi komme med noen føringer i grunn, gutten ville selv sette det inn på sparekontoen sin, og der står de, og får nok stå en god stund. Denne kontoen får han faktisk ikke tatt ut fra selv, før han er fylt 19.

Han brukte noen kroner på å kjøpe seg noen merkeklær på tilbud, ikke snakk om noe stort beløp det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv satte jeg alle pengene i en sparekonto, og de kom veldig godt med som fattig musikkstudent i utlandet, som ikke fikk Lånekassen.
Niesen min konfirmerte seg for to helger siden, og der skal noe av pengene gå til en liten racerbåt, og resten inn i BSU.
Konfirmanten til et søskenbarn derimot, der går pengene til det konfirmanten selv vil, så da blir det ny laptop, kino, klær, godteri og andre ting han ønsker seg.

I min familie er det ofte veldig store summer som blir gitt, så totalsummen blir ofte nokså høy. Så om får jeg en konfirmant en dag, så tenker jeg at en del av summen får konfirmanten bruke på noe han/hun ønsker seg, og resten kommer jeg til å hjelpe tenåringen å spare til et viktigere formål enn kino og godteri. De havner nok i fondskontoen fra farmor og farfar, og da får man ikke tak i de uten underskrifter, før tenåringen blir 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at flere er enige med meg i at konfirmasjonspenger skal brukes på noe fornuftig.

Sykkel, telt, fjellsko, klokke, kamera etc synes jeg er helt innafor. Så noe som de kunne fått i gave uansett. 

Synes det er greit at man kan fortelle giverne hva pengene er brukt på, hvis noen spør. Og når jeg hørte at pengene var satt på "brukskontoen" til konfirmanten ble jeg faktisk skuffet.

Løsningen er jo selvfølgelig å ikke gi penger, eller eventuelt å høre med foreldrene på forhånd om hva pengegavene skal brukes på😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at vi har gitt gjenstander og ikke penger til fadderbarna. Mannen min er fadder for en søskenflokk på tre der foreldrene ikke akkurat er økonomiske genier. Siden vi ønsket at de skulle sitte igjen med NOE av varig verdi etter konfirmasjonen, så kjøpte vi ting som de kanskje ikke jublet av glede over der og da, men som de har hatt glede og nytte av senere. De mange titusenene de fikk ellers har gått til forgjengelighet og dekadense som f.eks solariumskort, lommepenger i Syden og «classy kvalitetsklær» fra Bik Bok og Nelly. 

Anonymkode: 06ecb...d1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jenta bruke litt av pengene (hun kjøpte seg sin aller første iphone og noen bøker), resten gikk inn på sparekontoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye man får. Får man 5000 så er det greit å bruke dem, synes jeg

Anonymkode: f80ba...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5/21/2017 den 22.55, AnonymBruker skrev:

 

De pengene de har fått av faddere og familie til vanlige bursdager har de som regel sagt at må brukes til å kjøpe noe spesielt. 

 

Anonymkode: e4f7a...54a

Synes ikke du skal ha noe som helst å si om hva barna skal bruke BURSDAGSPENGENE sine på!  Det er penge folk vil at de skal bruke akkurat som de vil!  

Anonymkode: ddafb...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lagde vi avtale før konfirmasjonen.  Konfirmanten skulle få kjøpe seg en stor "skikkelig" ting som hun hadde ønsket seg veldig lenge, resten er satt inn på sparekonto og skal ikke røres før kjøp av lappen,  bolig eller lignende.  (Skal altså spare videre på denne kontoen,  hun fikk ikke millionvis liksom...hehe.) 

Anonymkode: 8e7cb...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre fikk bruke noen av pengene på bla PC og kamera, samt de brukte noe på klær, resten gikk til sparekonto. Vi ble enige om beløp og tror at de er glad i dag for at de ikke sløste vekk alle pengene den gangen. 

Anonymkode: a493f...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og mine søsken betalte førerkortet selv, så da var det naturlig at konfirmasjonspengene skulle gå til dette. Tror mine søsken brukte litt av pengene på nye instrumenter, jeg tror jeg kjøpte et kamera. Men resten gikk til lappen, som vi alle fikk tatt i løpet av videregående. Det var ingen føringer fra mine foreldre, men en viss forventning, i tillegg til at vi skjønte at det var det fornuftige valget. Å ha en god økonomisk sans er noe jeg er takknemlig for at mine foreldre mine lærte oss.

Anonymkode: cb698...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2000-3000,- som jeg fikk bruke på akkurat det jeg ville. 
Så fikk jeg ta ut noen tusen for å kjøpe meg nytt snowboard (som jeg drev med veldig aktivt, og hadde lenge ønsket meg det brettet)

Resten ble satt på sparekonto, som kom kjempe godt med når jeg kjøpte min første leilighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...