Gå til innhold

"Biovåpen" mot lus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år den samme leia: Solbær, roser og morelltre er proppfulle av lus. Til en viss grad er også ripsen angrepet.

Hva kan jeg gjøre med det? Slik at jeg slipper å bruke tiden min til å gå rundt med såpespray i hagen...

Ser at marihøne er lurt å ha, men det har vi ikke her. Kunne jeg ha kjøpt en boks med larver til en overkommelig pris, hadde jeg nok gjort det. :S

Anonymkode: 65315...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På noen roser gjorde jeg følgende. 

Begge buskene hadde en tydelig stamme, rundt den hadde jeg teip med limsiden ut. 

Så sprayet jeg buskene med en blanding av eddik, såpe og bakepulver. Mye. Før jeg tilsist dusjet med vann.

Gjentok behandling noen ganger de neste dagene. Passet på å skifte teip. 

Lusene ramler ned og setter seg fast på vei opp. 

Gjorde det samme med noen chilier i vår og de ble helt frie for lus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres overkommelig ut! Selv om det er snakk om ørten stammer, spesielt på solbær. Men har ikke lusa vinger?

Anonymkode: 65315...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det som hjelper best egentlig er å bare spyle plantene rene med hageslangen jevnlig og gjerne flere dager på rad ved sterke luseangrep. Hjemmekok har varierende og kortvarig effekt og ofte gjør det bladene klissete og stygge. Viktigere er det å passe på at plantene får nok næring slik at de tåler luseangrep bedre. Det finnes også midler å gå kjøpt som plantene tar opp som hjelper på lus. Du kan også prøve samplanting med planter som lus misliker, f.eks. hvitløk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...