Gå til innhold

Hva tenker du om designmøbler vs kopier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som Tulip, eero saarinen ➡ ikea's Docksta og andre kopier.

Eller Kartell Ghost ➡ bohus/skeidar victoria (?)

Osv

Eller hva mener du om kartellmøbler som Componobili og alt det andre som selges på room21. 

Er det egentlig ikke like harry som ikeamøbler og alt fra lagerhaus, søstrene grene, kremmerhuset, jotex, ellos, nille osv? 

Jeg ser enkelte på instagram skryter dyre produkter fra room21 og lignende opp i skyer mens ikea og jysk får pes. Mens andre går bananas for å finne vintage møbler på lauritsen osv. 

Hvorfor er mange så enten eller ang møbler fra ikea? Eller at de hvertfall ikke skal ha det.

Jeg bare lurer. Selv har jeg noen billige møbler, fra ikea og andre steder, som jeg skal beholde, mens enkelte andre møbler skal byttes ut med ting jeg virkelig liker, men som jeg må spare til, før jeg kan kjøpe det.

 

Hva har du? :yvonne:

Anonymkode: 821b0...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja til IKEA og andre "kopier". 

Vet jeg kan bli lei ting, da er det enklere og billigere å bytte ut når jeg ikke har originalen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greitmed det su omtaler. Jeg har derimot store problemer med kopi-/replikaprodukter fra VOGA o.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ingen problemer med kopier fra Voga engang. Bare fordi Vitra, som er et sveitsisk selskap, kjøpte opp diverse design-rettigheter og lager nå omtrent alle danske designmøbler og krever sinnssyke priser for de? Verken designere selv eller arvinger får noe igjen for det. Prisene samsvarer absolutt ikke med produksjonsprisene. Og møblene produseres i Kina. Så hvorfor skal man egentlig være tro mot Vitra? Kjøper heller kopier fra Voga.

Anonymkode: 777f7...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk ingen problemer med kopier fra Voga engang. Bare fordi Vitra, som er et sveitsisk selskap, kjøpte opp diverse design-rettigheter og lager nå omtrent alle danske designmøbler og krever sinnssyke priser for de? Verken designere selv eller arvinger får noe igjen for det. Prisene samsvarer absolutt ikke med produksjonsprisene. Og møblene produseres i Kina. Så hvorfor skal man egentlig være tro mot Vitra? Kjøper heller kopier fra Voga.

Anonymkode: 777f7...edd

Det stemmer jo faktisk ikke. For det første produserer Vitra svært få danske klassikere, bortsett fra noe av Verner Panton sitt design som i dette tilfellet er et samarbeid panton selv inngikk. 

Det er heller ikke riktig at Vitra bare kjøper opp rettigheter som du sier. De aller fleste av Vitras produkter er et resultat av et samarbeid mellom designer og Vitra. Også Eames- møblene, som vel er de mest kjente og kopierte, er i Vitras stall etter Ray Eames ønske. 

Vitra driver også et designmuseum, gir ut bøker og bruker mye tid og ressurser på FOU innen for eksempel arbeidsliv og ergonomi. 

Derfor! 

Og for å svare på hovedinnlegget synes jeg det er helt OK å handle på IKEA osv, men unngår kopier. Er heller ikke spesielt fan av bruk og kast mentaliteten som mange viser til når de kjøper rimelige møbler. Jeg bruker heller mer penger på ting som varer og som er tidløse, som for eksempel designklassikere. 

Anonymkode: 1216a...d2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk til kopier! Jeg elsker å bytte interiør, så jeg hadde blitt gal om jeg måtte leve med de samme møblene i 20 år! F.eks.  Heller IKEA kjøkken billig og bytte underveis, enn sigdal til tredobbelpris i 30 år!

Anonymkode: 44216...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye arvet, men også noen IKEA-møbler (TV-benk, enkelte lamper og annet småtteri). De har mye fint på IKEA, og det spiller ingen rolle for meg hvor de kommer fra. Jeg synes nok en del av det blir litt for "firkantet" for min smak, men det har ingenting med merkevare å gjøre. Jeg prøver å holde forbruket nede, og derfor kjøper jeg med tanke på at det skal vare, men jeg er fornøyd med det jeg har av bokhyller, klesskap og så videre. Synes de koseligste hjemmene er de som har litt av alt. Litt loppis, litt IKEA, eventuelt litt design. Da blir det ofte personlig og koselig. 

Jeg har ikke noe problem med billigmøbler som er inspirert av designmøbler. Slik er det jo med mote også. Men jeg liker ikke når de nesten er rene kopier, og synes at VOGA er problematisk. Jeg har jo noen møbler som er midlertidige til jeg får noe jeg faktisk har lyst på, men de er kjøpt fra Finn og blir solgt/gitt bort der når jeg er "ferdig" med dem. Jeg vil kjøpe ting med tanke på at de skal vare, og fresher heller opp loppis-funn med maling eller nytt trekk hvis jeg får lyst på noe "nytt". Jeg har få designting (egentlig ikke veldig opptatt av det), men de jeg har er jeg veldig glad i, mye på grunn av historien til møblene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer jo faktisk ikke. For det første produserer Vitra svært få danske klassikere, bortsett fra noe av Verner Panton sitt design som i dette tilfellet er et samarbeid panton selv inngikk. 

Det er heller ikke riktig at Vitra bare kjøper opp rettigheter som du sier. De aller fleste av Vitras produkter er et resultat av et samarbeid mellom designer og Vitra. Også Eames- møblene, som vel er de mest kjente og kopierte, er i Vitras stall etter Ray Eames ønske. 

Vitra driver også et designmuseum, gir ut bøker og bruker mye tid og ressurser på FOU innen for eksempel arbeidsliv og ergonomi. 

Derfor! 

Anonymkode: 1216a...d2d

Vitra bruker mye penger på å ha møbelutstillinger og butikker i enhver stor europeisk by, de bruker nok også en del penger på å holde sine eiere og aksjonærer fornøyde. Det de ikke kunne forutse, er verden nå, hvor vi har Internett og kan handle direkte fra produsent, gjennom en nettbutikk og uten ekstra kostnader til utallige tredjepart. Jeg kunne gjerne betalt en produksjonspris for en møbel. Hvis det er designmøbler som fortsatt har aktiv patent på, så kan jeg gladelig betale 5% ekstra til designeren, eller arvingene hans om han er dø. Siden vi alle vet, at produksjonslandene = utviklingsland, som f.eks. Kina, så ville det vært bare rettferdig å betale 10% av totalen ekstra, for å forbedre vilkår av arbeidere der. Det som ikke er rettferdig, er å betale 90% av prisen til grådige eiere som selv flyttet produksjon til Kina for å spare penger, men har ikke satt ned prisen på møblene, har bare økt fortjenesten for seg selv. Det synes jeg ikke er på noen måte rettferdig, og nå prøver de å gi kundene sine dårlig samvitighet - å nei, ikke kjøp de samme møblene billigere, kjøp det hos oss for vi har "ekte". 

Anonymkode: 777f7...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Vitra bruker mye penger på å ha møbelutstillinger og butikker i enhver stor europeisk by, de bruker nok også en del penger på å holde sine eiere og aksjonærer fornøyde. Det de ikke kunne forutse, er verden nå, hvor vi har Internett og kan handle direkte fra produsent, gjennom en nettbutikk og uten ekstra kostnader til utallige tredjepart. Jeg kunne gjerne betalt en produksjonspris for en møbel. Hvis det er designmøbler som fortsatt har aktiv patent på, så kan jeg gladelig betale 5% ekstra til designeren, eller arvingene hans om han er dø. Siden vi alle vet, at produksjonslandene = utviklingsland, som f.eks. Kina, så ville det vært bare rettferdig å betale 10% av totalen ekstra, for å forbedre vilkår av arbeidere der. Det som ikke er rettferdig, er å betale 90% av prisen til grådige eiere som selv flyttet produksjon til Kina for å spare penger, men har ikke satt ned prisen på møblene, har bare økt fortjenesten for seg selv. Det synes jeg ikke er på noen måte rettferdig, og nå prøver de å gi kundene sine dårlig samvitighet - å nei, ikke kjøp de samme møblene billigere, kjøp det hos oss for vi har "ekte". 

Anonymkode: 777f7...edd

Feil igjen. Om du bruker Vitra som ditt eksempel så er Vitra inndelt i to forskjellige distribusjonsselskaper etter verdensdel. Vitra Europa produserer møblene i Europa. Vitra Asia produserer møblene i Asia. Tror faktisk det kun er ett av produktene som selges i Europa som kommer fra Asia-produksjonen. 

Av andre kjente designmøbler (siden du nevnte de danske) er Carl Hansen og deres berømte Y-stol også et godt eksempel. Alle møblene lages i Danmark og setet flettes for hånd.

Siden du er så opptatt av etikken rundt det med å betale arbeidere så forstår jeg hvertfall ikke hvorfor du syns det er greit med kopier. De er jo HVERTFALL fra utviklingsland. Selv liker jeg ikke kopier ettersom det er å stjele design. Hvis man ikke kan/ønsker å betale for en original så finnes det jammen veldig mange andre møbler som også er fine. Så kan man heller kjøpe dem uten å være uredelig.  

Anonymkode: bfaa9...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chickabee
På 5/22/2017 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Ja takk til kopier! Jeg elsker å bytte interiør, så jeg hadde blitt gal om jeg måtte leve med de samme møblene i 20 år! F.eks.  Heller IKEA kjøkken billig og bytte underveis, enn sigdal til tredobbelpris i 30 år!

Anonymkode: 44216...47b

Denne tankegangen gjør meg passe kvalm. En ting er at man velger å omgi seg med ræl som må byttes ut med en gang det har fått en ripe (eller det kommer nye trender) i stedet for å velge kvalitet og varighet i sine omgivelser. (Sistnevnte er forøvrig ikke synonymt med kjente design-merker). En annen ting er at det er fullstendig samvittighetsløs å føre en slik livsstil når problemene med overforbruk er så store og ikke minst velkjente som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt fremtidige hjem vil jeg forhåpentligvis investere i noen designobjekter, helst så lite IKEA og sånt ræl. Jeg kjøper generelt kun ting jeg kommer til å like lenge, gidder ikke kaste bort penger på crap jeg blir lei av eller som ikke varer. Flag Halyard Chair av Hans Wegner, et par designlamper, bruktkupp og noen styggfine vaser :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...