Gå til innhold

Transgender ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trans personer har blitt dokumentert i forskjellige kulturer fra antikken til i idag. Noen kulturer har vært positive mot dem, mens andre har vært forferdelige. De er alltid en minoritet i det samfunnet de lever i og er derfor lett å undertrykke. Jeg forstår dette, men jeg forstår ikke hvorfor noen velger å kirurgisk eller/og hormonelt bytte kjønn?

betyr det at deres eksistens er noe som må korrigeres? 

Anonymkode: a13c5...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nok mye med kulturen til enhver tid å gjøre. Der man kanskje før ville behandle de som skulle ønske, eller tror, de var et annet kjønn enn det de i realiteten er i psykiatrien eller lignende velger man i dag i større grad å gi hormoner og plastiske operasjoner for at de skal ligne på det de føler seg som. Jeg synes aller mest synd på de som innfinner seg med sitt egentlige kjønn etter man har gjort uopprettelig skade med operasjoner osv. 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/feb/03/experience-i-regret-transitioning

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trans personer har blitt dokumentert i forskjellige kulturer fra antikken til i idag. Noen kulturer har vært positive mot dem, mens andre har vært forferdelige. De er alltid en minoritet i det samfunnet de lever i og er derfor lett å undertrykke. Jeg forstår dette, men jeg forstår ikke hvorfor noen velger å kirurgisk eller/og hormonelt bytte kjønn?

betyr det at deres eksistens er noe som må korrigeres? 

Anonymkode: a13c5...dfd

De korrigerer det kjønnet de er født som for å leve ut det kjønnet de føler seg som. De korrigerer det som naturen har klusset til. Naturen er ikke ufeilbarlig.

Anonymkode: 46bff...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at det i de fleste tilfeller er snakk om en psykisk sykdom (ala kroppsdysmorfi), som man ikke har klart å kurere på noen annen måte enn ved å la personen leve som det kjønnet de identifiserer seg mest med. Det er vel ikke helt politisk korrekt å si, men har vanskelig for å tro noe annet bl.a. når jeg ser de grufulle kirurgiske eksperimentene mange har utsatt seg for oppigjennom årene. Også likt kroppsdysmorfi, hvor mange fjerner eller skader andre friske kroppsdeler sånn at utsiden skal matche innsiden, fordi psykiatrisk behandling ofte feiler...

Syns også dette med kjønnsidentitet har fått et overdrevent fokus. Det er forvirrende og totalt meningsløst for meg nå som voksen, så jeg kan ikke se at det er konstruktivt å som samfunn gi barn budskapet at dette er noe som viktig som man skal "finne ut av". Ja, det er vel alt annet enn meningsløst for de som sliter med tanker om dette, men hvorfor skal man da plante tanker om slikt i hodene på barn og ungdom i det hele tatt?

Anonymkode: d0584...536

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror at det i de fleste tilfeller er snakk om en psykisk sykdom (ala kroppsdysmorfi), som man ikke har klart å kurere på noen annen måte enn ved å la personen leve som det kjønnet de identifiserer seg mest med. Det er vel ikke helt politisk korrekt å si, men har vanskelig for å tro noe annet bl.a. når jeg ser de grufulle kirurgiske eksperimentene mange har utsatt seg for oppigjennom årene. Også likt kroppsdysmorfi, hvor mange fjerner eller skader andre friske kroppsdeler sånn at utsiden skal matche innsiden, fordi psykiatrisk behandling ofte feiler...

Syns også dette med kjønnsidentitet har fått et overdrevent fokus. Det er forvirrende og totalt meningsløst for meg nå som voksen, så jeg kan ikke se at det er konstruktivt å som samfunn gi barn budskapet at dette er noe som viktig som man skal "finne ut av". Ja, det er vel alt annet enn meningsløst for de som sliter med tanker om dette, men hvorfor skal man da plante tanker om slikt i hodene på barn og ungdom i det hele tatt?

Anonymkode: d0584...536

Handler ikke det om at de få trans personene i samfunnet velger nå å synliggjøre seg. Det har alltid vært der, men siden den vestlige kulturen har et "kristen" syn på kjønnsutrykk har de måtte skjult seg. Valget var mellom å uttrykke sitt ønsket identitet vellykket, eller forbli som man var. Folk kledde seg også mer "sømmelig" før i tiden noe som gjorde det  lettere å gli inn i mengden om man virkelig ville det. 

Men er egentlig ikke dette problemet?  Det at skammen og utfordringene knyttet til å være ei tredje kjønn er så vanskelig at noen velger å konformere til storsamfunnet?  Hvis man knytter kjønnsidentitet med hormoner ser vi at det er ulike måter det kommer til uttrykk i samme kjønn. Dette var også noe vi hadde problemer med før. men har gradvis blitt mer akseptert med. Vil ikke en samfunn som anerkjenner et tredje kjønn uten stigmatisering være det beste i det lange løpet?

jeg tenker at hvis man kler seg som gorilla, oppfører seg  som gorilla, hvorfor kan man ikke være gorilla? Hvorfor må man kosmetisk operere seg til bli en? og er ikke det plaster på problemet?. 

Anonymkode: a13c5...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De korrigerer det kjønnet de er født som for å leve ut det kjønnet de føler seg som. De korrigerer det som naturen har klusset til. Naturen er ikke ufeilbarlig.

Anonymkode: 46bff...20a

Nå er det jo folk som sier at transkjønnede har HJERNEN til det kjønnet de vil bli "kvitt". Altså en mann som blir kvinne har en mannlig hjerne og en kvinne som vil bli en mann har en kvinnelig hjerne. Hvis man mener man egentlig er en kvinne, hvorfor fortsetter man å holde på sitt kjønnsorgan da for eksempel? Da er du ingen kvinne, men en mann. 

 

Anonymkode: 3120d...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke det om at de få trans personene i samfunnet velger nå å synliggjøre seg. Det har alltid vært der, men siden den vestlige kulturen har et "kristen" syn på kjønnsutrykk har de måtte skjult seg. Valget var mellom å uttrykke sitt ønsket identitet vellykket, eller forbli som man var. Folk kledde seg også mer "sømmelig" før i tiden noe som gjorde det  lettere å gli inn i mengden om man virkelig ville det. 

Men er egentlig ikke dette problemet?  Det at skammen og utfordringene knyttet til å være ei tredje kjønn er så vanskelig at noen velger å konformere til storsamfunnet?  Hvis man knytter kjønnsidentitet med hormoner ser vi at det er ulike måter det kommer til uttrykk i samme kjønn. Dette var også noe vi hadde problemer med før. men har gradvis blitt mer akseptert med. Vil ikke en samfunn som anerkjenner et tredje kjønn uten stigmatisering være det beste i det lange løpet?

jeg tenker at hvis man kler seg som gorilla, oppfører seg  som gorilla, hvorfor kan man ikke være gorilla? Hvorfor må man kosmetisk operere seg til bli en? og er ikke det plaster på problemet?. 

Anonymkode: a13c5...dfd

Du er nok inne på noe der. Men tror man går i feil retning ved å sette fokus på lage enda flere båser og merkelapper, istedet for å legge til rette for bredere mer uviktige definisjoner, med mer rom for overlapping (for det er jo ikke snakk om et tredje kjønn, men et drøss av kjønn, hvis man tar den ruta). Mange som faller på et ubehagelig sted mellom det feminine og maskuline, og det er jo normalt og ikke noe som nødvendigvis bør ytterligere "annerledes-gjøres" (etter min mening). Men hvis noen føler de ikke har noe annet valg enn hormoner eller kjønnskorrigering så tar jeg dem på ordet og ser ikke ned på det.

Syns ihvertfall man har gått helt av skinnene når man begynner å fable om bikjønn, intetkjønn, xenokjønn, osv. Hadde sikkert passet fint inn i en slik bås selv, men det et jo alt annet enn hensiktsmessig å gjøre mann/kvinnedefinisjonen enda smalere ved å melde seg ut av hele greia fordi man ikke kjenner seg igjen.

Anonymkode: d0584...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...