Gå til innhold

Hva er poenget med å høre på sanger som er på et språk man ikke forstår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan da umulig få noe ut av en sang om man ikke forstår språket ?

Anonymkode: 44514...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, Gud forby. Instrumentalmusikk er meningsløst.

Anonymkode: 4e764...ad0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører aldri etter teksten anyway, så er musikken fin så er det samme hvilket språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, Gud forby. Instrumentalmusikk er meningsløst.

Anonymkode: 4e764...ad0

Man bruker ikke ord i instrumentalmusikk.

Anonymkode: 44514...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BlandaDrops

Så idiotisk utsagn Ts.

Jeg elsker Gregoriansk sang selv om jeg ikke forstår stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er musikk, det trenger ikke ha et (litterært) budskap.

Anonymkode: 2297f...7c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker ikke ord i instrumentalmusikk.

Anonymkode: 44514...1da

Nettopp, Dermed er det meningsløst når man ikke forstår hva det handler om!

Jeg forsøkte bare å anvende ts' egen logikk, for å vise hvor absurd spørsmålet er.

Anonymkode: 4e764...ad0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke bryr seg om tekster i det hele tatt, selv om de forstår språket. "Kul låt", liksom, uten at de aner hva den handler om eller kan begrunne det på noe bra måte. Eller at blir fenget av rytmen, stemmen, stemningen, instrumentalen, etc. og det er nok.

For meg er den beste musikken "poetri med bakgrunnsmusikk" (kleint beskrevet, men håper det gir mening?), teksten er det som betyr mest, så jeg hører på veldig lite musikk som jeg ikke forstår og liker teksten på. Alle vektlegger forskjellige ting og opplever musikk og sangtekster forskjellig, og det er vel bra? Når noen hører på idiotmusikk liker jeg jo å tenke at de sikkert ikke får med seg teksten engang. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder jo det samme på engelsk og, hvor enkelte forstår bare bruddstykker av teksten. 

Ett perfekt eksempel på dette er sangen "N****r" av Clawfinger. Jeg husker det var en gjeng som kalte seg white power som terroriserte nabolaget mitt. De hadde den som gjenglåt fordi den hadde ordet n****r i seg :fnise: 

 

Anonymkode: 47977...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er så fint, at man ikke forstår og heller kan nyte sangen.

Anonymkode: c8313...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er mye er enn teksten. Det kan være melodien, rytmen, stemmen - eller kanskje man finner teksten fascinerende? At selv om man ikke forstår et eneste ord syntes man at det høres fint ut? Eller kanskje en kombinasjon av alle disse? Mange knytter også minner opp mot sanger; den kan minne deg om en person, en ferie ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Man kan da umulig få noe ut av en sang om man ikke forstår språket ?

Hører endel på armensk musikk, gresk musikk handler ikke så mye om at jeg ikke forstår hva de sier, handler mer om melodien i musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker musikk på fremmede språk. Hvis det er god musikk forstår man hva det handler om uansett. Ta feks årets Eurovision-vinner, Europa trengte ikke forstå teksten for å forstå den. 

Anonymkode: f3be7...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi man liker musikken, melodien og/eller stemmen til sangeren? En av mine favorittartister er den irske gruppa Clannad som ofte synger på gælisk. Selv om jeg ikke forstår språket, nyter jeg musikken. Denne sangen har vært en favoritt for meg i over 30 år. Theme from Harry's game. Jeg har forresten også vært så heldig at jeg har fått møte dem. Det var en stor opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Min favoritt sanger er italiensk forstår ikke et ord av hva hun synger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meningsløst for deg, hvorfor ikke bare høre på instrumentalmusikk og lese tekster/dikt på språk du kan? Men altså, stemmen er også et instrument.

Anonymkode: 661e8...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med den kvaliteten tekstene i popmusikken holder så er det jo bare en fordel om man ikke forstår språket.

Anonymkode: f04fd...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange som lærer språk kan det faktisk også være en fordel å høre sanger på det ønskede språket. Selv om man ikke forstår alt som synges så vil man kunne plukke ut ord, setninger, grammatikk, uttale og lignende

Anonymkode: 0b167...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...