Gå til innhold

Jeg så lei av å måtte forsvare meg selv på grunn av min samiske identitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de fleste samer snakker jo norsk, har enda ikke møtt en same som ikke snakker norsk. (Har jo venner med eldre folk i slekta som snakker dårlig norsk, men det er jo ikke et problem i fremtiden). Du trenger ikke å være så kvass, er same selv, jeg ser bare ikke grunnen til at dere klager så fælt, vi har det kjempelett. 

Anonymkode: 85919...bd7

Skal samisk være levedyktig så må det snakkes! Mange samiske språk er utrydningstruet pga. den prosessen samene har gjennomgått. Det samiske handler heller ikke bare om språk, men også kultur, som former menneskene. Samisk er et offisielt språk i Norge. Jeg tror ikke du er same, hvis du er det, så fremstår du som svært naiv og med svære skylapper foran øynene.

Klager så fælt? Er det ikke lov å ta det opp når en opplever diskriminering og rasisme? Er det å "sutre og klage"? Jeg oppfordrer deg igjen til å gå inn på de ulike nettavisene og telle hvor mange det er som "sutrer og klager" blant nordmenn? Er det ikke derfor vi har har mediene? Mediene skriver som regel ikke om positive saker. Er det ikke noe galt, så blir det jo ikke tatt opp i media. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er noe problem med samer og har aldri tenkt på å spørre noen om særrettigheter. Jeg kjenner kun samer som bor i Nord-Norge selvom jeg vet flertallet bor i Oslo. Jeg ser på de som folk fra Nord-Norge og tenker ikke på at de er samisk eller annerledes enn meg på noe vis. Det som jeg ser går igjen i de jeg kjenner som er samisk er at de liker jakt, fiske og friluftsliv, men det tror jeg kan ha med at jeg selv er interessert i slikt og derfor naturligvis blir venn med folk jeg har felles interesser med. 

Anonymkode: 14dec...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal samisk være levedyktig så må det snakkes! Mange samiske språk er utrydningstruet pga. den prosessen samene har gjennomgått. Det samiske handler heller ikke bare om språk, men også kultur, som former menneskene. Samisk er et offisielt språk i Norge. Jeg tror ikke du er same, hvis du er det, så fremstår du som svært naiv og med svære skylapper foran øynene.

Klager så fælt? Er det ikke lov å ta det opp når en opplever diskriminering og rasisme? Er det å "sutre og klage"? Jeg oppfordrer deg igjen til å gå inn på de ulike nettavisene og telle hvor mange det er som "sutrer og klager" blant nordmenn? Er det ikke derfor vi har har mediene? Mediene skriver som regel ikke om positive saker. Er det ikke noe galt, så blir det jo ikke tatt opp i media. 

Anonymkode: 25f21...0df

Ja så kan de som vil snakke samisk snakke samisk, jeg prater samisk med mamma og pappa innimellom, men er da ikke statens oppgave å passe på at folk snakker et språk. Og ja jeg syntes det faktisk er klaging, når det nesten er et ikke-eksisterende problem, det er SÅ mange som har det værre. Har du selv opplevd diskriminering pga du er samisk? Hvordan da isåfall? Å ta opp at du syntes du har det fælt fordi noen det er skrevet om i avisa har opplevd det, er som at andre skal si det er fælt å være norsk fordi noen fra usa skrev en artikkel om at noen sa til de at de var dumme pga fødestedet/etnisisteten dems - makes no sense. Er ofc ikke greit med diskriminering, men samer har det ikke fælt i Norge, må da være grense på å dyrke offerrollen. 

Anonymkode: 85919...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noe problem med samer og har aldri tenkt på å spørre noen om særrettigheter. Jeg kjenner kun samer som bor i Nord-Norge selvom jeg vet flertallet bor i Oslo. Jeg ser på de som folk fra Nord-Norge og tenker ikke på at de er samisk eller annerledes enn meg på noe vis. Det som jeg ser går igjen i de jeg kjenner som er samisk er at de liker jakt, fiske og friluftsliv, men det tror jeg kan ha med at jeg selv er interessert i slikt og derfor naturligvis blir venn med folk jeg har felles interesser med. 

Anonymkode: 14dec...9db

Fint å lese. Jeg er selv asfaltsame og har nok litt andre hobbier enn jakt og fiske, men skal innrømme det er fint å dra på fjellet nå og da. Det er litt frusterende å lese om disse særrettighetene, at folk tror jeg har særrettigheter fordi jeg er same. Informer meg gjerne om særrettighetene, for da har jeg gått glipp av mye :P 

Ser at det er en same i denne tråden som skriver at hun oppfatter søringer som mindre dømmende og diskriminerende enn nordlendinger. Det er også min opplevelse. Jeg bor jo i Sør-Norge, og det er som regel nordlendingene, som liksom skal være så rause og gode, som jeg opplever som mest diskriminerende. Spesielt Tromsø- og Altaværinger er ille. All den rausheten deres er litt oppskrytt. Men hatefulle folk finnes nok overalt.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja så kan de som vil snakke samisk snakke samisk, jeg prater samisk med mamma og pappa innimellom, men er da ikke statens oppgave å passe på at folk snakker et språk. Og ja jeg syntes det faktisk er klaging, når det nesten er et ikke-eksisterende problem, det er SÅ mange som har det værre. Har du selv opplevd diskriminering pga du er samisk? Hvordan da isåfall? Å ta opp at du syntes du har det fælt fordi noen det er skrevet om i avisa har opplevd det, er som at andre skal si det er fælt å være norsk fordi noen fra usa skrev en artikkel om at noen sa til de at de var dumme pga fødestedet/etnisisteten dems - makes no sense. Er ofc ikke greit med diskriminering, men samer har det ikke fælt i Norge, må da være grense på å dyrke offerrollen. 

Anonymkode: 85919...bd7

Har du noen gang lest en artikkel som omhandler hvordan et utrydningstruet språk skal overleve? Tror du at det overlever ved at du nå og da snakker samisk hjemme? 

Hva mener du med at det ikke er statens ansvar å passe på at folk snakker et språk? Er det ikke nettopp det som er noe av det viktigste for et land - språket? Statens oppgave har i hvert fall gjennom 117 år vært å utrydde det samiske språk. 

Hvorfor snakker vi norsk hvis det ikke hadde vært viktig å ta vare på? Du tar det som en selvfølge at du skal lære norsk på skolen, at lærebøkene er på norsk, at du får helsehjelp på språket ditt, osv, osv, osv. I Norge har vi også opprettet et språkråd som skal ta vare på språket og dets utvikling. Språk ER viktig, noe annet er jo særs merkelig mening. Dette ordtaket passer jo svært godt inn her: når du er vant til privilegier, føles likeverd som undertrykkende.

Spør du meg virkelig om samer opplever diskriminring, hetsing og uthenging? Gjør du det? Beklager, men det er vanskelig å ta deg seriøst. Å ta opp problemstillinger, som jo er vanlig, er ikke å dyrke offerrollen. Det er å ta opp problemstillinger, informere folk og oppfordre folk til å tenke seg litt om og faktisk ta seg tid til å sette seg inn i problemstillingene istedenfor å anklage andre for å sutre.

 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, sikker på at du ikke bare er litt hårsår TS? 

Jeg er i løpet av mine 34 år ikke blitt kjent med så mange samer, med et par stykker. Dette er folk som er inkludert i jobb/vennegjeng etc på lik linje som alle andre (det være seg andre nordmenn eller utlendinger).

Og selvfølgelig har det skjedd at deres samiske opphav har blitt prater om, stilt spørsmål etc, (ikke bak rygg men med dem) men som en nysgjerrighet og kuriositet fra vår side, ikke noe dømmende eller noe.

Er det virkelig negativt?

Anonymkode: 99d6e...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest undulater

Som etnisk nordmann er jeg svært stolt av å kunne dele dette landet med den samiske nasjonen :) Jeg føler med deg kamerat, og støtter det helt og fullt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, sikker på at du ikke bare er litt hårsår TS? 

Jeg er i løpet av mine 34 år ikke blitt kjent med så mange samer, med et par stykker. Dette er folk som er inkludert i jobb/vennegjeng etc på lik linje som alle andre (det være seg andre nordmenn eller utlendinger).

Og selvfølgelig har det skjedd at deres samiske opphav har blitt prater om, stilt spørsmål etc, (ikke bak rygg men med dem) men som en nysgjerrighet og kuriositet fra vår side, ikke noe dømmende eller noe.

Er det virkelig negativt?

Anonymkode: 99d6e...390

Jeg legger merke til det fordi jeg er same. Jeg er ganske low-key som person og blir ikke så lett krenket - men det er flere av mine samiske venner som har opplevd litt av hvert, krenkelser, vold og mobbing, debatt om samer er også en het debatt i Nord-Norge (det er bare å ta en titt på debattsidene til enkelte nettaviser - det kan det være grov hets som blir stående lenge).

Jeg bor i Sør-Norge og jeg skrev tidligere at min opplevelse er at søringer er mer tolerante og mindre diskriminerende enn nordlendinger. Det er min personlige erfaring. Det er jo heller ikke slik at min hverdag er uutholdelig, men det føles kanskje sånn de gangene en hører og leser rasististiske innlegg. For de som er mot samer, de er veldig intense og påståelige. De er kanskje ikke så mange (forhåpentligvis), men de roper høyt. Jeg er også kvinne, høy, lys og ser "norsk" ut (selv om mange samer ser jo ut som meg) og folk tror som regel ikke at jeg er same før jeg forteller det selv, kanskje det gjør at jeg slipper mobbing.

Her har du noen i hvert fall noen relevante artikler om temaet: http://www.dagbladet.no/nyheter/samer-blir-mest-mobbet/63545880 (samer opplever 10 ganger mer diskriminering enn etnisk norske nordmenn)

https://www.nrk.no/finnmark/samer-opplever-mer-diskriminering-enn-nordmenn-1.13192647

https://bestprac.no/etnisk-diskriminering-og-helse-blant-den-samiske-befolkningen-i-norge/ (en flott, informativ artikkel skrevet av en professor i samfunnsmedisin)

Og det er bare hyggelig at folk er nysgjerrig og stiller spørsmål, det har jeg ingenting i mot :)

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Halldir skrev:

Som etnisk nordmann er jeg svært stolt av å kunne dele dette landet med den samiske nasjonen :) Jeg føler med deg kamerat, og støtter det helt og fullt ut. 

Takk. Setter pris på dine gode ord! :) 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint å lese. Jeg er selv asfaltsame og har nok litt andre hobbier enn jakt og fiske, men skal innrømme det er fint å dra på fjellet nå og da. Det er litt frusterende å lese om disse særrettighetene, at folk tror jeg har særrettigheter fordi jeg er same. Informer meg gjerne om særrettighetene, for da har jeg gått glipp av mye :P 

Ser at det er en same i denne tråden som skriver at hun oppfatter søringer som mindre dømmende og diskriminerende enn nordlendinger. Det er også min opplevelse. Jeg bor jo i Sør-Norge, og det er som regel nordlendingene, som liksom skal være så rause og gode, som jeg opplever som mest diskriminerende. Spesielt Tromsø- og Altaværinger er ille. All den rausheten deres er litt oppskrytt. Men hatefulle folk finnes nok overalt.

Anonymkode: 25f21...0df

Jeg vet ikke hva en asfaltsame er. Jeg opplever nordmenn som nordmenn: like forskjellige uansett hvor de kommer fra. Jeg har ikke tenkt engang jeg at noen som er samisk har en annen etnisitet enn meg. De jeg kjenner både ser og oppfører seg akkurat like norsk som meg. De er jo norsk for de er jo født i Norge og har norsk statsborgerskap.  Det er faktisk en mann jeg liker godt som er samisk, men problemet er at han bor for langt nord og ikke vil flytte litt lengre sør (tror ikke jeg gidder å bo lengre nord enn nord-trønderlag) så tror ikke det blir noe mer enn en flørt :)

Anonymkode: 14dec...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva en asfaltsame er. Jeg opplever nordmenn som nordmenn: like forskjellige uansett hvor de kommer fra. Jeg har ikke tenkt engang jeg at noen som er samisk har en annen etnisitet enn meg. De jeg kjenner både ser og oppfører seg akkurat like norsk som meg. De er jo norsk for de er jo født i Norge og har norsk statsborgerskap.  Det er faktisk en mann jeg liker godt som er samisk, men problemet er at han bor for langt nord og ikke vil flytte litt lengre sør (tror ikke jeg gidder å bo lengre nord enn nord-trønderlag) så tror ikke det blir noe mer enn en flørt :)

Anonymkode: 14dec...9db

Asfaltsame er en same som ikke lever som samer tradisjonelt har gjort (dette er et muntlig uttrykk som ikke bør taes så seriøst). Samene som bor i Norge er selvfølgelig norske, men vi har en tilleggskultur og et annet morsmål. Vi lever jo med to kulturer som er ganske like på noen områder, mens på andre områder er de litt ulike. Det samiske er jo en helt naturlig del av Norge og derfor er det trist når samisk likestilles med norsk så blir det av en eller annen merkelig grunn oppfattet som en særrettighet. Det er jo helt bak mål! De aller fleste er gode mennesker, men det er bare at disse som er diskriminerende er så dominerende og har en agenda om å spre mest mulig løgner om særrettigheter, osv. Det er jo en del som tror på dette, når det bare blir gjentatt mange nok ganger tror mange det er en sannhet.

Da får du finne deg en samisk gutt som bor i Sør-Norge da ;) 

Vi har en revy i Troms- og Finnmark hvor det er ett fast innslag hvert år: og det er en same som prater og oppfører seg merkelig. Dette er med på programmet hvert bidige år og det har blitt gjentatt så mange ganger at det har skapt en stereotype av en same. Dette finner vi dessverre også i Sør-Norge.

Mange er jo ikke like reflekterte og tror at slike sketsj og revy samsvarer med virkeligheten, og når samer viser sin samiskhet (ved å f.eks. ta på seg kofte) opplever de å bli utsatt for rasisme, da er det noen som latterliggjør samene ved å tullejoike, fortelle latterlige samevitser, osv. Noen ser ikke hva som er feil med dette, men de fleste som er diskriminerende ser det jo ikke selv. De forstår ikke hvordan det er å være en del av en minoritet som har blitt diskriminert og forsøkt usynliggjort i så mange år. De forstår ikke reaksjonene, fordi de jo bare tullet. Men er det f.eks. stuerent og vanlig å latterliggjøre afrikanere og jøder på riksdekkende TV? Nei, det er jo ikke det, og det er mye på grunn av det de har vært gjennom. Det samme gjelder jo samer, men av en eller annen grunn er det helt greit å latterliggjøre samer, og de som ikke tåler det er bare hårsåre. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei men det er så mange stigmaer rundt reindriftsamer scooter kjøring ol "politiske" problemer. Negative holdninger til sametinget osv. Møter mye "same fiendtlighet". Og jeg har bodd halve livet i Oslo og resten på Finnmarksvidda så dette er ikke noe jeg bare opplever blant noen få. 

Anonymkode: e27a2...4de

Dette med skuterkjøring er også en latterlig debatt. Skuter blir brukt som et hjelpemiddel i reindriften, på samme måte som alle andre innenfor matproduksjon bruker hjelpemidler, som f.eks traktorer og andre maskiner og kjørtetøy.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes samene skal gå litt i seg selv og tenke over hvordan de promoterer seg selv og samisk kultur når de oppfattes som sutrete. Det siste nå var på på Dagsnytt18 der de ville ha en "sannhetskommisjon" for å avdekke alle overgrep utført mot samene de siste 150 år. I fjor ville de ha midler til å opprette en egen ambassade i Oslo.....

Adresseavisen hadde en svært sak i febuar i år om krig, konflikt og maktkamp i Sametinget, visstnok klarer de ikke å bli enige om noe som helst og mye av bråket er familiære feider som har pågått i mer enn 70 år. 

For meg blir dette litt pffffffff...... get over it liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er same. En asfaltsame. Vi samer er som alle andre mennesker, forskjellige. Det finnes ikke en standardsame. Vi er ikke en homogen folkegruppe. Vi er oppvokst i samme land som dere nordmenn, vi er norske samer, og flertallet av oss lever livet på samme måte som dere. Vi utdanner oss, jobber i forskjellige yrker og lever et tilnærmet A4-liv. Noen av oss driver med rein og blir da kalt for reindriftssamer. Det er en liten minoritet som jobber med reinsdyr og det har de gjort i generasjoner - i flere århundrer. 

Når jeg forteller nordmenn at jeg er same, må jeg ofte svare på en del generaliserende og primitive spørsmål - da ofte om særrettigheter. Noe jeg ikke har. Jeg har ingens særrettigheter som same. Jeg er oppriktig lei meg på grunn av alle fordommene. 

Før den kulturelle rensingen var det en god del mer samer i Norge enn det er i dag (helt ned til Hedmark), men den norske stat tvang samer til å slutte å snakke samisk, barna skulle bare lære norsk, de ble tatt fra foreldrene og sendt på internat langt borte fra foreldrene. De ble fratatt sine rettigheter, ble skattlagt under tvang og måtte skatte til flere land. De hadde ingenting rettigheter og ble påført skam pga. av sin samiske identitet, noe som førte til at flere gikk bort fra det samiske. Bønder som flyttet til de samiske områdene fikk retten til jorda som tilhørte samene. De ble drevet bort. Hodeskallene deres ble målt og de ble stemplet som mindreverdige. Orker ikke å gå mer inn på dette da det er sårt. Denne prosessen varte i 117 år og påførte stor skade på den samiske befolkningen. 

Den norske star har beklaget for det de har påført samene og prøvd å gjøre opp for feilene - men den kulturelle rensingen kan ikke reverseres. Flere tusen samer kan ikke språket, noe har utviklet hat mot det samiske, det samiske blir sett på som noe ufint og ikke noe en vil assosieres med (dette gjelder spesielt den samiske befolkningen som ble utsatt for denne nedverdige prosessen), samiske språk er alvorlig utrydningstruede og den tradisjonelle samiske næringen blir presset fra alle kanter. 

Når det norske stat gjør tiltak for å redde det samiske, blir det snakk om forskjellsbehandling, men det folk glemmer er at den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk: nordmenn og samer. Det samiske er en naturlig del av landet vårt. Samisk og norsk er de offiselle språkene i Norge. Hvorfor blir likestilling sett på som særbehandling?

Denne teksten ble mye lengre enn planlagt. Men jeg er bare så lei av å måtte forsvare meg selv hele tiden bare på grunn av at jeg er samisk. 

Anonymkode: 25f21...0df

Så trist!

Jeg er 1/8 same og kan ikke få skrytt nok av det! Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn dette. Ihvertfall i sørnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Antoinette skrev:

Jeg synes samene skal gå litt i seg selv og tenke over hvordan de promoterer seg selv og samisk kultur når de oppfattes som sutrete. Det siste nå var på på Dagsnytt18 der de ville ha en "sannhetskommisjon" for å avdekke alle overgrep utført mot samene de siste 150 år. I fjor ville de ha midler til å opprette en egen ambassade i Oslo.....

Adresseavisen hadde en svært sak i febuar i år om krig, konflikt og maktkamp i Sametinget, visstnok klarer de ikke å bli enige om noe som helst og mye av bråket er familiære feider som har pågått i mer enn 70 år. 

For meg blir dette litt pffffffff...... get over it liksom. 

Hvorfor skjærer du alle over én kam? Hvorfor antar du at de som er i mediene snakker på vegne av alle samene? Må du sitte og forsvare deg for hva den norske regjering gjør? Leser du aviser? Nordmenn har flere aviser og det skrives side opp og side ned om folk som er er fornøyd, pirker og kritiserer. Kan jeg da anta at du som nordmenn er sutrete og sytete? Medienes rolle er å ta opp problemstillinger. 

Hva med den norske regjeringen og støttepartiene som kranglet om statsbudsjettet? Aldri før hadde budjsettet blir behandlet på denne måten og de var uforsvarlig sent ute med budsjettet, de skjøv problemene foran seg ved å bryte fristen, noe som risikerte at opposisjonen ikke fikk lang tid til å forberede kritiske spørsmål i finansdebatten og vurdere konsekvenser av politikken. Det var et kaos. Erna risikerte å måtte gå av ett år før valget på grunn av uenighetene. Budsjettforhandlingene var flere dager på overtid og fikk mye kritikk. 

Kabinettspørsmål har også vært brukt en rekke ganger før. Både Willoch og Bondevik måtte gå av som følge av kabinettspørsmål. 

Skal jeg på grunn av dette dømme deg og dine medborgere? Går det an å tenke litt lenger enn nesetippen, er det for mye å forvente?

Og denne kommentaren forteller meg ganske mye om ditt kunnskapsnivå. Det er flaut å lese.: "visstnok klarer de ikke å bli enige om noe som helst og mye av bråket er familiære feider som har pågått i mer enn 70 år"

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Så trist!

Jeg er 1/8 same og kan ikke få skrytt nok av det! Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn dette. Ihvertfall i sørnorge.

Jeg bor i Sør-Norge og har blitt kjent med mange flotte mennesker og opplever ikke å bli diskriminert når jeg ikke skiller ut, for jeg gjør jo ikke det i hverdagen. Men det er når en tar på seg kofte at en kan risikere å få noen kommentarer slengt i trynet. Men de fleste er OK mennesker, dessverre florerer det mye myter og løgner om samer, særrettigheter, osv. 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Så trist!

Jeg er 1/8 same og kan ikke få skrytt nok av det! Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn dette. Ihvertfall i sørnorge.

Det er bare å lese disse innleggene jeg har sitert under her. Debatter om samer tiltrekker som regel slik folk, som mangler historieforståelse- og kunnskap, folk som farer med løgner og myter (noen har blitt fortalt på et debattforum om en særrettighet og da er det seff sant), samt diskriminering. Antoinette skriver jo om Sametinget her, men glemmer/eller vet ikke hvordan politikere på Stortinget og i regjering krangler, og presterer å skrive "visstnok klarer de ikke å bli enige om noe som helst og mye av bråket er familiære feider som har pågått i mer enn 70 år." Jeg kan ikke annet enn å le, for det blir bare for latterlig.

41 minutter siden, Antoinette skrev:

Jeg synes samene skal gå litt i seg selv og tenke over hvordan de promoterer seg selv og samisk kultur når de oppfattes som sutrete. Det siste nå var på på Dagsnytt18 der de ville ha en "sannhetskommisjon" for å avdekke alle overgrep utført mot samene de siste 150 år. I fjor ville de ha midler til å opprette en egen ambassade i Oslo.....

Adresseavisen hadde en svært sak i febuar i år om krig, konflikt og maktkamp i Sametinget, visstnok klarer de ikke å bli enige om noe som helst og mye av bråket er familiære feider som har pågått i mer enn 70 år. 

For meg blir dette litt pffffffff...... get over it liksom. 

 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samene vill fått mer respekt hvis de klarte å dra seg ut av den smørja de har havnet oppi med skyhøy selvmordsrate, et alkoholkonsum uten like, utbredt seksuelt misbruk av mindreårige og et kvinnesyn som ligger minst hundre år tilbake i tid.

Nå virker de bare sutrete og krevstore. Stakkars oss, som om de er den eneste urbefolkningen som har blitt undertrykt av massene. Og vi søring er så fæl, huff og huff men bistandpenger og erstatning vil de ha... og hva går de pengene til. Ikke noe bærekraftig ihvertfall. 

100 millioner fikk de for å opprette den lekestua de kaller Sametinget. I dag er det et supperåd. 

Anonymkode: b6280...db9

 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, Antoinette skrev:

Jeg synes samene skal gå litt i seg selv og tenke over hvordan de promoterer seg selv og samisk kultur når de oppfattes som sutrete. Det siste nå var på på Dagsnytt18 der de ville ha en "sannhetskommisjon" for å avdekke alle overgrep utført mot samene de siste 150 år. I fjor ville de ha midler til å opprette en egen ambassade i Oslo.....

Adresseavisen hadde en svært sak i febuar i år om krig, konflikt og maktkamp i Sametinget, visstnok klarer de ikke å bli enige om noe som helst og mye av bråket er familiære feider som har pågått i mer enn 70 år. 

For meg blir dette litt pffffffff...... get over it liksom. 

Husk at selv om enkelte politikere får noen lure ideer betyr det ikke at samisk befolkning generelt støtter disse påfunnene. Man kan jo ikke dømme nordmenn generelt på grunnlag av ethvert "geniale" forslag Frp kommer med, eller Rødt for den saks skyld. Skulle vi gjort det hadde jo nordmenn blitt sett på som minst like sutrete (og for all del, det finnes de som mener det også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke annet enn å le, for det blir bare for latterlig.

 

 

Anonymkode: 25f21...0df

Ja det er vel lettere og le enn å arg. for at jeg setter fokus på noe riktig. 

For meg blir det for lite fremdrift og for mye sutring og sjalusi på "søringan" som faktisk får til ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Antoinette skrev:

Ja det er vel lettere og le enn å arg. for at jeg setter fokus på noe riktig. 

For meg blir det for lite fremdrift og for mye sutring og sjalusi på "søringan" som faktisk får til ting. 

Du unngår å svare på mitt innlegg, men siterer én setning hvor du presterer å skrive at jeg mangler argumentasjon. Hva med å svare på min argumentasjon (altså resten av innlegget som var ganske langt) istedenfor å lire av deg nonsense? 

Hvorfor uttale deg når du ikke har noe annet enn diskriminering og kunnskapshull å komme med? Å skrive at samer er sjalu på søringer faller på sine egen urimelighet da mange samer er søringer. Har du hørt om sørsamer? Eller antar du at det bare finnes nordsamer og at samer bor i nord? Mitt vennlige tips til deg: les en historiebok. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...