Gå til innhold

Jeg så lei av å måtte forsvare meg selv på grunn av min samiske identitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er bra at du ikke opplever det som problematisk. Jeg har selv mange flotte mennesker rundt meg, men jeg har venner som har opplevd litt av hvert. Fikk du med deg hva som skjedde på 17. mai feiringen i år? Har du lest de ørten artiklene som omhandler samer? Det virker nesten som at du lever med store skylapper foran øynene hvis du ikke ser det (eller så er du kanskje ikke same, selv om du sier det).

Kjempelave kvotesnitt på universitet? Det eneste universitetet hvor du får kvote er UiT (universitetet i Trømsø) og det er bare snakk om noen få studier. På medisin i Tromsø så er det inntil to studieplass reservert for samer, og vet du hvorfor? Fordi det bor samer i Norge og disse burde få helsehjelp på samisk. Jeg gjentar: to studieplasser. Men har du fått med deg at 60 % av studieplassene på medisin i UiT er reservert søkere med nordnorsk tilknytning, mens to studplasser er reservert for samer? At folk får nordnorsk kvote, er fordi det er stor fraflytning fra landsdelen, så de må utdanne nordnorske leger som med stor sannsynlighet blir værende i denne landsdelen etter at de er ferdig med studiene. 

At alle får tilbud å lære samisk, er jo heller ikke riktig. Det er stor mangel på samiske lærere, mange mangler språkkompetansen og samiske barn får ikke plass i samiske barnehager (det er for lite plasser), og barnehagen er jo det viktigste området for språklæringen. Jeg tror egentlig ikke du er samisk, for du sier jo det motsatte enn det som er tilfellet for majoriteten av samene. 

Anonymkode: 25f21...0df

Det virker som du trives i offerrollen og ikke helt klarer å se ting fra alle sider... Det er natagive ting med alt, alle har det fælt, og nei - vi som samer har det ikke værre enn andre nå. Slutt å lev på selvmedlidenhet, og vær litt mer positiv. Vi har gode forutsetninger, bedre enn de fleste faktisk. Vi kan komme inn på bra studier med lattelig lave snitt - det ER faktisk forskjellsbehandling, og ikke veldig fortjent. Samer går jo også under nordnorsk tilknytning om de bor her. På profesjon i psykologi f.eks, kan vi komme inn med C og D, mens andre må ha rent A snitt, det er tåpelig. De som vil lære samisk kan lære samisk, på lik linje med andre språk. Seff skal vi ikke ha noen "rett" på at alt skal være tilrettelagt på samisk, kun fordi noen av oss er samiske. Vi snakker jo norsk? Mange jeg kjenner som tar samisk kurs bare for morro skyld - som ikke er samiske selv. Og jo, tenk det går ann å være same uten å konstant synes synd på meg selv og bruke det som unnskyldning for en hver motgang jeg møter. 

Anonymkode: 85919...bd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det seksuelt misbruk i ikke-samiske miljøer og. Det er jo åpenbart. Men noe annet er heller ikke påstått.

Problemet er at vold, og seksuelt misbruk av unge, er mer utbredt i samiske miljø enn i befolkningen generelt.

http://nordnorskdebatt.no/article/en-ubehagelig-samisk-sannhet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vitenskap-og-forskning/ny-forskning-samiske-kvinner-mer-utsatt-for-seksuell-vold/a/23455706/

Anonymkode: c4086...c70

Kommentar til den første artikkelen: at samer, og spesielt samiske kvinner, er mer utsatt for å bli truet og krenket handler om at vi er en minoritet. Vi lever i et land hvor vi blir diskriminert og hetset, og har større sjanse for å blir utsatt for sjikane. Det er trist,men det sant. Jeg sier ikke at de samiske miljøene er optimale, som aller andre miljøer, finnes det problemer. Det er viktig at det blir snakket om. Hvis du leser den andre artikkelen, så opplever samiske kvinner høyere forekomst av vold, men det står jo ikke hvem som utfører volden, og svarprosenten er lav. Det er bare 1100 som har svart - tror du det er gjelden for majoriteten av samene?

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det seksuelt misbruk i ikke-samiske miljøer og. Det er jo åpenbart. Men noe annet er heller ikke påstått.

Problemet er at vold, og seksuelt misbruk av unge, er mer utbredt i samiske miljø enn i befolkningen generelt.

http://nordnorskdebatt.no/article/en-ubehagelig-samisk-sannhet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vitenskap-og-forskning/ny-forskning-samiske-kvinner-mer-utsatt-for-seksuell-vold/a/23455706/

Anonymkode: c4086...c70

Se her, hver sjette har blitt seksuelt trakassert i Norge og 13% av kvinner i aldersgruppen 16-24 opplever uønsker seksuell oppmerksomhet 2 ganger i måneden eller mer: http://fagbladet.no/nyheter/hver-sjette-har-blitt-seksuelt-trakassert-6.91.320448.2f1d2b16ab (undersøkelsen ble presentert i fjor). 

Her kommer det også fram at 100 000 kvinner i måneden utsettes for seksuell trakasserin i Norge: http://adressa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=11857748&aviskode=ADR&targetUrl=http%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2F%3Fservice%3DpaywallRedirect%26articleUrl%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2Fpluss%2Fnyheter%2Farticle11857748.ece

I følge disse undersøkelsene så er dette er stort problem i Norge. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere samer og jeg har egentlig aldri tenkt noe over det så mye. Skjønner meg ikke på enkelte folk! 

Men ser ikke det store problemet med å få spørsmål. Ikke alle vet alt. :) Får stadig vekk rare spørsmål når jeg sier at jeg er fra Nord-Norge. Som: "har dere internett eller kjøpesenter der?" Eller "har dere isbjørner?". Noen tuller, noen er faktisk seriøse... Men jaja. Litt komisk at enkelte ikke vet sånt, men det vil alltid være sånn.

Men å få hat/bli dømt/sett ned på fordi man er same er fryktelig dumt. Det er synd at folk opplever det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommentar til den første artikkelen: at samer, og spesielt samiske kvinner, er mer utsatt for å bli truet og krenket handler om at vi er en minoritet. Vi lever i et land hvor vi blir diskriminert og hetset, og har større sjanse for å blir utsatt for sjikane. Det er trist,men det sant. Jeg sier ikke at de samiske miljøene er optimale, som aller andre miljøer, finnes det problemer. Det er viktig at det blir snakket om. Hvis du leser den andre artikkelen, så opplever samiske kvinner høyere forekomst av vold, men det står jo ikke hvem som utfører volden, og svarprosenten er lav. Det er bare 1100 som har svart - tror du det er gjelden for majoriteten av samene?

Anonymkode: 25f21...0df

NEI det har vi ikke. Vi ser ikke annerledes ut på noen måte, og oppfører oss ikke noe særlig annerledes enn andre folk. Er mye mer synd i de som skiller seg ut og blir hetset for hudfarge osv. Vi har det dritlett - punktum

Anonymkode: 85919...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Altså, noen klager på at samer bare sutrer i media... Er nordmenn noe bedre? Nyheter generelt handler jo som regel om folk som har noe å klage på/noe de ønsker endret. Det er ikke en særsamisk ting. Det er svært sjelden folk blir intervjuet fordi de er fornøyde, enten det nå er politikere, handelsmenn, bønder, nordmenn eller samer. Folk sier jo det samme om bønder, at de bare syter, men det er jo fordi folk flest har en tendens til å IKKE springen til avisa når alt er bra. 

Men, uansett, ikke det jeg egentlig skulle si... 

Jeg er også samisk, vokst opp i en samisk kommune, og har bodd rundt omkring. Min erfaring er at så snart man kommer seg sørover (Trondheim og sørover) er folk svært så positivt innstilt til samer. Jeg har ALDRI opplevd fordommer her sørpå, folk er saklige og nysgjerrige. Det er nok nordpå det merkes best, for der er det mer konflikter og uenigheter, og noen liker da å ty til fordommer i stedetfor saklige argumenter, type "samer sutrer hele tiden". 

Det er deilig å være same sørpå! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg! Jeg er også same, bosatt i Oslo og opplever ikke noe av det du beskriver. Føler meg aldri satt i bås eller diskriminert heller. 

Anonymkode: 63803...788

Jeg tror rett og slett ikke at du er en same. Det du ha skrevet hittil henger ikke helt på greip. 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte etniske nordmenn tror de er hellige og bedre enn alle andre. Det er bare å se på svarene du får her. Kvalmende hvordan man putter en gruppe i bås. Trøsten er at du ikke er alene. Ikke lett å være utlending, muslim eller annerledes. Da får du høre av de hellige og ufeilbarlige nordmennene! Du blir tillagt utrolig mye nedsettende dritt og det er selvfølgelig slitsomt å forsvare seg hele tiden, men de fleste er inkluderende og gode. Stå på og vær stolt av deg. Det er ikke noe galt med deg i hvertfall! 

Anonymkode: a7baf...547

Det er trist at det er så mye uvitenhet, fordommer og diskriminering. Heldigvis finnes det veldig mange gode og reflekterte mennesker - men de som diskriminerer hever ofte stemmen sin og tar stor plass. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott å høre. Det er mange unge som er stolte av å være samiske. Heldigvis har mye endret seg de siste årene, men det er fremdeles utrolig mye hat å spore hos noen mennesker.

Jeg skammer meg ikke over det, men det er trist og sårende at folk går rundt og tror på løgner om samer. Da vil en jo gjerne informere hva som er sant og hva som ikke er det. Det er ikke ofte jeg havner i diskusjoner, men det er jo på nettet at hatet kommer fram. På 17.mai var det rasistiske tilrop mot samer i Finnmark. Tilrop som "pell deg tilbake dit du kom fra." Det er en merkelig uttalelse og vitner om kunnskapsmangel, samer har vært her minst like lenge som nordmenn, så hvor skal de egentlig pelle seg tilbake til?

Anonymkode: 25f21...0df

lol. Så samer skal pelle seg tilbake til Norge, da eller?

Var dette 17 mai feiring i et annet land? x)

Litt vanskelig å pelle seg tilbake til dit man kom fra, når man allerede er der. Flaut at voksne mennesker skal holde på slik!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror folk bare er litt lei samer fordi det blir så mye sutring, slik det er i hovedinnlegget. 

I hvert fall gjelder dette meg. Folk som har alle muligheter men syter fordi forfedrene deres ble diskriminert, synes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: 717b9...c6f

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du trives i offerrollen og ikke helt klarer å se ting fra alle sider... Det er natagive ting med alt, alle har det fælt, og nei - vi som samer har det ikke værre enn andre nå. Slutt å lev på selvmedlidenhet, og vær litt mer positiv. Vi har gode forutsetninger, bedre enn de fleste faktisk. Vi kan komme inn på bra studier med lattelig lave snitt - det ER faktisk forskjellsbehandling, og ikke veldig fortjent. Samer går jo også under nordnorsk tilknytning om de bor her. På profesjon i psykologi f.eks, kan vi komme inn med C og D, mens andre må ha rent A snitt, det er tåpelig. De som vil lære samisk kan lære samisk, på lik linje med andre språk. Seff skal vi ikke ha noen "rett" på at alt skal være tilrettelagt på samisk, kun fordi noen av oss er samiske. Vi snakker jo norsk? Mange jeg kjenner som tar samisk kurs bare for morro skyld - som ikke er samiske selv. Og jo, tenk det går ann å være same uten å konstant synes synd på meg selv og bruke det som unnskyldning for en hver motgang jeg møter. 

Anonymkode: 85919...bd7

Leser dere nyheter daglig? Hvor mye "sutring" står det i mediene? Medienes rolle er å ta opp problemstillinger. Har du vært innom de største nettavisene i dag? Har du telt over hvor mange problemstillinger som blir tatt opp, hvor mange "nordmenn som sutrer"? 

Jeg er den som aldri har satt meg i offerrollen, men jeg har i voksen alder lært mye om historien til samer og behandlingen de har fått. Betyr det at jeg sutrer når jeg forteller fakta? Se på nyhetene, les mediene, les om krigene og diskriminering. Dette er aktuelle temaer som ofte blir tatt opp - og som regel handler det ikke om samer. Og disse samene som er i mediene, snakker de på vegne av alle samer?

Jeg er veldig positiv og stolt over den jeg er - men betyr det at når folk blir diskriminert og hetset, får rasistiske tilrop og blir banket opp, så har ikke jeg som same lov til å ta opp dette, for DA sutrer jeg? Det er heller ikke lenge siden assimileringen tok slutt og dette er sårt for de som lever med konsekvesene idag. En trenger ikke å være psykolog for å forstå det.

Jeg siterer meg selv: "kjempelave kvotesnitt på universitet? Det eneste universitetet hvor du får kvote er UiT (universitetet i Trømsø) og det er bare snakk om noen få studier. På medisin i Tromsø så er det inntil to studieplass reservert for samer, og vet du hvorfor? Fordi det bor samer i Norge og disse burde få helsehjelp på samisk. Jeg gjentar: to studieplasser. Men har du fått med deg at 60 % av studieplassene på medisin i UiT er reservert søkere med nordnorsk tilknytning, mens to studplasser er reservert for samer? At folk får nordnorsk kvote, er fordi det er stor fraflytning fra landsdelen, så de må utdanne nordnorske leger som med stor sannsynlighet blir værende i denne landsdelen etter at de er ferdig med studiene. "

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, s0la skrev:

Kjenner flere samer og jeg har egentlig aldri tenkt noe over det så mye. Skjønner meg ikke på enkelte folk! 

Men ser ikke det store problemet med å få spørsmål. Ikke alle vet alt. :) Får stadig vekk rare spørsmål når jeg sier at jeg er fra Nord-Norge. Som: "har dere internett eller kjøpesenter der?" Eller "har dere isbjørner?". Noen tuller, noen er faktisk seriøse... Men jaja. Litt komisk at enkelte ikke vet sånt, men det vil alltid være sånn.

Men å få hat/bli dømt/sett ned på fordi man er same er fryktelig dumt. Det er synd at folk opplever det! 

Får en del rare spørsmål (men dette er som regel fra litt spesielle folk), men har ingen problemer med å svare på nysgjerrige spørsmål - men det er alle fordommene og de alternative fakta folk har om samer, som er veldig kjedelig. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI det har vi ikke. Vi ser ikke annerledes ut på noen måte, og oppfører oss ikke noe særlig annerledes enn andre folk. Er mye mer synd i de som skiller seg ut og blir hetset for hudfarge osv. Vi har det dritlett - punktum

Anonymkode: 85919...bd7

Er det ikke nettopp det jeg sier da? At vi er som folk flest i landet. Det står i hovedinnlegget. Men samer blir hetset for sin etnisitet, det er fakta. 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv av samisk ætt, utblanda, men ser ingen grunn til å kalle meg same selv om jeg er stolt av blodet.

Fakta er at bortimot 60-70 % eller mer av Norges befolkning har sameblod i årene. Enten pga det samene ble utsatt for eller gjennom frivillige relasjoner. Vi hadde jo kystsamer helt ned til Hordaland, så det er mye historie som er gått i glemneboka hos det norske folk og samene. I tillegg syns jeg det blir litt for dumt å oppføre seg slik som bergensere, med å si Jeg er ikje fra Norge, jeg er fra Bærgen. Samer som velger å poengtere at de er samer (mens de i det norske pass er NORDMENN) på samme vis gir litt ris til egen bak. Vi er i 2017, snart finnes det egentlig ikke landegrenser mer, og da blir det bakstreversk å kreve å bli sett på som same, når livsstilen er verdslig.

Selv har jeg slutta med å fortelle om mitt samiske opphav. Ingen trenger å vite det, jeg trenger ikke å si det for å kjenne meg stolt av å vite at jeg er en av millioner med godt blanda blod.

Før eller siden må mennesket gi slipp på forfedrene og livet de levde. 

 

Anonymkode: 956b8...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Leser dere nyheter daglig? Hvor mye "sutring" står det i mediene? Medienes rolle er å ta opp problemstillinger. Har du vært innom de største nettavisene i dag? Har du telt over hvor mange problemstillinger som blir tatt opp, hvor mange "nordmenn som sutrer"? 

Jeg er den som aldri har satt meg i offerrollen, men jeg har i voksen alder lært mye om historien til samer og behandlingen de har fått. Betyr det at jeg sutrer når jeg forteller fakta? Se på nyhetene, les mediene, les om krigene og diskriminering. Dette er aktuelle temaer som ofte blir tatt opp - og som regel handler det ikke om samer. Og disse samene som er i mediene, snakker de på vegne av alle samer?

Jeg er veldig positiv og stolt over den jeg er - men betyr det at når folk blir diskriminert og hetset, får rasistiske tilrop og blir banket opp, så har ikke jeg som same lov til å ta opp dette, for DA sutrer jeg? Det er heller ikke lenge siden assimileringen tok slutt og dette er sårt for de som lever med konsekvesene idag. En trenger ikke å være psykolog for å forstå det.

Jeg siterer meg selv: "kjempelave kvotesnitt på universitet? Det eneste universitetet hvor du får kvote er UiT (universitetet i Trømsø) og det er bare snakk om noen få studier. På medisin i Tromsø så er det inntil to studieplass reservert for samer, og vet du hvorfor? Fordi det bor samer i Norge og disse burde få helsehjelp på samisk. Jeg gjentar: to studieplasser. Men har du fått med deg at 60 % av studieplassene på medisin i UiT er reservert søkere med nordnorsk tilknytning, mens to studplasser er reservert for samer? At folk får nordnorsk kvote, er fordi det er stor fraflytning fra landsdelen, så de må utdanne nordnorske leger som med stor sannsynlighet blir værende i denne landsdelen etter at de er ferdig med studiene. "

Anonymkode: 25f21...0df

Nei det er ikke bare to plasser, sjekk heller... Og nei ingen kan kreve at leger skal snakke alle språk i verden, man kan ha med tolk om man ikke snakker norsk. Er bedre om en med best karakterer kommer inn og eventuellt lærer seg samisk, enn at vi skal komme inn med alt for lavt snitt kun pga det. Ingen bryr seg nevneverdig om at vi er samer eller ikke, kanskje noen tette folk oppi inngrodde finnmark, men absolutt ikke flere enn noen få - og det er som regel de samme som har problemer med andre etnisiteter også. 

Anonymkode: 85919...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sinsiew skrev:

lol. Så samer skal pelle seg tilbake til Norge, da eller?

Var dette 17 mai feiring i et annet land? x)

Litt vanskelig å pelle seg tilbake til dit man kom fra, når man allerede er der. Flaut at voksne mennesker skal holde på slik!

Dette var i Norge. Det var noen voksne mennesker som ropte til en mor som hadde barna sin med seg, at de var sirkusfolk og skulle pelle seg dit de kom fra. Kan vel ikke si at vedkommende var særlig belest. :/ Men det er vel nettopp slike som har de sterkste meningene. 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke bare to plasser, sjekk heller... Og nei ingen kan kreve at leger skal snakke alle språk i verden, man kan ha med tolk om man ikke snakker norsk. Er bedre om en med best karakterer kommer inn og eventuellt lærer seg samisk, enn at vi skal komme inn med alt for lavt snitt kun pga det. Ingen bryr seg nevneverdig om at vi er samer eller ikke, kanskje noen tette folk oppi inngrodde finnmark, men absolutt ikke flere enn noen få - og det er som regel de samme som har problemer med andre etnisiteter også. 

Anonymkode: 85919...bd7

Det er to plasser reservert på medisinstudiet. Noe annet stemmer ikke. Hvor er det du henter faktaene dine fra? https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/samiske-kvoter.html

Nordnorske kvoter: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-nordnorske-sokere-ved-universitetet-i-tr.html

Som sagt, det er snakk om 2 studieplasser på medisinstudiet i Tromsø og 60 % av studieplassene er reservert for søkere med nordnorsk tilknytning. Det finnes også kvoter til journalistutdanning, kvoter for kvinnelig søkere til NTNU, kvote for søkere med forkurs, kvote til idretthøgskolen, osv. 

Du fremstår som veldig lite reflektert med den siste setningen din. Enough said. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke bare to plasser, sjekk heller... Og nei ingen kan kreve at leger skal snakke alle språk i verden, man kan ha med tolk om man ikke snakker norsk. Er bedre om en med best karakterer kommer inn og eventuellt lærer seg samisk, enn at vi skal komme inn med alt for lavt snitt kun pga det. Ingen bryr seg nevneverdig om at vi er samer eller ikke, kanskje noen tette folk oppi inngrodde finnmark, men absolutt ikke flere enn noen få - og det er som regel de samme som har problemer med andre etnisiteter også. 

Anonymkode: 85919...bd7

Det er to - 2 - studieplasser på medisinstudiet i Tromsø for samisktalende. Resten av plassene får de som snakker norsk, så alle nordmenn får bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet. Skal ikke det samme gjelde samene? Det er useriøst å nevne at alle leger skal kunne alle språk - vi snakker om Norge! Å kunne bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet er en forutsetning for å kunne yte god helsehjelp. Pipa de hadde fått en annen lyd hvis du ikke hadde fått bruke ditt eget språk i møte med helsepersonell, og bare tenk på den eldre garden som skulle ha kommunisert på et fremmedspråk. 

Det du argumenterer for er ikke gjennomtenkt.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er to plasser reservert på medisinstudiet. Noe annet stemmer ikke. Hvor er det du henter faktaene dine fra? https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/samiske-kvoter.html

Nordnorske kvoter: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-nordnorske-sokere-ved-universitetet-i-tr.html

Som sagt, det er snakk om 2 studieplasser på medisinstudiet i Tromsø og 60 % av studieplassene er reservert for søkere med nordnorsk tilknytning. Det finnes også kvoter til journalistutdanning, kvoter for kvinnelig søkere til NTNU, kvote for søkere med forkurs, kvote til idretthøgskolen, osv. 

Du fremstår som veldig lite reflektert med den siste setningen din. Enough said. 

Anonymkode: 25f21...0df

Hadde bare lest 10% på Uit nettsiden, siden det står "blir ikke oppgitt" på antall - sorry. Men poenget mitt er at det er urettferdig, vi skal ikke trenge å ha noen kvite what so ever? hvorfor skla vi kunne komme inn med mindre innsats enn andre? Det er teit, og vi har det lettere. Vi går jo også under nornorsk-kvota om vi er fra nord også, så ser ikke helt hva du klager over? Og hva mener du med lite refektert? det er du som insisterer på at vi har det så ille, noe vi ikke har. Folk som er rasister har som regel problemer med alle andre etnisiteter - ikke bare et par stk. Vi har ikke annerledes utseende, språk (vi snakker jo norsk), eller særlig annerledes kultur eller væremåte - eneste gangene vi skiller oss ut er vel om vi går i samedrakt på 17.mai o.l. Verken jeg eller noen av de jeg kjenner har opplevd noe negativt mtp å være samisk. Eneste som irriterer oss er folk som skal lage så mye styr ut av at forfedrene har hatt det kjipt... Det syntes de fleste ikke noe om.

Anonymkode: 85919...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er to - 2 - studieplasser på medisinstudiet i Tromsø for samisktalende. Resten av plassene får de som snakker norsk, så alle nordmenn får bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet. Skal ikke det samme gjelde samene? Det er useriøst å nevne at alle leger skal kunne alle språk - vi snakker om Norge! Å kunne bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet er en forutsetning for å kunne yte god helsehjelp. Pipa de hadde fått en annen lyd hvis du ikke hadde fått bruke ditt eget språk i møte med helsepersonell, og bare tenk på den eldre garden som skulle ha kommunisert på et fremmedspråk. 

Det du argumenterer for er ikke gjennomtenkt.

Anonymkode: 25f21...0df

Eh jo, jeg hadde ikke klaga om legene kun startet å snakke engelsk. Bor man i et land hvor hovedspråket blir brukt, så lærer man seg det. kan man det ikke så er det ikke værre enn å ta med seg en tolk.

Anonymkode: 85919...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bare lest 10% på Uit nettsiden, siden det står "blir ikke oppgitt" på antall - sorry. Men poenget mitt er at det er urettferdig, vi skal ikke trenge å ha noen kvite what so ever? hvorfor skla vi kunne komme inn med mindre innsats enn andre? Det er teit, og vi har det lettere. Vi går jo også under nornorsk-kvota om vi er fra nord også, så ser ikke helt hva du klager over? Og hva mener du med lite refektert? det er du som insisterer på at vi har det så ille, noe vi ikke har. Folk som er rasister har som regel problemer med alle andre etnisiteter - ikke bare et par stk. Vi har ikke annerledes utseende, språk (vi snakker jo norsk), eller særlig annerledes kultur eller væremåte - eneste gangene vi skiller oss ut er vel om vi går i samedrakt på 17.mai o.l. Verken jeg eller noen av de jeg kjenner har opplevd noe negativt mtp å være samisk. Eneste som irriterer oss er folk som skal lage så mye styr ut av at forfedrene har hatt det kjipt... Det syntes de fleste ikke noe om.

Anonymkode: 85919...bd7

"Det er to - 2 - studieplasser på medisinstudiet i Tromsø for samisktalende. Resten av plassene får de som snakker norsk, så alle nordmenn får bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet. Skal ikke det samme gjelde samene? Det er useriøst å nevne at alle leger skal kunne alle språk - vi snakker om Norge! Å kunne bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet er en forutsetning for å kunne få god helsehjelp. Pipa di hadde fått en annen lyd hvis du ikke hadde fått bruke ditt eget språk i møte med helsepersonell, og bare tenk på den eldre garden som skulle ha kommunisert på et fremmedspråk. 

Det du argumenterer for er ikke gjennomtenkt.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh jo, jeg hadde ikke klaga om legene kun startet å snakke engelsk. Bor man i et land hvor hovedspråket blir brukt, så lærer man seg det. kan man det ikke så er det ikke værre enn å ta med seg en tolk.

Anonymkode: 85919...bd7

Men samisk er jo et av hovedspråkene i Norge. Norge har to offisielle språk: norsk og samisk, for Norge ER grunnlagt på territoriet til to folk. Det er direkt useriøst å sammenligne dette med å reise til et engelskspråklig land og krever å få norsktalende lege. Tolk blir også brukt her i Norge. Har du lest forskning som omhandler å kunne bruke sitt eget språk i møte med helsepersonell? Det har vært mye på forskning på området og forskningen levner ingen tvil om viktigheten av å bruke sitt eget språk i møte med helsevesenet. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men samisk er jo et av hovedspråkene i Norge. Norge har to offisielle språk: norsk og samisk, for Norge ER grunnlagt på territoriet til to folk. Det er direkt useriøst å sammenligne dette med å reise til et engelskspråklig land og krever å få norsktalende lege. Tolk blir også brukt her i Norge. Har du lest forskning som omhandler å kunne bruke sitt eget språk i møte med helsepersonell? Det har vært mye på forskning på området og forskningen levner ingen tvil om viktigheten av å bruke sitt eget språk i møte med helsevesenet. 

Anonymkode: 25f21...0df

Men de fleste samer snakker jo norsk, har enda ikke møtt en same som ikke snakker norsk. (Har jo venner med eldre folk i slekta som snakker dårlig norsk, men det er jo ikke et problem i fremtiden). Du trenger ikke å være så kvass, er same selv, jeg ser bare ikke grunnen til at dere klager så fælt, vi har det kjempelett. 

Anonymkode: 85919...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...