Gå til innhold

Jeg så lei av å måtte forsvare meg selv på grunn av min samiske identitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina Culès

Trodde verden hadde kommet lengre. Alle burde være stolte av opphavet sitt og ikke bry seg om idiotene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Trodde verden hadde kommet lengre. Alle burde være stolte av opphavet sitt og ikke bry seg om idiotene der ute.

Selv de som er fra Somalia?

Anonymkode: 8f078...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv de som er fra Somalia?

Anonymkode: 8f078...d7e

Den var så tåpelig, at jeg ikke gidder å gi deg et svar :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene vill fått mer respekt hvis de klarte å dra seg ut av den smørja de har havnet oppi med skyhøy selvmordsrate, et alkoholkonsum uten like, utbredt seksuelt misbruk av mindreårige og et kvinnesyn som ligger minst hundre år tilbake i tid.

Nå virker de bare sutrete og krevstore. Stakkars oss, som om de er den eneste urbefolkningen som har blitt undertrykt av massene. Og vi søring er så fæl, huff og huff men bistandpenger og erstatning vil de ha... og hva går de pengene til. Ikke noe bærekraftig ihvertfall. 

100 millioner fikk de for å opprette den lekestua de kaller Sametinget. I dag er det et supperåd. 

Anonymkode: b6280...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samene vill fått mer respekt hvis de klarte å dra seg ut av den smørja de har havnet oppi med skyhøy selvmordsrate, et alkoholkonsum uten like, utbredt seksuelt misbruk av mindreårige og et kvinnesyn som ligger minst hundre år tilbake i tid.

Nå virker de bare sutrete og krevstore. Stakkars oss, som om de er den eneste urbefolkningen som har blitt undertrykt av massene. Og vi søring er så fæl, huff og huff men bistandpenger og erstatning vil de ha... og hva går de pengene til. Ikke noe bærekraftig ihvertfall. 

100 millioner fikk de for å opprette den lekestua de kaller Sametinget. I dag er det et supperåd. 

Anonymkode: b6280...db9

Her kommer generaliseringene på løpende bånd. Jeg har lest utrolig mange saker om utbredt seksuelt misbruk i ikke-samiske områder også. Vold, voldtekt og rusmisbruk er også utbredt på noen plasser - men det betyr selvføgelig ikke at jeg konkluderer med at alle nordmenn er rusmisbrukere, voldtekstmenn, etc. 

Vet du at Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Hedmark er sørsamiske kjerneområder? Vet du at det bor flest samer i Oslo? Er det disse områdene du snakker om når du skriver høy rusmisbruk, seksuelt misbruk? Du vet at det ikke bor samer bare i Finnmark og Troms?

Kravstore - er det å oppnå likestilling sett på som å være kravstor? Wow. Du vet at jeg som same også betaler skatt, noe folk i de samiske kjerneområdene også gjør (Finnmar, Troms, Trøndelag, etc.).

Og hvem snakker om at dere er så fæle? Du virker å være veldig reflektert og nyansert. Nivået i denne tråden sank et par hakk nå.

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

100 millioner fikk de for å opprette den lekestua de kaller Sametinget. I dag er det et supperåd. 

Anonymkode: b6280...db9

Norge er grunnlagt på territoriet til to folk. Det er en selvfølge at vi har Storting, så hvorfor er det så utenkelig at vi har et sameting? Det er likestilling, ikke en særrettighet. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Trodde verden hadde kommet lengre. Alle burde være stolte av opphavet sitt og ikke bry seg om idiotene der ute.

Det trodde jeg også. Du ser jo bare i denne tråden at det finnes folk som lever med feilaktige fremstillinger av verden.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å være same, men hvorfor må du snakke om det hele tida og dra det inn i enhver sammenheng? Det er jo helt unødvendig, andre drar ikke inn sin bakgrunn i enhver sammenheng. Jeg syns den samiske kulturen har mye bra med seg jeg, levemåte, musikk, folkedrakt, mat, men det eneste samer gjør i det offentlige er jo å klage. Klage, klage, klage. Vær positiv og la folk bli positivt overrasket over bakgrunnen din når du en gang forteller den, ikke havn i klagerunddansen. 

Anonymkode: 8020a...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du at Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Hedmark er sørsamiske kjerneområder? Vet du at det bor flest samer i Oslo? Er det disse områdene du snakker om når du skriver høy rusmisbruk, seksuelt misbruk? Du vet at det ikke bor samer bare i Finnmark og Troms?

Anonymkode: 25f21...0df

Snakker du her om folk som knytter seg sterkt til samisk kultur og utad tydelig er "samer" eller snakker du om alle med samisk opphav?

Du skriver jo tidligere i tråden at det ikke er til å unngå å oppfatte at du er samisk. Du skriver samisk på sosiale medier, og legger ut bilder av deg selv i samedrakt. Dette er ikke noe det er mye av i Oslo. Myten om at det bor flest samer i Oslo er uansett avlivet.

AB du siterer snakker helt åpenbart om samiske miljøer i Nord-Norge, som er av en helt annen sort enn mennesker med samisk slektsbakgrunn i Oslo. Du flipper litt mellom argumenter her ettersom det passer deg. 

Anonymkode: c4086...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer generaliseringene på løpende bånd. Jeg har lest utrolig mange saker om utbredt seksuelt misbruk i ikke-samiske områder også. Vold, voldtekt og rusmisbruk er også utbredt på noen plasser - men det betyr selvføgelig ikke at jeg konkluderer med at alle nordmenn er rusmisbrukere, voldtekstmenn, etc. 

Anonymkode: 25f21...0df

Selvsagt er det seksuelt misbruk i ikke-samiske miljøer og. Det er jo åpenbart. Men noe annet er heller ikke påstått.

Problemet er at vold, og seksuelt misbruk av unge, er mer utbredt i samiske miljø enn i befolkningen generelt.

http://nordnorskdebatt.no/article/en-ubehagelig-samisk-sannhet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vitenskap-og-forskning/ny-forskning-samiske-kvinner-mer-utsatt-for-seksuell-vold/a/23455706/

Anonymkode: c4086...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samene vill fått mer respekt hvis de klarte å dra seg ut av den smørja de har havnet oppi med skyhøy selvmordsrate, et alkoholkonsum uten like, utbredt seksuelt misbruk av mindreårige og et kvinnesyn som ligger minst hundre år tilbake i tid.

Anonymkode: b6280...db9

Skyhøy selvmordsrate? Høyt alkoholkonsum? 

Hei  du, 1800-tallet ringte og ville ha faktaene sine tilbake 😂

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit å være same, men hvorfor må du snakke om det hele tida og dra det inn i enhver sammenheng? Det er jo helt unødvendig, andre drar ikke inn sin bakgrunn i enhver sammenheng. Jeg syns den samiske kulturen har mye bra med seg jeg, levemåte, musikk, folkedrakt, mat, men det eneste samer gjør i det offentlige er jo å klage. Klage, klage, klage. Vær positiv og la folk bli positivt overrasket over bakgrunnen din når du en gang forteller den, ikke havn i klagerunddansen. 

Anonymkode: 8020a...096

Med all denne negativiteten, er vi nok mange som helst unngår å snakke om ar vi er samiske. Men det er jo dere nordmenn som trer fordommene og uvitenheten deres over hodet på oss.

 

Anonymkode: d6d65...fcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skyhøy selvmordsrate? Høyt alkoholkonsum? 

Hei  du, 1800-tallet ringte og ville ha faktaene sine tilbake 😂

Med all denne negativiteten, er vi nok mange som helst unngår å snakke om ar vi er samiske. Men det er jo dere nordmenn som trer fordommene og uvitenheten deres over hodet på oss.

 

Anonymkode: d6d65...fcc

Skjerp deg! Jeg er også same, bosatt i Oslo og opplever ikke noe av det du beskriver. Føler meg aldri satt i bås eller diskriminert heller. 

Anonymkode: 63803...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte etniske nordmenn tror de er hellige og bedre enn alle andre. Det er bare å se på svarene du får her. Kvalmende hvordan man putter en gruppe i bås. Trøsten er at du ikke er alene. Ikke lett å være utlending, muslim eller annerledes. Da får du høre av de hellige og ufeilbarlige nordmennene! Du blir tillagt utrolig mye nedsettende dritt og det er selvfølgelig slitsomt å forsvare seg hele tiden, men de fleste er inkluderende og gode. Stå på og vær stolt av deg. Det er ikke noe galt med deg i hvertfall! 

Anonymkode: a7baf...547

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Den var så tåpelig, at jeg ikke gidder å gi deg et svar :balltre:

Nei, det var et godt spørsmål fra ab'en. Hva hvis TS hadde vært muslim å skrevet dette innlegget. Hva ville svaret fra deg vært da? *spent*

Anonymkode: a7baf...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med all denne negativiteten, er vi nok mange som helst unngår å snakke om ar vi er samiske. Men det er jo dere nordmenn som trer fordommene og uvitenheten deres over hodet på oss.

 

Anonymkode: d6d65...fcc

Jeg har ikke nevnt mitt opphav, så du vet ikke hvor jeg er fra ;)

Anonymkode: 8020a...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du her om folk som knytter seg sterkt til samisk kultur og utad tydelig er "samer" eller snakker du om alle med samisk opphav?

Du skriver jo tidligere i tråden at det ikke er til å unngå å oppfatte at du er samisk. Du skriver samisk på sosiale medier, og legger ut bilder av deg selv i samedrakt. Dette er ikke noe det er mye av i Oslo. Myten om at det bor flest samer i Oslo er uansett avlivet.

AB du siterer snakker helt åpenbart om samiske miljøer i Nord-Norge, som er av en helt annen sort enn mennesker med samisk slektsbakgrunn i Oslo. Du flipper litt mellom argumenter her ettersom det passer deg. 

Anonymkode: c4086...c70

Snakker om folk som er tilknyttet til samisk kultur, men det er jo ikke så tydelig på utsiden. Vi samer skiller oss ikke ut utseendemessig (noe mange ser ut til å tro). Jeg ser ut som majoriteten i Norge, men jeg har et annet morsmål og en annen kultur - dette kommer til syne på sosiale medier og ved spesielle anledninger (17.mai, samefolkets dag og andre festligheter), men i hverdagen skiller jeg jo ikke ut - men blir du kjent med meg så er det jo naturlig å fortelle hvor en er fra, det samiske språket blir brukt, osv. 

Når jeg skriver at Trøndelag og Hedmark er sørsamiske kjerneområder, så er de nettopp det. Her bor det en del sørsamer. I disse områdene eksistererer også den sørsamiske reindriften.

Hvordan vet du forresten at samer som bor i Oslo ikke legger ut bilder av seg selv i kofte? Jeg kjenner mange samer i de største byene i Norge og de aller fleste legger ut koftebilder på sosiale medier, også i Oslo. Jeg bor selv i en av de største byene og min samiskhet er synlig - på sosiale medier! Det er selvfølgelig ikke alle som legger ut koftebilder, men mange gjør det. 

Veldig mange samer bor i Oslo, men det føres ikke statistikk over hvor mange samer som bor i Norge, så dette kan du ikke avmytifisere. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke enig ii det hele tatt, er selv same. De fleste samer jeg kjenner er stolte av det, og har det også relativt lett. Alle andre "norske" syntes det bare er artig eller kult, og seriøst, du kan ikke ta deg nær av om noen spør på en morsom måte "åh hvor er reinsdyra dine? ::D ", give me a break. Vi har kjempelave kvotesnitt på universitetet, og har bedre forutsetninger enn de fleste - alle blir tilbudt å lære samisk. Vi har det ikke ille, skjerp deg

Anonymkode: 85919...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit å være same, men hvorfor må du snakke om det hele tida og dra det inn i enhver sammenheng? Det er jo helt unødvendig, andre drar ikke inn sin bakgrunn i enhver sammenheng. Jeg syns den samiske kulturen har mye bra med seg jeg, levemåte, musikk, folkedrakt, mat, men det eneste samer gjør i det offentlige er jo å klage. Klage, klage, klage. Vær positiv og la folk bli positivt overrasket over bakgrunnen din når du en gang forteller den, ikke havn i klagerunddansen. 

Anonymkode: 8020a...096

Hvorfor antar du at jeg snakker om å være same "hele tida"? Jeg snakker veldig lite om min samiskhet, men jeg er jo samisk og har et annet morsmål og en annen kultur enn majoriteten i dette landet. Dette kommer jo fram når du blir kjent med meg, på samme måte som din kultur og ditt språk former deg.

At noen samer klager, betyr det at alle andre gjør det? Syns ikke du det er diskriminerende å skjære en hel folkegruppe over én kam på bakgrunn av artikler du har lest? Snakker disse samene som er i mediene for alle samene? Det er jo mange norske som klager i mediene, hver bidige dag. Det er en del av nyhetsbildet, å ta opp problemstillinger. Det er ikke en "sameting." 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke enig ii det hele tatt, er selv same. De fleste samer jeg kjenner er stolte av det, og har det også relativt lett. Alle andre "norske" syntes det bare er artig eller kult, og seriøst, du kan ikke ta deg nær av om noen spør på en morsom måte "åh hvor er reinsdyra dine? ::D ", give me a break. Vi har kjempelave kvotesnitt på universitetet, og har bedre forutsetninger enn de fleste - alle blir tilbudt å lære samisk. Vi har det ikke ille, skjerp deg

Anonymkode: 85919...bd7

Jeg syns det er bra at du ikke opplever det som problematisk. Jeg har selv mange flotte mennesker rundt meg, men jeg har venner som har opplevd litt av hvert. Fikk du med deg hva som skjedde på 17. mai feiringen i år? Har du lest de ørten artiklene som omhandler samer? Det virker nesten som at du lever med store skylapper foran øynene hvis du ikke ser det (eller så er du kanskje ikke same, selv om du sier det).

Kjempelave kvotesnitt på universitet? Det eneste universitetet hvor du får kvote er UiT (universitetet i Trømsø) og det er bare snakk om noen få studier. På medisin i Tromsø så er det inntil to studieplass reservert for samer, og vet du hvorfor? Fordi det bor samer i Norge og disse burde få helsehjelp på samisk. Jeg gjentar: to studieplasser. Men har du fått med deg at 60 % av studieplassene på medisin i UiT er reservert søkere med nordnorsk tilknytning, mens to studplasser er reservert for samer? At folk får nordnorsk kvote, er fordi det er stor fraflytning fra landsdelen, så de må utdanne nordnorske leger som med stor sannsynlighet blir værende i denne landsdelen etter at de er ferdig med studiene. 

At alle får tilbud å lære samisk, er jo heller ikke riktig. Det er stor mangel på samiske lærere, mange mangler språkkompetansen og samiske barn får ikke plass i samiske barnehager (det er for lite plasser), og barnehagen er jo det viktigste området for språklæringen. Jeg tror egentlig ikke du er samisk, for du sier jo det motsatte enn det som er tilfellet for majoriteten av samene. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk bare er litt lei samer fordi det blir så mye sutring, slik det er i hovedinnlegget. 

I hvert fall gjelder dette meg. Folk som har alle muligheter men syter fordi forfedrene deres ble diskriminert, synes jeg ikke noe om. 

Anonymkode: 717b9...c6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...