Gå til innhold

Jeg så lei av å måtte forsvare meg selv på grunn av min samiske identitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er same. En asfaltsame. Vi samer er som alle andre mennesker, forskjellige. Det finnes ikke en standardsame. Vi er ikke en homogen folkegruppe. Vi er oppvokst i samme land som dere nordmenn, vi er norske samer, og flertallet av oss lever livet på samme måte som dere. Vi utdanner oss, jobber i forskjellige yrker og lever et tilnærmet A4-liv. Noen av oss driver med rein og blir da kalt for reindriftssamer. Det er en liten minoritet som jobber med reinsdyr og det har de gjort i generasjoner - i flere århundrer. 

Når jeg forteller nordmenn at jeg er same, må jeg ofte svare på en del generaliserende og primitive spørsmål - da ofte om særrettigheter. Noe jeg ikke har. Jeg har ingens særrettigheter som same. Jeg er oppriktig lei meg på grunn av alle fordommene. 

Før den kulturelle rensingen var det en god del mer samer i Norge enn det er i dag (helt ned til Hedmark), men den norske stat tvang samer til å slutte å snakke samisk, barna skulle bare lære norsk, de ble tatt fra foreldrene og sendt på internat langt borte fra foreldrene. De ble fratatt sine rettigheter, ble skattlagt under tvang og måtte skatte til flere land. De hadde ingenting rettigheter og ble påført skam pga. av sin samiske identitet, noe som førte til at flere gikk bort fra det samiske. Bønder som flyttet til de samiske områdene fikk retten til jorda som tilhørte samene. De ble drevet bort. Hodeskallene deres ble målt og de ble stemplet som mindreverdige. Orker ikke å gå mer inn på dette da det er sårt. Denne prosessen varte i 117 år og påførte stor skade på den samiske befolkningen. 

Den norske star har beklaget for det de har påført samene og prøvd å gjøre opp for feilene - men den kulturelle rensingen kan ikke reverseres. Flere tusen samer kan ikke språket, noe har utviklet hat mot det samiske, det samiske blir sett på som noe ufint og ikke noe en vil assosieres med (dette gjelder spesielt den samiske befolkningen som ble utsatt for denne nedverdige prosessen), samiske språk er alvorlig utrydningstruede og den tradisjonelle samiske næringen blir presset fra alle kanter. 

Når det norske stat gjør tiltak for å redde det samiske, blir det snakk om forskjellsbehandling, men det folk glemmer er at den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk: nordmenn og samer. Det samiske er en naturlig del av landet vårt. Samisk og norsk er de offiselle språkene i Norge. Hvorfor blir likestilling sett på som særbehandling?

Denne teksten ble mye lengre enn planlagt. Men jeg er bare så lei av å måtte forsvare meg selv hele tiden bare på grunn av at jeg er samisk. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevder det samme dersom jeg forteller at jeg har jødisk opphav!

Anonymkode: 3d402...799

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver ts! Er selv same, og det blir mye krangling og diskusjoner når jeg nevner det.

Anonymkode: e27a2...4de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er same. En asfaltsame. Vi samer er som alle andre mennesker, forskjellige. Det finnes ikke en standardsame. Vi er ikke en homogen folkegruppe. Vi er oppvokst i samme land som dere nordmenn, vi er norske samer, og flertallet av oss lever livet på samme måte som dere. Vi utdanner oss, jobber i forskjellige yrker og lever et tilnærmet A4-liv. Noen av oss driver med rein og blir da kalt for reindriftssamer. Det er en liten minoritet som jobber med reinsdyr og det har de gjort i generasjoner - i flere århundrer. 

Når jeg forteller nordmenn at jeg er same, må jeg ofte svare på en del generaliserende og primitive spørsmål - da ofte om særrettigheter. Noe jeg ikke har. Jeg har ingens særrettigheter som same. Jeg er oppriktig lei meg på grunn av alle fordommene. 

Anonymkode: 25f21...0df

Men kanskje du skal da oppklare for folk hva du legger i det å være same og hvorfor du trekker det frem? Du skriver jo først her at dere er som alle andre og ikke er noen homogen folkegruppe. Så når du trekker frem at du er samisk i samtale, hva legger du i det og hva har det å si for deg?

For veldig mange av den yngre generasjon betyr det å være same veldig lite, og det er heller ikke deres feil, det er den tiden de er vokst opp i. Da blir oppfølgingsspørsmålene også noe "enkle". Og når folk trekker frem at de er en minoritet, er det ofte en grunn til det. 

Anonymkode: c4086...c70

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver ts! Er selv same, og det blir mye krangling og diskusjoner når jeg nevner det.

Anonymkode: e27a2...4de

Det høres rart ut. Er de du omgås så lite oppegående?

Anonymkode: 8f078...d7e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kanskje du skal da oppklare for folk hva du legger i det å være same og hvorfor du trekker det frem? Du skriver jo først her at dere er som alle andre og ikke er noen homogen folkegruppe. Så når du trekker frem at du er samisk i samtale, hva legger du i det og hva har det å si for deg?

For veldig mange av den yngre generasjon betyr det å være same veldig lite, og det er heller ikke deres feil, det er den tiden de er vokst opp i. Da blir oppfølgingsspørsmålene også noe "enkle". Og når folk trekker frem at de er en minoritet, er det ofte en grunn til det. 

Anonymkode: c4086...c70

Hva mener du med at jeg trekker det fram? Det er jo naturlig at det kommer fram at jeg er same. Spørsmål hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg snakker slik jeg gjør, etc. På sosiale medier ser folk at jeg skriver samisk, har kofte på bilder, osv. Å være samisk for meg er like naturlig som det er å være norsk for deg. Vi har begge vokst opp i Norge, men vi snakker forskjellige språk og har forskjellig kultur. 

Jeg er jo av den yngre generasjonen og identitet er jo viktig og spesielt i denne aldersgruppen. Jeg gjør ikke så mye ut av meg selv, men prøver du å bli kjent med meg eller har du blitt kjent med meg, så får du jo vite at jeg er same. Det er jo ikke noe jeg kan eller vil skjule.

Må legge til at jeg ikke syns det er problematisk at folk stiller meg spørsmål, men det er bare så mye generaliseringer og løgner/myter om samer som ikke samsvarer med virkeligheten.

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevder det samme dersom jeg forteller at jeg har jødisk opphav!

Anonymkode: 3d402...799

 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver ts! Er selv same, og det blir mye krangling og diskusjoner når jeg nevner det.

Anonymkode: e27a2...4de

Det er leit at en ikke i 2017 skal oppleve dette her. Det er dessverre mange historieløse i dette landet :(

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres rart ut. Er de du omgås så lite oppegående?

Anonymkode: 8f078...d7e

Nei men det er så mange stigmaer rundt reindriftsamer scooter kjøring ol "politiske" problemer. Negative holdninger til sametinget osv. Møter mye "same fiendtlighet". Og jeg har bodd halve livet i Oslo og resten på Finnmarksvidda så dette er ikke noe jeg bare opplever blant noen få. 

Anonymkode: e27a2...4de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres rart ut. Er de du omgås så lite oppegående?

Anonymkode: 8f078...d7e

Jeg skal innrømme at jeg tenker mitt når folk kommer med generaliserende utsagn som tyder på at vedkommende ikke er så veldig kunnskapsrik hva gjelder historie. Men det skjer. 

Jeg hører ofte utsagn som "sama tror at.... *fyll inn noe negativt*", "Sama er så merkelig", osv. Det er veldig mange som skjærer oss over én kam. De ville aldri funnet på å si "afrikanere er så primitive", for det er ikke sosiale akseptert å si noe slikt (og bra er det). Har opplevd at folk har lest en artikkel om samer på nettet og forventer at jeg skal forsvare meg for hva andre samer har sagt og gjort. Tenk hvis jeg hadde gjort det samme med folk. Jeg leser jo ofte at det er vold i "storbyene" i Norge, men jeg antar da vel ikke at alle bergensere og trøndere er voldelige. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at jeg trekker det fram? Det er jo naturlig at det kommer fram at jeg er same. Spørsmål hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg snakker slik jeg gjør, etc. På sosiale medier ser folk at jeg skriver samisk, har kofte på bilder, osv. Å være samisk for meg er like naturlig som det er å være norsk for deg. Vi har begge vokst opp i Norge, men vi snakker forskjellige språk og har forskjellig kultur. 

Jeg er jo av den yngre generasjonen og identitet er jo viktig og spesielt i denne aldersgruppen. Jeg gjør ikke så mye ut av meg selv, men prøver du å bli kjent med meg eller har du blitt kjent med meg, så får du jo vite at jeg er same. Det er jo ikke noe jeg kan eller vil skjule.

Må legge til at jeg ikke syns det er problematisk at folk stiller meg spørsmål, men det er bare så mye generaliseringer og løgner/myter om samer som ikke samsvarer med virkeligheten.

Anonymkode: 25f21...0df

Jeg er også av den nyere generasjon. Og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Må vi ha masse gode grunner for å kalle oss og si vi er samisk. Jeg synes det er spesielt vanskelig at heg har bodd så lenge i Oslo,  og derfor snakker bokmål. Sikkert derfor jeg møter mye negativitet rundt det også her i Finnmark. Må også krangle på om jeg kan kalle meg finnmarkinger eller ikke (bodd her hele livet bortsett fra barne og ungdomskolen, og vgs) men jeg er født i Finnmark og hele slekten er derifra. Hva skal jeg ellers kalle meg liksom? 

Anonymkode: e27a2...4de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er leit at en ikke i 2017 skal oppleve dette her. Det er dessverre mange historieløse i dette landet :(

Anonymkode: 25f21...0df

 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme omm du er same, religiøs, kommer fra byen, bygda etc. Du settes i bås. Lev med det

Anonymkode: ea4e2...85d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at jeg trekker det fram? Det er jo naturlig at det kommer fram at jeg er same. Spørsmål hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg snakker slik jeg gjør, etc. På sosiale medier ser folk at jeg skriver samisk, har kofte på bilder, osv. Å være samisk for meg er like naturlig som det er å være norsk for deg. Vi har begge vokst opp i Norge, men vi snakker forskjellige språk og har forskjellig kultur. 

Anonymkode: 25f21...0df

Ok, men da er det jo en annen sak. Jeg gikk utifra at du hadde samisk "opphav", og at det var noe du bare fortalte. Men når ditt opphav har så mye å si for deg og hvordan du lever, så er det klart det blir fokus på det. Samisk er jo et språk majoriteten av landets befolkning overhodet ikke forstår, og kommunikasjon er det aller viktigste for å bli kjent og forstå hverandre. Da er det naturlig at det blir spørsmål.

Og som sagt er det ikke dagens generasjons "feil" at samisk kultur er blitt utvasket og at de fleste vet veldig lite.

 

Anonymkode: c4086...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også av den nyere generasjon. Og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Må vi ha masse gode grunner for å kalle oss og si vi er samisk. Jeg synes det er spesielt vanskelig at heg har bodd så lenge i Oslo,  og derfor snakker bokmål. Sikkert derfor jeg møter mye negativitet rundt det også her i Finnmark. Må også krangle på om jeg kan kalle meg finnmarkinger eller ikke (bodd her hele livet bortsett fra barne og ungdomskolen, og vgs) men jeg er født i Finnmark og hele slekten er derifra. Hva skal jeg ellers kalle meg liksom? 

Anonymkode: e27a2...4de

Vi burde jo egentlig stille det samme spørsmålet til dem, noe ala: Slutter ikke du å være norsk når du flytter fra Norge? Svaret på spørsmålet er jo ganske åpenbart. Helt utrolig at folk kan finne på å stille slike rare spørsmål. 

Har også fått spørsmål om hva det er som gjør meg same, for jeg snakker jo ikke og ser ikke ut som en same. Jeg blir oppgitt. 

Men, når du er vant til privilegier, føles likeverd som undertrykkende.

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Jeg har samisk bakgrunn og er stolt over det. Har bare fått positive tilbakemeldinger. Trist at dere opplever negative tilbakemeldinger grunnet etnisitet. Familien min er sjøsamer og de har ikke alltid hatt det lett opp gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke skammer deg over noe, så kan folk heller ikke ta deg på det. Uansett hva det gjelder. Hvorfor går du inn i disse diskusjonene? Du kan lett stoppe dem før de begynner. Bare vær stolt av å være same, og klipp av diskusjon rundt det før det blir en diskusjon. Folk gidder ikke diskutere med seg selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme omm du er same, religiøs, kommer fra byen, bygda etc. Du settes i bås. Lev med det

Anonymkode: ea4e2...85d

Diskriminering og mobbing er aldri greit, uansett om du er nordmenn, religiøs eller same. 

Jeg har bare vansker med å forstå at folk ikke begriper hvorfor dette er et så sårt tema. Samer har blitt utsatt for mye vondt gjennom 117 år, og det er ikke lenge siden denne assimileringen tok slutt. Samer lever jo fremdeles med konsekvensene av denne rasebiologien. 

Anonymkode: 25f21...0df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men da er det jo en annen sak. Jeg gikk utifra at du hadde samisk "opphav", og at det var noe du bare fortalte. Men når ditt opphav har så mye å si for deg og hvordan du lever, så er det klart det blir fokus på det. Samisk er jo et språk majoriteten av landets befolkning overhodet ikke forstår, og kommunikasjon er det aller viktigste for å bli kjent og forstå hverandre. Da er det naturlig at det blir spørsmål.

Og som sagt er det ikke dagens generasjons "feil" at samisk kultur er blitt utvasket og at de fleste vet veldig lite.

 

Anonymkode: c4086...c70

At folk er litt nysgjerrige har jeg ingen problemer med, men det er så mye folk antar uten å vite. Folk har lest eller hørt noe om samer og uten å sjekke fakta, antar de at det er fakta.

Denne samedebatten er ganske betent og da spesielt i Nord-Norge hvor majoriteten av samer bor. I denne landsdelen er det mange fornorskede samer som har blitt fortalt gjennom generasjoner at det samiske ikke er noe verdt, så de har utviklet aversjon mot det samiske. Filmen "sameblod" tar jo opp denne tematikken, om hvordan enkeltindividet opplevde assimileringen og hva resultatet ble for mange samer. Det er jo mange familier i Nord-Norge som har skjult at de er samer og når noen i familien finner ut av dette og omfavner det samiske, da blir det gjerne heftige diskusjoner, for når én i familien står fram som samisk så betyr jo det at de andre i familien også er samisk.

Denne dokumentaren er ganske informativ: https://tv.nrk.no/serie/den-stille-kampen/mdfp13001113/sesong-1/episode-1

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og som sagt er det ikke dagens generasjons "feil" at samisk kultur er blitt utvasket og at de fleste vet veldig lite.

 

Anonymkode: c4086...c70

Enig med deg i dette her, men det florerer veldig mange myter og løgner om samer på nettet. Mange samefiendtlige skriver også mange debattinnlegg, og selv om de blir motsagt og motbevist (ikke av samer, men av folk med ph.d. innenfor dette feltet) så fortsetter de å spre løgner. 

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg har samisk bakgrunn og er stolt over det. Har bare fått positive tilbakemeldinger. Trist at dere opplever negative tilbakemeldinger grunnet etnisitet. Familien min er sjøsamer og de har ikke alltid hatt det lett opp gjennom årene. 

Flott å høre. Det er mange unge som er stolte av å være samiske. Heldigvis har mye endret seg de siste årene, men det er fremdeles utrolig mye hat å spore hos noen mennesker.

17 minutter siden, Trolltunge skrev:

Dersom du ikke skammer deg over noe, så kan folk heller ikke ta deg på det. Uansett hva det gjelder. Hvorfor går du inn i disse diskusjonene? Du kan lett stoppe dem før de begynner. Bare vær stolt av å være same, og klipp av diskusjon rundt det før det blir en diskusjon. Folk gidder ikke diskutere med seg selv. 

Jeg skammer meg ikke over det, men det er trist og sårende at folk går rundt og tror på løgner om samer. Da vil en jo gjerne informere hva som er sant og hva som ikke er det. Det er ikke ofte jeg havner i diskusjoner, men det er jo på nettet at hatet kommer fram. På 17.mai var det rasistiske tilrop mot samer i Finnmark. Tilrop som "pell deg tilbake dit du kom fra." Det er en merkelig uttalelse og vitner om kunnskapsmangel, samer har vært her minst like lenge som nordmenn, så hvor skal de egentlig pelle seg tilbake til?

Anonymkode: 25f21...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...