Gå til innhold

Katta vil ikke inn etter omplassering


Vanadisa

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt over 3-årig hunnkatt fra en familie. Katta følte seg trygg fra deg en, rømte ikke fra oss, gjemte seg ikke. Spiste, koste med oss, sov i senga til dattera vår om natten. Men hun maste og maste for å få gå ut. Vi holdt ut i 5 dager med konstant mjauing ved terrassedøra og endelig slapp henne ut etter 5 dager.  Det gikk fint og hun holdt seg rundt huset og kom da vi ropte på henne.Vi lokket henne inn etter et par timer, da vi skulle være borte noen timer. Det var nok feil og få henne inn ved tvang, da hun gjemte seg under stolen. Så begynte hun å mase igjen på ettermiddagen og da slapp vi henne ut igjen ved 6-tiden. Hun da sluttet å reagere på ropingen og risting på godteriposen. Hun kom tilbake ved midnatt, og vi gjorde da feil nr 2 og fanget henne igjen. Hun ville ikke spise eller drikke, og maste igjen om å gå ut.. Så fikk hun det ( mulig det var tabbe nr 3).

Nå er det klokken 10:00 dagen etter og vi har ikke sett henne. Nå er jeg bekymret at vi slapp henne altfor tidlig ( kun etter 5 dager) på et nytt sted og fra oss, nye eierne. Hun har trolig ikke blitt knyttet nok til oss og derfor ikke vil inn. Hos de gamle eierne var hun alltid ved døra på kvelden og ville inn. 

Litt usikker hva vi skal gjøre nå. Skal vi prøve å få henne inn og starte hele tilvenningprosessen på nytt, dvs. stenge inne igjen i 2 eller 3 uker minst, slik de fleste anbefaler? 

Eller er det bedre å vente og la henne komme og gå som hun vil og håpe på at til slutt kommer hun av seg selv? Jeg har ingen erfaring med dette, og er redd for at hun blir da en katt uten hjem, og samtidig "med mange hjem"  i nabolaget. 

Håper på noen gode råd..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skal være inne i FIRE UKER, minst! MInst!! Sannsynlig at den har stukket av da den ikke føler noen tilknytning til dere og stedet. Men kan hende den dukker opp igjen - da er dere heldige

Heng opp lapp, be folk sjekke garasjer osv

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. jeg har lest om 4 uker men det er jo meget vanskelig når katta mjauer konstant og maser om å gå  ut.. 

 Nå har den dukket opp og det ser ut som en holder seg rundt huset, men er redd for å komme borti når jeg roper.. Ingen godteri eller våtfor hjelper, den rømmer fra meg.Tenker du det er lurt å fange den og da holde den hjemme i 3 uker til? Kan be den gamle eieren for å komme å lokke den inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold den inne i minst 4 uker. Ja, det er vanskelig, men hvis ikke man klarer det så får man rett og slett la vær å få seg katt. Det er altfor mange hjemløse katter, og veldig mange er det nettopp fordi de blir sluppet ut altfor tidlig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vanadisa skrev:

Takk for svar.. jeg har lest om 4 uker men det er jo meget vanskelig når katta mjauer konstant og maser om å gå  ut.. 

 Nå har den dukket opp og det ser ut som en holder seg rundt huset, men er redd for å komme borti når jeg roper.. Ingen godteri eller våtfor hjelper, den rømmer fra meg.Tenker du det er lurt å fange den og da holde den hjemme i 3 uker til? Kan be den gamle eieren for å komme å lokke den inn..

Ja, det er vanskelig, men høyst nødvendig. Dessverre kan man si, men sånn er bare katter da... Er den kastrert? 

Dere må fange den, og ha den inne i nye 4 uker. Fra nå av. Den føler på friheten sin nå ;) Og vil være vanskelig å fange. Men du kan sikkert låne fangstfeller av noen? Hvis du annonserer behovet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ut og la katten komme til deg, ikke løp etter den. Hvis det ikke fungerer må du evnt  fange pus inn med felle. Men ikke slipp pus ut på 4-6 uker, da har den forhåpentligvis forstått at det er hos dere den bor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, takk for alle gode råd. Katta er sterilisert. og jeg så en annen katt i nabolaget var aggressiv mot henne, og sånn som det er nå så sikkert føler hun hun har ingen hjem å flykte til.

Vi skal gjøre det dere sier, fange den og holde inne i 4 uker, høres ut som eneste løsning. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vanadisa skrev:

Hei, takk for alle gode råd. Katta er sterilisert. og jeg så en annen katt i nabolaget var aggressiv mot henne, og sånn som det er nå så sikkert føler hun hun har ingen hjem å flykte til.

Vi skal gjøre det dere sier, fange den og holde inne i 4 uker, høres ut som eneste løsning. 

 

 

 

Uansett hvor slitsomt det måtte bli så IKKE slipp henne ut før etter 4 uker. Kattens sikkerhet går over deres komfort 

Anonymkode: ec5d6...194

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vanadisa skrev:

Hei, takk for alle gode råd. Katta er sterilisert. og jeg så en annen katt i nabolaget var aggressiv mot henne, og sånn som det er nå så sikkert føler hun hun har ingen hjem å flykte til.

Vi skal gjøre det dere sier, fange den og holde inne i 4 uker, høres ut som eneste løsning. 

 

 

 

Håper dere klarer å fange den, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mission completed :-) 

Jeg har fått hjelp av tidligere eier og katta ble fanget i går. Det så ut som om den har holdt seg rundt huset men reagerte ikke på ropingen min. Nå skal den være hjemme og jeg har fått tips om å kjøpe feliway diffuser med katteferomoner som skal være beroligende for katter. Mannen min sier han kommer til å flytte ut i den perioden om katta fortsetter å mjaue sånn. Han sa ja til å ta denne katta over så da får han holde ut eller flytte ut..

Synd det ikke finnes feromoner for utålmodige mannfolk ;)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Vanadisa skrev:

Hei, mission completed :-) 

Jeg har fått hjelp av tidligere eier og katta ble fanget i går. Det så ut som om den har holdt seg rundt huset men reagerte ikke på ropingen min. Nå skal den være hjemme og jeg har fått tips om å kjøpe feliway diffuser med katteferomoner som skal være beroligende for katter. Mannen min sier han kommer til å flytte ut i den perioden om katta fortsetter å mjaue sånn. Han sa ja til å ta denne katta over så da får han holde ut eller flytte ut..

Synd det ikke finnes feromoner for utålmodige mannfolk ;)

 

Han får bare overleve. Man har aldri en sikkerhet for at dyret er stille og rolig og ferdig oppdratt når man får dem. Å er han ikke voksen nok til å skjønne det så får han flytte ut for en periode. Man kaster ikke ut katten fordi den i en liten periode maser :P

Anonymkode: ec5d6...194

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering; nå har vi holdt katta inne i ei uke, og den mjauet fortsatt ved terrassedøra men perioder uten mjauing ble lengre, og den så ut til å ha roet seg. Siden i går er det mye verre. I går fikk vi besøk av en venn og jeg vet ikke om det er det som forårsaket dette men pusen ble plutselig redd alt, gjemmer seg under sofa, reagerer på alle slags lyder og bevegelser. Det fortsetter i dag, og mjauinga er konstant igjen. Den er desperat på å slippe ut, klatrer nesten oppå vinduet. Kanskje det besøket utløste utrygghet hos katta. Er det mulig?

Det er mye verre nå, jeg tipper nå er det den verste perioden.

Feliway hjelper ingenting forresten..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vanadisa skrev:

En liten oppdatering; nå har vi holdt katta inne i ei uke, og den mjauet fortsatt ved terrassedøra men perioder uten mjauing ble lengre, og den så ut til å ha roet seg. Siden i går er det mye verre. I går fikk vi besøk av en venn og jeg vet ikke om det er det som forårsaket dette men pusen ble plutselig redd alt, gjemmer seg under sofa, reagerer på alle slags lyder og bevegelser. Det fortsetter i dag, og mjauinga er konstant igjen. Den er desperat på å slippe ut, klatrer nesten oppå vinduet. Kanskje det besøket utløste utrygghet hos katta. Er det mulig?

Det er mye verre nå, jeg tipper nå er det den verste perioden.

Feliway hjelper ingenting forresten..

 

Det kan hende denne personen utløste dette ja. En katt som er på et nytt sted med nye eiere er litt usikker. Plutselig kommer det et fremmed menneske inn og kanskje snakket og lo dere en liten stund? Katten ble redd, skjønte ingenting, og gjemte seg.

Nå er den kanskje redd for å komme ut. Redd for å møte flere nye folk. Så da gjemmer den seg mens den mjauer og prøver å roe ned seg selv. Eventuelt så vil den prøve å rømme, bort fra dette skumle stedet med fremmede folk!

Selv har jeg katter som aldri blir vant til nye mennesker, og med én gang noen nye kommer inn i huset gjemmer de seg under sofaen og blir der til flere timer etter at de har gått.

Jeg tror fra nå av, og frem til katten er helt, helt trygg, må dere nesten takke nei til besøk. Prøv å skap et rolig og stille sted rundt katten. Snakk rolig til den, beveg dere rolig og slapp av så godt det lar seg gjøre med en katt som får panikk. Hvis den vil klatre opp vinduet, la den gjøre det. Den vil lære at det her går ikke. Så lenge katten ikke klorer seg til blods eller lignende, så er det ikke farlig. Prøv å snakk til den av og til, prøv å la den komme til deg for kos av og til. Ha gjerne noen godbiter klart sånn at katten får en positiv opplevelse av å komme til eierene sine. (Tips: hvis katten ikke lenger har lyst på vanlige godbiter som du får kjøpt, kan du koke kylling eller fisk, evenuelt annet snadder, og se om katten har mer lyst på det. En pitteliten smule med smør eller ost er også veldig populært i huset vårt.)

Hvis katten gjemmer seg under sofaen veldig mye, hadde jeg vurdert å sove ved siden av sofaen på gulvet. Det gjorde jeg når jeg flyttet med min katt, og den gjemte seg under sofaen en hel dag. Jeg hentet madrass, pute og dyne, og sov sånn at katten kunne komme ut til meg i løpet av natten hvis den ville. Jeg holdt hånda mi sånn halvveis under sofaen sånn at katten kunne se og lukte meg. I tillegg la jeg noen godbiter rundt hånda mi, sånn at katten kunne forbinde meg med noe positivt - og dermed stole mer på både meg og det nye hjemmet etter flyttingen. Jeg tror jeg gjorde det er par dager, så begynte den å komme ut såppass mye at det ikke var nødvendig mere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dere får til å roe katten. Er en kattehviske video ute et sted, som jeg kan anbefale å sjekke ut. Tror han hadde en egen kanal på animal planet. Han har en video med blunking som roer katter ned. Om du koser med katten din kan du blunke på denne måten, da det roer katten ned. :) 
Eller sette videoen på storskjerm med denne blunke mannen. 
Katter blir beroliget av slik blunking. Håper dere passer på og gjør det dere kan for å betrygge pus. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jeg tror fra nå av, og frem til katten er helt, helt trygg, må dere nesten takke nei til besøk. Prøv å skap et rolig og stille sted rundt katten. Snakk rolig til den, beveg dere rolig og slapp av så godt det lar seg gjøre med en katt som får panikk. Hvis den vil klatre opp vinduet, la den gjøre det. Den vil lære at det her går ikke. Så lenge katten ikke klorer seg til blods eller lignende, så er det ikke farlig. Prøv å snakk til den av og til, prøv å la den komme til deg for kos av og til. Ha gjerne noen godbiter klart sånn at katten får en positiv opplevelse av å komme til eierene sine. (Tips: hvis katten ikke lenger har lyst på vanlige godbiter som du får kjøpt, kan du koke kylling eller fisk, evenuelt annet snadder, og se om katten har mer lyst på det. En pitteliten smule med smør eller ost er også veldig populært i huset vårt.)

 

Takk for råd. Jeg gjør det du skriver og katta er heldigvis ikke redd meg. I natt kom den på soverommet mitt og på morgenen fikk jeg litt kos:) Men ja, den har blitt mye mer utrygg etter det besøket i går, så jeg skal gjøre hva jeg kan for å ikke få flere fremmede folk i huset. Jeg snakker til den på en beroligende måte hele tida så jeg regner med den tar imot kun gode signaler..

Katta spiser fortsatt vanlig mat, og godbiter, men jeg må nesten komme bort til den med skåla. Håper dette ordner seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Drakan skrev:

Han har en video med blunking som roer katter ned. Om du koser med katten din kan du blunke på denne måten, da det roer katten ned. :) 
Eller sette videoen på storskjerm med denne blunke mannen. 
Katter blir beroliget av slik blunking. Håper dere passer på og gjør det dere kan for å betrygge pus. :) 

Takk, skal sjekke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget


Klarer ikke finne videoen, men dette er fyren. 
Tror om du sjekker han ut så burde du komme over den videoen jeg snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Drakan skrev:

Klarer ikke finne videoen, men dette er fyren. 
Tror om du sjekker han ut så burde du komme over den videoen jeg snakker om :)

Takk! Han faktisk snakker om "lang blunking" i denne videoen :) Jeg har allerede bestilt en bok av han på Amazon, er bestemt å lære så mye om katter som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...