Gå til innhold

Lommepenger i Hellas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på en av øyene i Hellas nå i starten av sommersesongen. Lurer på hvor mye lommepenger som er lurt å ha med seg? Blir lite shopping, skal kose meg med mat men går ikke på de dyreste restaurantene (god mat til billig penge), eventuelle kostnader til solsenger. Også må jeg sikkert ha penger til taxi eller buss. 

Hvor mye ville dere tatt med? Jeg tenkte et budsjett på 3000 for én person i 1 uke. Dette er utenom hotell, fly, transport tur/retur. Kun til mat og goder i ferien. Kunne tenkt meg å brukt mindre også, men vet ikke om det går an i realiteten. Er student så ikke mye å rutte med. 😊

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solsenger ved kafeer er ofte gratis, mot at du kjøper noe der. En iskaffe, f.eks., koster 2 til 3,50 euro. Skal du være der hele dagen bør du kjøpe et par kaffe'er. Er solsengene knyttet til en taverna bør du spise lunsj der. Ellers leies solsenger med parasoll ut for 5 - 10 euro. 

Lokalbuss der jeg pleier å feriere koster 1,6 euro for en enkeltbillett. Taxi er mye rimeligere enn i Norge, under halv pris, men spør gjerne om pris før du setter deg inn.

Mat er jo hva du gjør det til. Holder det med en gresk salat til lunsj og en gyropita til middag kan du klare deg med 10 euro dagen til mat, men det blir jo kjedelig i lengden. En gresk meny har ofte mange småretter/forretter, kjøp to, tre av dem istedenfor hovedrett, så blir måltidet mer spennende og typisk gresk. Med en brus, øl eller 1/4 liter husets vin, samt brød og vann som kommer på bordet "automatisk", vil prisen bli 12 - 20 euro, avhengig av sted. Tursittavernaene er dyre. Søk opp tavernaene i bakgater, der hvor grekerne selv spiser, der er maten både bedre og billigere. 

 

Anonymkode: c0ce3...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at om du skal til Mykonos eller Santorini, så kan du nesten doble prisene på mat og drikke.

Anonymkode: c0ce3...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar og gode tips! Hvordan vet jeg hvilke solsenger som tilhører kafeer og tavernaer, og ikke? Er det som regel slik hvis tavernaer ligger redd ved siden av kanskje? Hadde tenkt til å kjøpe drikke og mat ved stranden der uansett så det passer jo perfekt. 😊

Skal såklart koste på meg god mat, men jeg trenger ikke de dyreste og fineste måltidene hver eneste dag, selv om jeg unner meg det noen dager. Hadde absolutt tenkt til å lete etter steder hvor det ikke er så mye turister, slik at det blir billigere, og som du sier, bedre. 

Er det forresten vanlig å tipse i Hellas? Og eventuelt hvor mye? Leste at taxiene "tipser seg selv", så der trengte jeg ikke gi noe ekstra. Men vann og brød som automatisk blir plassert på bordet uten forespørsel koster vel ekstra det også? 

 

Ts

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som du sier, ligger det ved kafé eller taverna funker det ofte slik, er du i tvil er det bare å spørre en servitør. 

Ang tips: fra turister ventes mer enn fastboende, men de blir ikke sure om du ikke tipser heller, med mindre du er på et turiststed. Hvis du spiser alene, rund opp til nærmeste euro og legg på en til. Altså om regningen er 13,50 euro gir du 15, er den på 14 gir du også 15. Kjøper du bare drikke, er det ikke nødvendig å tipse, men koster drikken 2,80 kan du gjerne gi 3 om du føler for det. Brød og vann er standard i Hellas, men gir du beskjed til servitøren før han kommer med det, at du ikke ønsker vann og brød, så er det ok. Når det først står på bordet blir det, i grekerens øyne, litt rart å sende det tilbake, men gjør det hvis du absolutt ikke vil ha det. Vann trenger du jo uansett, og du kan ta med deg flasken om du ikke drikker opp. Uansett er dette ikke dyrt. 

Du tipser ikke på taxi, men er du fornøyd med rengjøringen på hotellet kan du legge noen mynter under puta før du drar. Noen legger en euro under puta hver dag, for de tror det blir ekstra godt rengjort da. Min erfaring er at greske hotellrom vaskes godt uansett. 

Anonymkode: c0ce3...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om solsenger som er gratis så lenge de tilhører tavernaer, så du må nok regne med å betale for solsenger. Hvis ingen måltider er inkludert ville jeg beregnet omtrent 50 euro per dag for mat/drikke for å være sikker, så det blir 400 euro for åtte dager. Solsenger koster vel 5-6 euro, så det blir ca 40 euro. Da er du oppe i 4000 kr allerede.... Hvis du velger det billigste på menyen kan det gå, men du kan nok ikke shoppe så mye hvis du skal klare deg med kun 3000 kr

Anonymkode: 32d71...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ca 4000kr på ei uke på Kreta i fjor. Da både for mat/drikke, litt alkohol, solsenger + litt shopping. Tok ikke taxi eller buss.

Anonymkode: 4b6a7...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke har hørt om det, betyr ikke at de ikke finnes. Mange av øyene har dette opplegget. 

Anonymkode: c0ce3...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Jeg pleier å regne 1000 kroner dagen når jeg reiser på chartertur🙈 Men det henger nok sammen med at det blir noen drinker på kvelden🙈

Anonymkode: 95ccd...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Solsenger ved kafeer er ofte gratis, mot at du kjøper noe der. En iskaffe, f.eks., koster 2 til 3,50 euro. Skal du være der hele dagen bør du kjøpe et par kaffe'er. Er solsengene knyttet til en taverna bør du spise lunsj der. Ellers leies solsenger med parasoll ut for 5 - 10 euro. 

Lokalbuss der jeg pleier å feriere koster 1,6 euro for en enkeltbillett. Taxi er mye rimeligere enn i Norge, under halv pris, men spør gjerne om pris før du setter deg inn.

Mat er jo hva du gjør det til. Holder det med en gresk salat til lunsj og en gyropita til middag kan du klare deg med 10 euro dagen til mat, men det blir jo kjedelig i lengden. En gresk meny har ofte mange småretter/forretter, kjøp to, tre av dem istedenfor hovedrett, så blir måltidet mer spennende og typisk gresk. Med en brus, øl eller 1/4 liter husets vin, samt brød og vann som kommer på bordet "automatisk", vil prisen bli 12 - 20 euro, avhengig av sted. Tursittavernaene er dyre. Søk opp tavernaene i bakgater, der hvor grekerne selv spiser, der er maten både bedre og billigere. 

 

Anonymkode: c0ce3...5c7

Man trenger da ikke verken kjøpe iskaffe, spise på taverna eller leie solseng??   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Jeg pleier å regne 1000 kroner dagen når jeg reiser på chartertur🙈 Men det henger nok sammen med at det blir noen drinker på kvelden🙈

Anonymkode: 95ccd...98d

Jeg er ikke så glad i alkohol, så det blir kanskje et par øl eller et glass vin pr dag, ikke noe mer. Så trenger ikke penger til drinker på kveldene. 😊 Leste at drinker i Hellas også er nesten Norges-priser. 

Ts 

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mystix skrev:

Man trenger da ikke verken kjøpe iskaffe, spise på taverna eller leie solseng??   

Nei man må ingenting. Men jeg nevnte i hovedinnlegget at jeg kunne tenkt meg å leie solseng, så derfor fikk jeg tips om det. 😊 

Ts 

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om solsenger som er gratis så lenge de tilhører tavernaer, så du må nok regne med å betale for solsenger. Hvis ingen måltider er inkludert ville jeg beregnet omtrent 50 euro per dag for mat/drikke for å være sikker, så det blir 400 euro for åtte dager. Solsenger koster vel 5-6 euro, så det blir ca 40 euro. Da er du oppe i 4000 kr allerede.... Hvis du velger det billigste på menyen kan det gå, men du kan nok ikke shoppe så mye hvis du skal klare deg med kun 3000 kr

Anonymkode: 32d71...2ee

Frokost inkludert. Så blir lunsj og middag ute. Tenkte å finne de spisestedene hvor det er minst turister, har lest flere steder at der har de best mat til billigst penge. 😊 Har ikke noe voldsomt shoppingbehov når jeg er i "syden-land", hadde det vært et stort fokus hadde jeg selvfølgelig tatt med mer penger til det. Blir kanskje et par mindre suvenirer hvis jeg finner noe fint. 

Ts

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på min erfaring fra Kreta (Chania), holder 3000kr lenge hvis du ikke skal shoppe noe særlig eller drikke mye alkohol. Jeg brukte ca 2000kr til mat, drikke og solsenger sist og for meg var det nok. 

Anonymkode: 0870c...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 holder lenge, spesielt hvis du ikke drikker alkohol.
Beregner mellom 2000-3000 selv og har alltid havnet et sted i mellom.
:)

Anonymkode: ccccb...c93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyrospita til lunsj (2-4 euro) og en middag til rundt 12 euro på kvelden ville jeg regnet med. Har hotellet basseng? Da er det litt å spare på å bare være der en dag eller to. Det er vanlig å tipse på restaurant (20 % eller  rund opp). Hvilken øy er det snakk om? Prisene varierer svært mye fra øy til øy og forøvrig fra sted til sted noen ganger. Så 3 000 kr rekker nok dersom du shopper lite og spiser billig

Endret av johanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar. 😊 Blir minimalt med alkohol ja. Hotellet har basseng, så kommer helt sikkert til å være der også, men de har ikke veldig til utvalgt av mat og drikke der så vidt jeg forsto. Inkludert en lett og enkel frokost er det, også har de en poolbar med de enkleste drikkene, etter hva jeg har lest på nettet. Men hotellet er ikke skapt for å spise lunsj og middag tror jeg, ettersom de ikke har en ordentlig restaurant. Men mulig det går an å kjøpe litt snacks der likevel ettersom de har inkludert frokost. 

Vi skal til en øy som heter Skopelos, den ligger visst litt unna øya Skiathos. Aner ikke hva prisene ligger på der. Noen som vet? 😊

Ts 

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi skal til en øy som heter Skopelos, den ligger visst litt unna øya Skiathos. Aner ikke hva prisene ligger på der. Noen som vet? 😊

Ts 

Anonymkode: c2978...511

Det er den greske øya jeg har vært på som var dyrest (eller jeg var på Skiathos da). Tror uansett at budsjettet ditt kan gå greit, men husker øya som dyrere enn Korfu, Kreta, Samos, Lefkas og Rhodos. Det er ikke så store prisforskjeller, men kan variere noen tiere per rett og per drikke. 

Anonymkode: b62b0...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den greske øya jeg har vært på som var dyrest (eller jeg var på Skiathos da). Tror uansett at budsjettet ditt kan gå greit, men husker øya som dyrere enn Korfu, Kreta, Samos, Lefkas og Rhodos. Det er ikke så store prisforskjeller, men kan variere noen tiere per rett og per drikke. 

Anonymkode: b62b0...1b9

Skiathos er et mye mer turistområde enn Skopelos slik jeg har forstått det av det jeg har lest, derfor vi valgte Skopelos også. Ettersom vi er interessert i en rolig ferie. Kan tenke meg at Skiathos er litt dyrere enn Skopelos på grunn av turismen? Men det aner jeg ikke! 😊 Uansett takk for svar! Håper ikke det er så dyrt uansett hvis vi bruker litt tid på å finne de litt "bortgjemte perlene" av restauranter som ikke er fullstendig bitt av turisme. 😅

Anonymkode: c2978...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Skal på en av øyene i Hellas nå i starten av sommersesongen. Lurer på hvor mye lommepenger som er lurt å ha med seg? Blir lite shopping, skal kose meg med mat men går ikke på de dyreste restaurantene (god mat til billig penge), eventuelle kostnader til solsenger. Også må jeg sikkert ha penger til taxi eller buss. 

Hvor mye ville dere tatt med? Jeg tenkte et budsjett på 3000 for én person i 1 uke. Dette er utenom hotell, fly, transport tur/retur. Kun til mat og goder i ferien. Kunne tenkt meg å brukt mindre også, men vet ikke om det går an i realiteten. Er student så ikke mye å rutte med. 😊

Anonymkode: c2978...511

Da jeg var på en gresk øy sist, tror jeg at jeg hadde ca. 5000 til kun småshopping og mat/drikke på to uker. Jeg var på en restaurant to-tre ganger som kanskje var litt dyrere enn andre, og det ble litt drinker og lignende. Holdt i massevis for min del.

Anonymkode: 1549b...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...