Gå til innhold

MÅ stebarn være med på ferier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, og nei.. Jeg har hatt denne runden med samboer så mange ganger før det gikk inn.. Han har ikke hatt samvittighet til å reise uten alle barna.. så blir feriene kortere og mindre opplevelsesrike.. Vi reiser på høstferie/vårferie til syden med minstemann hvert år, uten de største barna.. Så drar vi på en ferie alle sammen i en uke midt på sommeren, her i Norge.. litt kortreist som oftest.. Barna syns dette er helt greit, da de reiser med mor i to uker til hellas hvert år.. Det blir i meste laget med en mnd. sydenferie hver sommer..

Anonymkode: eb71b...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ok å reise på ferie uten alle barna, men de bør få tilbudet om å være med. Selv om barna er hos den andre parten på samvær.

Vi har 4 barn til sammen, en jente hver fra tidligere (14 og 15 år), og to små gutter som er felles (7 og 8 år.) I år skal begge jentene være med min eks og samboer (pappa og stemor) til syden. Selv om jentene er stesøsken, ser de på hverandre som helsøsken. Ingen av vi tre foreldreparene har gjort noe forskjell på det. Når jentene drar til syden, drar jeg, mannen og guttene til Hunderfossen. Jentene fikk tilbudet om å være med, men jeg forstår at det ikke frister.

Anonymkode: 5c71b...eb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis  får har barna sine i de ukene dere skal på ferie så skal de være med ja. Når du får barn med han så blir du og han og barnet en familie. Men han har en familie fra før.. så han får derfor to familier. Jeg er av den oppfatning at man skal regne sine stebarn som sine egne. De skal inkluderes like mye som et felles barn. Det skal stilles opp like mye for et stebarn som før deres felles barn. Det skal ikke prioriteres ulikt fordi det er barna det til slutt går utover .

Det er du som har valgt å bli sammen med han. Du var med på å bli gravid. Du visste han hadde barn fra før. Barna hans vil alltid komme foran deg.. også det nye barnet som er felles. Dere er en familie på 5 snart selv om du ikke føler det sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis stebarna dine som du helst ikke ville hatt med på ferie også er uønsket på ferie av stefar?

En løsning kan jo være å dele opp i familier. Du og fellesbarn på én ferie, og mannen med sine + fellesbarn på én ferie?

Anonymkode: 8dca2...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie har det i år og i fjor vist seg praktisk umulig å få feriekabal for voksne, barn i barnehage med tvungen ferie og storesøsken på skole til å gå opp. Det er min mann som har barn fra tidligere, men jeg kun har vår "felles". Storesøskens feriesamvær med oss må også tilpasses til mors ferie.

I fjor hadde jeg og mannen kun mulighet til halvannen uke felles ferie mens vårt barn hadde fri fra barnehagen. På dette tidspunktet var mannens barn fra tidligere på ferie med mor. For at vi skulle få dra på ferietur sammen med vårt barn så måtte vi derfor avvikle ferietur innenfor denne halvannen uken. Storebror reagerte ikke større på det, han og far var på fotballcup i Danmark uten meg og lillesøster. 

I år er situasjonen tilsvarende, men med en forskjell. Vi har ikke råd til mer enn en tur, og den går til Danmark og leid feriehus. Storebror har tilbud om å være med, men har i stedet valgt å reise med mor som skal til Frankrike på samme tidspunkt. Dermed så blir det ikke ferietur utenlands med far og eldste, men de får nok til en hyttetur eller noe her hjemme hvor bare de to reiser.

Å ha som prinsipp som TS at man ikke skal reise med stebarn blir feil. Man må ta som utgangspunkt at alle barna i familien er velkommen med på ferier. Men man må også ta høyde for at ikke alle i en familie som vår får til å bli med på alt av den enkle grunn at alle har ikke fri eller anledning til samme tidspunkt. Synes at det er mange i denne tråden som er for ekstrem i motsatt retning av TS - at det er helt uhørt å reise på ferie uten alle barna i familien. I vårt eksempel så har det av praktiske grunner vist seg å være umulig å få til på grunn av alle feriekabalene som skal gå opp. Derfor er fleksibilitet alle veier et nøkkelord her.

Anonymkode: 51e0a...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Jo, de er i familien hans... Nå er jeg kanskje litt gammeldags, men jeg anser ikke han som min familie om du skjønner. Dermed er de ikke i familie med meg. Men uansett, all familie er vel ikke med på alle ferier sammen er de det?

 

Anonymkode: 99995...241

Gammeldags er ikke rette ordet for deg.

Ekskluderende, umoden, egoistisk, naiv eller uvitende er bedre ord å velge mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer på hvem som skal betale ferien for disse stebarna? Er det mor og far som skal sponse de med billett og lommepenger eller skal stemor også bidra økonomisk? :)

Anonymkode: 3dc3e...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvem som skal betale ferien for disse stebarna? Er det mor og far som skal sponse de med billett og lommepenger eller skal stemor også bidra økonomisk? :)

Anonymkode: 3dc3e...e19

Ihvertfall ikke mor....Hun får ingen glede av andres ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår familie har det i år og i fjor vist seg praktisk umulig å få feriekabal for voksne, barn i barnehage med tvungen ferie og storesøsken på skole til å gå opp. Det er min mann som har barn fra tidligere, men jeg kun har vår "felles". Storesøskens feriesamvær med oss må også tilpasses til mors ferie.

I fjor hadde jeg og mannen kun mulighet til halvannen uke felles ferie mens vårt barn hadde fri fra barnehagen. På dette tidspunktet var mannens barn fra tidligere på ferie med mor. For at vi skulle få dra på ferietur sammen med vårt barn så måtte vi derfor avvikle ferietur innenfor denne halvannen uken. Storebror reagerte ikke større på det, han og far var på fotballcup i Danmark uten meg og lillesøster. 

I år er situasjonen tilsvarende, men med en forskjell. Vi har ikke råd til mer enn en tur, og den går til Danmark og leid feriehus. Storebror har tilbud om å være med, men har i stedet valgt å reise med mor som skal til Frankrike på samme tidspunkt. Dermed så blir det ikke ferietur utenlands med far og eldste, men de får nok til en hyttetur eller noe her hjemme hvor bare de to reiser.

Å ha som prinsipp som TS at man ikke skal reise med stebarn blir feil. Man må ta som utgangspunkt at alle barna i familien er velkommen med på ferier. Men man må også ta høyde for at ikke alle i en familie som vår får til å bli med på alt av den enkle grunn at alle har ikke fri eller anledning til samme tidspunkt. Synes at det er mange i denne tråden som er for ekstrem i motsatt retning av TS - at det er helt uhørt å reise på ferie uten alle barna i familien. I vårt eksempel så har det av praktiske grunner vist seg å være umulig å få til på grunn av alle feriekabalene som skal gå opp. Derfor er fleksibilitet alle veier et nøkkelord her.

Anonymkode: 51e0a...5d9

Akkurat det her er jo ett problem for mange. 

Det skal ikke være sånn at felles barn ikke får dratt på ferie f.eks i påsken. For da er stebarn hos pappa eller mamma, og da gjerne på en ferie der. Å de får alltid være med på alle ferier, mens felles barn må stå over da stebarna ikke er der. 

Det er i hvertfall en måte å lage problemer mellom stesøsken på. 

Men sånn jeg forstår TS, så vil hun helst aldri ha med stebarn i det hele tatt. Å det er ikke pent. Har man valgt en partner med barn, så er barna en del av pakken. 

Sånn som dere løser det er supert. Alle får være med noen ganger. Ingen blir med vilje holdt utenfor. De jeg kjenner med mine, dine og våre barn løser det på samme måte ☺️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvem som skal betale ferien for disse stebarna? Er det mor og far som skal sponse de med billett og lommepenger eller skal stemor også bidra økonomisk? :)

Anonymkode: 3dc3e...e19

Synes også denne er vrien. Vi har ingen felles barn, men jeg har ett og han jeg har møtt, har to. Min er i tillegg så liten at den ikke trenger eget sete ennå. 

Anonymkode: 970f1...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvem som skal betale ferien for disse stebarna? Er det mor og far som skal sponse de med billett og lommepenger eller skal stemor også bidra økonomisk? :)

Anonymkode: 3dc3e...e19

Her deler vi 50/50. Har ca lik lønn. Han har en fra før også har vi en felles. 

Før vi fikk en felles kunne vi to dra på ferie uten stebarnet. Nå føler jeg at det blir veldig feil. Vi drar på hytta i helgene og i de feriene vi ikke har stebarnet, men aldri til utlandet eller til fornøyelsesparker.

Er selv vokst opp med skilte foreldre og husker hvor sårt det var da pappa, stemor og min nye halvbror dro til dyreparken i Kristiansand mens vi andre var på hytta med mamma. Syes det var dumt at de ikke kunne vente en uke til vi kom til han. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett minutts stillhet for alle stebarna som har stemødre som TS. Ikke rart det er mange eventyr med onde stemødre når det er så mye inspirasjon å ta av. 

Anonymkode: d21ae...96d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/20/2017 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal barna være med sin far på ferie, på lik linje som din kommende baby skal være med. 

Anonymkode: 7f052...b2c

Men fars nye familie kan jo ikke måtte sitte og vente på at barna hans skal komme hjem fra ferie før de selv kan dra. Stebarna skal jo og på ferie med mor. Ville sagt at 2-3 uker bør være med alle og tilsvarende med ny familie. 

Anonymkode: ef6db...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har mine og dine barn, og har reist på tur med alle, med kun mine barn, kun hans barn og med et av mine og et av hans, mao ferieturer i alle varianter. Det har med hvordan feriekabalen skal gå opp med ekser, barnas fritidsaktiviteter (som fotballcup) og om barnas (dvs tenåringenes) ønsker. Helt likt blir det aldri hvert år, men vi forsøker å kompensere slik alle blir fornøyd. 

Vi anser oss som en familie der alle er velkommen til å bli med på ferie. 

Anonymkode: 40922...b9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fars nye familie kan jo ikke måtte sitte og vente på at barna hans skal komme hjem fra ferie før de selv kan dra. Stebarna skal jo og på ferie med mor. Ville sagt at 2-3 uker bør være med alle og tilsvarende med ny familie. 

Anonymkode: ef6db...2c8

Jeg ville trodd at foreldre med godt samarbeid tok sikte på å ha tidlig og sen ferie, og bytte på  slik at ett år har far de 4 første ukene og mor de 4 siste og omvendt året etter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

Du bare måtte få barn med denne mannen? Du viste han hadde barn fra før. Fyll pakke!

Som vanlig lønnsmottaker har han sikker 5 ukers ferie. Tenker han vil bruke disse sammen med barna sine. 

Hva tenker han om tankene dine? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fars nye familie kan jo ikke måtte sitte og vente på at barna hans skal komme hjem fra ferie før de selv kan dra. Stebarna skal jo og på ferie med mor. Ville sagt at 2-3 uker bør være med alle og tilsvarende med ny familie. 

Anonymkode: ef6db...2c8

Skaper du problemer nå? Et av "godene" ved å være skilsmissebarn er jo muligheten til å ha lange ferier. 

Anonymkode: 86287...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvem som skal betale ferien for disse stebarna? Er det mor og far som skal sponse de med billett og lommepenger eller skal stemor også bidra økonomisk? :)

Anonymkode: 3dc3e...e19

Hvis du og partneren din har delt økonomi tenker jeg at biologisk foreldre betaler. Den som er på ferien. Ikke x'en. Men fy så kip du framstår hvis du krever denne delingen. Er du sammen med en som har barn fra tidligere så velger du også barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Jeg ville trodd at foreldre med godt samarbeid tok sikte på å ha tidlig og sen ferie, og bytte på  slik at ett år har far de 4 første ukene og mor de 4 siste og omvendt året etter

De fleste prøver nok det, men ikke alltid det går. Fler som ikke kan velge når de skal ha ferie. De kan prøve å bytte seg i mellom, men hender det kræsjer. 

Venninnen min får kun en uke sammen med samboeren sin i år. Hun har en sønn fra før, og en sønn med samboeren. Pappaen til eldste har tidlig ferie i år, det har hun også fått. Så om ingen av de får byttet internt blir det full kræsj. Samboeren har sen ferie i år. 

De får heldigvis god hjelp av besteforeldre på alle kanter. Men i år blir det bare rot med alt når det kommer til turer. 

Er også fler som har tredelt ferie på jobben sin. Tidlig, mellom og sen. 

Man har heller ikke krav på mer enn tre uker sammenhengende. 

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Så mannen din er aldri på ferie med sine barn? Det får moren sørge for?

Men han sørger for at dine særkullsbarn får dra på ferie? 

Hvordan tror du hans barn opplever det? 

Endret av Trude.lutt
Feil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...