Gå til innhold

MÅ stebarn være med på ferier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tar ikke med samboers barn på ferie, bare den vi venter i juni :) Vi har ikke råd til å dra på ferie med så mange. Dessuten bor ikke barna hans her vi bor. 

Anonymkode: e0911...789

Hvorfor får  flere barn når dere ikke kan forsørge de dere allerede har?

Anonymkode: eac76...414

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barn som har to hjem skal da ikke nødvendigvis "ha rett på" dobbelt opp med ferier? 

Det blir jo dobbelt så mye ferie som barn med samboende foreldre. 

Anonymkode: 970f1...8e3

Jeg er ganske enig her. Det er selvfølgelig viktig at mannens barn får dra på ferie med pappaen sin jevnlig, men å si at de skal være med på ALLE ferier pappa drar på med kommende barn og ny parter, er vel litt overdrevent kategorisk? 

Hvis jeg hadde vært i samme situasjon ville jeg sett an hva som passet. Kanskje skal dere på litt voksenferie slik at det er interessant for tenåringen å være med, mens andre ganger skal dere på noe som kan passe for hele gjengen, bare barnehagebarnet, eller bare dere tre (babyen, mor og far). Bare sørg for å få til en balanse som gir alle barna et godt forhold til far, og gode minner med han.

Anonymkode: 98468...56f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man er ikke nødt til å ha stebarna med på alt. De har også en mor som har ansvaret for å ta med ungene sine på ferie.

Anonymkode: 7490d...fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Halldir skrev:

Du er ikke tørr bak øra enda, du burde slett ikke få barn eller være i et parforhold med barn. Tror faktisk du burde flytte hjem til jenterommet hos mor og far en liten stund.

måten hun beskriver ungene hans på ( barnehagekid) virker litt som hun ikke er moden nok til værken være i forhold og vertfall ikke bli gravid. Og den tankegangen hennes også. Hun og mannen skal dra på ferie med hennes barn men ikke hans. Her har det skjedd en katastrofe, når barn (TS) blir gravid

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barn som har to hjem skal da ikke nødvendigvis "ha rett på" dobbelt opp med ferier? 

Det blir jo dobbelt så mye ferie som barn med samboende foreldre. 

Anonymkode: 970f1...8e3

Ser på det med to ferier som en av få fordeler med å være skillsmissebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Se for deg at du og samboeren din går fra hverandre, og du får deg en ny samboer og nye barn. Skal ikke babyen du venter nå få være med ferie da? For det er jo bare stebarn til den (i denne tenkte situasjonen) fremtidige samboeren din.

Tenk litt på det, og tenk litt på hvordan du hadde følt det om samboeren din valgte å droppe ferie med deg og babyen, og heller alltid bare dro på ferie med de to eldste barna hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

...min kommende baby. Og hvem er faren til den babyen? Hadde det vært samboeren din så burde du vel omtale barnet som vårt. 

Anonymkode: 60378...455

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du som stemor være med på ferier? 

Anonymkode: 362d7...4f8

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får  flere barn når dere ikke kan forsørge de dere allerede har?

Anonymkode: eac76...414

Hva er forsørgelse etter din mening? Mener du at man er forpliktet til som foreldre å kunne ha med barn på dyre utenlandsturer i ferier?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barn som har to hjem skal da ikke nødvendigvis "ha rett på" dobbelt opp med ferier? 

Det blir jo dobbelt så mye ferie som barn med samboende foreldre. 

Anonymkode: 970f1...8e3

Der er jeg faktisk enig. Det er ingen menneskerett å reise på to ferier hver sommer, en med mor og så en med far etterpå f.eks., bare fordi foreldrene er skilt!

En utenlandstur holder vel pr sommerferie, evt en ferietur overhodet. Så kan heller mor og far ta og byttes på, f.eks. bli enige om annethvert år hver. Når det er farens tur, tar han dem med på utenlandsferie f.eks, og så gjør moren det året etter. Det vil si at annethvert år må stebarna bli med fars nye familie på ferie, annethvert år reiser han kun med sin nye familie og "gamlebarna" er hos mor.

På den måten får barna en utenlandstur hvert år.

Anonymkode: c14fc...b74

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg faktisk enig. Det er ingen menneskerett å reise på to ferier hver sommer, en med mor og så en med far etterpå f.eks., bare fordi foreldrene er skilt!

En utenlandstur holder vel pr sommerferie, evt en ferietur overhodet. Så kan heller mor og far ta og byttes på, f.eks. bli enige om annethvert år hver. Når det er farens tur, tar han dem med på utenlandsferie f.eks, og så gjør moren det året etter. Det vil si at annethvert år må stebarna bli med fars nye familie på ferie, annethvert år reiser han kun med sin nye familie og "gamlebarna" er hos mor.

På den måten får barna en utenlandstur hvert år.

Anonymkode: c14fc...b74

Jeg tror at selve utenlandsturen er hips om haps for stebarn. Det at stemor og far ikke ser på dem som familie "nok" er selve problematikken. 

Anonymkode: dd691...f5b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du TS, jeg hadde en far en gang i tiden som prioriterte slik du ønsker at din mann skal prioritere...
Min far tok med barna til samboeren, hver eneste sommer. Bare ikke meg.
Dette fordi han hadde fått ny familie og vi kunne heller treffes i juleferie, helst i romjula fordi heksa ikke ville ha noe med meg å gjøre :/  Jeg var jo ikke "hennes familie" hvorfor skulle hun bruke tid og energi på meg...

Det endte tilslutt med at jeg mistet kontakten mer og mer med min egen far.
Og når det ble slutt mellom min far og "Heksa", så var det ingen far-datter forhold å gå tilbake mer =) 
For min far prioriterte alt for stebarna, de fikk sertifikat fordi heksa mente det var rett, hun hadde jo ikke råd selv.
Han hjalp de inn på boligmarket....For det var rett og rimelig, de var jo gift, felleskonto og hun bestemte over økonomien...

TS;
Ikke vær heksa, la far bruke tid med barna om det er så ille å ha med seg barna hans, så burde du egentlig gå fra ham med en gang, er du helt ærlig villig til å splitte opp forholdet din far har med barna sine?

For det er utrolig sårt..
Og jeg kunne ønske fatter'n hadde baller nok til å stå imot kravene til heksa...
 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes det er en menneskerett å bli behandlet rettferdig. Jeg synes det er en menneskerett å være inkludert som en del av sine foreldres familie. Jeg synes også det er en menneskerett å være inkludert i familie med sine stesøsken.

Så hva er da rettferdig? Jo, det er å bli behandlet som "sin egen" av sin steforelder. Og med det mener jeg at stebarna også blir inkludert i familien og ikke omtales som det unødvendige tillegget til partneren.

Nei, ikke alle har råd til dyre - eller billige - sydenturer med alle barn hvert år. Det er slett ikke det det handler om heller. Jeg synes f.eks. det er rimelig at et stebarn som reiser på sydentur med sin mor ikke nødvendigvis må forvente å også reise på sydentur med sin far samme sommer. Jeg blir imidlertid i stuss når det alltid er stebarnet som utelates fra fellesferie fordi ikke stemor makter å inkludere. Dette ser jeg alt for ofte - og jo yngre stemor, dess mer vanlig er det.

Så lenge far behandler sine barn rettferdig og tilbringer noe av sin ferie med alle sine barn, synes jeg ikke at stebarn alltid skal innkluderes i alle reiser, akkurat like lite som jeg synes at stebarn må ekskluderes hver gang med økonomi eller den umodne stemorens sære syn på familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det jammen mange hårsåre mennesker, jøye meg!

Selvfølgelig må ikke bonusbarn (eller stebarn)  "alltid" være med på ferie. Dersom dere planlegger ferie i en uke der barna er hos moren er det vel ikke noe problem. Det er ikke slik at biologiske søsken alltid er med begge sine foreldre på ferie heller. Det er godt for barnet å kun være sammen med sine foreldre, og det er viktig for dere å ha tid sammen også. MEN, dersom feriene dere planlegger stadig vekk havner på et tidspunkt der bonusbarna ikke kan være med, eller de til stadighet blir utelatt er det ikke greit. Du har selv valgt å gå inn i et forhold med en mann som har barn, og nå valgt å få et felles barn med han. 

Bare tenk hvor heldige dere er som kan få til så mange forskjellige ferier. Dere kan dra på ferier der tenåringen syns det er interessant å være med og dere kan dra på all-inclusive med de mindre der dere kan slappe av og bare nyte å være sammen. Disse barna er også fullverdige søsken for deres kommende barn, så at de får tid sammen og får bygget et ordentlig søskenforhold burde jo bare være positivt, også for deg som mor og bonusmamma. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det undrer meg at så mange av dere henger dere opp i dette med ferie, og at det ikke er menneskerett med to ferier når man er skilsmissebarn etc. Akkurat som om det er luksus å få tilbringe tid sammen med foreldrene sine. For det er det som er det viktige her. Som skilsmissebarn så har man kanskje 50% mindre tid med hver av foreldrene sine. Alt man før gjorde sammen gjør man nå hver for deg, og da er det naturlig å få dra på ferie med både mamma og pappa, om så hver for seg.

Det som skinner igjennom fra TS er en uvilje mot hans barn, og det er bekymringsverdig. Hva sier far? Vil han ha med seg barna sine på ferie, mens TS ikke vil? Eller er han enig med henne? 

Jeg kan ikke forstå at denne ideen kommer fra ham. Om man helst drar på ferie uten noen av barna sine foran andre, så er ikke det greit etter min mening. Det handler om å tilbringe tid med hverandre som man ikke får i en hektisk hverdag. Dessuten er det en delikat situasjon når pappa (eller mamma) får ny partner og barn. Da er det viktig å inkludere barna som er der fra før og gjøre det så greit som mulig for dem. Det er dem det skal tas hensyn til og ikke en sjalu og barnslig fjolle som ikke er voksen nok til å forstå hva hun har begitt seg inn på. TS har valgt en mann med familie, da får hun innrette seg etter det.  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

La oss si at dere slår opp og han får seg ny dame og unge. Også blir ditt barn lei seg fordi det ikke får være med på ferie. Det hjelper ofte å se ting fra andre siden.

 

Edit: @blåbærpike sa det bedre.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg faktisk enig. Det er ingen menneskerett å reise på to ferier hver sommer, en med mor og så en med far etterpå f.eks., bare fordi foreldrene er skilt!

En utenlandstur holder vel pr sommerferie, evt en ferietur overhodet. Så kan heller mor og far ta og byttes på, f.eks. bli enige om annethvert år hver. Når det er farens tur, tar han dem med på utenlandsferie f.eks, og så gjør moren det året etter. Det vil si at annethvert år må stebarna bli med fars nye familie på ferie, annethvert år reiser han kun med sin nye familie og "gamlebarna" er hos mor.

På den måten får barna en utenlandstur hvert år.

Anonymkode: c14fc...b74

Jeg syns det med å få to ferier pr sommer er helt ok. Noen fordeler får de vel ha, de barna som ufrivillig har havnet i splittede familier.

Som mor og stemor, ja alle barna skal med. Om de vil. Barna er søsken, og skal føle at de er det også!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bekrefter litt myten om stemødre, TS. De barna du helst ser ikke blir med på ferie, er søsken til ditt barn. Er ikke det familie, liksom? Jeg synes det virker som om du skulle valgt en mann uten barn fra tidligere... men når saken nå er som den er, så forsøk i hvert fall å ikke være ekskluderende. Det er ikke barnas feil at foreldrene har skilt lag og at de er prisgitt godviljen til deres nye partnere.

Selvsagt har mor også ansvar for å ta dem på ferie. Og ja, kanskje den ene fordelen med å være skilsmissebarn er to ferier. Men alt trenger ikke være dyre sydenturer, heller?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir sammen med noen som har barn fra før må man ta det med i beregning.  Husk dere skal nå ha barn i sammen. 50 % av alle forhold ender i brudd . Kansje en gang i fremtiden finner far ny partner.  Skal han da blåse i å ta med deres barn på ferie fordi hans nye partner ikke ønsker det ? Hvordan ville du syntes det var ? Hva ville barnet ha følt ? Karma kan bite deg i ræ.... før du vet ordet av det.  Du valgte han men barna valgte ikke deg. De trenger såklart ikke være med hver eneste gang men bør bli inkludert i deres familie.  

Anonymkode: daa00...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...