Gå til innhold

Du bunadskledde dame!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ari Loys skrev:

Flaut hårsårt. Hun burde beskyttes fra seg selv.

 

Akkurat nå, Loki Laufeyson skrev:

Næmen stakkar, litt vell hårsår må jeg si.

Selv synes jeg slike kommentarer er helt unødvendig på selveste 17 naivsuper når norske overklasse foreldre direkte mobber andre barn daglig foran egne barn hjemme. Dette gjør at de gir egne barn verdier vi ikke vil ha i Norge.  

Anonymkode: 04324...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der sutringa er bare pinlig å lese. Som sagt over - hårsårt.

Anonymkode: 7dbb1...112

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hun sparker og angriper stråmenn i øst og vest uten å ta tak i det jeg oppfatter som sakens kjerne: av og til så skal man faktisk strekke seg litt ekstra og pynte seg som best man kan for fellesskapet og av respekt for grunnloven og de verdier den representerer. Det er ikke ungene det er noe feil meg, men foreldrene som har en oppdrageroppgave i så måte. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, nå var jeg forberedt på et godt stykke tekst. Dette var bare særdeles hårsårt, flaut, og bare forsterker i-landsproblematikkens navlebeskuende kjerne...

Anonymkode: ac23d...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at om du oppdrar barnet ditt til å kle seg i "slappe-av-hjemme-tøy", som joggebukse, i fine anledninger gjør du rett og slett en dårlig jobb med å lære barnet om normer og normal høflighet. Og nei, jeg kjøper ikke at "kanskje joggebukse var det fineste dette barnet visste om". 

Jeg tror det handler mest om et ønske om å skille seg ut. Det er for så vidt greit, men møter du i 17. Mai tog i joggebukse, eller en hispter-variant, må du være forberedt på at noen ler eller himler med øynene. Markerer du avstand til resten vil de også markere avstand til deg. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Selv synes jeg slike kommentarer er helt unødvendig på selveste 17 naivsuper når norske overklasse foreldre direkte mobber andre barn daglig foran egne barn hjemme. Dette gjør at de gir egne barn verdier vi ikke vil ha i Norge.  

Anonymkode: 04324...9c8

Før jeg leste så trodde jeg vel egentlig at jeg skulle være enig med åpningsinnlegget, men det artikkelforfatteren skriver er det ikke kontroversielt i det hele tatt, syntes hun tar det som i verste fall fremstår som en sleivete kommentar i aller verste mening. For det er flere av oss som har blitt oppdratt til at man ikke går med absolutt hva som helst på 17. mai! Det gjør oss ikke til hverken konservative eller klespoliti, bare med en mening om at man ikke går i hva som helst av hverdagsklær på 17. mai. 

Syntes det er noe bermerkelsesverdig hårsårt at alle frustrasjoner om manglende klesdrakt skal tolkes til at man er mot mangfold og inkludering. 

Dette med å kle noenlunde til anledningen er uansett noe barna må forholde seg til når de blir voksne i forhold til jobb og familie. Man kommer ikke i en hullete olabukse på konfirmasjon, bryllup dåp og lignende, og mange arbeidsplasser har jo også en mer eller mindre strikt kleskode. 

Anonymkode: 66a67...940

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor hun skriver så mye om Steinerskolen og deres pedagogikk. Hva har det med en lurvete kledd unge på 17. mai å gjøre? 

Det er et stort skille mellom bunad og joggebukse. DET GÅR AN Å VELGE NOE MELLOM DE TO. Joggebukse og bunad er ikke de eneste klærne som finnes i verden. Det finnes klær som er billigere enn bunad og som fortsatt er fine, i motsetning til joggebukse. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ser poenget hennes.

I klassen til barnet mitt var det en "joggebukse eller ingenting"-episode* på 17 mai for noen år siden, og barnet (og foreldrene) valgte joggebukse siden det ville gå i barnetoget.  (*Særskilte omstendigheter som jeg ikke kan gå i detaljer om, men jeg snakker da om såpass alvorlige ting som sykdom, brann, dødsfall og lignende)

Vi vet aldri hva som er bakgrunnen til ulike valg, og jeg synes det er arrogant å automatisk anta at det skyldes uforstand, dårlig oppdragelse, manglende sosial kompetanse, og andre grunner som jeg ser har kommet frem i debatten om denne saken.

 

Anonymkode: 2f031...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for ei surf...e. dama I bunad har like mye rett til å si menigen og tankene sine hun som "forfatteren" har rett til å legge ut på nettet om hendelsen. Skader hun noen ved å dele sin mening til den hun pratet med? Kanskje "forfatteren" bør fokusere mer på å ikke overhøre andres samtaler og heller tenke mer på hvordan skrive en bedre tekst, for hun kan jo ikke skrive.

Anonymkode: 96b02...aac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg ser poenget hennes.

I klassen til barnet mitt var det en "joggebukse eller ingenting"-episode* på 17 mai for noen år siden, og barnet (og foreldrene) valgte joggebukse siden det ville gå i barnetoget.  (*Særskilte omstendigheter som jeg ikke kan gå i detaljer om, men jeg snakker da om såpass alvorlige ting som sykdom, brann, dødsfall og lignende)

Vi vet aldri hva som er bakgrunnen til ulike valg, og jeg synes det er arrogant å automatisk anta at det skyldes uforstand, dårlig oppdragelse, manglende sosial kompetanse, og andre grunner som jeg ser har kommet frem i debatten om denne saken.

 

Anonymkode: 2f031...5b1

Man kan da vel fremdeles få lov til å mene at joggebukse på 17.mai er en uting? 

Folk må tåle at andre i blant mener noe man ikke liker, selv om det KAN være en misforståelse. 

 

Anonymkode: c3603...6bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da vel fremdeles få lov til å mene at joggebukse på 17.mai er en uting? 

Folk må tåle at andre i blant mener noe man ikke liker, selv om det KAN være en misforståelse. 

 

Anonymkode: c3603...6bc

Hvorfor må man absolutt mene så mye om alt og alle hele tiden?

Jeg er ikke 50 år ennå, men føler meg eldgammel nå ...
Før i tiden var det noe som het å "feie for egen dør", og "passe sine egne saker", det er tydeligvis ikke gjeldende praksis lenger.

På den tiden het det også "det er en tid og et sted for alt".  Det betød at alt behøvde ikke være offentlig hele tiden, enkelte ting tok man opp innenfor husets fire vegger. 
Da ble det sett på som dårlig oppdragelse/dårlig folkeskikk å kritisere andre i offentlighet.

Joggebukse på 17,mai er ikke noe jeg ville gått med, og ikke noe mine barn hadde fått lov til å gå med, men hva andre gjør er ikke min sak.

 

Anonymkode: 2f031...5b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ungen i joggebuksa er garantert bortskjemt.  Er det vanskelig å ta på seg en pen bukse til 17 mai?   Jeg skjønner ikke problemet.  Skal vi bare drite i kleskoden alle mann den dagen, gleder meg ikke akkurat til å ta på meg bunaden hvert år jeg heller.  Neste år blir det onepiece, orker ikke. 

Endret av Mystix
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, snakk om å overreagere - man kan jo lure på hva hennes unger hadde på seg i toget siden hun tok en uskyldig kommentar hun tilfeldigvis overhørte så personlig. En kommentar som falt i en privat samtale hun ikke var en del av og som den omtalte ungen aldri ville fått med seg om ikke hun selv hadde tatt på seg å spre den til hele landet og oppgi både skole og by så hun er sikker på at flest mulig skal vite hvem det handler om. Hvem har gjort mest for å baktale den ungen og få ham til å føle seg utenfor og mobbet, tro...?

Forøvrig er det å lære ungene grunnleggende sosiale koder, derunder hva som forventes av antrekk ved spesielle anledninger, en god hjelp for å unngå at de føler seg utenfor på. Man skal selvfølgelig lære barn toleranse og aksept og at det ikke er greit å gjøre narr av at folk er forskjellige også, men å formidle at alt er greit, alltid, gjør akkurat som det passer deg er virkelig å gjøre dem en bjørnetjeneste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man absolutt mene så mye om alt og alle hele tiden?

Jeg er ikke 50 år ennå, men føler meg eldgammel nå ...
Før i tiden var det noe som het å "feie for egen dør", og "passe sine egne saker", det er tydeligvis ikke gjeldende praksis lenger.

På den tiden het det også "det er en tid og et sted for alt".  Det betød at alt behøvde ikke være offentlig hele tiden, enkelte ting tok man opp innenfor husets fire vegger. 
Da ble det sett på som dårlig oppdragelse/dårlig folkeskikk å kritisere andre i offentlighet.

Joggebukse på 17,mai er ikke noe jeg ville gått med, og ikke noe mine barn hadde fått lov til å gå med, men hva andre gjør er ikke min sak.

 

Anonymkode: 2f031...5b1

Kommentaren var jo ikke ment til alle andre rundt. I artikkelen str det at damen snakket til sidemannen.

Jeg syntes det er dumt å faktisk gå bort til folk og negativt kommentere hva de har på seg, men når det er en privat samtale får det gå.. Man får velge sine kamper. 

Jeg har selv opplevd å overhøre negative kommentarer om mitt valg av klær. (Hadde en ganske spesiell klesstil da jeg var yngre) Jeg snakket bare tilbake om de kom direkte til meg og sa noe negativt. Da sa jeg bare at jeg går i hva jeg vil, du går i hva du vil. At du ikke liker klærne mine får være ditt eget problem. Ha en fin dag.. Eller noe lignende..

Ellers brydde jeg meg ikke om det. Jeg hadde jo VALGT å kle meg annerledes. Skulle jeg bry meg om alt det andre mente om meg hadde jeg blitt deprimert. 

Sure kjerringer får man ikke gjort noe med uansett. Det er seg selv de ødelegger mest for, med negative holdninger og behov for å snakke nedsettende om klærne til andre. De er ikke farlige. Ingenting å bry seg om. Hu sa det jo til venninna si , sånne folk tør ikke gå bort til den de prater om uansett.

Anonymkode: c3603...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommentaren var jo ikke ment til alle andre rundt. I artikkelen str det at damen snakket til sidemannen.

Jeg syntes det er dumt å faktisk gå bort til folk og negativt kommentere hva de har på seg, men når det er en privat samtale får det gå.. Man får velge sine kamper. 

Jeg har selv opplevd å overhøre negative kommentarer om mitt valg av klær. (Hadde en ganske spesiell klesstil da jeg var yngre) Jeg snakket bare tilbake om de kom direkte til meg og sa noe negativt. Da sa jeg bare at jeg går i hva jeg vil, du går i hva du vil. At du ikke liker klærne mine får være ditt eget problem. Ha en fin dag.. Eller noe lignende..

Ellers brydde jeg meg ikke om det. Jeg hadde jo VALGT å kle meg annerledes. Skulle jeg bry meg om alt det andre mente om meg hadde jeg blitt deprimert. 

Sure kjerringer får man ikke gjort noe med uansett. Det er seg selv de ødelegger mest for, med negative holdninger og behov for å snakke nedsettende om klærne til andre. De er ikke farlige. Ingenting å bry seg om. Hu sa det jo til venninna si , sånne folk tør ikke gå bort til den de prater om uansett.

Anonymkode: c3603...6bc

I innlegget sto det at kvinnene kommenterte Steinerskolens elever generelt, ikke bare den ene eleven, selv om forfatteren av innlegget brukte eleven i joggebukse som et eksempel.  (Hun hadde nok møtt mer forståelse om hun hadde brukt et annet eksempel, for eksempel en jente i tunika og tights)

Sitat

Mens vi begge sto der i bunadene våre og ventet, kom du med en del utsagn til sidemannen, om barn som går på Steinerskolen. Du kommenterte måten barna gikk kledd på, at du syntes det virket som om de gikk inn for å skille seg ut og at du mente de burde pyntet seg mer.

Det var altså ikke snakk om en enkelt kommentar om en enkelt elev, men en hel gruppe barn som, i følge dem, ikke var fint nok pyntet til 17.mai.

Jeg kjente mange fra Steinerskolen i min ungdom, og for å være ærlig var de fleste litt annerledes i klesstilen.
De jeg kjente var litt "hippie-aktige", og pentøyet deres var litt annerledes enn pentøyet til de fleste andre.
Ja, de jeg kjente skilte seg ut, selv om de hadde pyntet seg, og i følge den damen som blir kritisert i innlegget, er det ikke uvanlig at Sterinerskoleelever fremdeles skiller seg ut.

Men uansett, hovedpoenget i innlegget var at barna gikk på Steinerskolen, de skilte seg ut, og at forfatteren overhørte at det ble gitt uttrykk for at det ikke er rom for mennesker som skiller seg ut på 17.mai.

Og det jeg har understreket er holdningen som blir forsvart av de aller fleste i disse trådene.
 

Samtalen var kanskje ment å være privat, men når de er såpass høylytte at andre hører dem blir kommentarene offentlige, og da synes jeg det er all grunn å, i etterkant, komme med en generell oppfordring til å vise folkeskikk, og ikke minst vise bekymring for om negative voksne overfører sine negative holdninger til sine barn.

 


 


 

Anonymkode: 2f031...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...