Gå til innhold

"Fat shaming"


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

På 20.5.2017 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Er ikke "overvektig" også å kalle en spade for en spade? 

Anonymkode: 38894...adb

Joda, men det er en betydelig forskjell i kroppsstørrelse på en som har 25,1 (over 25 er regnet som overvekt) i BMI og en som har 35, som et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.5.2017 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Jeg omtaler overvektige som feite og tjukke når jeg snakker med for eks samboer (eller skriver på forum). Kaller en spade for en spade. Men jeg sier jo ikke det til mennesker som er feite. Men nå bruker jeg generelt noe "grovt" og direkte språk

Anonymkode: 3207c...23f

Og du sier neger og du, da?

Anonymkode: a9517...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så flott da! Godt å høre det ikke var det det handlet om. :) 

Grunnen til at jeg fikk inntrykk av det var måten du skrev på i innlegget. Du uttrykte deg som at det var meg du snakket om "Foreldrene dine ..." og "Du kommer fremdeles ingen vei med ...". Da tenkte jeg at her har du allerede antatt at denne problemstillingen gjelder meg selv. Jeg synes ikke det er så rart at når du skrev det på den måten at det kunne misforstås til at du snakket om meg, og virket som du gikk ut fra at siden jeg snakket om dårlige spisevaner så måtte jeg nettopp ha det selv. Men det var heldigvis en misforståelse i dette tilfellet. 

Men vi er som jeg skrev helt enig om at offermentalitet ikke får en til å gjøre positive endringer for sitt eget liv. At jeg har en "er det fordi jeg er tjukk" offermentalitet kan jeg ikke være enig i bare pga denne misforståelsen, og jeg får vel bare være uenig med deg i oppfattelsen av at mennesker som er overvektige ikke blir behandlet med en del fordommer som f.eks går på intelligens, viljestyrke og generell robusthet. På samme måte kan f.eks sjenerte mennesker bli behandlet, eller f.eks psykisk syke i behandlingsvesenet. Jeg tror ikke det er utelukket for overvektige, men jeg synes det er naivt å tro at overvektige aldri blir forskjellsbehandlet i negativ retning fordi de er overvektige.  

Vaner kan endres men eksperter på området sier at det er en krevende prosess, og det synes jeg man ikke skal kimse av. Mennesker som ser sin overvekt og har fysisk og psykisk helse til å gjøre noe med det men som bare driter i helsa si synes jeg er noe helt annet enn de som er i en vane-endringsprosess. Og sannheten er at man kan ikke vite hvilke holdninger mennesker har til sin egen overvekt bare ved å se dem. Mennesker som gjør så godt de kan og virkelig prøver å endre på destruktive spisevaner synes jeg i alle fall fortjener creds, selv om de bruker årevis på å få til denne endringen av vaner. 

Anonymkode: cba36...2fe

Men da er vi enige da! Overvektige som er i gang med å endre tankegangen sin og spisemønsteret sitt støtter jeg fullt ut, om de så er helt i begynnelsen. At overvektige også i noen tilfeller møter uberettiget stigmatisering er jeg også med på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du sier neger og du, da?

Anonymkode: a9517...7a2

Hvorfor skal man ikke si neger? Jeg forstår at det er problematisk i USA med historien deres, men det er jo et annet ord. Neger blir vel mer det samme som "negro". 

Edit: ...OT, unnskyld. :sjenert:

Endret av Cicero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å kalle noen feit eller overvektig. Feit er veldig negativ ladet, og derfor kan du ikke sammenligne det med å bli kalt porselensdukkehvit, som er mye mer positivt. Hva med "hu bleike"? Du ser selv at du foretrakk det mer positive.

På samme måte sier man ikke "mongo" om folk med Down, man sier "han med Down."

Med mindre man har lyst til å være uintelligent og vulgær, da.

Anonymkode: 43042...40b

Det er ingen som har Down, Asperger eller hva det måtte være. De har Downs syndrom, Aspergers syndrom osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det har blitt "inn" å ha litt former, noe som er kjempe bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Cicero skrev:

Hvorfor skal man ikke si neger? Jeg forstår at det er problematisk i USA med historien deres, men det er jo et annet ord. Neger blir vel mer det samme som "negro". 

Edit: ...OT, unnskyld. :sjenert:

Fordi mørkhudede anser det som en grov fornærmelse. Trenger du mer?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
Akkurat nå, ViljaH skrev:

Fordi mørkhudede anser det som en grov fornærmelse. Trenger du mer?  

Og tjukke folk mener at "tjukk" er en grov fornærmelse, psykisk syke vil ha seg frabedt å bli omtalt som syke, transkjønnede blir forbanna om du påpeker biologi, og i USA har du feminister som insisterer på å bruke "womyn" fordi de ikke vil ha noe med menn å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man feit, så er man feit. Det er slik det er

Anonymkode: f2610...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
51 minutter siden, ViljaH skrev:

Fordi mørkhudede anser det som en grov fornærmelse. Trenger du mer?  

Jeg anser det som en grov fornærmelse at jeg som hvit ikke får lov til å si "neger", så dersom ymse ting som folk finner fornærmende skal ha noe å si, er vi uansett like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, louisandsteve skrev:

Føler det har blitt "inn" å ha litt former, noe som er kjempe bra! :)

Overvekt kamuflerer former så jeg ser ikke helt hvordan det å ha former og overvekt helt henger sammen. :klo: Jeg har lagt på meg litt i det siste, midjen min har dermed blitt større, ergo jeg er mindre formfull.  Timeglassfiguren min kommer mye bedre fram om jeg går ned 5 kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mystix skrev:

Overvekt kamuflerer former så jeg ser ikke helt hvordan det å ha former og overvekt helt henger sammen. :klo: Jeg har lagt på meg litt i det siste, midjen min har dermed blitt større, ergo jeg er mindre formfull.  Timeglassfiguren min kommer mye bedre fram om jeg går ned 5 kg. 

Jeg mener ikke at overvekt og former er det samme! Nevnte bare hvor bra det er at kroppssynet har endret seg hvertfall litt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le av denne artikkelen:

https://www.nrk.no/ytring/jeg-er-ingen-papirdukke-1.13489569

 

Kort fortalt, en overvektig kvinne med sær stil som klager på at ikke alle kleskjeder tilbyr klær som passer akkurat henne, som hun selv beskriver som " sexy-lubben, sterk og sprek" :fnise:.

Jeg tror folk må innse at kleskjeden ikke skylder deg noe, og om du spiser deg for stor til å komme inn i vanlige klær er det du som har et problem, ikke resten av verden som må tilpasse seg deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2
13 minutter siden, herzeleid skrev:

Måtte le av denne artikkelen:

https://www.nrk.no/ytring/jeg-er-ingen-papirdukke-1.13489569

 

Kort fortalt, en overvektig kvinne med sær stil som klager på at ikke alle kleskjeder tilbyr klær som passer akkurat henne, som hun selv beskriver som " sexy-lubben, sterk og sprek" :fnise:.

Jeg tror folk må innse at kleskjeden ikke skylder deg noe, og om du spiser deg for stor til å komme inn i vanlige klær er det du som har et problem, ikke resten av verden som må tilpasse seg deg. 

Veldig enig i det. Det er i grunn et problem i seg selv, at klesmerker endrer størrelser slik at alt blir større på en "mindre" størrelse. For all del, la folk få være som de vil, men jeg syns ikke vi skal tilrettelegge for at normen blir stor. 

Enig med @Mystix som nevner dette med formfull, å ha noen kg ekstra gjør deg ikke nødvendigvis formfull slik mange ofte gjemmer seg litt bak (at det er fint med former). Stor midje er ikke sunt, for menn eller kvinner. 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/noen-kilo-ekstra-er-ikke-sunt-likevel/a/23680832/

Til topic (jeg har fulgt tråden, men ikke kommentert): jeg bruker sjelden ordet tjukk eller feit. Da er det i så fall om meg selv. Og det er sjelden riktig, men det har med dagsformen å gjøre. Å kalle seg selv tjukk eller feit, er en form for forsvarsmekanisme det og. Mange sier også at de trives slik, og kaller seg selv det ene og det andre. Jeg tror det ofte er en måte å si det før noen andre kan si det. Selv om det ikke nødvendigvis stemmer. 

Jeg syns likevel trenden med at stort er bra, chubby er fint, kosemage er sexy osv er usunn. Og da snakker jeg om helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 time siden, canacas skrev:

Jeg syns likevel trenden med at stort er bra, chubby er fint, kosemage er sexy osv er usunn. Og da snakker jeg om helse. 

Jeg er enig med deg i dette. Men sånn som den artikkelen da, jeg tror ikke måten man får folk til å ta tak i vekta si på er å ikke gi dem muligheten til å kle seg i et tålelig utvalg av klær.  Det kan virke som at noen tror at man kan "mane folk" til vektnedgang. At hvis man bare moraliserer nok vil de skjønne det. Det er ikke slik det fungerer. Samtidig skal man ikke f.eks hjelpe med å flytte på snackavdelingen i butikkene for "det er ikke mitt problem at noen folk er feite". Man har f.eks sett med røyking at en vanskeligere tilgang til det har hjulpet flere å slutte. Kanskje det kunoe vært litt det samme hvis sjokolade ikke MÅTTE stå ved kassa. For jeg mener jo at dette er et samfunnsproblem,  og jeg synes det er litt merkelig hvordan mange mennesker skal klage på overvektige og nærmest prøve å moraliserende dem til å ta seg sammen samtidig som man ikke er villig til å la ting i matbutikken omrokkeres litt. Har f.eks hørt denne  "Hvis de får høre det mange nok ganger at de er uattraktive så vil de gjøre noe med det til slutt", og jeg blir litt matt. Ingen kan hate seg selv slank og frisk. Men man kan definitivt hate på seg en spiseforstyrrelse.  

Jeg velger å være fornøyd med kroppen min, den gjør jobben og gir meg muligheten til å være akivt, komme meg på jobb og gjøre de fritidsaktivitetene jeg vil. Ja, den er altfor tjukk og det er ikke sunt, derfor gjør jeg noe med det. Men det går absolutt an å være fornøyd med kroppen sin og likevel ønske at du var slankere og friskere. Jeg tror faktisk at det hjelper.  Å ha et positivt syn på seg selv hjelper en med å lykkes med målene man setter seg. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg er fornøyd med kroppen min, men jeg er ikke fornøyd med overvekten. Jeg synes det er en forskjell fra å si at stort er bra. Jeg kan helt fint ha fokus på vektnedgang samtidig som jeg ikke hater det jeg ser i speilet, og digger de store pupper jeg har og synes jeg har ei fin rumpe. Men i den grad "fat acceptance" lurer folk til å tro at overvekt ikke er usunt så er det absolutt et problem. 

Men igjen, om noen folk ikke bryr seg om de er usunne, hva gir oss rett til å legge oss bort i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ofte "hun lyse, hun med mørk hud, hun slanke, hun høye, hun med de tre barna, hun som alltid spiser knekkebrød" hvorfor skal jeg ikke få si "hun store, hun kraftige"? 

Anonymkode: 78806...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 20.5.2017 den 10.44, Coolaid skrev:

Det er for søren ikke hageredskap vi snakker om her. Det finnes negative ladde ord, nøytrale ord og positivt ladde ord. Når vi omtaler andre mennesker så er det på sin plass å velge et nøytralt eller positivt ladd ord, er det ikke? Måten vi snakker på forteller litt om hvem vi er, ikke glem det. Og selv om man ikke mener noe negativ med det så må vi tenke på hva andre oppfatter som negativt. 

I dag blir det sett på som negativt å kalle noen "neger"... i beste fall er det for noen et nøytralt ladd ord. Kaller man noen "nigger" blir det sett på som et svært negativt ladd ord. Tenk i litt større baner enn de som omgir deg. 

Det er jo akkurat det du gjør. Her inn på forumet er det en del mennesker som sliter med fedme eller har fått diagnosen "sykelig fedme". Men det er greit så lenge du kan gjemme deg bak en skjerm og tastatur som anonym? 

Du er en del av problemet, både måten du snakker med din samboer på og hvordan du selv sier du skriver på et forum. 

Tenk på det.

Helt enig med deg! Jeg synes det er en uting å omtale folk basert på vekta deres.

Skal jeg beskrive en venninne for noen (sånn at de vet hvem jeg mener), så faller det meg ikke inn å si at hun er feit eller overvektig. Jeg beskriver henne på andre måter, og jeg har aldri opplevd at noen ikke har skjønt hvem jeg snakker om. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 den 13.00, Silfen skrev:

Bruker helt glatt ordet feit. Jeg er for å ta ord tilbake og ufarliggjøre de, fremfor å skulle  være redd ord hele tiden for å ikke støte noen. Alt handler om konteksten, eller hva. 

Det er tøft av deg å si dette, ettersom du har tatt slankeoperasjon, og nå er slank og fin! Føltes det greit å bli omtalt som feit når du var det, eller er det noe du føler at det er greit at andre blir omtalt om nå som du er slank?

 

Anonymkode: b0aee...3c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 18.41, ViljaH skrev:

Fordi mørkhudede anser det som en grov fornærmelse. Trenger du mer?  

Gud er en stor stygg svart lesbisk kvinne. Trenger du mer? 

Anonymkode: 80331...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tøft av deg å si dette, ettersom du har tatt slankeoperasjon, og nå er slank og fin! Føltes det greit å bli omtalt som feit når du var det, eller er det noe du føler at det er greit at andre blir omtalt om nå som du er slank?

 

Anonymkode: b0aee...3c0

Litt utenom kanskje, men jeg har større respekt for folk som greier å gå ned i vekt ved egen viljestyrke enn for dem som tyr til slankeoperasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...