Gå til innhold

"Fat shaming"


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Hva om vi blir enig i å ikke kommentere hverandres kropper? Det er frekt, uhøflig og unødvendig. De fleste har speil 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cicero

Men i helvete da. Fedme er ikke som rase, legning eller epilepsi. Det er ikke noe du ikke er født med. De fleste som er feite er det fordi de har spist for mye og beveget seg for lite. Så klart har du de som er feit på grunn av stoffskiftesykdommer og medisiner, men de er ikke majoriteten. Å sammenligne med tilstander man ikke kan noe for blir tåpelig. Da kan man heller sammenligne med folk med KOLS som følge av røyking - og for dem er det ikke mye sympati å spore. 

Nei, kall en spade for en spade, og slutt å gjøre alle til offer. Er du tjukk så er du tjukk, og fat acceptance-bevegelsen er så full i sprøyt at jeg har vanskelig for å ta begreper som "fat shaming" seriøst. Jeg er helt for å være grei mot andre og det er som regel unødvendig og med dårlige hensikter at man driver og kommenterer på andres kropper, men det blir for dumt å skulle trippe rundt på eggeskall hele tiden. 

Endret av Cicero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker helt glatt ordet feit. Jeg er for å ta ord tilbake og ufarliggjøre de, fremfor å skulle  være redd ord hele tiden for å ikke støte noen. Alt handler om konteksten, eller hva. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, herzeleid skrev:

Feit veskriver godt hvordan en person ser ut

Nei, det gjør det ikke!
En "feit" person kan være alt fra normalt slank til kraftig overvektig, basert på holdningen til den som bruker ordet, og er derfor veldig lite beskrivende.

Og du lyver hvis du sier at du aldri har sett eller hørt normalvektige mennesker bli karakteriserte som feite.

Anonymkode: 3d30d...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, herzeleid skrev:

Feit veskriver godt hvordan en person ser ut

Nei, det gjør det ikke!
En "feit" person kan være alt fra normalt slank til kraftig overvektig, basert på holdningen til den som bruker ordet, og er derfor veldig lite beskrivende.

Og du lyver hvis du sier at du aldri har sett eller hørt normalvektige mennesker bli karakteriserte som feite.

Anonymkode: 3d30d...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 11.18, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke noen grunn til å være kraftig overvektig, så jeg ser heller ikke noen grunn til å dulle med dem og si at alle er vakre slik som de er, for det er rett og slett ikke sant. Du kan være så tjukk som du vil, men samme hvordan du vrir og vendee på det er det faktisk mindre attraktivt. Akkurat som at jeg har veldig tynt og dårlig hår, det er heller ikke et tegn på sunnhet akkurat, og det gjør meg litt mindre attraktiv enn som jeg hadde hatt et tykt og sunt hår.

Anonymkode: f0b32...4bb

Det kan være flere grunner til overvekt. Sykdom. Medisin. Genetikk.

Er det ofte du plages av overvektige? Er det ofte du føler du må dulle eller lyve for dem? 

Har du noe med det?

Endret av Trude.lutt
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5/20/2017 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Og hvis en var blond, blåøyd og arisk for noen titalls år tilbake, fikk man det lettere i forhold til nazismen. Hvis en var "jøde" og ikke fylte kravene ble det verre. En var faktisk fritt vilt. Jeg begynner å se fellestrekk ved mobbekulturen som vokser frem. Tenk litt på det og ikke bli en sånn ukul mobber som bare må kommentere negativt og fortelle f.eks. de overvektige at de er overvektige. Det er skikkelig dårlig oppførsel og viser en sterk mangel på normal høflighet hos dem som snakker sånn om eller til folk. 

Anonymkode: 5a4b4...efc

Han eller hun du siterte mente nok at diabetes er ikke noe man ER, men noe man HAR. Man ER diabetiker, eller HAR diabetes. Eller man ER feit. Skjønner?

Anonymkode: 39072...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke!
En "feit" person kan være alt fra normalt slank til kraftig overvektig, basert på holdningen til den som bruker ordet, og er derfor veldig lite beskrivende.

Og du lyver hvis du sier at du aldri har sett eller hørt normalvektige mennesker bli karakteriserte som feite.

Anonymkode: 3d30d...e9c

I de fleste tilfeller så er feit beskrivende nok, gitt konteksten så synes det er helt ok. Man kan like det eller ikke, men andre ser hvordan du ser ut, og kroppsform, farge osv. er gode beskrivelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Silfen skrev:

Bruker helt glatt ordet feit. Jeg er for å ta ord tilbake og ufarliggjøre de, fremfor å skulle  være redd ord hele tiden for å ikke støte noen. Alt handler om konteksten, eller hva. 

Synes du det er greit om dine barn omtaler andre barn i klassen med ord som "feit"? Eller at dine barn blir referert til slik av andre barn? Like regler for alle her. Mine barn får ikke snakke slik.

Det er utenfor din kontroll om andre blir støtt av ord du bruker om dem eller til dem. Du kan ikke bare bestemme at andre ikke skal bli såret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ViljaH skrev:

Synes du det er greit om dine barn omtaler andre barn i klassen med ord som "feit"? Eller at dine barn blir referert til slik av andre barn? Like regler for alle her. Mine barn får ikke snakke slik.

Det er utenfor din kontroll om andre blir støtt av ord du bruker om dem eller til dem. Du kan ikke bare bestemme at andre ikke skal bli såret.

Nå har jeg vært feit selv om mange år og at folk blir støtt kan jeg rett og slett ikke bry meg om så lenge sammenhengen ordet brukes i ikke er slem. Folk må ta et oppgjør med den jævla sutrementaliteten sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

Nå har jeg vært feit selv om mange år og at folk blir støtt kan jeg rett og slett ikke bry meg om så lenge sammenhengen ordet brukes i ikke er slem. Folk må ta et oppgjør med den jævla sutrementaliteten sin. 

Men spørsmålet var: Synes du det er greit om dine barn omtaler andre barn i klassen om dem og til dem som "feit"? Og at dine barn blir omtalt og snakket til slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Men spørsmålet var: Synes du det er greit om dine barn omtaler andre barn i klassen om dem og til dem som "feit"? Og at dine barn blir omtalt og snakket til slik?

Selvsagt. Som jeg skriver, igjen og igjen, alt handler om konteksten. Dersom det er nødvendig for mine barn å beskrive noen på grunnlag av kroppsform, så er feit et helt normalt år. I mine 19 år som forelder har det dog ikke vært nødvendig. Syns virkelig du burde sette deg inn i oppdragelse fremfor å frata barn muligheten for et rikt språk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, herzeleid skrev:

I de fleste tilfeller så er feit beskrivende nok, gitt konteksten så synes det er helt ok. Man kan like det eller ikke, men andre ser hvordan du ser ut, og kroppsform, farge osv. er gode beskrivelser. 

For å illustrere, det er mange som menerkvinnen på dette bildet illusterer en feit person.

Hvis noen hadde sagt til meg: "hun feite personen i den svarte bodyen", hadde jeg ikke skjønt hvem de snakket om.

Så lenge noen bruker beskrivelsen "feit" om alle som ikke har en fettprosent på 10, og andre bruker samme beskrivelsen om overvektige med en fettprosent på 50, vil jeg ikke si at det er beskrivende nok.
Det er store rom for synsing og misforståelser når slike beskrivelser blir brukt.

 

Anonymkode: 3d30d...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å illustrere, det er mange som menerkvinnen på dette bildet illusterer en feit person.

Hvis noen hadde sagt til meg: "hun feite personen i den svarte bodyen", hadde jeg ikke skjønt hvem de snakket om.

Så lenge noen bruker beskrivelsen "feit" om alle som ikke har en fettprosent på 10, og andre bruker samme beskrivelsen om overvektige med en fettprosent på 50, vil jeg ikke si at det er beskrivende nok.
Det er store rom for synsing og misforståelser når slike beskrivelser blir brukt.

 

Anonymkode: 3d30d...e9c

Blir vanskelig å forholde seg til at Noen André omtaler henne som feit. Det handler om forståelse hos mottager, og kontekst, og jeg opplever sjelden problemet at "feit" missforstås. Det er klart at alle beskrivelser kan missforstås, men det er et forsvinnende lite problem i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Blir vanskelig å forholde seg til at Noen André omtaler henne som feit. Det handler om forståelse hos mottager, og kontekst, og jeg opplever sjelden problemet at "feit" missforstås. Det er klart at alle beskrivelser kan missforstås, men det er et forsvinnende lite problem i denne sammenhengen. 

Du er glad i han der Noen :ler:

Anonymkode: e27d3...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Cicero skrev:

Men i helvete da. Fedme er ikke som rase, legning eller epilepsi. Det er ikke noe du ikke er født med. De fleste som er feite er det fordi de har spist for mye og beveget seg for lite. Så klart har du de som er feit på grunn av stoffskiftesykdommer og medisiner, men de er ikke majoriteten. Å sammenligne med tilstander man ikke kan noe for blir tåpelig. Da kan man heller sammenligne med folk med KOLS som følge av røyking - og for dem er det ikke mye sympati å spore. 

Nei, kall en spade for en spade, og slutt å gjøre alle til offer. Er du tjukk så er du tjukk, og fat acceptance-bevegelsen er så full i sprøyt at jeg har vanskelig for å ta begreper som "fat shaming" seriøst. Jeg er helt for å være grei mot andre og det er som regel unødvendig og med dårlige hensikter at man driver og kommenterer på andres kropper, men det blir for dumt å skulle trippe rundt på eggeskall hele tiden. 

Enig med deg. Vi må slutte å være så hårsåre hele tiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er glad i han der Noen :ler:

Anonymkode: e27d3...7ab

André er en veldig kjekk syndebukk, da det alle mener å ha hørt at han gjorde "noe" en eller annen gang. Synes han får alt for liten støtte der han står alene i stormen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
9 minutter siden, Silfen skrev:

Selvsagt. Som jeg skriver, igjen og igjen, alt handler om konteksten. Dersom det er nødvendig for mine barn å beskrive noen på grunnlag av kroppsform, så er feit et helt normalt år. I mine 19 år som forelder har det dog ikke vært nødvendig. Syns virkelig du burde sette deg inn i oppdragelse fremfor å frata barn muligheten for et rikt språk. 

"Rikt språk"..? :ler: Det var dagens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Det er klart at "feit" er et nedlatende og negativt begrep. Det er særdeles lite positivt knytta til ordet.

Må faktisk ta megselv i å si at jeg kan omtale megselv som feit eller tjukkas, da ment ofte litt mer som fleip eller for å avvæpne en situasjon, men @ViljaH  som spør om det er greit at barn snakker sånn har et godt poeng; fordi jeg ville aldri akseptert at mine barn omtalte andre barn som "hun/han feite". 

Ordet er jo så åpenlyst negativt ladet. Jeg synes dog det er forskjell på å bruke det i en ikke-personlig kontekst (generaliserende) kanskje fordi jeg mener selv jeg har litt tilhørighet til gruppa. Så da har jeg "lov". Men jeg ville aldri aksepter at barna mine omtalte andre slik. Må vel innrømme at det er noe selvmotstridende fra min side, så ga meg noe å tenke på. Ville uansett aldri akseptert at barna mine omtalte andre barn sånn, nettopp fordi overvekt er et såpass sårt tema, og er det noen som blir sett ned på som tapere i dagens samfunn så er det overvektige. 

Endret av noe tilfeldig
Edit, tagget vedkommende med det gode poenget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Cicero skrev:

Men i helvete da. Fedme er ikke som rase, legning eller epilepsi. Det er ikke noe du ikke er født med. De fleste som er feite er det fordi de har spist for mye og beveget seg for lite. Så klart har du de som er feit på grunn av stoffskiftesykdommer og medisiner, men de er ikke majoriteten. Å sammenligne med tilstander man ikke kan noe for blir tåpelig. Da kan man heller sammenligne med folk med KOLS som følge av røyking - og for dem er det ikke mye sympati å spore. 

Nei, kall en spade for en spade, og slutt å gjøre alle til offer. Er du tjukk så er du tjukk, og fat acceptance-bevegelsen er så full i sprøyt at jeg har vanskelig for å ta begreper som "fat shaming" seriøst. Jeg er helt for å være grei mot andre og det er som regel unødvendig og med dårlige hensikter at man driver og kommenterer på andres kropper, men det blir for dumt å skulle trippe rundt på eggeskall hele tiden. 

Matvaner blir lært i oppveksten. Allerede fra barnsben får vi innlært spisevaner, og mange som sliter med overvekt i voksen alder gjør det fordi de ikke har lært seg hvordan de skal ha en sunt og hensiktsmessig forhold til mat. Hvorfor mener du at konsekvenser av miljø er man så utrolig mye mer skyld i enn konsekvenser av gener og arv? Nei, man er ikke født med dårlige spisevaner som fører til overvekt, men man er gjerne født inn i en familie med dårlige spisevaner som fører til overvekt som voksen. 

Jeg synes det er trist at du ikke tar begreper som "fat shaming" seriøst. Det er så mange overvektige mennesker som føler at det blir dårligere behandlet enn andre, og det er jo greit nok at den største delen av datingpoolet ikke er interessert i deg, det må man bare akseptere, og at folk er mindre høflige, tror du har mindre å komme med, og rett og slett tror du er dummere, joda, OK. Men når det kommer til direkte hets og trakassering av overvektige, da synes jeg virkelig man burde reagere. Det er liksom så jævlig greit i dag å hetse overvektige for "de er jo skyld i det selv". Hvorfor endrer dét på noe? Hvorfor skal det liksom være greit å snakke dritt om andres vekt bare fordi de selv har valgt hva de putter i munnen. 

Man vokser opp, og selv om man oppdager at "shit, jeg er overvektig og jeg har spisemønster som er destruktive" så er det ikke gjort i en håndvending å gjøre noe med det. Ikke fordi det er problematisk å gå ned i vekt (kalorier inn vs kalorier ut - enkelt nok å forstå), men fordi spisevaner er som andre vaner nettopp lært i barndommen, og de sitter godt i! 

Anonymkode: cba36...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...