Gå til innhold

"Fat shaming"


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Personer med høy BMI, blir ofte kalt overvektige eller fete. 

 I fagkretser er det generell enighet om at folk ikke bør karakteriseres ved sin lidelse eller sykdom, som diabetiker, epileptiker, funksjonshemmet og utviklingshemmet. Derfor bør vi heller ikke bruke betegnelser som «overvektige» og «fete». Det er stigmatiserende og diskriminerende. 

Jeg lurer på hvorfor det er blitt greit og dagligdags å omtale overvektige som fete, tjukke, osv? ,

Og dersom man syns det er greit, hvorfor omtaler man ikke andre personer etter hvilke sykdom eller helseplager de har. Er vi ikke alle mennesker? 

Jeg er så lei fat shaming som man leser på kvinneguiden, på nettet, i medier.

Og ja, vet det kommer kommentarer som: " ja men de er jo feite" ... osv... 

Les her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel greit å kalle en spade for en spade. 

Men det er ikke greit å mobbe eller å diskriminere noen pga utseende eller sykdom. :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig, og helt ærlig... Jeg tåler å bli omtalt som det. Skjønt... jeg setter jo pris på å bli omtalt ved navn først og fremst. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omtaler overvektige som feite og tjukke når jeg snakker med for eks samboer (eller skriver på forum). Kaller en spade for en spade. Men jeg sier jo ikke det til mennesker som er feite. Men nå bruker jeg generelt noe "grovt" og direkte språk

Anonymkode: 3207c...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg omtaler overvektige som feite og tjukke når jeg snakker med for eks samboer (eller skriver på forum). Kaller en spade for en spade. Men jeg sier jo ikke det til mennesker som er feite. 

Anonymkode: 3207c...23f

Er ikke "overvektig" også å kalle en spade for en spade? 

Anonymkode: 38894...adb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg omtaler overvektige som feite og tjukke når jeg snakker med for eks samboer (eller skriver på forum). Kaller en spade for en spade. Men jeg sier jo ikke det til mennesker som er feite. Men nå bruker jeg generelt noe "grovt" og direkte språk

Anonymkode: 3207c...23f

Men, en ting er å se realiteten i øynene, en annen ting er å være nedlatende. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt i hvilke situasjoner man trenger å snakke om at andre er overvektige. Som en annen bruker sier, kan man godt bruke navnene deres. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brydd meg om det. Men det er en ting jeg reagerer på; det er greit å være homofil og lesbisk, vi skal godta alle raser og ikke være rasist, egentlig er alt greit, men gud forby om du har noen kilo ekstra på kroppen, da ser folk ned på deg. Sånn er det blitt. Folk som Cornelis Idiot Helsefrik i Nettavisa.no burde hatt skambank spør du meg. Gud for en provoserende faen. Norge er fult av sånne folk.

Anonymkode: 34391...ce5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektig er ikke en sykdom i seg selv. Det er heller ikke undervekt. Men overvekt og undervekt er korrekte ord som brukes av helsevesen og finnes ikke stigmatiserende. 

Anonymkode: 6b029...164

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke "overvektig" også å kalle en spade for en spade? 

Anonymkode: 38894...adb

I mine ører høres det ut som når man omtaler folk for """runde""" for å ikke tråkke noen på tærne

5 minutter siden, MarianneE skrev:

Men, en ting er å se realiteten i øynene, en annen ting er å være nedlatende. 

Jeg assosierer ikke å være feit med andre negative kvaliteter, så ser ikke hvorfor det skulle være nedlatende. Det er andre mennesker som skal legge mye negativ betydning i å være feit. Når jeg snakker med for eks sambo, så vet han hva jeg mener (eller ikke mener) med ordet, så det er ikke problematisk. På forum bryr jeg meg ikke om hva folk tolker fra det jeg skriver. Om noen blir fornærmet fordi ejg bruker ordet feit i stedet for overvektig for det være deres problem

Anonymkode: 3207c...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri brydd meg om det. Men det er en ting jeg reagerer på; det er greit å være homofil og lesbisk, vi skal godta alle raser og ikke være rasist, egentlig er alt greit, men gud forby om du har noen kilo ekstra på kroppen, da ser folk ned på deg. Sånn er det blitt. Folk som Cornelis Idiot Helsefrik i Nettavisa.no burde hatt skambank spør du meg. Gud for en provoserende faen. Norge er fult av sånne folk.

Anonymkode: 34391...ce5

Njaa, jeg er litt uenig. Også røykere, alkoholikere, narkomane osv blir gjerne sett ned på. Mange blir sett ned på på grunn av yrke eller utdanningsnivå eller mangel på dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke diabetes, men du er feit. Ikke at jeg går rundt å kaller folk feite da, men jeg syntes ikke det er galt med litt kroppspress heller, det er bare slik verden er, om du er slank og pen får du et lettere liv. 

Anonymkode: f0b32...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke diabetes, men du er feit. Ikke at jeg går rundt å kaller folk feite da, men jeg syntes ikke det er galt med litt kroppspress heller, det er bare slik verden er, om du er slank og pen får du et lettere liv. Anonymkode: f0b32...4bb

Og hvis en var blond, blåøyd og arisk for noen titalls år tilbake, fikk man det lettere i forhold til nazismen. Hvis en var "jøde" og ikke fylte kravene ble det verre. En var faktisk fritt vilt. Jeg begynner å se fellestrekk ved mobbekulturen som vokser frem. Tenk litt på det og ikke bli en sånn ukul mobber som bare må kommentere negativt og fortelle f.eks. de overvektige at de er overvektige. Det er skikkelig dårlig oppførsel og viser en sterk mangel på normal høflighet hos dem som snakker sånn om eller til folk. 

Anonymkode: 5a4b4...efc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt utrolig hvor mange som er synske i en slik sammenheng.

Utrolig mange mener de kan se en annen persons BMI, fettprosent og muskelmasse med det blotte øyet.
På denne måten blir veldig mange normalvektige (BMI under 25) urettmessig stemplet som overvektige og feite, mange overvektige (Bmi mellom 25 og 30) blir urettmessig stemplet som feite (BMI høyere enn 30).

Jeg kjenner mange normalvektige som er tynnfeite, og jeg kjenner mange normalvektige som ser store ut, men som har en sunn fettprosent (de har høyere muskelmasse).

Som @Gud sier, kan jeg ikke se en eneste situasjon, utover på legekontroll, der det er nødvendig å beskrive noen med vekt eller utseende.

Overvekt kan/bør diskuteres på samfunnsnivå, men ikke på individnivå, og da er slike beskrivelser unødvendige.

Anonymkode: 3d30d...e9c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte de som er veldig tynne skriver at de blir så mye hetset for vekta også påstår de feite aldri blir det... jeg bare ehhhhhhhh hallooooo

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt utrolig hvor mange som er synske i en slik sammenheng.

Utrolig mange mener de kan se en annen persons BMI, fettprosent og muskelmasse med det blotte øyet.
På denne måten blir veldig mange normalvektige (BMI under 25) urettmessig stemplet som overvektige og feite, mange overvektige (Bmi mellom 25 og 30) blir urettmessig stemplet som feite (BMI høyere enn 30).

Jeg kjenner mange normalvektige som er tynnfeite, og jeg kjenner mange normalvektige som ser store ut, men som har en sunn fettprosent (de har høyere muskelmasse).

Som @Gud sier, kan jeg ikke se en eneste situasjon, utover på legekontroll, der det er nødvendig å beskrive noen med vekt eller utseende.

Overvekt kan/bør diskuteres på samfunnsnivå, men ikke på individnivå, og da er slike beskrivelser unødvendige.

Anonymkode: 3d30d...e9c

Vel, hvis jeg og en venn sitter å prater og jeg siervat jeg traff Marianne, vennen min kjenner ikke Marianne men har møtt henne. Da kan jeg si hun feite, hun narkomane, hun lamme, hun kortvokste osv.

Hva om det er to Marianner, ei feit og ei tynn, begge med mørkt langt hår?

Altså, er man feit så er man feit og alle ser det jo så hva er problemet om man blir beskrevet som det man er? Liker en det ikke så kan en prøve å gjøre noe med det om det lar seg gjøre. Det samme om man er mager, har rødt hår osv..

Verden er blitt så jævla hårsår.

Anonymkode: f10ba...059

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overvektig er ikke en sykdom i seg selv. Det er heller ikke undervekt. Men overvekt og undervekt er korrekte ord som brukes av helsevesen og finnes ikke stigmatiserende. 

Anonymkode: 6b029...164

For det første fedme er en sykdom, du tar du delvis feil. Sykelig fedme kan diagnoseres hos personer med en kroppsmasseindeks på mer enn 40. Er man under 40 på kroppsmasseindeks er man ikke blitt syk enda.  Disse sliter med vekten på en måte som er vanskelig å gjøre noe med selv, de får en diagnose hos lege. Her slår også følgesykdommer for fullt inn, som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft og depresjoner. Når det gjelder undervekt så er jeg ikke sikker på at det er definert som en sykdom i seg selv. Undervekt  kan også kan være et tegn på underliggende sykdommer som for eksempel ulike spiseforstyrrelser,  tuberkulose og aids. 

Fordi noen, for eksempel helsepersonell, bruker et eller flere ord så er det gitt at det ikke er stigmatiserende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som @Gud sier, kan jeg ikke se en eneste situasjon, utover på legekontroll, der det er nødvendig å beskrive noen med vekt eller utseende.

Anonymkode: 3d30d...e9c

Hva? Beskriver du aldri mennesker du har sett eller glemt navnet på ved å beskrive utseende? Jeg har ofte spurt folk om "hvem er hun høye med mørkt hår som var sammen med Geir?" eller "hva heter han skuespilleren som spilte i x serie og var ganske lav" eller "hvem var Marianne igjen, var det hun feite?"

Anonymkode: 3207c...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Beskriver du aldri mennesker du har sett eller glemt navnet på ved å beskrive utseende? Jeg har ofte spurt folk om "hvem er hun høye med mørkt hår som var sammen med Geir?" eller "hva heter han skuespilleren som spilte i x serie og var ganske lav" eller "hvem var Marianne igjen, var det hun feite?"

Anonymkode: 3207c...23f

Nei, jeg beskriver sjeldent mennesker med utseende.

Hårfarge endres ofte, øyenfarge er ikke noe de fleste ser, høyde er misvisende, og det samme er størrelse.

Etternavn, bosted, familietilhørighet, jobbtilhørighet osv er bedre måter å beskrive noen på.

Anonymkode: 3d30d...e9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, Frøken_fjong1 skrev:

Det er vel greit å kalle en spade for en spade. 

Men det er ikke greit å mobbe eller å diskriminere noen pga utseende eller sykdom. :)

Det er for søren ikke hageredskap vi snakker om her. Det finnes negative ladde ord, nøytrale ord og positivt ladde ord. Når vi omtaler andre mennesker så er det på sin plass å velge et nøytralt eller positivt ladd ord, er det ikke? Måten vi snakker på forteller litt om hvem vi er, ikke glem det. Og selv om man ikke mener noe negativ med det så må vi tenke på hva andre oppfatter som negativt. 

I dag blir det sett på som negativt å kalle noen "neger"... i beste fall er det for noen et nøytralt ladd ord. Kaller man noen "nigger" blir det sett på som et svært negativt ladd ord. Tenk i litt større baner enn de som omgir deg. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg omtaler overvektige som feite og tjukke når jeg snakker med for eks samboer (eller skriver på forum). Kaller en spade for en spade. Men jeg sier jo ikke det til mennesker som er feite. Men nå bruker jeg generelt noe "grovt" og direkte språk

Anonymkode: 3207c...23f

Det er jo akkurat det du gjør. Her inn på forumet er det en del mennesker som sliter med fedme eller har fått diagnosen "sykelig fedme". Men det er greit så lenge du kan gjemme deg bak en skjerm og tastatur som anonym? 

Du er en del av problemet, både måten du snakker med din samboer på og hvordan du selv sier du skriver på et forum. 

Tenk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...