Gå til innhold

Sliter med å gå ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd siden 2012 og gått ned i vekt. Jeg sliter seriøst med viljestyrken og motivasjon. Jeg har klart meg og gått ned 15kg på 1,5-2 mnd tidligere men disse kom tilbake ila et år. Jeg prøver men feiler hver gang.

Jeg trenger ingen kommentarer på at det ikke er bra og at det ødelegger forbrenningen. Jeg bare lurer på om noen har prøvd Shake diett som en kick-start på slankingen og hvordan der gikk/går med dere idag?

Hilsen oppgitt rund frøken

Anonymkode: 643d0...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd det, og jeg gikk faktisk ned litt, men tanken på mat i stedet for Shake gjorde at det ble tungt å fortsette med slankingen etterpå når jeg endelig var ferdig med kuren. Er dessverre ikke noe slankere i dag (men har nå noen babykilo jeg ikke hadde da), og kommer nok ikke til å prøve det igjen.

Anonymkode: fa336...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart du mister viljestyrke og motivasjon når du går ned så fort. Da må du leve ganske ekstremt. Slikt mister man veldig fort motivasjonen av ja. Begrens deg til 1kg. i uka. Det er mye lettere å opprettholde motivasjonen om man lever noen lunde normalt.

Anonymkode: 33a5a...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shakes og kickstart er dødfødt, du vet allerede at å spise for lite gjør ar du sprekker/går opp igjen etterpå. Resultater er dels universelle, dels individuelle. Stiller to spm tilbake istedet. Hvor høy er du og hvor mye veier du? Er du villig til å gjøre det som skal til for å gå ned i vekt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg prøvd siden 2012 og gått ned i vekt. Jeg sliter seriøst med viljestyrken og motivasjon. Jeg har klart meg og gått ned 15kg på 1,5-2 mnd tidligere men disse kom tilbake ila et år. Jeg prøver men feiler hver gang.

Jeg trenger ingen kommentarer på at det ikke er bra og at det ødelegger forbrenningen. Jeg bare lurer på om noen har prøvd Shake diett som en kick-start på slankingen og hvordan der gikk/går med dere idag?

Hilsen oppgitt rund frøken

Anonymkode: 643d0...905

Jeg vet at dette ikke er svaret du ønsker, men det er det eneste sanne svaret du får: det finnes ingen quick-fix for slanking. Ja, du kan slanke deg kjapt og gæli 15-20 kg og så returnere til din nåværende livsstil. Og du vil bare ha kastet bort tid og penger, for etter få måneder er du tilbake på start.

Å miste vekt og så holde vekten innebærer en livslang endring av diett (og med "diett" mener jeg mat, ikke sære slankekurer). Jeg anbefaler at du først, før du bryr deg om å faktisk miste vekt, lærer deg mat og kosthold. Få et begrep om næringsverdien i det du spiser og bygg deg opp en ærfaringsbase. Ja, dette tar tid. Men fordelen er at du etter å ha bygd den opp vil være i stand til å detaljregulere vekt ved hjelp av diett uten noengang å gå sulten. Jeg detaljregulerer alt jeg spiser pga en sykdom, og det er betydelig lettere enn en skulle tro. Og det er betydelig mer smaksrikt enn en skulle tro.

Så, ts: lær deg verktøyet først. Så kan du slanke deg lettvindt, bekvemt og på full mage etterpå. 

Anonymkode: 120fa...45e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringle skrev:

Shakes og kickstart er dødfødt, du vet allerede at å spise for lite gjør ar du sprekker/går opp igjen etterpå. Resultater er dels universelle, dels individuelle. Stiller to spm tilbake istedet. Hvor høy er du og hvor mye veier du? Er du villig til å gjøre det som skal til for å gå ned i vekt?

Jeg er 178cm høy og veier ca 100kg

Anonymkode: 643d0...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må legge om livsstilen din, TS. Det er det eneste som fungerer i lengden, ellers vil du gå like fort opp i vekt igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det går mot alt alle sier, men jeg gikk ned på pulverkur. Det passet som kickstart for meg. 

Det store "men'et" er jo at etter kickstarten og etter at du har gått ned x antall kg så må du fortsette å leve sunt etterpå. Det går aldri an å gå tilbake til usunne vaner.

Jeg gikk ned 30 kg på lavkarbo, men så var jeg så dum at jeg trodde jeg hadde kontroll og kunne kose meg med høykarbomat en stund, men det kunne jeg ikke, for da kom jeg meg ikke tilbake på lavkarbo og ble tyngre enn jeg var i utgangspunktet. Hadde jeg holdt meg til moderat (ikke som slanking, men som vedvarende) lavkarbo, så er jeg sikker på at jeg hadde klart å holde vekta også.

For meg så er det søtsuget som er verst. Nå har jeg vært uten søtt og kaker siden februar, så nå er det ikke noe problem igjen, men hvis jeg "skal bare teste ut" så vet jeg at jeg faller tilbake og blir dobbelt så ille med søtsug, så jeg holder meg unna.

Vet alt om det med motivasjon og å skli ut. Har gjort det mange ganger.

Det eneste som funker er å spise riktig mat - ikke mindre mat - og å mosjonere. Om det så bare er en gåtur en halvtimes tid hver dag så hjelper det. Og etter en stund blir det en vane og da går det av seg selv. 

Kan hende du er som meg, og da kan pulverkur være en grei pangstart, men så må du lage en plan over hvordan du skal leve videre etterpå, for du kan aldri gå tilbake til det kostholdet som gjorde at du i utgangspunktet gikk opp på. Kose seg en gang i blant er helt greit, så lenge man vet at man klarer å gå den smale sti dagen etter. 

Anonymkode: 6250a...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsstilsendring er jo det viktige begrepet her. Hvis du begynner med shakes så har du vel egentlig ikke løst problemet, og vil raskt falle tilbake til normalen. Hvis du sliter veldig med motivasjon og viljestyrke så kan kanskje en ernæringsfyisolog, lege eller personlig trener kunne hjelpe deg? Du må ha en plan, sette deg mål og evaluere deg selv underveis.

Anonymkode: 2921e...de6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tror ikke på shaker og sære dietter, nettopp fordi man ikke lærer noe av dem, og de er ikke bærekraftige i lengden. Jeg har prøvd litt forskjellige, slike halvhjerta forsøk med ditt og datt, og det funker jo absolutt ikke, man får litt ned, så går man litt opp igjen. Jeg har innsett at den eneste virkelige løsningen er å lære meg riktig kosthold, og å gjøre det gradvis med dedikasjon og innsats. 

Jeg har ikke troa på at man kan bruke viljestyrken til å gå ned i vekt. Viljestyrke går man tom for, man kan ikke bruke det hver dag alltid. Derfor er det mye bedre å bruke de naturlige prosessene i kroppen. De fleste matvarer (bortsett fra sukker) gir en metthetsfølelse, det er absolutt mulig å gå ned i vekt og være mett (da mener jeg ikke overmett, men bare ikke sulten mett) hele tiden. Jeg tror de færreste klarer å tvinge seg ned i vekt med kun viljestyrke og motivasjon, man kan bare ikke være motivert og passe på seg selv og hva man putter i munnen som en hauk hele tiden. 

Det virker også som du vil ha en veldig rask vektnedgang, og hei, jeg skjønner deg kjempebra, man vil jo helst være 20 kg lettere for flere år siden! Men hvor har det ført deg? Hvis du hadde lagt deg på en nedgang på 0,3 kg i uka fra tidlig 2012 så ville du vært normalvektig innen midten av 2013, det er 4 år siden. Du hadde vært godt innenfor normalvektig innen 2014, det er 3 år siden. I stedet har årene gått og du er fremdeles 100 kg. Kanskje det kan være en liten vekker. Du kan ta deg selv seriøst og gjøre dette skikkelig denne gangen, siste gang, og du slipper at det blir år 2022 og at du fremdeles er 100kg. Jeg skjønner at hvis jeg sier at du vil nå målvekten i 2019 så er det ALTFOR langt frem i tid, du vil klare det før jul i år, minst, men du kan jo se hvordan dine tidligere metoder har endt opp. 

Det er absolutt mulig for deg å gå ned 25 kg til jul, men spørsmålet er om det er bærekraftig, holdbart og du kan gjøre det uten å slite deg ut. Hvis du satser på rask vektnedgang så tror jeg likevel at du må lære en del om kosthold, og vaner, og lære deg selv evnene man trenger for å holde vekta og å ha et godt og hensiktsmessig forhold til mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 178cm høy og veier ca 100kg

Anonymkode: 643d0...905

Det var det første spørsmålet. Hvis du går ned 20 kilo, er du normalvektig. Det kan du enkelt og temmelig uanstrengt klare på et år hvis du tar det seriøst.

Så hvordan stiller du deg til det andre spørsmålet? Er du villig til å ta det seriøst?

Jobb med innstillingen din. Stryk ord som viljestyrke, motivasjon og prøve fra vokabularet ditt. Å gå ned i vekt er enkelt. Det er ikke bare lett alltid, men det er enkelt. Du har fått mange gode innspill. Vil du følge dem, med andre ord gjøre det som funker? Eller bare dille? Det er helt opp til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shakes og andre restriktive dietter er forførende, for man går jo fort ned i vekt om man holder seg til dem. Jeg har vært der mange ganger. Problemet er som Rainstorm sier at man ikke lærer noe av dem. Når man har nådd ønsket vekt så har man ikke lært hvordan man skal spise for å opprettholde vekten. Det eneste som funker i lengden er en varig livsstilsendring. Du bør gå gjennom kostholdet ditt og kartlegge akkurat hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag. Det er ikke sikkert at kaloritelling vil fungere for deg i lengden, men om du i hvert fall får en oversikt med en gang over hvor du inntar mest (store måltider/småspising mellom måltidene/"skeie ut dager"...) så vet du hvor utfordringen ligger og kan jobbe med det.

Hos meg så var issuet småspising mellom måltidene. Jeg taklet ikke antyding til sult og hadde alltid sjokolade eller nøtter i vesken, spiste mens jeg laget middag, gomlet på alt som stod framme. Selv om jeg ikke spiste uvanlig store måltider så fikk jeg i meg 1000 + mellom måltidene. Så jeg var nødt å innføre fullstendig spisestopp i de 3-4 timene mellom måltidene. Jeg grovtalte kalorier, men klarte å gå ned i vekt med en gang jeg fikk bukt med småspisingen. 

Andre har et annet spisemønster feks at de kan gå en halv dag uten å spise noe særlig og så skeie skikkelig ut på kvelden. 

Du må nesten se hvor dine egne personlige utfordringer ligger. 

Anonymkode: 821d9...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shakes og andre restriktive dietter er forførende, for man går jo fort ned i vekt om man holder seg til dem. Jeg har vært der mange ganger. Problemet er som Rainstorm sier at man ikke lærer noe av dem. Når man har nådd ønsket vekt så har man ikke lært hvordan man skal spise for å opprettholde vekten. Det eneste som funker i lengden er en varig livsstilsendring. Du bør gå gjennom kostholdet ditt og kartlegge akkurat hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag. Det er ikke sikkert at kaloritelling vil fungere for deg i lengden, men om du i hvert fall får en oversikt med en gang over hvor du inntar mest (store måltider/småspising mellom måltidene/"skeie ut dager"...) så vet du hvor utfordringen ligger og kan jobbe med det.

Hos meg så var issuet småspising mellom måltidene. Jeg taklet ikke antyding til sult og hadde alltid sjokolade eller nøtter i vesken, spiste mens jeg laget middag, gomlet på alt som stod framme. Selv om jeg ikke spiste uvanlig store måltider så fikk jeg i meg 1000 + mellom måltidene. Så jeg var nødt å innføre fullstendig spisestopp i de 3-4 timene mellom måltidene. Jeg grovtalte kalorier, men klarte å gå ned i vekt med en gang jeg fikk bukt med småspisingen. 

Andre har et annet spisemønster feks at de kan gå en halv dag uten å spise noe særlig og så skeie skikkelig ut på kvelden. 

Du må nesten se hvor dine egne personlige utfordringer ligger. 

Anonymkode: 821d9...38d

Du kommer med et veldig godt poeng her. Kaloritelling er ikke riktig måte for alle for å gå ned i vekt, men det kan være et viktig verktøy for å kartlegge hvilke utfordringer man har.

Jeg har talt kalorier siden i høst, men jeg har begynt å løsne opp litt mer etter hvert når det kommer til å ikke alltid være så streng med meg selv om jeg går litt over det daglige målet. Men jeg innså veldig fort hvilke matvarer som inneholdt mye kalorier og som jeg kanskje kunne klare meg uten eller spise av i mindre mengder. Jeg gikk fra å spise brødskiver med masse pålegg til knekkebrød med en skive ost og ikke to. Jeg innså også at mye av problemet mitt så i at jeg hadde ting så lett tilgjengelig. Et stappfullt kjøleskap med mye åpne glass og ting gjorde det lettere for meg å bare ta litt uten å tenke over at det faktisk ble en del til sammen.

Men å telle kalorier en måned høres ut som en veldig god idé. Bare for å få en generell følelse over hvor mye man får i seg i løpet av en dag og hvor man godt kan skjerpe litt inn. Selv om man spiser lite trenger ikke det bety at man spiser lite kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5/19/2017 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter seriøst med viljestyrken og motivasjon. Jeg har klart meg og gått ned 15kg på 1,5-2 mnd tidligere men disse kom tilbake ila et år. Jeg prøver men feiler hver gang.

Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt men 15 kg på 2 måneder er nesten 2 kg per uke. Dette er opp mot 2-4 ganger anbefalt vektnedgang (0,5-1 kg per uke avhengig av hvor overvektig  man er) per uke. For å klare dette må du har et ganske stort kaloriunderskudd og som du har opplevd selv, regner jeg med, klarer du ikke å opprettholde dette over lenger tid, og går på en smell. 2 måneder er ikke lang tid i denne sammenhengen. Du mangler også de gode vanene som trengs for å beholde den nye vekten din. Legg deg på et mer moderat kaloriunderskudd så kan du spise deg mett hver dag og også kose deg litt i helgene.

Anonymkode: b3691...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke gå opp igjen i vekt må du endre måten du spiser på. Det hjelper ikke å gå ned 15 kg på en 2 mnds kur, dersom du spiser den samme maten i den samme mengden når du er ferdig på kuren.

Jeg sleit med å gå ned i vekt selv, men etter å ha analysert kostholdet mitt og telt kalorier gikk jeg ned 25 kg på 8 måneder. Jeg spiste helt vanlig mat, men i mindre mengder, samtidig som jeg kuttet ut å spise kosemat på ukedagene. Det viste seg at å gå ned i vekt var utrolig enkelt egentlig, det handlet om kalorier inn/ut, og etterhvert om å få mest mulig kvalitet for de kaloriene jeg puttet i meg. Var det noen vits å spise pasta med ostesaus, når kjøtt og grønnsaker ville holde meg mett lengre? Var jeg villig til å ofre kveldsmaten for å spise is? Ville jeg ha tre knekkebrød med godt og magert pålegg, eller en loffskive med masse ost? Svarene mine på slike spørsmål endret seg gjennom denne perioden. Fordelen ved å gjøre det over lang tid var også at vanene endret seg, slik at det ble mye lettere å holde vekten etterpå.

Er forøvrig like høy som deg, og veide bare et par kilo mindre.

 

Anonymkode: 99bbc...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...