Gå til innhold

Uønsket beføling på offentlig transport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 18 år gammel jente som bor i Oslo, så buss/trikk/tog tar jeg ofte ovenfor å bli kjørt av bil. Men visse hendelser gjentar seg bare. Da jeg var på vei hjem fra trening hopper jeg på en rød buss ettersom det er en enkel og grei måte for meg å komme hjem på. Jeg stod i midten av bussen (skulle bare ett par stopp) da en godt voksen mann steller seg ved siden av meg. Plutselig så kjenner jeg en klam, stor hånd på rumpen min... jeg snudde meg brått, fjernet hånden hans, men før jeg rekker å si noe som helst så har han allerede flyttet seg lengre foran i bussen da han skjønte at jeg merket hånden hans. Lignende har skjedd gjentatte ganger, selv menn som stiller seg rett bak meg og begynner å gnikke kjønnsorganet mot meg. Jeg blir i sjokk, klarer ikke å si ifra, og det som skremmer meg er at jeg er ikke den eneste som opplever dette. Hvordan kan man forhindre dette, hvor mange ganger skal dette skje med tenåringsjenter før noen begynner å ta tak i situasjonen? Ville det kanskje vært en mulighet å dele offentligtransport etter kjønn? for eksempel:  https://en.wikipedia.org/wiki/Women-only_passenger_car 

Jeg flyttet til Oslo da jeg var 16, det var da jeg oppdaget denne form for uønsket berøring på offentlig transport. Men det er da jenter mye yngre enn meg som også opplever dette. Det preger en, og vi som ett samfunn burde gjøre det beste vi kan for å gjøre offentlig transport et trygt sted for både menn og kvinner.

Anonymkode: d64cd...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dele offentlig transport etter kjønn er hvertfall ikke den riktige veien å gå.

Anonymkode: 3271b...17a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig overvåking på offentlig transport burde jo hjelpe mot problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Skikkelig overvåking på offentlig transport burde jo hjelpe mot problemet.

På hvilken måte? 

Anonymkode: 3271b...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øve deg på å stå opp for deg selv. Bli sint! Skjell ham ut. Slå han i ansiktet, spark ham i leggen eller ræva eller kne i skrittet. Selvforsvarskurs hadde vært tingen for deg.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkk dem på føttene :) 

Kjønnssegregerte busser er ikke veien å gå, her burde heller folk som opplever og ser andre som er offer for beføling si tydelig ifra. 

Anonymkode: 94a27...b35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte? 

Anonymkode: 3271b...17a

Det og bevisstgjøring av problemet burde skremme slike fra å klå.

Husker før når jeg tok buss så hang det informasjonsplakater og/ eller reklame i vinduene på bussen. 

Hatt noe form for info om temaet på den måten kanskje? Samt overvåking fra firskjellige steder i bussen, trikken o.l

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser linken som er plassert, er det forskjellige eksempler på fordelingen. Se for deg en buss med 40-ish plasser, hvor for eksempel de bakerste radene var rosa (kvinne prioritert). Man kan fortsatt velge hvor man sitter, men at de rosa plassene var kvinne prioritert. Så klart det ville jo vært ekstremt vanskelig og kontrollere, men det var bare en liten tanke jeg hadde rundt dette.

Det kjører veldig mange busser, og få kvinner som blir uønsket befølt snakker opp (meg inkludert, er jo anonym, og sa ingenting da det skjedde). Ellers kunne overvåkning vært en god idé, men det blir jo veldig mye å studere nøye på de videoene ettersom mange busser kjører i rush tiden.

Når jeg tenker over de forskjellige situasjonene så tenker jeg "JA, jeg skulle blitt sint. Ja jeg skulle slått han,"etc men jeg tenker ikke så rasjonelt når det hender. Men spørsmålet er ikke hva jeg skal gjøre om det skjer, men hvordan vi kan prøve å forhindre det? Man vil jo ikke begynne å slåss på en buss, og veldig ofte så er disse mennene 30-50års alderen, og høyere enn meg.
 

Anonymkode: d64cd...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rop: 'HEY! SLUTT Å KLÅ DIN GRISKAILL!'

Brått er det all eyes on him, og veldig pinlig. Public shaming er veien å gå.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ViljaH skrev:

Du må øve deg på å stå opp for deg selv. Bli sint! Skjell ham ut. Slå han i ansiktet, spark ham i leggen eller ræva eller kne i skrittet. Selvforsvarskurs hadde vært tingen for deg.

Det er min erfaring også. Jeg pleier å rope høyt ut og peke på de når dette skjer, typ; 'hei du der slutt å ta på meg, det er ikke greit!!!!!!!' de blir som regel veldig flaue. Folk er som regel veldig hjelpsomme også. 

Jeg var som deg og turte ikke si noe og bare frøs til da jeg var yngre, men nå vet jeg å lage en skandale. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten har jeg sett en rekke ganger tidligere.

Anonymkode: 71683...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel klart å ta noen av verstingene ved hjelp av videoovervåkning i andre land. Husker jeg så en dokumentar om slikt for en stund siden. Menn som mente de regelrett var avhengige av å antaste jenter på offentlig transport, lærte opp andre hvordan de skulle gjøre det, osv. Problemet blir vel fortsatt at straffene ikke er strenge nok til å ha særlig effekt.

Anonymkode: 309cd...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Jeg pleier bare å kjefte høylytt på dem. "STÅR DU DER OG GRAFSER PÅ JENTER DIN JÆVLA GRIS!" gjør dem som regel ganske lang i maska. Hvis det er en muslim kan du rope "HARAM!" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er drittlei av slikt og sier høyt i fra, eller dytter dem vekk. Det er også viktig å hjelpe til hvis vi ser slikt skje med andre.  Føler vi kan bli mye flinkere der! Samme med catcalling fra gata, si høyt i fra om hvor store forbanna tapere de er. 

Anonymkode: 09638...2f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne posten har jeg sett en rekke ganger tidligere.

Anonymkode: 71683...c19

Det har vært mange tråder om problemet. Her er en fra 2014;

 

 

Anonymkode: f50b4...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuell trakassering er etter min mening like ille som rasisme.

Så kan man skrike ut om passasjerer som blir kalt "svarting" "pakkis" og "muslimjævel", så skal man også kunne skrike ut om seksuell trakassering. 

Neste gang en gammel gubbe eller en guttegjeng trakasserer deg, så skrik ut slik mørkhudede skriker ut når de opplever rasisme. 

Anonymkode: a9b9a...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg 39 år, og opplever også dette. Men en del klår på en måte, så det blir vanskeligere å si fra. Som på en full buss, der alle må stå tett, så gynger bussen, og mannen sin hånd tilfeldigvis streifer rumpa mi lett, men er liksom ikke hans feil, for det er trangt, og bussen gynger. Så skjer dette flere ganger. jeg sender de et stygt blikk, men føler jeg ikke kan kjefte de ut, da det faktisk er en mulighet for at det var uhell og. Ikke når det gjentar seg mange ganger.

Ellers sier jeg klart ifra.

Anonymkode: 29984...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en stor scene. Klag til passasjer rundt deg og til bussjåføren.  

En del av meg ønsker også å råde deg til å ha en lengre nål som du stikker i den kroppsdelen som rører deg. Men fysisk vold er vel ikke rette måten å reagere på heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale filmen  678 Kairo som tar opp dette med kvinnetrakkasering på offentlig transport i Egypt. 

Anonymkode: 200fb...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med samfunnskulturen å gjøre. Menn blir ikke trakkaserende menn i et vakuum, de blir det fordi det er tillært, altså sosialt. Det er også tillært at mannen er den sterke, beskyttende og den som sitter med mest makt. Grunnen til skevdeling av makt er det kapitalistiske systemet og hedring av de usunne kjønnsforskjellene. Kvinner bidrar også i svært stor grad til disse, bevisst og ubevisst.

Anonymkode: 14be6...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...