Gå til innhold

Uønsket beføling på offentlig transport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 18 år gammel jente som bor i Oslo, så buss/trikk/tog tar jeg ofte ovenfor å bli kjørt av bil. Men visse hendelser gjentar seg bare. Da jeg var på vei hjem fra trening hopper jeg på en rød buss ettersom det er en enkel og grei måte for meg å komme hjem på. Jeg stod i midten av bussen (skulle bare ett par stopp) da en godt voksen mann steller seg ved siden av meg. Plutselig så kjenner jeg en klam, stor hånd på rumpen min... jeg snudde meg brått, fjernet hånden hans, men før jeg rekker å si noe som helst så har han allerede flyttet seg lengre foran i bussen da han skjønte at jeg merket hånden hans. Lignende har skjedd gjentatte ganger, selv menn som stiller seg rett bak meg og begynner å gnikke kjønnsorganet mot meg. Jeg blir i sjokk, klarer ikke å si ifra, og det som skremmer meg er at jeg er ikke den eneste som opplever dette. Hvordan kan man forhindre dette, hvor mange ganger skal dette skje med tenåringsjenter før noen begynner å ta tak i situasjonen? Ville det kanskje vært en mulighet å dele offentligtransport etter kjønn? for eksempel:  https://en.wikipedia.org/wiki/Women-only_passenger_car 

Jeg flyttet til Oslo da jeg var 16, det var da jeg oppdaget denne form for uønsket berøring på offentlig transport. Men det er da jenter mye yngre enn meg som også opplever dette. Det preger en, og vi som ett samfunn burde gjøre det beste vi kan for å gjøre offentlig transport et trygt sted for både menn og kvinner.

Anonymkode: d64cd...8ee

"HVA ER DET DU DRIVER MED? SLUTT Å TA PÅ MEG!". Si dette så alle hører det og se stygt på han som gjorde det. Tipper han blir passe flau.

De som gjør dette har fullstendig mangel på respekt.. Og du setter deg i respekt ved å være direkte.

 

Anonymkode: cdf11...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg som mann har også opplevd dette for endel år siden, da jeg reiste mye kollektivt i Oslo. At jenter/kvinner helt bevisst lente seg inntil meg slik at brystene eller rumpa deres kom i kontakt med kroppen min. Ikke snakk om mange tilfellene, men de som gjorde det var såpass kontaktsøkende og bevisste at de ikke gikk under kategorien uhell pga trengsel. 

I motsetning til kvinner som opplever tilsvarende så hadde jeg ikke noe imot det. Tvert imot var det ganske pirrende. Men skjønner at kvinner finner det skremmende, på grensen til overgrep, når det tross alt er menn som er den sterke fysiske part hvor kvinnen ofte ikke kan ta til motmæle. For ordens skyld kunne jeg aldri tenke meg å klå på kvinner slik og har aldri gjort det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cicero skrev:

Jeg pleier bare å kjefte høylytt på dem. "STÅR DU DER OG GRAFSER PÅ JENTER DIN JÆVLA GRIS!" gjør dem som regel ganske lang i maska. Hvis det er en muslim kan du rope "HARAM!" :P 

Hvordan skal hun vite om han er muslim? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike griser fortjener en ørefik. Inklusive de på utestedene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
7 timer siden, Batteri skrev:

Hvordan skal hun vite om han er muslim? 🤔

Tja, man kan jo alltids spørre hvis man er usikker. Jeg er imidlertid så fæl og generaliserende at jeg lumper alle fra Midtøsten inn som muslimer. Om ikke de personlig er knyttet til islam er de nok kjent med sjargongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med min mor om dette, som jobber med jus. Uønsket beføling regnes som seksuell trakassering etter norske lover, og det er straffbart. Det kommer på rullebladet, så en løsning kunne jo vært at det er enklere å si ifra? For eksempel plakater der det står "har du blitt uønsket befølt på offentlig transport? det er straffbart og imot loven. send melding/ring om hvilken buss og tidspunkt det var" slik kan man da identifisere gjerningsmannen/kvinnen. Dette vil sannsynligvis hindre menn/kvinner som gjør dette, og om det hender er det lettere å fakke dem. 

Anonymkode: d64cd...8ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-05-20 den 17.12, Halldir skrev:

Fysj, for en kvalm oppførsel av en voksen mann. 

Kjekt at du har gode verdier. Sånne menn liker jeg :ninuskapus:

Anonymkode: 0375e...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt at du har gode verdier. Sånne menn liker jeg :ninuskapus:

Anonymkode: 0375e...974

Tror nok dette er meningen for menn generelt, jeg er ikke noe spesiell sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne selv, og har opplevd det samme som dere andre. Men jeg har alltid tenkt at det ikke er med vilje. Altså i en trikk eller buss hvor folk står som sild i tønne, kropper gnikkes jo mot hverandre enten man vil eller ikke. Hvordan kan man da vite om noen gjør det med vilje?

Anonymkode: 1fe42...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne selv, og har opplevd det samme som dere andre. Men jeg har alltid tenkt at det ikke er med vilje. Altså i en trikk eller buss hvor folk står som sild i tønne, kropper gnikkes jo mot hverandre enten man vil eller ikke. Hvordan kan man da vite om noen gjør det med vilje?

Anonymkode: 1fe42...f49

Du merker som regel om det er gjort med vilje. Jeg greier helt fint å stå på en tett buss uten å gnikke skrittet mitt på andre...

Anonymkode: 2e87a...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du merker som regel om det er gjort med vilje. Jeg greier helt fint å stå på en tett buss uten å gnikke skrittet mitt på andre...

Anonymkode: 2e87a...995

Nå kommer vel det an å hvor tett man faktisk står. Men heretter bør jeg kanskje bli mer oppmerksom på at de som gjør, gjør det med vilje og si i fra.

Anonymkode: 1fe42...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette på 31-bussen i Oslo flere ganger. Den er som regel så fullstappa at man står helt oppå hverandre.

En av gangene var det en mann som gnukket den stive tissen sin mot låret mitt, og jeg skreik til han (i en fullstappet buss): 

FÅ DEN PIKKEN DIN BORT FRA LÅRET MITT! 

Han rygget hardt unna og alle snudde seg for å glo. Jeg ga faen, jeg slapp i alle fall å bli rørt igjen. 

Anonymkode: 59923...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...