Gå til innhold

Mann tok hunden sin i selvforsvar, brukte kniv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/drepte-hund-med-kniv-det-var-med-livet-som-innsats/a/23999375/?al_applink_data={"target_url":"http:\/\/www.vg.no\/a\/23999375","extras":{"fb_app_id":152316758161786},"referer_app_link":{"url":"fb-messenger:\/\/\/?app_id=152316758161786","app_name":"Messenger"}}

Jeg forstår faktisk elghundeieren godt! En rottweiler er en av hunderasene som har desidert sterkest bitt. Det er også båndtvang i disse dager. Hunden skulle ikke gått løs, punktum. Eieren av rottweileren må ta dette på sin kappe – dette er helt og holdent hennes egen skyld.

Det er trist at hunder må bøte med livet for at de har en idiot av en uansvarlig eier, men det er sånn det er. Når det kommer en rottweiler og angriper en elghund, så er det ingen «fair fight», ingen rettferdig kamp. En rottweiler kan og vil gjøre stor skade på en elghund, så jeg forstår godt at eieren av elghunden skjønte at han måtte gripe inn. Ellers hadde nok nyheten heller vært at rottweileren skambitte elghunden, eller i verste fall drepte den. Som hundeeier må man forsvare hunden sin. Har man kniv på seg (f.eks hvis man er i skogen og plukker sopp, eller skal fiske ved en elv), så bruker man det man har. Jeg hadde blitt livredd om det kom en stor hund og angrep min hund. Hadde det ikke hjulpet å skrike og sparke, så hadde jeg tatt det jeg hadde for hånden. Man skal ikke bare stå og se på det.

Så saken bør egentlig ikke være at en mann knivdrepte en «stakkars hund», men at en idiot av en eier slapp løs hunden under båndtvangen, den løp bort og angrep en elghund og eieren forsvarte hunden sin ved å bruke det han hadde for hånden.

Her er hele saken klippet ut fra VG, så ingen trenger å klikke seg inn på siden ;)

 

 

Turgåeren fikk sjokk da hun oppdaget at hunden hennes var blitt knivstukket av en annen hundeeier.

Søndag ettermiddag skjedde hendelsen som nå gjør at Fron lensmannskontor må etterforske et hundedrap utført med kniv.

– Jeg var ute og gikk tur med hunden min, en rottweiler. Vi var ute og gikk i skogen, og den gikk fritt, forteller hundeeieren fra Sør-Fron til VG.

Langs turløypen fikk hunden kontakt med en annen hund. 

Voldsomt basketak 

– Jeg så ikke helt hva som skjedde fordi hunden gikk foran meg, sier eieren av rottweileren til VG.

Hun sier hun trodde hunden hennes ble bitt, da hun så blodet som rant fra kroppen, men venninnen hennes, som også var med på turen, fortalte at hun hadde sett eieren av den andre hunden bruke kniv.

– Det ble bekreftet hos dyrlegen kort tid etterpå der hunden døde på stedet på grunn av et dødelig knivstikk, sier hundeeieren.

Forholdet er nå anmeldt, og den navngitte mannen som er anmeldt for hundedrapet, har vært til avhør.

– Det er forferdelig at det skal være nødvendig å gripe inn mellom to hunder på denne måten, sier eieren av rottweileren.

Mannen som er anmeldt for knivdrapet, sier til VG at han opplevde situasjonen med rottweileren som truende.

– Vi har en verdifull elghund som ble angrepet. Jeg så ingen annen mulighet enn å forsvare hunden min. Det var som livet med innsats. Jeg mener det er uakseptabelt å la slike hunder gå løse, sier eieren før han skal i avhør.

Eieren av rottweileren sier til VG at hunden ikke er aggressiv.

– Ellers kunne vi ikke hatt den, sier hun.

Politibetjent Brede Holbakken ved Fron lensmannskontor sier til VG at de ennå er tidlig i etterforskningen.

– Vi skal gjøre noen avhør i saken, og kan ikke kommentere den før avhørene er avklart, sier Holbakken.

 

Anonymkode: fd88f...ce7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er dritt lei rottweilere og de i den samme kategorien, de er livsfarlige og uforutsigbar. De burde vært ulovelig

Et typisk argument fra pro rottweilere er at det " min rottweiler er kjempesnill blablabla og det er kun hvem som oppdrar den som sier noe om oppførselen"

De hundene der er jo breedet til kamp i mange år og er naturlig aggresiv

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde aldri skjedd hvis det ikke var en rottweiler som var synderen men en golden retriever for eksempel, og i tillegg var den så uheldig å treffe på en jeger. Finnes ikke verre hundeeiere enn jegerfolket.

Anonymkode: e3926...3d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Ville vært greit å vite om hunden faktisk gikk til angrep, den som knivstakk hunden vil jo selvfølgelig si det uansett om det stemmer eller ei. Man kan jo ikke knivstikke en hund som er løs fordi den er løs :P 

Syns det er litt spesielt å gå rundt med kniv også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde det var båndtvang nå? Er det ikke det? 

 

Anonymkode: ada7d...6f9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund hadde angrepet hunden min, og jeg hadde hatt mulighet til å forhindre det på en eller annen måte, så hadde jeg med glede gjort det. Ikke faen om jeg lar babyen min bli skada uten å ta den i forsvar. Det inkluderer å drepe angriper.

På en annen side, så veg man ikke om hunden faktisk angrep... Og hadde det vært nok å bare skade den for å få egen hund i sikkerhet, eller måtte den ha blitt drept? Hvorfor angrep hunden egentlig? Hvem av hundene startet hele greia? 

Det er mye man ikke vet, og eier kan muligens ha løyet om alt...

Anonymkode: ee24f...263

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg som trodde det var båndtvang nå? Er det ikke det? 

 

Anonymkode: ada7d...6f9

Jo men den kan ha slitt seg, rottweilere er muskler på fire ben. Men, de har et mye roligere og snillere lynne enn mange andre "søte" hunder. Problemet tror jeg er at bjeffingen deres er veldig kraftig og skremmende og de er jo vaktbikkjer.

Anonymkode: 49a7b...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt ord mot ord her. For alt man vet var det elghunden som angrep... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, squidboy skrev:

er dritt lei rottweilere og de i den samme kategorien, de er livsfarlige og uforutsigbar. De burde vært ulovelig

Et typisk argument fra pro rottweilere er at det " min rottweiler er kjempesnill blablabla og det er kun hvem som oppdrar den som sier noe om oppførselen"

De hundene der er jo breedet til kamp i mange år og er naturlig aggresiv

Nei de er ikke breedet til kamp. Det er ulovlig i Norge. 

Ei heller er de aggressiv om de får det de skal av trening. Dette er bevist. Og det kommer ukentlig nye rapporter på banen som beviser at store muskuløse hunder har fått helt feil rykte på seg, de er faktisk de bestefamiliehundene.

Anonymkode: d5957...3a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo men den kan ha slitt seg, rottweilere er muskler på fire ben. Men, de har et mye roligere og snillere lynne enn mange andre "søte" hunder. Problemet tror jeg er at bjeffingen deres er veldig kraftig og skremmende og de er jo vaktbikkjer.

Anonymkode: 49a7b...5b0

Eieren av rottweileren uttalte jo at hunde gikk løs. Det stod ikke et ord om at den hadde slitt seg. 

Anonymkode: 76811...11c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ts. Rottweileren var løs, elghunden ikke. Hvis begge hundene gikk i bånd ville dette ikke skjedd.

Å ha en god jakthund blir en livsstil, med vanvittig mange arbeidstimer investert i hunden, i tillegg til sterke emosjonelle bånd. Skjønner godt at eieren av elghunden gjorde som han gjorde, livsfarlig å prøve å sparke bort en rottweiler.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å forsvare hunden sin dersom en annen hund helt uprovosert virkelig går inn for å skade.

Men når jeg leser "Vi har en verdifull elghund" så kan jeg aldri tenke meg at han snakker om noe annet enn verdifull i form av penger, og slike folk stoler jeg ikke ett sekund på. Det er oftest flere sider av en sak...
Dersom hunden virkelig gikk til angrep og at dette dermed var absolutt siste sjansen for å redde hunden sin sitt liv så kan jeg forstå det, men det er noe som skurrer noe voldsomt! Angrep denne rottweileren virkelig denne "verdifulle" elghunden, eller var det nok ett eksempel på en kar som aldri bør være i nærheten av dyr og lar sin vrede og bitterhet gå utover dyr fordi det er "båndvang"? Misforstå meg rett, å ha hunden sin i bånd under båndtvangen er veldig viktig for viltlivet i denne sårbare perioden, og jeg må innrømme at det ofte er to raser som utmerker seg for meg som mange ganger ustabil i møte med andre hunder. Rottweilere og schæfere. (Har møtt mange fantastiske hunder også som har gode eiere, så skjærer ikke alle over en kam )
Men likevel; hele saken skurrer. Var det fordi den virkelig gikk til angrep og han ville redde sin egen hunds liv, eller fordi eieren av elghunden så på den som en potensiell fare for sin kostbare hund uten at det oppsto alvorlig konflikt?
Jeg mistenker det siste, og håper han får en alvorlig straff og mister retten til å eie et dyr noen gang igjen dersom det stemmer.

Endret av Nebel86
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, squidboy skrev:

er dritt lei rottweilere og de i den samme kategorien, de er livsfarlige og uforutsigbar. De burde vært ulovelig

Et typisk argument fra pro rottweilere er at det " min rottweiler er kjempesnill blablabla og det er kun hvem som oppdrar den som sier noe om oppførselen"

De hundene der er jo breedet til kamp i mange år og er naturlig aggresiv

Slutt å kom med helt idiotiske påstander. Du vet kanskje ikke at rottweileren opprinnelig faktisk er en gjeterhund. Å trene en rottweiler til kamp har kanskje skjedd i enkelte miljøer, men det kan skje med de fleste hunder. Og jeg tviler STERKT på at rottis er et populært valg om man først skal drive med slikt dritt. Rottis er absolutt IKKE naturlig aggressiv. Det er heller ikke for eksempel pitbull og amstaff som er mer populære valg innenfor kamphundsport

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei de er ikke breedet til kamp. Det er ulovlig i Norge. 

Ei heller er de aggressiv om de får det de skal av trening. Dette er bevist. Og det kommer ukentlig nye rapporter på banen som beviser at store muskuløse hunder har fått helt feil rykte på seg, de er faktisk de bestefamiliehundene.

Anonymkode: d5957...3a5

Forklar meg hvorfor de fleste hundeangrep kommer fra rottweilere og samme type hunder da ? de er mer aggresive enn andre raser . værre er det ikke

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, squidboy skrev:

Forklar meg hvorfor de fleste hundeangrep kommer fra rottweilere og samme type hunder da ? de er mer aggresive enn andre raser . værre er det ikke

Sist jeg sjekket slike oversikter så lå golden retriever på toppen av statistikken. Sikkert litt forandringer fra år til år mtp hvilken rase som er mest populær osv

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wenda skrev:

Sist jeg sjekket slike oversikter så lå golden retriever på toppen av statistikken. Sikkert litt forandringer fra år til år mtp hvilken rase som er mest populær osv

A 2000 study by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) reports of 327 people killed by dogs "pit bull terrier" or mixes thereof were reportedly involved in 76 cases. The breed with the next-highest number of attributed fatalities was the Rottweiler and mixes thereof, with 44 fatalities.[14] Pit bull-type dogs and Rottweilers are disproportionately more dangerous than other dog breeds.These figures reporting certain breeds as being more prone to biting has found those to be the breeds in the greatest population where the dog bites are reported.

 

det er ikke tilfeldig at de 2 rasene kommer opp gang på gang på gang når det gjelder hundeangrep eller aggresive hunder

forresten er det ikke ulovelig og avle og innføre rottweiler i Norge ? jeg lest det nå nettopp. Har hørt at flere land også har det. Hvorfor tror du det ? tror du vet svaret der. De er mer aggresive og farlige enn andre hunder. De burde vært ulovelig 100 %

 

Endret av squidboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Newroz

Folk må virkelig begynne å ha hundene sine i bånd om de ikke har kontroll over den. Og det har du ikke om du ikke ser den og kan kalle dem inn til en hver tid. Nå er det jo attpå til båndtvang. Jeg blir så oppgitt når de etter å hatt hunden løs, og noe har tilstøtt den, går ut i media og klager. 

Når det gjelder knivbruken: Om jeg hadde kniv, min hund var i livsfare og jeg ikke så noen annen utvei kunne jeg sikkert funnet på å brukt kniv selv for å forsvare min egen hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, en hundeeier lot en rottweiler gå fritt i skogen i en tid hvor omtrent alle pattedyr og fugler har unger i hi og reder.. 

Og slipper den ute av syne så de ikke kan se hva som skjer? Altså, uansett om hunden var aggressiv eller ikke så kan eieren av rottweileren skylde seg selv. Rent idioti å bryte båndtvangen og forhåpentligvis lærer andre som synes det er greit å la store hunder trampe fritt i skogen på våren at det kan ha alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 4eaf0...ce5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg dessverre hundeeier av rottweiler kan takke sin egen idioti.

Det ER båndtvang og uavhengig av hvor "snill" hund du har så skal du ikke gå med den løs og ute av syne.

Jeg har selv stått i en situasjon hvor jeg har gått tur med naboens hund i bånd og kommer gående inn på et lite brukt baneområde hvor jeg har tenkt å la hunden løpe litt fra seg på lang line. Akkurat idet vi kommer inn får en løs schæfer øye på oss og går bastant til angrep mot hunden jeg hadde i bånd. Jeg visste ikke engang hva jeg skulle gjøre for å gå mellom dem. Lille meg på 49kg mot en fullvoksen schæfer som så ut som om fanden selv hadde bitt ham i halen, tror ikke det du..
Eieren av schæferen kom hakk i hæl etter og reiv tak i bikkja si, takk og pris. Hun fortalte meg da at hennes hund hadde hatt en dårlig erfaring med en veldig stor hund tidligere som ikke hadde stoppet angrepet sitt etter at hunden hennes hadde "underlagt seg". Som resultat så skal hunden hennes "ta" andre store hunder før de får muligheten til å ta ham.
En sånn hund holder man for faen i bånd, tenkte jeg da, men jeg var 19 og visste ikke helt hvordan jeg skulle håndtere det og sa dermed ikke noe på det.

Ikke alle er like begeistret for å møte en rottweiler på en tursti uten bånd og eier i sikte. Noen har egne dyr de ikke vil at hunden din skal møte, andre er kanskje redd for hunder. Det er så villt mange ubetenksomme folk der ute som ikke burde ha hund...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, en hundeeier lot en rottweiler gå fritt i skogen i en tid hvor omtrent alle pattedyr og fugler har unger i hi og reder.. 

Og slipper den ute av syne så de ikke kan se hva som skjer? Altså, uansett om hunden var aggressiv eller ikke så kan eieren av rottweileren skylde seg selv. Rent idioti å bryte båndtvangen og forhåpentligvis lærer andre som synes det er greit å la store hunder trampe fritt i skogen på våren at det kan ha alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 4eaf0...ce5

Dette. 

Hvor vanskelig skal det være? Det er båndtvang. Rottweileren gikk løs (og det sto ingenting om at den hadde "slitt seg løs"). 

Jeg er glad i dyr, og synes det er fælt med en knivdrept hund. Men her er det eieren som har drept hunden sin, indirekte. 

Eller jeg ønsker at eier uttaler seg om hvorfor hunden gikk løs i en båndtvang-sesong. Kanskje fordi den var så "snill"? 

Anonymkode: ada7d...6f9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...