Gå til innhold

Dere som har Ragdoll, hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men TS godtok jo det når hun kjøpte katten, og det er en grunn til at det står i kontrakten.

Får vondt av alle som er ute å leter etter kattene sine nå på våren, det henger masse lapper på butikkene om katt savnet, og på facebook/dyrebar er det flust av bilder av påkjørte katter :( Dette er ofte kastrerte, vaksinerte katter.

Kan også anbefale klikkertrening, bare søk opp for hund - fungerer supert på katt også.

Anonymkode: 69bcc...677

Og i min kontrakt sto det at jeg måtte stille ut hunden min og gi oppdretter valp fra første kull. Jeg har hverken stilt ut hunden eller gjort oppdrett på henne, fordi den type kontrakter ikke er bindende, spør hvilken som helst advokat om noen kan tvinge deg til å sette kull på hunden eller katten din eller om noen kan tvinge deg til å holde katten inne. Om katten har en trang om å gå ut, så burde den få gå ut. De fleste katter går bajas om de kun får være inne og det blir på grensen av dyreplageri å holde de inne hele livet.

Anonymkode: 8fff2...7b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

De fleste katter går bajas om de kun får være inne og det blir på grensen av dyreplageri å holde de inne hele livet

Det synes jeg er litt slemt sagt, mine katter går absolutt ikke bajas og kan gå inn og ut i innhegning som de ønsker. De blir lekt med, stelt og får mental trening og har selskap i hverandre. Hva er galt med mitt dyrehold mener du? Dyr som ikke får det de trenger, det er dyreplageri, men å ha katt som ikke får gå løs ute er IKKE dyreplageri.

Sitat

Og i min kontrakt sto det at jeg måtte stille ut hunden min og gi oppdretter valp fra første kull. Jeg har hverken stilt ut hunden eller gjort oppdrett på henne, fordi den type kontrakter ikke er bindende, spør hvilken som helst advokat om noen kan tvinge deg til å sette kull på hunden eller katten din eller om noen kan tvinge deg til å holde katten inne.

Høres ut som en useriøs oppdretter, hadde aldri skrevet under på en slik kontrakt, høres jo ut som en slags forvertavtalte. 

Synes likevel ikke det kan sammenlignes med å ha innekatt, da dette er hva de aller fleste med renrasede katter gjør. Rasekatter er mer utsatt for å bli stjelt (og ja det skjer hvert eneste år), i tillegg til sykdom, skader og påkjørsel som alle katter er utsatt for utendørs. Kjenner mange som har rasekatter ute også, da er de kastrerte og bor landlig til - ikke i byer/trafikkert område. For meg er det også viktig å ha god kontakt med oppdretter, og vi møtes flere ganger i året for å snakke om vår felles interesse, tviler på at det er oppdrettere som hadde satt seg på bakbena om noen med innekatt flyttet landlig til og ønsket at katten skulle være utekatt på nytt sted.

Anonymkode: 69bcc...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her :)

I dag gikk vi en lang tur med han i nabolaget, og fikk konstatert at han er redd biler, og også andre mennesker. Etter å ha gått/bært med han i bånd i ca 45 minutt valgte vi å prøve å la han få gå fritt i hagen. Da kviknet han veldig til og løp turbo og jaktet på alt av insekter og andre ting som bevegde seg. Han holdt seg faktisk i hagen hele tiden, og han løp ikke fra oss for å stikke av når vi kom bort til han. Det er ganske varmt i dag, og etter at han hadde løpt turbo i ring en stund begynte han å pese ganske kraftig, sånn som hunder gjør, med tunga hengende ut. Etter en halv time var vi litt engstelige for at han skulle slite seg helt ut, så vi tok han inn igjen, og da forsøkte han ikke å stikke av ut igjen når vi åpnet veranda døren. Så forhåpentligvis er dette noe vi kan fortsette med :)

Anonymkode: 29fb3...af0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine
På ‎19‎.‎05‎.‎2017 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Sånn var min katt også før han var gammel nok til å slippes ut (rundt ett år). Han er egentlig en rolig katt, men stor, og trenger selvfølgelig å få lov til å være katt. Lek innendørs er over hodet ikke sammenlignbart med å gå ut. Etter min mening har ragdoll fått et rykte på seg for å være nettopp filledukker som ikke trenger det andre katter trenger, og det er virkelig skadelig for rasen. Slipp katten ut. (Luft han først  i bånd i nabolaget til han er året).

Anonymkode: 2f4b2...aa2

Rag Doll betyr filledukke, og kattene kalles det fordi de oppfører seg som en filledukke når man løfter de opp - i motsetning til andre katter. En Rag Doll kan selvfølgelig være ute, men man bør være obs på at det er mye lettere for fremmede å raske med seg en Rag Doll framfor en annen type katt. Også være obs ift biler osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man innekatt burde man ha to. Men det høres jo ut som om dere har løst dette greit. Ville uansett vurdert å skaffe en katt til, det er jo ikke så mye mer stress med to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

Ting har ikke bedret seg noe. Katten er mye mer ute og får nå også gå helt fritt ute i hagen, slik at han får løpe rundt og "rase" fra seg. Likevel biter han oss like mye når vi er inne med han, og klorer opp alt vi har av møbler. Føler vi har prøvd alt når uten at noe virker og vi holder på å gå på veggen av frustrasjon. Siden vi fikk han har han ødelagt en seng (tisset over hele madrassen), fått tak i og ødelagt 3 sett med øretelefoner, har klort i stykker alle spisestuestolene vår OG gardinene vår, i tillegg til at går på bord og benker og biter og klorer oss til blods og angriper beina vår. Gjester har til og med kommentert hvor slem han er og at de ikke har vært utfor en sånn katt før. 

Jeg ser at flere anbefaler en katt til, men jeg er egentlig litt allergisk mot katt og har slitt mye med tette bilhuler siden vi fikk han,  så enda en katt er ikke akutelt. Er det noen som har noe som heldt tips? Er helt rådvill!

Anonymkode: 29fb3...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kloring på møbler er ikke noe du nødvendigvis kommer til å få den til å slutte med. Jeg hadde spisestuestoler med stofftrekk på og det tok ikke lange tiden før det var kloret i filler uansett hva. Det var også helt umulig å få dem til å slutte å klore opp stoffstofaen, så vi ga den bort og kjøpte skinnsofa istedet. Den får lov til å være ifred.

Om katten har bestemt seg for at noe er et kloremøbel skal det -sykt- mye trening til for at den skal se på det annerledes, og det er fjernt fjernt i sikte at det noensinne kommer til å gå. Se dermed over det du har av møbler som blir kloret opp og vurder en annen taktikk enn stofftrekk. Det samme med gardiner. Jo grovere stoffet dess verre kommer det til å bli utsatt. Jeg har gardiner som er lysdekkende, dermed er stoffet glatt og polyester og dermed er det ikke interessant for katten å klore der.

Bord og benk er noe jeg har kjempet med abyssineren min om de siste 10 åra. Good luck with that. Men det skal alltids være en måte til å lære den å ikke gå der rett foran nesa på dere. Min gjør det alikevel og skal demonstrativt LENGSTE veien ned fra bordet når vi står der og brøler.

Hva gjør dere for å disiplinere ham? Hva gjør du rett før han biter og klorer? Gi meg eksempler på konkrete situasjoner.
Har dere noen rutiner? Leker dere med ham ved spesifikke tider, hvor lenge ? Gjør dere hva dere kan for å rett og slett slite ham litt ut?

 

Ang. tissing i madrass så hadde vi en hunnkatt med lignende problem, med det var svært sporadisk. Du får rett og slett holde katten ut av det soverommet eller passe på å holde senga redd og med sengeteppe over slik at den tar støyten skulle det skje igjen. Hvems seng var det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Dere har gode utemuligheter, slipp dyret ut!! 

Jeg synes jeg ser reaksjonene om jeg skaffa meg en chihuauha og hadde den som innehund. Liten og rolig, trenger vel ikke gå ut?

Anonymkode: c4270...e28

Slipper du chihuahuaen din løs ute?

Anonymkode: f8387...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ragdoll er veldig rolig og får bare noen skikkelig raptuser hver kveld. Ellers liker han veldig godt å være med ut når det er fint vær ute. Han maser lite om å få gå ut og når han er ute holder han seg mest ved trappa og spiser gress og snuser litt rundt. Jeg har ikke turdt å slippe han helt løs ute da han er rimelig dumsnill og liker mennesker (fremmede kan ofte plukke ham opp), og i tillegg er han ingen slåsskjempe og det kryr av både ukastrerte katter og rovdyr rundt her. Men jeg lufter han jevnlig og vi pleier også slippe ham løs på taket over utbygget på huset. Der løper han lykkelig rundt så vi hører det trommer på taket, eller så sitter han og skuer ut over området. Ofte blir han supergira og løper inn og ut av vinduet som en rakett.
Vi hadde litt problemer med at han tygde i stykker ledninger og gikk på bordene da han var liten, men etter at tannfellinga var over sluttet han å tygge på ledninger. Det med å gå over bordene fikk vi ikke fjernet helt, bare redusert ved å i perioder legge ark med dobbeltsidig tape på bordet. Han har aldri klort på møbler eller tisset andre steder enn i kassa si.

Enten er ragdollen din virkelig ekstremt aktiv og rastløs av seg eller så feiler han noe, har smerter e.l. Har du prøvd å ta han med til dyrlegen og få ham grundig undersøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ragdoll og den er akkurat som rasebeskrivelsen. 

Det første jeg tenker er om katten din er renraset? Har du stamtavle? Hvordan kattungene har hatt det de første leveukene har også mye å si for hvordan de blir ift oss mennesker. Viktig at de blir sosialisert og får mye kontakt fra starten. Seriøse oppdrettere er flinke med å sosilisere kattene fra begynnelsen av, i tillegg til at de selvsagt prøver å avle frem godt gemytt. 

Vi har aldri hatt behov for å disiplinere katten vår. Har vært renslig og brukt kloremøbler fra dag 1. Men hun er utrolig selskapssyk og trenger veldig mye oppmerksomhet. Hun er ikke interessert i å gå ut. Vi kan ha dører oppe og hun er bare litt rett utenfor og lufter seg. 

Høres ut som dette er en katt som har behov for å være ute og springe fra seg. Jeg ville bare latt den være ute og ikke sluppet den inn i rom der du har møbler du er redd for. Ang. biting så må du bare prøve å unngå situasjoner hvor den biter. Den må bli ignorert/avvist når den biter. Nytter ikke å straffe/kjefte i hvertfall. La den være mest mulig i fred for å bygge tillitt. Det tar tid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Ragdoll, men en Maine Coon som innekatt. Da han var nesten 1 år begynte han å oppføre seg som deres katt. Helt bajas, bet og klorte, angrep både føtter og hodene våres. Jeg tenkte at han kjedet seg innmari og trengte en lekekamerat. Etter en kort stund bestemte jeg meg for å få en katt til. I begynnelsen godtok han ikke den nye kattungen, men etter hvert ble alt mye bedre. Han sluttet med angrepene, bitingen og kloringen. Nå er det over 5 år siden vi fikk katt nr 2 og de har det veldig fint sammen.

Ikke alle katter trives å være alene, kanskje deres også får det bedre med en lekekamerat 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/19/2017 den 16.12, AnonymBruker skrev:

I september kjøpte vi oss en ragdoll. Valget falt på denne rasen fordi vi leste at den var kjærlig, kosete, snill, hadde et rolig gemytt, hadde lett for å lære og trivdes som innekatt, og det var akkurat det vi var ute etter.

Men denne katten vi har endt opp med er alt annet enn rolig og snill, og han er i hvertfall ikke lett å lære noe til. Vi har hatt katt hele livet og har aldri hatt noen problemer med å lære de opp til å ikke gå på bordet, eller klore på møblene, men den katten vi har nå har helt seriøst, uten å overdrive, klort i stykker ALLE gardinene vår og spisestuestolene, og når vi sier "nei!" til han stopper han i to sekunder før han fortsetter. Tar vi han bort går han bare rett tilbake og klorer videre. Vi ble oppfordret av oppdretter til å sprute litt vann på han, men dette heller hadde ingen effekt. Samme greia er det med å gå på bordet. I tillegg til dette er han også den mest hyper katten vi noen gang har hatt, han løper rundt som en gal, ofte sånn at han smeller inn i ting og slår seg så kraftig at han bare blir liggende i noen sekunder. Og han prøver HELE tiden å stikke av og komme seg ut. Åpner vi en dør smetter han ut, og om vi prøver å holde han når vi åpner vindu og dører så biter og klorer han. Han har også begynt å jakte på beina vår og å angripe oss når vi går forbi. Ofte biter og klorer han også helt uprovosert. Han kan komme mot oss og gi uttrykk for at han vil ha kos, men med en gang vi strekker oss mot han så tar han tak og biter oss. Og det er ikke snakk om lekebiting, men sånn skikkelig "bite gjennom huden og sparke/klore deg til blods med bakbeina" biting. 

Så det jeg lurer på, er det noen som har noen tips for hva vi kan gjøre for å bedre dette? Vi hadde gledet oss veldig til å få denne katten og har gitt den alt mulig av leker og klorestativ, og er ofte ute med han i sele, men det blir ingen forbedring. Burde vi bare la han få gå ute fritt? Vi bor relativt landlig til, og han er redd for biler, så jeg tror ikke det hadde vært et problem. Tenker at kanskje han hadde vært litt bedre med oss om han fikk brukt litt energi ute. Hva synes dere?

Anonymkode: 29fb3...af0

Den katten høres inke mentalt frisk ut... Kan katter ha adhd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Den katten høres inke mentalt frisk ut... Kan katter ha adhd?

Nei. Men de kan ha mentale problemer og/eller hjerneskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Emmelise skrev:

Nei. Men de kan ha mentale problemer og/eller hjerneskade.

Høres litt ut som denne katten har det... en ting at den kjeder sef. Men å bli så spinnhakke gæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Maleficenta skrev:

Høres litt ut som denne katten har det... en ting at den kjeder sef. Men å bli så spinnhakke gæren.

Ikke nødvendigvis, det han beskriver mye av er faktisk ganske normal katteadferd. bare fordi man brøler "nei!" når den står og klorer på noe så betyr det ikke nødvendigvis at katten er -enig- (ei heller forstår egentlig), Og det har vært den største kampen med vår katt når det gjelder kloring på møbler og opp på bord og kjøkkenbenk. Hun VET og FORSTÅR hun ikke får lov, hun er bare ikke ENIG med din avgjørelse :P Det er selvsagt dritirriterende, men det er i kattens natur å klore på ting, og da går den der den har lyst/foretrekker.

Jeg var klar til å myrde hannkatten i forrige måned etter at han klorte opp nylig lagt tapet på en vegg han er vandt til å klore pga strietapeten som var der før. (Strietapet er også jævligste noensinne, formentlig OPPFORDRER katten til å klore der) Men istedetfor å myrde ham så kjøpte jeg heller to klorebrett som jeg satte der istedet. Tapeten får herved være, klorebrettet blir brukt for harde livet.

Jeg tror mange katteeiere, spesielt de uerfarne, innbiller seg at katter kan overlates til seg selv 99% av tiden og at alle innenfor en spesifikk rase kommer til å være AKKURAT som rasebeskrivelsen. Men de er jo egne individuelle personligheter og noen har større behov for aktivisering og stimulanse enn andre.

Hannkatten vår sier ifra når han vil ha oppmerksomhet, hunnkatten nærmest fotfølger meg og skal ALLER helst ligge på meg også når enn det passer henne. Hun har også episoder hvor hun løper rundt som om hun har ild i ræva for så å bli sittende og stirre inn i refleksjonen av seg selv på tven i 20 minutter. (Poltergeistkatten, creepy af)

Jeg kan ikke presisere nok at uavhengig av hva slags katt man skaffer seg så skal man være forberedt på MYE dressur og MYE aktivisering og man må tilpasse seg utifra hva slags personlighet og behov katten faktisk har. Hvis man ikke har tid eller energi til det, så er hamster kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dessverre ser det ut til at vi ikke kommer til å klare å fortsette å ha denne katten i hus. Vi har planer om å lage en stor kattegård til han ute, slik at han kan få løpe og klore fra seg all energien han har, men dette får vi ikke fjort før enn til våren igjen, fordi vi holder på med et ganske omfattende og nødvendig byggearbeid rundt huset. Vi håpte at det skulle gå fint til da, og katten har fått være mye ute nå, alene, men han blir likevel bare mer og mer aggressiv :( i dag f.eks satt han seg ved siden av meg og mjauet. Jeg antok at han ville ha kos og strakte derfor ut hånden for å klappe han, noe som resulterte i at han beit meg ganske hardt. Jeg trakk da hånden til meg og tenkte at han skulle få være i fred. Han satt og så på meg litt og så kastet han seg plutselig mot meg og beit tak så godt han kunne i armen min, mens han klorte. Hadde det bare vært meg han bet hadde det ikke vært noe problem, men han biter oss alle, og for noen dager siden når han satt på fanget til datteren min hoppet han opp mot ansiktet hennes og klorte henne.

Så det blir nok omplassering for oss. Enten så er det katten som er problemet, eller så er det vi som ikke klarer å gi katten det han trenger. Men vi vil uansett ikke ha det sånn lenger at vi stadig blir jaktet på av denne katten. Synes selv det er veldig trist at det ble sånn, vi hadde gledet oss veldig til å få denne katten :(

Anonymkode: 29fb3...af0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er helt normal, han kjeder seg og gjør vanlige katteting, veldig typisk for hannkatter p å1 1/2 år det der med å mjaue og så bite, min gjorde også det - og det gjør skitvondt, så da blåser jeg han forsiktig i øret - han skjønner ikke hvor det kommer fra en gang og blir fryktelig irritert og går sin vei :fnise: Han vokser det av seg.

Hvor i landet bor du og har katten stamtavle, fulgt opp med vaksiner?  Vurderer å skaffe en kastrert selskapskatt til min avlshann, da får han fri tilgang til leilighet, luftegård ute med grus/gress og klatremuligheter. Trener kattene mine og alle er bortskjemte, drar også på utstillinger, så han kan ikke bli bilsyk. Håper du vil gi han en sjanse til uansett da, man blir jo så utrolig glad i pelsballene, her er noen tips:

- Klorer i stykker stoler, min var ekspert på det - dekk til stolen/møbelet med et teppe (fleece teppe som er litt statisk er spesielt effektift), da mister han interessen, om han går under teppet så bærer du han bort til klorestativet. Sørg for å ha et høyt klorestativ med plass til at han kan strekke seg helt ut og får klora skikkelig i fra seg, gjerne sånn som går fra gulv til tak. Ros han masse når han klorer på rett plass, jeg stiller meg av og til opp siden av og krafser på stativet også, ser ut som en idiot men katten maler som en gal og synes det er kjekt, så da tar han i ekstra på kvessing av klør. Husk at å kvesse klør er et sterkt instinkt, det bør man aldri straffe for, han trenger bare litt hjelp til å fine ut hva favorittområdet for dette er :fnise:

- Tissing inne, kommer ofte av enten stress eller sykdom. Jeg ville sjekket han til dyrlegen og forklart problemet, kanskje de kan ta en prøve for uvi o.l Du kan kjøpe feliway spray eller diffuser for å redusere stress, du kan også se på "my cat from hell" på youtube for tips, finne ut hva som kan forårsake stress og hva som kan gjøres for å forebygge, om du tror han kan være stressa så kan vi også prøve å komme med løsninger her :) Har han 2 kattedoer? kan det være han ikke liker typen sand, eller plassering? mine går f.eks kun om den er helt ren og alt blir tatt med en gang. 

- Han mjauer, angriper deg og sparker i fra med bakbena, kjøp en kosebamse på størrelse med halve katten, la han få banke den, kast den på gulvet og lek med den som det var en liten lekemus, veldig populært her og han som oppfører seg som din blir helt utslitt og fornøyd etterpå. Jeg har en kanin fra ikea, kosta 39 kroner tror jeg, henter jeg den kommer han sprintende mens han maler fordi han synes det er så morsomt.

Anonymkode: 69bcc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre ser det ut til at vi ikke kommer til å klare å fortsette å ha denne katten i hus. Vi har planer om å lage en stor kattegård til han ute, slik at han kan få løpe og klore fra seg all energien han har, men dette får vi ikke fjort før enn til våren igjen, fordi vi holder på med et ganske omfattende og nødvendig byggearbeid rundt huset. Vi håpte at det skulle gå fint til da, og katten har fått være mye ute nå, alene, men han blir likevel bare mer og mer aggressiv :( i dag f.eks satt han seg ved siden av meg og mjauet. Jeg antok at han ville ha kos og strakte derfor ut hånden for å klappe han, noe som resulterte i at han beit meg ganske hardt. Jeg trakk da hånden til meg og tenkte at han skulle få være i fred. Han satt og så på meg litt og så kastet han seg plutselig mot meg og beit tak så godt han kunne i armen min, mens han klorte. Hadde det bare vært meg han bet hadde det ikke vært noe problem, men han biter oss alle, og for noen dager siden når han satt på fanget til datteren min hoppet han opp mot ansiktet hennes og klorte henne.

Så det blir nok omplassering for oss. Enten så er det katten som er problemet, eller så er det vi som ikke klarer å gi katten det han trenger. Men vi vil uansett ikke ha det sånn lenger at vi stadig blir jaktet på av denne katten. Synes selv det er veldig trist at det ble sånn, vi hadde gledet oss veldig til å få denne katten :(

Anonymkode: 29fb3...af0

Dere bør ikke ta et valg på det før katten har blitt undersøkt av dyrlege. Ta i tillegg kontakt med oppdretter, kanskje han/hun vil ta katten tilbake og finne et nytt hjem for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg har glemt å svare på litt spørsmål her.

Katten er renraset og har stamtavle. Han er oppfulgt med vaksiner og er kastrert, og han ble sjekket for smerter/skader for ca en og en halv måned siden. Vi fikk da konstantert at han ikke har noen plager. Han har et stort kattedo med Everclean kattesand og får tørrfôr fra Hills (blander kitten og den for kastrert). Han har kun tisset inne én gang. Han har mange leker, kjøper en ny bamse til han ca annenhver uke, både store og små, og de liker han godt (eller så hater han de 😂), for han river de i stykker i løpet av noen få timer. Vi leker også med han med pinne med fjør på, og denne liker han å styre med alene også. Vi har klorestativ, men han foretrekker likevel å klore på møblene. Ett problem er også at han nå har begynt å hoppe opp på kjøkkenbenken og gå over komfyren, som reagerer på potene hans (vi har sånn som fungerer som en touch screen), og han skrur derfor på ovnen med uhell. Det går fint når vi er hjemme, men er litt mer skummelt om det skjer når vi er vekke.

Utover dette så leker vi med han flere ganger om dagen, og vi lar han som sagt gå ute. Likevel blir han bare mer og mer aggressiv. Vi har også en liten hund i huset (hunden går overens med alle dyr og har bodd med katt før), og katten har nå også begynt å jakte på hunden og skremmer livet av han.

Vi er ikke uerfarne katteeiere, både jeg og min mann har hatt katt siden vi var små og har oppdratt flere katter, men vi har aldri hatt sånne problemer som vi har nå. Kloringen på møbler og alt det går helt greit, men bitingen og angrepene på oss er det som er det største problemet, særlig når han biter så hardt at vi blør. Vi må foreksempel stenge han inne på et annet rom når vi får gjester fordi han biter de også, og de er redd for han.

Jeg føler selv at dette ikke er normal atferd for en katt, selv om jeg ser at flere sier det er helt normalt, og er egentlig ganske oppgitt over hele situasjonen. Har lest mye på nettet om at slik oppførsel kan komme av at katten har hatt for lite sosialisering i rundt 7 ukers alderen, men det blir jo bare spekuleringer. Da jeg hentet katten hadde oppdretter 2 store kull samtidig, hvor begge kullene var inne på hver sine rom, vekke fra resten av husstanden. Men jeg har aldri vært oppdretter og vet såklart ikke noe om dette er uvanlig.

Anonymkode: 29fb3...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Da jeg hentet katten hadde oppdretter 2 store kull samtidig, hvor begge kullene var inne på hver sine rom, vekke fra resten av husstanden. Men jeg har aldri vært oppdretter og vet såklart ikke noe om dette er uvanlig.

Det er vanlig hos de med mange katter for å unngå smitte, spesielt om noen av kattene er på utstilling, eller det er folk som skal se på kattunger som har katter selv osv. Spesielt viktig før grunnvaksine selv om de får antistoffer fra mammaen sin.

Håper du ikke tar det som kritikk at vi prøver å hjelpe, vi ser jo at du har prøvd masse. Jeg tror fortsatt at en lekekamerat er den beste veien å gå, har du vurdert å besøke noen med allergivennlige raser som f.eks sibirkatt? Ragdoll er gjerne en rase man velger bevisst fordi man vil ha en koseklump å skjemme bort, og da er det ekstra trist når det ikke fungerer.

Det med biting er også litt vanskelig, fordi all oppmerksomhet er god oppmerksomhet for han, han får en reaksjon og masse action hver gang han gjør dette, og det eneste som fungerer er enten å slite han ut (med en katt til eller leking, trening og aktivitet) eller å finne noe som gjør at han slutter som å blåse på han, frese som katter gjør eller lage en rar lyd så han blir satt ut.

Anonymkode: 69bcc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...