Gå til innhold

Dere som har Ragdoll, hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I september kjøpte vi oss en ragdoll. Valget falt på denne rasen fordi vi leste at den var kjærlig, kosete, snill, hadde et rolig gemytt, hadde lett for å lære og trivdes som innekatt, og det var akkurat det vi var ute etter.

Men denne katten vi har endt opp med er alt annet enn rolig og snill, og han er i hvertfall ikke lett å lære noe til. Vi har hatt katt hele livet og har aldri hatt noen problemer med å lære de opp til å ikke gå på bordet, eller klore på møblene, men den katten vi har nå har helt seriøst, uten å overdrive, klort i stykker ALLE gardinene vår og spisestuestolene, og når vi sier "nei!" til han stopper han i to sekunder før han fortsetter. Tar vi han bort går han bare rett tilbake og klorer videre. Vi ble oppfordret av oppdretter til å sprute litt vann på han, men dette heller hadde ingen effekt. Samme greia er det med å gå på bordet. I tillegg til dette er han også den mest hyper katten vi noen gang har hatt, han løper rundt som en gal, ofte sånn at han smeller inn i ting og slår seg så kraftig at han bare blir liggende i noen sekunder. Og han prøver HELE tiden å stikke av og komme seg ut. Åpner vi en dør smetter han ut, og om vi prøver å holde han når vi åpner vindu og dører så biter og klorer han. Han har også begynt å jakte på beina vår og å angripe oss når vi går forbi. Ofte biter og klorer han også helt uprovosert. Han kan komme mot oss og gi uttrykk for at han vil ha kos, men med en gang vi strekker oss mot han så tar han tak og biter oss. Og det er ikke snakk om lekebiting, men sånn skikkelig "bite gjennom huden og sparke/klore deg til blods med bakbeina" biting. 

Så det jeg lurer på, er det noen som har noen tips for hva vi kan gjøre for å bedre dette? Vi hadde gledet oss veldig til å få denne katten og har gitt den alt mulig av leker og klorestativ, og er ofte ute med han i sele, men det blir ingen forbedring. Burde vi bare la han få gå ute fritt? Vi bor relativt landlig til, og han er redd for biler, så jeg tror ikke det hadde vært et problem. Tenker at kanskje han hadde vært litt bedre med oss om han fikk brukt litt energi ute. Hva synes dere?

Anonymkode: 29fb3...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han har høyt aktivitetsbehov og kjeder seg. Hvor mye leker dere med han per dag? 

Jeg tror det hadde hjulpet å slippe han ut, ja. Jeg har selv hatt katter med ulike behov for aktivitet. Noen av dem har likt seg mye hjemme, andre er gjerne ute 12 timer uten problem og herjer hele tiden. 

Anonymkode: 46340...22b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var min katt også før han var gammel nok til å slippes ut (rundt ett år). Han er egentlig en rolig katt, men stor, og trenger selvfølgelig å få lov til å være katt. Lek innendørs er over hodet ikke sammenlignbart med å gå ut. Etter min mening har ragdoll fått et rykte på seg for å være nettopp filledukker som ikke trenger det andre katter trenger, og det er virkelig skadelig for rasen. Slipp katten ut. (Luft han først  i bånd i nabolaget til han er året).

Anonymkode: 2f4b2...aa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er kastrert, chippet og nærmere året så ser jeg ikke st det skulle være noe problem å slippe han ut. Virker som at han kjeder seg noe innmari

Anonymkode: c4708...295

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer veldig på, er om denne katten er ukastrert...? Han høres ut som en hormonbombe sprengfull av futt som vil ut. Han vil nok bli mye roligere om han kastreres. Det bør du gjøre uansett med en hankatt, både for å få han roligere inne, men også for å unngå uønskede kattunger om han slippes ut. Han vil også få mindre behov for å markere og spraye med urin om han er kastrert.

Han bør (jeg vil si "skal") merkes med chip i nakken hos veterinær før dere evt slipper han fri ute, slik at han kan spores tilbake til dere om han "går seg en tur" eller kommer bort. Merking med microchip kan gjøres samtidig med at han er hos veterinæren for kastrering.

Tror han får et nytt liv om han får lov å slippe løs ute. Få ut all energien sin :) Men for all del; microchip og kastrering først!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragdollen min er veldig glad i å være ute. I perioder har jeg måtte holde ham inne pga sykdom, og da har han blitt rastløs og frustrert.

Anonymkode: ebee7...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leker med han inne, men han blir liksom aldri tom for energi. Han er også kastrert og chippet. 

Grunnen til at jeg er så usikker er at jeg har lest at ragdoll ikke er egnet til å være ute da de er for godtroende og løper etter biler. I tillegg står det i kontrakten vår at han skal være en innkatt. Men jeg ser ikke lenger at dette er det beste for hverken oss eller katten.

Tusen takk for svarene :)

Anonymkode: 29fb3...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

En ting jeg lurer veldig på, er om denne katten er ukastrert...? Han høres ut som en hormonbombe sprengfull av futt som vil ut. Han vil nok bli mye roligere om han kastreres. Det bør du gjøre uansett med en hankatt, både for å få han roligere inne, men også for å unngå uønskede kattunger om han slippes ut. Han vil også få mindre behov for å markere og spraye med urin om han er kastrert.

Han bør (jeg vil si "skal") merkes med chip i nakken hos veterinær før dere evt slipper han fri ute, slik at han kan spores tilbake til dere om han "går seg en tur" eller kommer bort. Merking med microchip kan gjøres samtidig med at han er hos veterinæren for kastrering.

Tror han får et nytt liv om han får lov å slippe løs ute. Få ut all energien sin :) Men for all del; microchip og kastrering først!

Han er både kastrert og chippet :)

Anonymkode: 29fb3...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er ung enda, den roer seg med tiden. Mens dere venter, aktiver den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er både kastrert og chippet :)

Anonymkode: 29fb3...af0

Da er han nok bare en energisk type, og da trenger han nok et mere aktivt liv enn innelivet kan gi. Hvor gammel er han?

Ville ventet til katten var mellom 8-12 mnd med å slippe han løs ute. Du nevnte at du allerede har vært en del ute med han i bånd, så han kjenner jo nærområdet og luktene der allerede,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har gode utemuligheter, slipp dyret ut!! 

Jeg synes jeg ser reaksjonene om jeg skaffa meg en chihuauha og hadde den som innehund. Liten og rolig, trenger vel ikke gå ut?

Anonymkode: c4270...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ung og kjeder vettet av seg.

Aktivitet er cluet her. Han må aktiviseres, og aller helst burde han hatt en kompis/lekekamerat.

Anonymkode: 30822...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres jo helt gal ut. Redd heller en hjemløs katt fra dyrebeskyttelsen istedenfor å støtte uvettig avl.

Anonymkode: c8b05...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han høres jo helt gal ut. Redd heller en hjemløs katt fra dyrebeskyttelsen istedenfor å støtte uvettig avl.

Anonymkode: c8b05...cc5

Litt sent å gjøre det nå da..

Uansett så har vi hatt flere katter fra dyrebeskyttelsen, men denne gangen ville vi ha en innekatt fordi forrige katten vi hadde (faktisk fra dyrebeskyttelsen) ble påkjørt da hun var bare to år gammel, og vi hadde ikke lyst å gå gjennom den sorgen igjen.

Men nå ser det jo ut som at denne katten mistrives veldig med å være innekatt..

Anonymkode: 29fb3...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Da er han nok bare en energisk type, og da trenger han nok et mere aktivt liv enn innelivet kan gi. Hvor gammel er han?

Ville ventet til katten var mellom 8-12 mnd med å slippe han løs ute. Du nevnte at du allerede har vært en del ute med han i bånd, så han kjenner jo nærområdet og luktene der allerede,

Ja, han er veldig ernergisk. Mer enn én gang har han løpt så turbo inne i huset at han har smelt hodet i veggen og ligget rett ut etterpå, så vi har vært bekymret for at hanhar skadet seg selv flere ganger.

Han er 10 måneder nå og har vært ute i sele en god del, men da vil han somregel ikke bevege seg noe særlig, så vi har endt opp med å bære han rundt omkring. De gangene han har stukket av har han ikke gått lenger enn til grensen av tomten vår, men jeg er litt bekymret for at han skal vandre ned mot en vei som er ganske nær og er litt traffikert. Han har blitt skremt av bilene de gangene vi har tatt han ned mot veien, men samtidig så leser jeg om rasebeskrivelsen at de ikke er egnet som utekatter da de er naive og kan finne på å løpe MOT bilene. Men samtidig så står det jo også at de ikke skal ha noe jaktinnstinkt, og han har en veldig utpreget jaktlyst. Så det er jo ikke så mye som stemmer overens med rasebeskrivelsen. Men jeg er jo då redd for at han skal bli påkjørt 😣

Anonymkode: 29fb3...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan leker dere med ham? Har dere prøvd da bird f.eks? Tunneler? Mulighet for å benytte veggene slik at han kan komme seg høyt opp?

Han er jo enda en ung katt, og frem til energinivået roer seg er det bare å aktivisere. Ikke bare med herjeleker, men også med litt hjernetrim. På leker er det viktig å variere, roter på lekene slik at det samme ikke ligger frem hele tiden. Heng opp noen leker i taket, eller i døråpningen. Vi kjøpte forresten denne nylig til vår innepus på 10 mnd, kjempepopulær for tiden http://www.biltema.no/no/Fritid/Kjaledyrutstyr/Katt/Katteleke-2000039732/

Anonymkode: 5a4e3...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en lignende rase. Anbefaler ikke å slippe ut da det er så mange farer :(

Har to forslag som vil gjøre enorm forskjell 1: Ha enda en katt, da kan de slite ut hverandre og få selskap i hverandre. 2:Bygg en luftegård så han kan tilbringe tid ute, men fortsatt være trygg fra traffik, rovdyr og i sjeldne tilfeller slemme mennesker.

Anonymkode: 69bcc...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også til å foreslå en luftegård av en slags som dere gjør interessant med litt trær og planter og diverse gjemmesteder. Selv en gjerdet inn veranda med hønsenetting holder lenge om du bare passer på å gjøre den interessant nok

Vi.. småsadistisk nok.. satte opp en fuglemater ved det ene vinduet hvor kattene våre liker å sitte så de kan sitte og sikle litt på dem. Abyssineren vår, som har megahøyt aktivitetsnivå, ble nesten overstimulert av denne fuglemateren, for det var så mange appetittelige fugler hele tiden. Og dette er faktisk katter som får gå ut når enn de vil.

En venn av meg satte opp et akvarium for å holde katten sin engasjert. Spesielt, men funka bra. Bare pass på at du setter på ordentlig lokk så ikke katta får poten nedi.. Og solidt montert.. Jeg kødder ikke, katta tok fart og prøvde å dytte akvariet over :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi leker med han inne, men han blir liksom aldri tom for energi. Han er også kastrert og chippet. 

Grunnen til at jeg er så usikker er at jeg har lest at ragdoll ikke er egnet til å være ute da de er for godtroende og løper etter biler. I tillegg står det i kontrakten vår at han skal være en innkatt. Men jeg ser ikke lenger at dette er det beste for hverken oss eller katten.

Tusen takk for svarene :)

Anonymkode: 29fb3...af0

Heldigvis så er ikke denne bindende på noen som helst måte og du kan velge selv om du vil slippe han ut eller ei :)

Anonymkode: 8fff2...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Heldigvis så er ikke denne bindende på noen som helst måte og du kan velge selv om du vil slippe han ut eller ei

Men TS godtok jo det når hun kjøpte katten, og det er en grunn til at det står i kontrakten.

Får vondt av alle som er ute å leter etter kattene sine nå på våren, det henger masse lapper på butikkene om katt savnet, og på facebook/dyrebar er det flust av bilder av påkjørte katter :( Dette er ofte kastrerte, vaksinerte katter.

Kan også anbefale klikkertrening, bare søk opp for hund - fungerer supert på katt også.

Anonymkode: 69bcc...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...