Gå til innhold

Dagens koranvers (2)


Anbefalte innlegg

29 minutter siden, debatant skrev:

Jesus er gitt all makt i himmel og på jord i motsetning til Allah. Det står i Guds ord.Du insinuerte at Allah var den samme Gud som bibelens Gud. Og det er feil.

Interessant, du skjønner det finnes to former for dialog mellom religioner. Den det ene er hvor man finner feil hos den andre og for å overbevise, og den andre formen er der man informerer og opplyser om sin religion for å kjenne hverandre bedre med respekt. 

Jeg går for sistnevnte som er den mest produktive og forenelig.  Det passer også med det verset i Koranen som sier at Gud gjorde oss til befolkninger og stammer for å bli kjent. Han avslutter samme verset med: " Den nobleste av dere er den frommeste/Gudfryktige".

Hvilket dialogsform er forenlig med dit  verdigrunnlag og moral og debatant?

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, debatant skrev:

Ja se på kristne Vesten og sammenlign det med Midtøsten. Ta en kikk.

Jeg tokk en kikk og fant første og andre verdenskrig. Så fant jeg Hiroshima og atombomben. Tok en ny kikk og fant den kalde krigen. Snudde meg og snublet over annektering i Krim. Ops glemte Balkankrigen og drap på muslimene der. Listen er veldig lang over grusomhetene våre i vesten. Skammes over hva vi gjorde med jødene.

Stakkars Afrika og afrikanere, hva var det vi ikke gjorde av grusomheter i Guds og Jesusnavn, koloniseringen og slavehandelen. Vi delte Afrika i biter og tokk deres resurser. Men vet du hva? Hysj, ikke snakk høyt om det, for det er skamfullt!

Og vet du hva? Ikke si noe om korsfarere og hva de gjorde i Midtøsten?

Breivik må du heller ikke nevne!

Midtøsten har vi også kolonisert, i Algerie drepte vi over en million mennesker. Det må vi ikke nevne.

Hvor vil du vi skal kikke debattant? 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, omarel skrev:

Jeg tokk en kikk og fant første og andre verdenskrig. Så fant jeg Hiroshima og atombomben. Tok en ny kikk og fant den kalde krigen. Snudde meg og snublet over annektering i Krim. Ops glemte Balkankrigen og drap på muslimene der. Listen er veldig lang over grusomhetene våre i vesten. Skammes over hva vi gjorde med jødene.

Stakkars Afrika og afrikanere, hva var det vi ikke gjorde av grusomheter i Guds og Jesusnavn, koloniseringen og slavehandelen. Vi delte Afrika i biter og tokk deres resurser. Men vet du hva? Hysj, ikke snakk høyt om det, for det er skamfullt!

Og vet du hva? Ikke si noe om korsfarere og hva de gjorde i Midtøsten?

Breivik må du heller ikke nevne!

Midtøsten har vi også kolonisert, i Algerie drepte vi over en million mennesker. Det må vi ikke nevne.

Hvor vil du vi skal kikke debattant? 

 

Så du så ikke folkemordene araberne har stått for oppgjennom historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, debatant skrev:

Så du så ikke folkemordene araberne har stått for oppgjennom historien. 

Poenget er ikke hvem som har gjort hva. Poenget er hvordan vi i dag skal lære av det og hvordan du og jeg kan forbedre oss som mennesker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, omarel skrev:

Poenget er ikke hvem som har gjort hva. Poenget er hvordan vi i dag skal lære av det og hvordan du og jeg kan forbedre oss som mennesker!

Jeg tror ikke på islam, og jeg er veldig klar over den økende radikaliseringen som foregår blant mange muslimer (og hos mange andre!), men det er veldig hyggelig å se så gode holdninger mot andre som i følge religionen er vantro. Dere skal begge få tro som dere vil, men jeg vet hvem jeg får mest lyst til å ta en kaffe med. Det er fint at du er en motvekt til det negative bildet vi så lett får på grunn av hva enkelte gjør i guds navn. Stå på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere ikke på en allmektig skaper som er allvitende og en? Kristne i Midtøsten kaller gud Allah, da Allah betyr en allmektig skaper. How is that possible?  

Anonymkode: c331d...368

Allvitende, ja. Én, ja - i den forstand at Gud Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er Én, men allikevel tre individer.
Mange misjonærer i midtøsten kaller Gud for "Allah", og grunnen til det er med tanke på tilnærmingen til muslimene i misjons øyemed. Misjonærene kan kalle Gud for "Allah" i begynnelsen, men de forkynner den Bibelske Gud - ikke den islamske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, omarel skrev:

Mente du Gud i det gamle testamentet, det nye testamentet eller i koranen?

Til info: Gud heter elah på Jesu språket arameisk, hebraisk og arabisk. Man kan like så godt si at en stein er en elah for den sak skyld. Men skal man snakke om den allmektige Gud på arabisk da sier man Allah/ lah utifra hvor på setningen ordet befinner seg.

Grammatisk kan man ikke si at en stein er min Allah når man snakker arabisk i motsetning bruken av ordet gud/ elah. Dette henger sammen med språket og dynamikken i det.

Det du kanskje prøver å si er at Gud Den allmektige har andre egenskaper i det nye testamentet enn i koranen?

Det blir som om blinde muslimer, jøder og kristene skal beskrive en elefant. Jødene rører på snabelen og beskriver elefanten på bakgrunn av det de rører. Det samme gjør kristne som rører ørene og muslimene som rører benet eller halen for den saks skyld😁. Saken er at alle rører en og samme elefant.

Allah sier i Koranen at intet er som Ham.

Poenget er at vi på bakgrunn av våre skrifter definerer Den allmektige ganske ulikt fra hverandre og alle beskriver en Gud, Den allmektige.

 

 

Gud i det Gamle Testamentet og Gud i det Nye Testamentet er den samme - Jesus Kristus.
Det finnes mange navn på Gud, som Elohim, YHWH, El-Shaddai osv. Allah blir aldri nevnt, naturlig nok. Mange sier "Gud" om Satan, men det gjør jo ikke at Satan faktisk er Gud. Poenget er ikke navnet, men doktrinen disse to religionene har opp mot hverandre. Jesus - den Bibelske Gud - har helt andre egenskaper enn gud i islam. Koranen motsier Bibelen så til de grader at et barn kan skille mellom disse to. Når Bibelen åpenbarer Gud, og koranen åpenbarer sin gud, og disse to motsier hverandre, så er det umulig - og utover enhver rimelig tvil - om at disse to er én og den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LuxLucet skrev:

Gud i det Gamle Testamentet og Gud i det Nye Testamentet er den samme - Jesus Kristus.
Det finnes mange navn på Gud, som Elohim, YHWH, El-Shaddai osv. Allah blir aldri nevnt, naturlig nok. Mange sier "Gud" om Satan, men det gjør jo ikke at Satan faktisk er Gud. Poenget er ikke navnet, men doktrinen disse to religionene har opp mot hverandre. Jesus - den Bibelske Gud - har helt andre egenskaper enn gud i islam. Koranen motsier Bibelen så til de grader at et barn kan skille mellom disse to. Når Bibelen åpenbarer Gud, og koranen åpenbarer sin gud, og disse to motsier hverandre, så er det umulig - og utover enhver rimelig tvil - om at disse to er én og den samme.

Ja det blir som om tre blinde mennesker skal tolke elefanten. Det er en elefant. Og det er en skaper. Men alle gir elefanten ulike doktriner og alle sier det er jeg som vet hva en elefant er.

Til din info så aksepter ikke jødene at jesus er Gudssønn. De aksepterer han ikke i det hele tatt. Så da kan du si at deres (jødenes) gud er ikke deres (kristenes) gud også.

Ut i fra deres definisjon av monoteisme så er ikke kristendommen en monoteistisk religion. 

Igjen så gjentar jeg meg selv. Vi er alle " blinde". Vi har aldri sett Gud og vi snakker vi forbi hverandre. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til en tråd, ingen bryr seg om overtroen din, hold det for deg selv - eller ivartfall en tråd. Jeg går ikke rundt å poster innlegg hver dag om troen min på enhjørninger og troll - same thing. Ikke press overtroen din på andre.

Anonymkode: cfb01...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, omarel skrev:

Ja det blir som om tre blinde mennesker skal tolke elefanten. Det er en elefant. Og det er en skaper. Men alle gir elefanten ulike doktriner og alle sier det er jeg som vet hva en elefant er.

Til din info så aksepter ikke jødene at jesus er Gudssønn. De aksepterer han ikke i det hele tatt. Så da kan du si at deres (jødenes) gud er ikke deres (kristenes) gud også.

Ut i fra deres definisjon av monoteisme så er ikke kristendommen en monoteistisk religion. 

Igjen så gjentar jeg meg selv. Vi er alle " blinde". Vi har aldri sett Gud og vi snakker vi forbi hverandre. 

Nei, det blir ikke som om blinde skal tolke en "elefant". Det finnes to bøker som forteller hver sin side, og disse to bøkene har ingen harmoni med hverandre. Bibelen sier helt klart at Jesus er Gud, noe koranen derimot forkaster- hvordan kan noen da påstå at vi tilber den samme gud? Om du mener at den kristne Gud og koranens gud er den samme, så vis dette ut ifra Bibelen og koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LuxLucet skrev:

Nei, det blir ikke som om blinde skal tolke en "elefant". Det finnes to bøker som forteller hver sin side, og disse to bøkene har ingen harmoni med hverandre. Bibelen sier helt klart at Jesus er Gud, noe koranen derimot forkaster- hvordan kan noen da påstå at vi tilber den samme gud? Om du mener at den kristne Gud og koranens gud er den samme, så vis dette ut ifra Bibelen og koranen.

Alle de blinde har hver sin manual, den første mannen fikk sin manual, den andre fikk sin manual og den tredje fikk sin manual. Alle tolker tolker elefanten fra sin manual . 

For å gjøre det enklere kan jeg si at vi alle (jøde, kristne og muslimer) er enige om Abraham, og alle tror på Abrahams Gud og slik han beskrev Gud? Er ikke det samme Gud

Jeg har også et annet spørsmål. Har Jesus noen gang sagt at han er Gud?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎05‎.‎2017 den 1.12, omarel skrev:

 

Stakkars Afrika og afrikanere, hva var det vi ikke gjorde av grusomheter i Guds og Jesus Mohammeds navn, koloniseringen og slavehandelen. Vi delte Afrika i biter og tokk deres resurser. Men vet du hva? Hysj, ikke snakk høyt om det, for det er skamfullt!

 

 

Jeg er veldig glad for at du anerkjenner den arabiske slavehandelen. Det er modig gjort av deg. Trodde aldri en av dere skulle innrømme det på et åpent forum. Jeg rettet opp skrivefeilen din over.

Skal vi se på koloniseringen som begynte rett etter Mohammeds død. Hele Nord-Afrika. Spania. Grusomhetene i Al-Andalus som muslimske apologeter vil hat til var en tid av "fred og toleranse". Jeg har mistet hvor magen tusener omvendte menn som ble halshugd. Ja, de hadde omvendt seg til Islam og etter at de var drept, ble de foraktelig omtalt som "sønner av slaver". Vestlige konger hadde noen elskerinner. Kalifene, harem med 1500 sexslaver hver. Europeiske var høyest verdsatt. En europeisk ung kvinne ble solgt for det dobbelte av en farget, arbeidsfør mann.

Fra Kinas grenser, det Indiske subkontinent, Sentral-Asia, Midtøsten, Nord-Afrika, den Iberiske halvøy, opp til Pyreneene.

Vesten og Europa gjør ikke annet enn å beklage sine få hundreår som slavehandlere. Ingen tar opp de arabiske slavehandlerne, som begynte i 600-700 etter Kristus og holdt på helt til 1900-tallet. Det er sagt i en bok, at 80 millioner afrikanere døde bare i slavekaravanene, før de kom fram til byene de skulle selges i. Araberne kastrerte mannlige slaver. Seks av ti overlevde ikke kastreringen. Kalifen av Bagdad hadde 7000 svarte evnukker og 4000 hvite evnukker i sitt palass. Ja, de tok hvite slaver også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I lys av terrorbombingen i Manchester, forklarte en "terrorekspert" på radioen i dag at det er misforstått islam, hvis dette var en islamist. Muhammed beordret aldri å drepe barn...

Dette er fra Ali Dawud. Anerkjenner du Hadithene?

"I was among the captives of Banu Qurayzah. They (the Companions) examined us, and those who had begun to grow hair (pubes) were killed, and those who had not were not killed. I was among those who had not grown hair."

Boys as young as 13 or 14 were executed, provided that they had reached puberty. The Muslims ordered the boys to drop their clothes. Those with pubic hair then had their throats cut. There was no point in trying to determine whether or not they were actual combatants because there were none. There had been no combat!

Muhammad parceled out the widows and surviving children as slaves to his men for sexual servitude and labor. The wealth accumulated by the Qurayza was also divided. Since the tribe had been a peaceful farming and trading community, there were not enough weapons and horses taken to suit Muhammad’s tastes, so he obtained more of these by trading off some of the Qurayza women in a distant slave market (Ishaq 693).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ops2 skrev:

I lys av terrorbombingen i Manchester, forklarte en "terrorekspert" på radioen i dag at det er misforstått islam, hvis dette var en islamist. Muhammed beordret aldri å drepe barn...

Dette er fra Ali Dawud. Anerkjenner du Hadithene?

"I was among the captives of Banu Qurayzah. They (the Companions) examined us, and those who had begun to grow hair (pubes) were killed, and those who had not were not killed. I was among those who had not grown hair."

Boys as young as 13 or 14 were executed, provided that they had reached puberty. The Muslims ordered the boys to drop their clothes. Those with pubic hair then had their throats cut. There was no point in trying to determine whether or not they were actual combatants because there were none. There had been no combat!

Muhammad parceled out the widows and surviving children as slaves to his men for sexual servitude and labor. The wealth accumulated by the Qurayza was also divided. Since the tribe had been a peaceful farming and trading community, there were not enough weapons and horses taken to suit Muhammad’s tastes, so he obtained more of these by trading off some of the Qurayza women in a distant slave market (Ishaq 693).

Jeg gjentar meg selv. Vi mennesker gjør grusomme handlinger uansett religion. Det ligger i menneskets natur.

Så jeg gjentar meg selv. Poenget er ikke hvem som har gjort hva. Poenget er hvordan vi i dag skal lære av det og hvordan du og jeg kan forbedre oss som mennesker!

Vold avler vold uansett hvilket religion, og vold er nærmer deg og meg hvis vi skal la grusomheter påvirke oss i den forstand at vi lar hat overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, omarel skrev:

Jeg gjentar meg selv. Vi mennesker gjør grusomme handlinger uansett religion. Det ligger i menneskets natur.

Så jeg gjentar meg selv. Poenget er ikke hvem som har gjort hva. Poenget er hvordan vi i dag skal lære av det og hvordan du og jeg kan forbedre oss som mennesker!

Vold avler vold uansett hvilket religion, og vold er nærmer deg og meg hvis vi skal la grusomheter påvirke oss i den forstand at vi lar hat overta.

Ja, jeg regner med at Imam Neemat Ali Shah er helt enig med deg. Pussig at han dro til begravelsen for en mann. Som drepte en politiker som prøvde å få en omgjort dødsstraff for kvinnen Aisha Bibi. Hva lærer Imam Neemat Ali Shah bort i sin moske?

Neemat Ali Shah er imam i Norges største moske. Central Jamaat-e-ahl-e Sunnat

Samme Neemat Ali Shah sa dette, da han ble tatt opp med skjultmikrofon: "Himmelen er begrenset bare for muslimer!"

http://www.dagbladet.no/nyheter/avslorer-imamene/65783614

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:

Ja, jeg regner med at Imam Neemat Ali Shah er helt enig med deg. Pussig at han dro til begravelsen for en mann. Som drepte en politiker som prøvde å få en omgjort dødsstraff for kvinnen Aisha Bibi. Hva lærer Imam Neemat Ali Shah bort i sin moske?

Neemat Ali Shah er imam i Norges største moske. Central Jamaat-e-ahl-e Sunnat

Samme Neemat Ali Shah sa dette, da han ble tatt opp med skjultmikrofon: "Himmelen er begrenset bare for muslimer!"

http://www.dagbladet.no/nyheter/avslorer-imamene/65783614

 

Jeg kan også komme med ganske mange groteske ting fra muslimenes historie som ikke er oversatt, men er det disse menneskene vi skal la påvirke oss. Disse er mennesker som meg og deg. Vi gjør alle feil uansett religion. Jeg har sett mye hårreisende ting gjort av muslimer og jeg har sett hårreisende ting gjort av ikke muslimer.

Du kan refere til dette http://www.dagbladet.no/nyheter/avslorer-imamene/65783614

og jeg kan refere til dette https://no.wikipedia.org/wiki/Seksuelle_overgrep_innenfor_den_katolske_kirke

Hva hjelper det?! Det vil ikke forandre på noe som helst. Det vi kan forandre, er oss selv våre omgivelser, våre barn og være god med de rundt oss.

Jeg sier ikke at muslimer er bedre enn kristne, jøder, ateister osv. Hele klodens historie er full av brutalitet mye er dokumentert og langt mer er ikke dokumentert. 

Jeg spør deg. Skal vi begynner å erte hverandre med hverandres grusomheter som små barn? Eller skal vi la brutaliteten definere våre relasjoner i dag?

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ops2 skrev:

Må legge til at sitatet over er Abu Dawud (38:4390)

Jeg søkte på sunnan abu dawud på arabisk of fant hadith samlingen hans. Så søkte jeg nr 4390 i samlingen hans og fant helt annen hadith enn det du referer til. 

Det er også flere feil i referansen:

38 handler om kamp. Hadithrekkefølgen er fra 4278 og fram til 4336. Her lå ikke hadithen du referete til med nr 4390!

39 handler om straff. Hadithrekkefølgen er fra 4351 og fram til 4493. Her lå det en helt annen hadith enn det du viste til! Den hadde nr 4390.

Her er linken. Den står på arabisk og med engelsk oversettelse: https://sunnah.com/abudawud.

Du må ikke tro på alt du leser av hadith. Det er mange falske hadithsamlinger som brukes for å spre hatsk propaganda.

Du hadde en oppdiktet hadith som ikke eksisterer og referanse nummerene dine er helt feil.

Den hadithen du referer til eksisterer ikke. har aldri hørt om den. Dette sier bare en ting og det er at du bruker falske kilder. Det er alvorlig og det sier noe om din troverdighet rent faglig.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, omarel skrev:

Alle de blinde har hver sin manual, den første mannen fikk sin manual, den andre fikk sin manual og den tredje fikk sin manual. Alle tolker tolker elefanten fra sin manual . 

For å gjøre det enklere kan jeg si at vi alle (jøde, kristne og muslimer) er enige om Abraham, og alle tror på Abrahams Gud og slik han beskrev Gud? Er ikke det samme Gud

Jeg har også et annet spørsmål. Har Jesus noen gang sagt at han er Gud?

Dersom disse "manualene" (herunder Bibelen og koranen) motsier hverandre og forteller om seg selv med forskjellige egenskaper, så kan man ikke si at disse to allikevel er den samme og legge skylden på at "den ene fikk sin manual, og den andre en annen manual." Om man skal "tolke elefanten fra sin manual", så er det ingen overraskelse at et menneske dras til alle kanter og skaper sin egen sannhet. Det er jo nettopp derfor kristne har Bibelen, slik at man ikke skal fare til alle kanter.

Mange tror at siden araberne er etterkommere av Abraham, og islam er religionen i den arabiske verden, så må islam derfor være en utvidelse av kristendommen eller at den har samme opphav. Dette er verken støttet av Bibelen eller historiske fakta. Det er sant at noen arabiske stammer i Midtøsten er avstamninger av Abraham, men at Abraham hadde noe som helst med utviklingen av islam, eller praktiseringen av den religionen, er umulig siden den religionen ikke engang eksisterte før ca. 2000 år etter Abraham. Det fremkommer også helt klart i Bibelen at Abraham tilba den kristne Gud.

For å svare på spørsmålet ditt, så har Jesus absolutt sagt at Han er Gud. Denne påstanden blir støttet gjennom hele Bibelen, og i Johannes 1:1 leser vi at "i begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." "Ordet" er Jesus, og det er det ingen tvil om når man leser noen vers lenger framme hvor det står "og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss."
Vi leser også at fariseerne anklaget Jesus for blasfemi da Han tilga et menneske sine synder. De sa "hvem kan tilgi synd foruten Gud alene?" Siden det bare er Gud som kan tilgi synder, så er altså Jesus Gud siden det er Han vi får vår tilgivelse fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...