Gå til innhold

Dagens koranvers (2)


Anbefalte innlegg

1 time siden, exictence skrev:

Det er fint og nødvendig at vi har rettigheter og forpliktelser overfor hverandre. Men det kommer an på hvilke forpliktelser som kreves. F.eks det med å hvile på helligdagene. Det burde jo i hvert fall ikke være en forpliktelse overfor noen. Man har godt av å holde hvile en dag i uken, men det får da være opp til en selv når det skal taes og hvilke tidspunkt det passer best inn jobbmessig, hensyn til familien osv. 

Hva med en ikketroende som lever stillferdig, er barmhjertig, ærlig, snill og hjelpsom mot alle. Men bryter lørdagen, ber ikke, tror ikke. Skal han bli stilt til ansvar, hvordan, skal han straffes?

 

Virkelig den største synden er å tilbe en annen som er ens barnetro man har lært av sine foreldre, hatt gjennom sin oppvekst. Kan et uskyldig barn hjelpe for at det ikke har vokst opp og lært seg å tro det "riktige"? 

Så det er større synd å tilbe noe en selv tror på, enn f.eks å myrde eller tvinge noen til å gjøre noe mot vedkommendes vilje?

Han høres ikke god ut.

Men stakkars de som ikke tror på Ham. Da er Han ikke nådig.     ?

Skremmende

Var jeg deg hadde jeg ikke giddet. Har selv hatt så mange debatter, både skriftlig og muntlig, med religiøse at jeg har mistet telling. For å forklare det enkelt, det har produsert det samme resultatet hver gang, der det egentlig mellom linjene sies: "Gjør som oss, ellers blir du straffet når dommens dag kommer". 

Som sekulær har jeg på det grunnlaget blitt nødt til å trekke mine egne konklusjoner, hvilke innebærer at jeg ikke er villig til å stole på veldig religiøse mennesker med uttalt vilje til å skade andre mennesker som tror noe annet eller lever på et annet vis enn seg selv. Det innebærer også at jeg er villig til å kjempe for mine mer frie idealer; hvis religiøse grupper søker konfrontasjon så er jeg klar. En en dypt religiøs eller kristen ønsker å ta meg fordi jeg ikke lever på samme vis som dem, sier jeg bare: Jeg er kampklar om nødvendig, og jeg er villig til å gå så langt som drap i selvforsvar av mine rettigheter. 

Anonymkode: 76b20...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, exictence skrev:

Det er fint og nødvendig at vi har rettigheter og forpliktelser overfor hverandre. Men det kommer an på hvilke forpliktelser som kreves. F.eks det med å hvile på helligdagene. Det burde jo i hvert fall ikke være en forpliktelse overfor noen. Man har godt av å holde hvile en dag i uken, men det får da være opp til en selv når det skal taes og hvilke tidspunkt det passer best inn jobbmessig, hensyn til familien osv. 

Hva med en ikketroende som lever stillferdig, er barmhjertig, ærlig, snill og hjelpsom mot alle. Men bryter lørdagen, ber ikke, tror ikke. Skal han bli stilt til ansvar, hvordan, skal han straffes?

 

Virkelig den største synden er å tilbe en annen som er ens barnetro man har lært av sine foreldre, hatt gjennom sin oppvekst. Kan et uskyldig barn hjelpe for at det ikke har vokst opp og lært seg å tro det "riktige"? 

Så det er større synd å tilbe noe en selv tror på, enn f.eks å myrde eller tvinge noen til å gjøre noe mot vedkommendes vilje?

Han høres ikke god ut.

Men stakkars de som ikke tror på Ham. Da er Han ikke nådig.     ?

Skremmende

 

Hei exictence,

Fra da jorden ble skapt har Gud sendt sendebud og profeter for å veilede menneskene. Derfor sier Gud i Koranen at han ga egne lover og retningslinjer til hver nasjon (folk i ulike epoker).

En av de store sendebudene var Abraham. Han kom med et budskap fra Gud. Det var å tilbe En Gud og ikke tilbe noen andre enn Ham alene. Han ble gitt egne lover som var tilpasset hans nasjon.

En annen sendebud var Moses. Han ble sendt til sitt folk med ett budskap og det var å tilbe Gud alene og ikke tilbe noen andre enn Han alene. Hans nasjon ble også gitt egne lover som var tilpasset dem (jødene).

Det samme gjaldt David, Solomon osv.

Så har du Jesus. Ifølge Koranen så var han ikke Guds sønn men et sendebud som var sendt til jødene og sitt folk. Han hadde også budskap fra Gud. Det var å akseptere han som Guds sendebud til jødene. Tro på En Gud og følge loven som Gud ga til jødene gjennom Jesus.

Til slutt har du Mohammad. Han kom også med et bud fra Gud. Det var å tilbe Gud alene og ikke be til noen andre enn Ham alene. Det som skiller Mohammad fra alle de andre sendebudene som nevnt ovenfor mm. er at Mohammad kom med et universal lov i Koranen som skal gjelde for hele menneskeheten og fram til Endens tid i følge Koranen. Det vil si at alle lovene som gjaldt før han oppheves. 

Du skriver: Hva med en ikketroende som lever stillferdig, er barmhjertig, ærlig, snill og hjelpsom mot alle. Men bryter lørdagen, ber ikke, tror ikke. Skal han bli stilt til ansvar, hvordan, skal han straffes?

Dette er vanskelig å svare for det er ikke min rett å dømme. Så jeg skal svare etter beste evne og håper jeg ikke fornærmer verken deg eller ateister. Jeg skal svare utifra hva Gud sier i Koranen ordrett uten å tolke.

Hvis man leser Koranen så taler Gud til muslimer, kristne, jøder, avgudsyrkere og de som ikke tror. I Koranen kan du lese at Gud påminner menneskene hva Han har skapt, alt som er i himmel og jord. Han nevner blant annet vitenskapelige ting som fjellets struktur noen man ikke hadde forutsetting for å vite uten teknologi i nyer tid. Hvordan sædcellen fester seg og embryo utvikler seg og hvilket faser det går gjennom, hvordan universet ekspanderer seg, hvordan jorden, månen og solen svømmer i baner osv. Han utfordrer blant annet menneske flere ganger. Blant annet ved eksemplifisere noe så lite og kompleks som en flue. Han spør om vi kan skape noe lik den. Det er bare nå i nyer tid at vitenskapen har kommet fram til at universet ekspanderer seg, at fjellet har røtter under jorden og hvordan en sædcelle former seg i livmoren. Hvorfor gjør han dette? Jo for å påminne oss og for at vi skal tenke.

Det han hele tiden sier er at det vi ser i naturen er Hans tegn, og Han spør hvorfor vi ikke tenker eller ser. Han både stiller spørsmål, utfordrer og svarer at intet er tilfeldig. Derfor er belønningen til de som tror på det ukjente evig paradis i det neste liv. Hva menneske ikke har sett, hørt eller noensinne tenkt.

I Koranen så sier Gud til de som ikke tror på Han noe lignende som. Hvorfor tror du ikke på meg når jeg ga deg livet. Jeg ga regnet, solen, jord, planter, trær og kyr. Jeg ga deg havet og jeg ga deg fisk og jeg ga deg fjellet og jeg ga deg jern osv.  

Jeg ga deg mine tegn og Jeg gav  deg øyne for å se, øre for å høre og hode for å tenke. Jeg sendte deg mine sendebud som kom med mine ord og du fulgte ikke mine anmodninger.

Poenget her er menneske ble skapt for å tilbe Gud alene, fylle jorden, gjøre det som godt er gjennom prøvelser på velstand, helse og avkom. Enten man er rik eller fattig blir man testet. Vi blir testet i følge Koranen i vår sannferdighet og dette gjelder enten man er muslim eller ikke.

Når man leser historier fra sendebudenes liv i Koranen, som Noah kan vil lese at han oppfordret sitt folk til å tilbe Gud alene og ikke drive med avgudsdyrkelse. Hva svarte de, Skal du ta oss bort fra det vi fant våre fedre og forfedre tilbe. Det du kommer med er kun oppspinn. I et vers i Koranen så sier han at jeg kalte  dem natt og dag men de vendte vekk.  Jeg sa til dem be Gud om tilgivelse for Han er Tilgiveren. Han sender regn fra oven og han gir dere avkom, men de hørte ikke mitt kall med unntak noen få.

I følge islam så blir man stilt til ansvar når man har nådd puberteten. Men  Allah sier også:

«Den som følger den rette vei, følger den for seg selv. Den som går på villstrå, gjør det til eget tap. Ingen bærer en annens byrde. Og vi ilegger ingen straff før Vi har sendt et sendebud
Nattereisen vers 15.

Gud er Barmhjertig og Nåderik men Han er også streng.

Se for deg et velferdssamfunn og rettstat som Norge hvor man lever trygt og slipper å sulte, man har rettsikkerhet, men den dag man bryter en lov får man straff avhengig av alvorlighetsgraden. Man kan enten bli ilagt forelegg, bøtelagt, av myndighetene eller samfunnsstraff og fengsel av dommeren.

På samme måte som dette kan være brutalt (slik du formulerer det) og rettferdig for borgere i Norge så kan også Gud være brutal (slik du formulerer det)  og rettferdig for mennesker.

Det er ikke uten grunn at menneske er skapt med noen av hans attributter og egenskaper. Det er for at vi kan kjenne Han i vår natur som mennesker og forstå Han. Men er det viktig å presisere at menneske ifølge Koranen ikke er menneske skapt i guds bilde. Det står at intet er som Ham.

Dette begynner å bli sent, håper at jeg har svart på dine spørsmål.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, omarel skrev:

 

På samme måte som dette kan være brutalt og rettferdig for borgere i Norge så kan også Gud være brutal og rettferdig for mennesker.

 

Hvordan kan Gud være brutal da? Utenom at vi må stå til ansvar den siste dagen i vårt liv, var det sånn? Betyr det at enten kommer vi til Helvete eller så Himmelen? Men utenom det. Skal han også straffe oss på jorden hvis vi ikke tilber han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, exictence skrev:

Hvordan kan Gud være brutal da? Utenom at vi må stå til ansvar den siste dagen i vårt liv, var det sånn? Betyr det at enten kommer vi til Helvete eller så Himmelen? Men utenom det. Skal han også straffe oss på jorden hvis vi ikke tilber han?

Nei, Han straffer ikke på jorden, verken de som hater eller fornekter Han. Alt oppgjør og regnskap skjer etter døden.

Jeg brukte ordet brutal fordi du brukte det. Som eksempel. Gjør endringer for å utdype det.

Allah sier i Koranen at Han er streng i sin straff og Barmhjertig og Nåderik.

Han er rettferd og Rettferdig. 

Alt har en balanse. I Koranen har Gud åpenbart 99 av Hans navn og atributter. Du kan lese mer om dem hvis du søker på nett.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, omarel skrev:

Jeg brukte ordet brutal fordi du brukte det. Som eksempel. Gjør endringer for å utdype det.

Jeg har sett gjennom mine innlegg. Jeg kan ikke se at jeg har brukt ordet brutal før du gjorde det. Men det er nå så.

55 minutter siden, omarel skrev:

Han er rettferd og Retferdig. 

Hva er forskjellen, og/eller hva betyr Retferdig?

55 minutter siden, omarel skrev:

Alt har en balanse.

Godt. Da synes jeg vi skal leve etter den gylne middelvei.

55 minutter siden, omarel skrev:

 

I Koranen har Gud åpenbart 99 av Hans navn og atributter. Du kan lese mer om dem hvis du søker på nett.

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, exictence skrev:

Jeg har sett gjennom mine innlegg. Jeg kan ikke se at jeg har brukt ordet brutal før du gjorde det. Men det er nå så.

Hva er forskjellen, og/eller hva betyr Retferdig?

Godt. Da synes jeg vi skal leve etter den gylne middelvei.

:)

 

Skrev sent i går. Kanskje det var skremmende eller var det noen andre som skrev det. Husker ikke helt. Men skal gjøre endringer i teksten.

Rettferdig, betyr og man er rettferdig. Skrev feil feil da jeg Skrev rettferdig.

Det viktigste er at det ikke skal være tvang i religionen etter mitt syn.😉

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, omarel skrev:

Det viktigste er at det ikke skal være tvang i religionen etter mitt syn.😉

Ja, alle skal bli respektert uansett hvilken tro de har, og om de følger sine egne regler bare det er sunn fornuft og ikke skader noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2017 den 13.20, omarel skrev:

Jeg frykter min Herre og lyver derfor ikke. Du burde frykte Herren også og slutte å være ond og hatsk hvis du søker Hans behag. Gjør du det ikke bør du vise respekt for medmennesker. 

Om jeg behager Allah er jeg på dypt vann. Slutt å insinuer at Alla er samme Gud som Jesus. Hva med å slutte å lyve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
8 minutter siden, debatant skrev:

Om jeg behager Allah er jeg på dypt vann. Slutt å insinuer at Alla er samme Gud som Jesus. Hva med å slutte å lyve

@omarel har rett i at du må lære deg å respektere dine medmennesker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 21.59, omarel skrev:

Det som samler oss Debatant, da mener jeg muslimer, jøder og kristne er troen på Herren Den allmektige.

Jeg er bibeltro kristen, og Bibelens Gud er ikke den samme som Allah. Enhver som leser Bibelen med et våknet sinn, skjønner fort at Allah og Gud ikke har noe med hverandre å gjøre. Derfor kan ikke oppriktige kristne samle seg sammen med andre religioner og påstå at man tilber den samme guden.

At jøder, muslimer og «kristne» samler seg sammen er ikke annet enn en oppfyllelse av profetien for endetiden, slik Jesus har forutsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, LuxLucet skrev:

Jeg er bibeltro kristen, og Bibelens Gud er ikke den samme som Allah. Enhver som leser Bibelen med et våknet sinn, skjønner fort at Allah og Gud ikke har noe med hverandre å gjøre. Derfor kan ikke oppriktige kristne samle seg sammen med andre religioner og påstå at man tilber den samme guden.

 

At jøder, muslimer og «kristne» samler seg sammen er ikke annet enn en oppfyllelse av profetien for endetiden, slik Jesus har forutsagt.

 

Tror dere ikke på en allmektig skaper som er allvitende og en? Kristne i Midtøsten kaller gud Allah, da Allah betyr en allmektig skaper. How is that possible?  

Anonymkode: c331d...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, debatant skrev:

Om jeg behager Allah er jeg på dypt vann. Slutt å insinuer at Alla er samme Gud som Jesus. Hva med å slutte å lyve

Har aldri sagt at Jesus er Skaperen, Den allmektige. Hvis du tror at jeg har sagt det, så har du virkelig misforstått alt jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LuxLucet skrev:

Jeg er bibeltro kristen, og Bibelens Gud er ikke den samme som Allah. Enhver som leser Bibelen med et våknet sinn, skjønner fort at Allah og Gud ikke har noe med hverandre å gjøre. Derfor kan ikke oppriktige kristne samle seg sammen med andre religioner og påstå at man tilber den samme guden.

 

At jøder, muslimer og «kristne» samler seg sammen er ikke annet enn en oppfyllelse av profetien for endetiden, slik Jesus har forutsagt.

 

Mente du Gud i det gamle testamentet, det nye testamentet eller i koranen?

Til info: Gud heter elah på Jesu språket arameisk, hebraisk og arabisk. Man kan like så godt si at en stein er en elah for den sak skyld. Men skal man snakke om den allmektige Gud på arabisk da sier man Allah/ lah utifra hvor på setningen ordet befinner seg.

Grammatisk kan man ikke si at en stein er min Allah når man snakker arabisk i motsetning bruken av ordet gud/ elah. Dette henger sammen med språket og dynamikken i det.

Det du kanskje prøver å si er at Gud Den allmektige har andre egenskaper i det nye testamentet enn i koranen?

Det blir som om blinde muslimer, jøder og kristene skal beskrive en elefant. Jødene rører på snabelen og beskriver elefanten på bakgrunn av det de rører. Det samme gjør kristne som rører ørene og muslimene som rører benet eller halen for den saks skyld😁. Saken er at alle rører en og samme elefant.

Allah sier i Koranen at intet er som Ham.

Poenget er at vi på bakgrunn av våre skrifter definerer Den allmektige ganske ulikt fra hverandre og alle beskriver en Gud, Den allmektige.

 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Snuppi skrev:

@omarel har rett i at du må lære deg å respektere dine medmennesker! 

Islam et en destruktiv religion. Se på de landa som styres av det. Hvem av dem beundrer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, debatant skrev:

Islam et en destruktiv religion. Se på de landa som styres av det. Hvem av dem beundrer du?

Har du glemt kristendommens destruksjon? Er det noe vi skal beundre? 

Anonymkode: d5bf0...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du glemt kristendommens destruksjon? Er det noe vi skal beundre? 

Anonymkode: d5bf0...a48

Ja se på kristne Vesten og sammenlign det med Midtøsten. Ta en kikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, omarel skrev:

Har aldri sagt at Jesus er Skaperen, Den allmektige. Hvis du tror at jeg har sagt det, så har du virkelig misforstått alt jeg har skrevet.

Jesus er gitt all makt i himmel og på jord i motsetning til Allah. Det står i Guds ord.Du insinuerte at Allah var den samme Gud som bibelens Gud. Og det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...