Gå til innhold

Rettigheter mht støy fra nabo over/dårlig lydisolering..? Hva gjør man?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Gemini7 skrev:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/6-5-forhøyet-hjelpestønad-til-barn-og-unge

Jeg prøver ikke å krangle, jeg påpeker bare at det kan finnes en mulighet for at man kan søke om støtte til å utbedre boligen grunnet en diagnose som ikke nødvendigvis dreier seg om fysisk funksjonsnedsettelse. Jeg vet ikke diagnosen på barnet over, men som nevnt kjenner jeg til at fagfolk har hjulpet familier å søke om tilrettelegging av bolig med bakgrunn i f.eks autismespekterforstyrrelser. Kollegaen min som jeg nevnte, henviste til linken over, forhøyet hjelpestønad, der han har hjulpet familier med f.eks autistiske barn å få støtte til å bygge om/gjøre endringer i boligen pga barnets tilstand- og fått innvilget dette. Dette avhenger selvsagt av graden av nedsatt fungering hos barnet/grad av utagering osv. Men det er jo liten tvil om at slike diagnoser kan medføre støy som også er til stor sjenanse for de som selv bor med barnet, og at f.eks lydisolering mellom rom KAN tenkes å være noe man ville søke om? Jeg vet ikke konkret ts sitt tilf og hva som kunne gjøres der. Hvis familien som bråker eks har to etasjer kunne de f.eks søkt om støtte til å lydisolere gulvet mellom egen etasjer- og evt også gulvet over naboen for å sikre naboens ve og vel? Jeg vet ikke nøyaktig hva de kan få og ikke- Jeg prøver bare å hjelpe ;)

Her viser du med all tydelighet at du verken vet hva hjelpestønad er, brukes til eller hvilke satser det er snakk om. Naboene kan heller ikke pålegge en familie med en funksjonshemmet å søke en stønad uten relvans for formålet for så å få avslag. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner også noen som fikk dekket utlegg ifht skader autistisk barn gjorde i hjemmet- så hun kan ha rett. 

Anonymkode: 189f1...834

Skader og ekstra slitasje til barn og voksne med ekstrautgifter friske ikke har får grunnstønad. Dette er for å kompensere for utgifter i dagliglivet, som slitasje på klær, sengetøy på grunn av mer vask enn friske uten funksjonshemmingen har, til bilutgifter for dem so m har Nav bil, til ekstrautgifter til blinde med førerhund osv. Det gis ikke til lydisolering av bolig fordi naboene klager. En lydisolering av boligen vil og bli en standardheving for familien som bor der. Noe det offentlige ikke sponser. 

 

Anonymkode: e5b2c...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du med all tydelighet at du verken vet hva hjelpestønad er, brukes til eller hvilke satser det er snakk om. Naboene kan heller ikke pålegge en familie med en funksjonshemmet å søke en stønad uten relvans for formålet for så å få avslag. 

Skader og ekstra slitasje til barn og voksne med ekstrautgifter friske ikke har får grunnstønad. Dette er for å kompensere for utgifter i dagliglivet, som slitasje på klær, sengetøy på grunn av mer vask enn friske uten funksjonshemmingen har, til bilutgifter for dem so m har Nav bil, til ekstrautgifter til blinde med førerhund osv. Det gis ikke til lydisolering av bolig fordi naboene klager. En lydisolering av boligen vil og bli en standardheving for familien som bor der. Noe det offentlige ikke sponser. 

 

Anonymkode: e5b2c...40c

Herlighet for en kranglete surpomp  av en grinebiter du er! Jeg er jammen glad du ikke er min saksbehandler hvis du jobber med å hjelpe mennesker. :/  Hun som svarte over ville bare bidra med hjelp og det setter jeg stor pris på!! Og om fagfolk har hjulpet familier med barn med den typen diagnoser og faktisk fått støtte, så er det vel bare å medgi at du kanskje tar feil i hva det kan søkes på og ikke..... Det er en styrke å kunne se at man av og til kanskje tar feil og bare lukke munnen/la tastaturet ligge ;)

Vil ikke si hva slags diagnose nabobarnet har, men jeg kan si at vi undersøker alle muligheter dere har nevnt!!

Hilsen TS

Anonymkode: b413d...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7
On 19.5.2017 at 7:45 PM, AnonymBruker said:

Her viser du med all tydelighet at du verken vet hva hjelpestønad er, brukes til eller hvilke satser det er snakk om. Naboene kan heller ikke pålegge en familie med en funksjonshemmet å søke en stønad uten relvans for formålet for så å få avslag. 

Skader og ekstra slitasje til barn og voksne med ekstrautgifter friske ikke har får grunnstønad. Dette er for å kompensere for utgifter i dagliglivet, som slitasje på klær, sengetøy på grunn av mer vask enn friske uten funksjonshemmingen har, til bilutgifter for dem so m har Nav bil, til ekstrautgifter til blinde med førerhund osv. Det gis ikke til lydisolering av bolig fordi naboene klager. En lydisolering av boligen vil og bli en standardheving for familien som bor der. Noe det offentlige ikke sponser. 

 

Anonymkode: e5b2c...40c

Hehe herregud altså, det var da veldig til aggresjon! Og hvem var det som sa det er ingen vits å krangle? Det stemmer- du har helt rett: jeg vet lite om dette!! Og jeg har heller aldri hevdet at jeg kan masse om dette heller. Jeg ville bidra med et forslag om at de kunne sjekke dette siden jeg kjente til at vennen min, som er ekspert på autismespekterfrostyrrelser, har hjulpet mange familier med å få økonimisk støtte til utbedring av bolig grunnet diagnosen. Dette er et faktum, og familiene har fått støtte til mange ulike utbedringer, i følge ham. Og det var han som sendte meg linken over når jeg spurte hvor det kunne søkes, så da må du nesten bare akspetere dette. Jeg sa klart og tydelig at jeg er usikker på om lydisolering vil dekkes, så jeg begriper ikke hva du skal være så nedlatende og kjip for bak anonymknappen der. men whatever floats your boat, grumpy!  :)

Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plages selv såpass mye av de i leiligheta over oss at vi nå flytter. Bytter lyspærer ukentlig, sover ikke godt pga konstant bråkt fra de oppe. 

Hyling, skriking, den evige trampinga/hoppinga, de går med sko inne i tillegg.. alt de gjør høres. 

Om 1 måned sover vi fårhåpentligvis godt igjen, over 1 år hvor vi har måtte fulgt sovevanene til de over oss har vært slitsomt. 

Ikke er de norsk heller og når vi har prøvd å snakke med de har de bare later som de ikke kan norsk (hørt de har snakket norsk i telefonen) 

Anonymkode: 25055...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist situasjon å komme i ved boligkjøp. Holdt på å begå samme feil for noen år siden da jeg så på vertikaldelt fra 50 åra. Jeg var først på visning en lørdag, men fikk også til en ny privat visning ved middagstider en hverdag. Der var det så lydt at jeg hørte naboen over skjære opp maten før de spiste den. Så den leiligheten ble det ikke. Kan være lurt å be om en ekstra visning midt i uka når de fleste er hjemme etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok pent finne seg i å ta en samtale med naboen. Forskriften du viser til er for det første foreldet (nå gjelder tek 10), den hadde ikke tilbakevirkende kraft, og punktet du omtaler er spesifisert at gjelder "støy i et bruksområde fra service-eller ervervsmessig virksomhet i samme bygning", altså ikke nabobråk. 

For øvrig bruker jeg ørepropper for å sove på dagtid, og selv om jeg bor mellom en helikopterlandingsplass, toglinje og skole har det aldri vært snakk om at lyd trenger igjennom øreproppene. Så tror du må teste flere typer, og være sikker på at de brukes rett (langt nok inn i øret f.eks). 

Anonymkode: f6d45...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok pent finne seg i å ta en samtale med naboen. Forskriften du viser til er for det første foreldet (nå gjelder tek 10), den hadde ikke tilbakevirkende kraft, og punktet du omtaler er spesifisert at gjelder "støy i et bruksområde fra service-eller ervervsmessig virksomhet i samme bygning", altså ikke nabobråk. 

For øvrig bruker jeg ørepropper for å sove på dagtid, og selv om jeg bor mellom en helikopterlandingsplass, toglinje og skole har det aldri vært snakk om at lyd trenger igjennom øreproppene. Så tror du må teste flere typer, og være sikker på at de brukes rett (langt nok inn i øret f.eks). 

Anonymkode: f6d45...e50

Da har du godt sovehjerte. Jeg og mannen bruker skumgummipropper og hører trampinga gjennom 2 etg likevel. Sånn er det bare.. av og til vibrerer døra til soverommet vårt pga trampinga også, så det durer. Men ja, holder på å manne oss opp til en prat m dem.. 

Anonymkode: b413d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til samtalen kan jo feks være om de kan legge filleryer flere steder pp gulvet. Dette demper trinnlyd endel. 

Det er kanskje vanskelig for de å unngå uttaggeringen til barnet- men om de andre lydene som trinn og jevnt bråk dempes så er det sikkert lettere å håndtere uttaggeringene også. Dette må jo , med tiden, "brenne ut". At de enten får hjelp til barnet eller at han vokser det mer av seg.... det må være vondt for de voksne også. KAN jo høres ut som et barn som ikke fungerer så godt med 50/50. Sier IKKE at dere skal ta det opp men foreldrene ser kanskje dette selv på sikt? 

 

Lykke til! Håper det ordner seg- det er tortur å bo sånn som dere bor 😔 Men som sagt tidl så hjalp det veldig etter en(les 4 ....) prater her 😆

Anonymkode: 189f1...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du godt sovehjerte. Jeg og mannen bruker skumgummipropper og hører trampinga gjennom 2 etg likevel. Sånn er det bare.. av og til vibrerer døra til soverommet vårt pga trampinga også, så det durer. Men ja, holder på å manne oss opp til en prat m dem.. 

Anonymkode: b413d...dff

Du bør prøve ørepropper i naturvoks. Jobber som nattevakt og har 3 små barn, eneste som hjelper så jeg får sove i arbeidshelgene uten å våkne av egne barn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...